Author |
Topic  |
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2005/02/07 : 14:53:59
|
quote: En annan lockande lösning är att köra med separata delar för bas och diskant, då blir det flexiblare. Håller på med en sådan lösning just nu och bilder kommer
Så har jag tänkt göra, med dynamiska element i öppen baffel. Är din lösning med vanliga dynamiska element eller en separat magnetostatbas?
Jag är också skeptisk till portad låda som komplement till ett sådant här bandelement. Jag tror karaktärerna blir alltför olika. Kanske jag har förutfattade meningar om basreflex... |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
EngelholmAudio
Member

8209 Posts |
Posted - 2005/02/07 : 15:19:03
|
 Detta ser verkligt fint ut men jag skulle nog jobba lite med att få kantavståndet "till vänster om bandet" att inte vara samma hela tiden. Sprida ut kantdiffraktionen och baffelsteget på olika frekvenser helt enkelt!
Nusse - starta ny tråd för detta är ju intressant!  |
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
 |
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts |
Posted - 2005/02/07 : 16:03:08
|
Nusse, och Engelholm: Jag tycker att vi tar det som hör till dom här diskanterna i samma tråd så sprider vi inte ut oss så mycket. Jag kan lägga till hänvisningar i första inlägget om ni vill så blir det lättare att hitta.
Bernt: Dom jag håller på med nu kommer att få 4st Scanspeak "21w8555-0" från botten och upp till ca:150hz där två stycken C-92'or tar vid för att spela upp till ca:4-500hz. Jag ansvarar för diskanterna och han som sedemera skall ha dom ansvarar för resten. Diskanterna kommer att få dubbla lager med magneter för att ytterligare öka verkningsgraden.
Visst går det att få till basreflex också men motsatsen är enligt min mening vanligare.
Frekvensgången ser ut så här på mina och då är måtten till sidan detsamma hela vägen. Höjningen som kommer en bit upp i frekvens är inte kopplad till baffeln utan den härör från bandets massa. Alla ribbons har samma uppförande och tricket är att få dom två platåerna i samma plan utan att tappa för mycket nivå i toppen. Mätningen är utförd på 70cm avstånd och responsen tenderar att jämna ut sig med ökande mätavstånd. Delning vid 400hz.

|
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
Edited by - Dahlberg on 2005/02/07 19:02:22 |
 |
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts |
Posted - 2005/02/08 : 01:20:02
|
Nusse: Jag kommer säkert att beställa fler magneter framöver men det kommer att dröja om jag inte vinner på tips eller nått sånt. Vad jag skall ha dom till syns på bilden . Jag har också ett projekt liknande det ni har ritat ihop på gång där jag kommer att använda "Audax hm-210z12" som bas (har ett par som ligger) och det kan kanske vara något som ger en fingervisning. Jag kommer nog att testa dom både portat och slutet.

På hemsidan så kommer jag också att beskriva hur en magnetostatbas kommer till om det kan vara av intresse. Det kommer dock att dröja innan det är klart och det projektet är snäppet krångligare än det här, kanske lite mer än ett snäpp förresten . |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
 |
|
nusse
Member

345 Posts |
Posted - 2005/02/08 : 05:55:06
|
Det ser ut som man kanske ska beställa fler magneter  Kostnaden för magneterna ligger runt 2000:-/par, så det kan jag väl leva med. Visst, procentuellt ser det illa ut jämfört med det pris ni gav  Det är klart det kliar lite i fingrarna att komma igång, men det finns andra proj på gång någon månad till så... (årsöversyn å moddar mitt segelflygplan) Audaxelementet finns på ELFA ser jag för 1' (+ moms). Kan absolut vara intressant för mig och brodern. Jag är inte bortskämd med bas då mina nuvarande frontar bara har 1st SS8545 var med dåligt avstämda lådor  |
Edited by - nusse on 2005/02/08 06:09:49 |
 |
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts |
Posted - 2005/02/08 : 10:57:57
|
Att det blev några hundra dyrare för att ni missade samköpet skall definitivt inte behöva vara något hinder. Slutresultatet är väl ändå det som räknas och då glömmer ni dom där hundringarna väldigt fort. Jag har redan provat Audaxbasarna tillsammans med mina gamla ferritbestyckade diskanter och det gick väl "sådär" men lite mer jobb på kontruktionen kan dom nog vara värda. Den förra lösningen var nästan för simpel. |
 |
|
nusse
Member

