har ett litet problem jag har en Yamaha RX-V650 och jag får spela på en volym som är -14 då har jag normal lyssnings volym men jag var hemma hos en kompis som har en RX-V550 och när han hade -24 så var det plågsamt högt! så jag bara undrar varför det är så ? om det kan vara något fel på min förstärkare ? kanske ska tillägga att vi har ungefär samma högtalare!
Vilken volymnivå du använder är väldigt beroende av din övriga utrustning, t.ex. högtalarnas känslighet. Har du högtalare med hög känslighet betyder det att det krävs mindre effekt för att spela högre, och därmed så kommer volymen på receivern att ställas lägre jämfört med någon annan som t.ex. har högtalare med låg känslighet.
En annan faktor som kan påverka är mängden distortion. Eftersom hans förstärkare är modellen mindre än din så kanske det blir lite mer distortion, vilket för många låter som plågsamt hög volym, när det egentligen bara är medelhögt men väldig orent ljud. Rent ljud kan man spela mycket starkare med utan att det låter obehagligt än distorterat.
När påverkar säkert inte distortionen så jättemycket i det här fallet, utan det är nog mer en kombination av rum och högtalarnas känslighet.