345 Posts |
Posted - 2005/02/10 : 19:16:08
|
Är magnetfältet så starkt att man har en god ursäkt att göra sig av med tv:n för gott  |
 |
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts |
Posted - 2005/02/10 : 21:07:50
|
Inga problem, kolla möbleringen på bilden. Det fungerar helt OK. |
 |
|
PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts |
Posted - 2005/02/10 : 23:50:44
|
Jag testade med en av neo-magneterna intill skärmen här, rena norrskenet
 , nog första gången norrsken har uppenbarats i Skåne 
Dahlberg, vi är nog en del som väntar på vidare byggbeskrivning......
 |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
 |
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts |
Posted - 2005/02/11 : 00:39:18
|
Jag har pratat med Pac och han har inte så mycket kvar att fixa. Lite fixande med layout och sen så korrekturläser vi det tillsammans innan det läggs ut. Kul att magneterna verkar funka förresten  |
 |
|
nusse
Member

345 Posts |
Posted - 2005/02/11 : 15:31:58
|
Hur påverkar neodymiummagneterna i diskanten baselementets egenskaper (om man nu använder ett sådant)? Är det självklart att diskanterna är placerade på "insidan" av basenheten? |
Edited by - nusse on 2005/02/11 16:15:31 |
 |
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts |
Posted - 2005/02/11 : 16:28:40
|
Vilka frågor du ställer  Inte nämnvärt skulle jag spekulera mig fram till angående den första frågan. Om jag skulle få väldigt lite att göra nån dag så kanske jag gör en simulering på det.
Erfarenhetsmässigt (för mig) så blir basen på ut respektive insida en kompromiss mellan driv i basen kontra ljudbild/detaljupplösning. Därmed inte sagt att man inte kan få bägge delarna, tycke och smak får avgöra. |
 |
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts |
Posted - 2005/02/11 : 23:44:31
|
Kugghjulen är beställda och precis som med magneterna så är det antalet som bestämmer priset  |
 |
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts |
Posted - 2005/02/16 : 20:22:45
|
Hej. Jag skulle bara vilja lägga in en liten brasklapp om det är någon som är lika galen som jag och då alltså tänker använda dubbla lager med magneter i något projekt. Det ställer väsentligt mycket högre krav på infästningen kan jag meddela och det hela är faktiskt lite skrämmande att hålla på med även för mig som ändå borde vara ganska så van. Gjorde plockepinn av ett antal magneter idag men det var bara 6-7 st som sprack ändå tack och lov. |
 |
|
Wacko
Member

210 Posts |
Posted - 2005/02/17 : 09:03:05
|
Tänkte upplysa dom som vill köpa magneter i efterhand att Hyab e överlägset billigast av 4 företag som jag frågat. Frågade då på 140st magneter. |
 |
|
nusse
Member

345 Posts |
Posted - 2005/02/17 : 09:55:45
|
Wacko, Du har PM. Provade email också, men?! "Server object error 'ASP 0177
Server.CreateObject Failed
/forum/inc_mail.asp, line 296
800401f3"
|
 |
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts |
Posted - 2005/02/17 : 22:29:12
|
Tänkte bara meddela att det tar några dar till med kugghjulen. Dom ville att jag skulle skicka ner ett så att det inte skulle bli några missförstånd (noggranna killar det här). Det är på väg just nu. |
 |
|
PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts |
Posted - 2005/02/17 : 23:29:54
|
Det verkar ju lovande Dahlberg, så här lång tid har det aldrig tagit för mig att få ihop ett par högtalare , men det är ju det som är det roliga, fundera och planera, banden är ju givna, men hur basåtergivningen skall tas om hand har ändrats några gånger, som det ser ut nu blir det INO-basar i en TL , det ser ut att bli ett par STORA högtalare. |
Är lagliga grejor.......
|
 |
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts |
Posted - 2005/02/17 : 23:42:53
|
Så länge basen är transientvillig och har nyanseringsförmåga så skall det gå att få ihop. Kom bara ihåg att det blir enklare att integrera bandet med basen om den sistnämda inte hamnar för långt ner. |
 |
|
PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts |
Posted - 2005/02/18 : 00:08:47
|
quote: Så länge basen är transientvillig och har nyanseringsförmåga så skall det gå att få ihop. Kom bara ihåg att det blir enklare att integrera bandet med basen om den sistnämda inte hamnar för långt ner.
Menar du långt ner i frekvens eller det fysiska avståndet bas - golv.
Tanken är att bandets mitt kommer att ligga på ca 90 cm över golv och baselementet hamnar ca 150cm över golv, (lång pipa, avstämd till ca 25 Hz), delning vid ca 150 Hz.
Jag kanske är ute och cyklar med mina ideer.
|
Är lagliga grejor.......
|
 |
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts |
Posted - 2005/02/18 : 00:46:59
|
Nja, det där lät lite skumt för mig i alla fall. Bandplaceringen blir nog helt Ok även om jag inte vet hur lång du är eller om du vill ha full diskantnivå när du dansar . Däremot så tycker jag att basplaceringen verkar ha hamnat onödigt långt upp. Jag skulle nog börja med att prova placeringar med basens centrum vid 45-95 cm över golvet, det är vad som har fungerat bäst så här långt för mig i alla fall. Varför inte en veckad pipa i stället
Delningsfrekvensen har jag satt till 400hz idag (billigare filterkomponenter ) men jag har även kört med 350hz (aktivt) utan problem. Även om banden spelar fullt hörbar bas och dessutom kan drivas ganska hårt så pass lågt delat som vid 50hz så skulle jag nog rekomendera delningar ungefär där jag har lagt mig. Men om bredare baffelstöd skall provas så varför inte testa, det kan funka. Lite tycke, smak och egna prioriteringar skall väl också till hoppas jag. |
 |
|
nusse
Member

345 Posts |
Posted - 2005/02/18 : 00:47:46
|
Inte förrens nu har jag förstått att frekvensgången som redovisats ett antal ggr här är med delning 400 Hz . Hur ser frekvensgången ut utan delning?
(Hann inte läsa föregående svar, som kanske delvis gav svar...) |
Edited by - nusse on 2005/02/18 00:50:00 |
 |
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts |
Posted - 2005/02/18 : 08:30:51
|
Med det baffelstöd som jag har så börjar dom att falla av vid området där jag delar och även om basen är fullt märkbar när dom spelar utan delning så saknas slagkraft och tillräcklig nivå. Olika människor gör olika prioriteringar men en delning under 250-300hz oavsett baffel känns inte logiskt för mig i alla fall |
 |
|
nusse
Member

345 Posts |
Posted - 2005/02/18 : 10:31:03
|
Oki. Tittar för nuvarande på SEAS L26RFX/P (H1209) 10" (fs=20 Hz) i sluten låda på +60 l. En nackdel är förstås känsligheten på 87 dB. |
 |
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts |
Posted - 2005/02/18 : 11:56:25
|
Ett element för högbas/mellanreg bör inte jobba under sin resonansfrekvens. Används det dessutom till diskant bör man ligga en bit ovanför resonansen med undantag för avstämda pipor/lådor.
Bandet har ytan 318cm2 (2,65x120cm) Bandet väger under 1 gram.
Med dessa uppgifter bör resonansen ligga ganska högt upp kanske vid 300hz. I så fall skall man nog inte gå under 350hz.
Dahlberg: Har du mätt impedansen för att se var resonanstoppen ligger?
|
 |
|
Topic  |
|