Author |
Topic  |
|
Kristofer
Starting Member
13 Posts |
Posted - 2002/10/08 : 13:17:19
|
Jag undrar lite över följande: Hur mycket av ljudet kan man förvänta sig försvinner när man kopplar den ena högtalaren i motfas, sätter förstärkaren i mono-läge och ställer högtalarna mot varandra? I min anläggning försvinner det mesta av ljudet, men jag märkte t.ex. att balanskontrollen på min förstärkare ska stå lite åt vänster för att det ska bli så tyst som möjligt vilket ju innebär att förstärkaren skickar mer effekt i höger kanal i normalinställning. Inte så bra.
Det känns som att om man hade haft en perfekt anläggning skulle det ha blivit knäpptyst. Inte bara nästan tyst. |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2002/10/08 : 15:13:57
|
Det är nog bara i basen som utsläckning sker. Vid höga frekvenser med korta våglängder är risken för utsläckning mindre. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
Kristofer
Starting Member
13 Posts |
Posted - 2002/10/08 : 17:38:25
|
quote: Originally posted by Björn-Ola
Det är nog bara i basen som utsläckning sker. Vid höga frekvenser med korta våglängder är risken för utsläckning mindre.
Det är sant. Men i ett teoretiskt perfekt system skulle alla frekvenser släckas ut, om man kunde placera högtalarna tillräckligt exakt. Min undran går delvis ut på om denna metod är ett bra sätt att "mäta" hur pass bra systemet fungerar -- ju tystare det blir, desto bättre system (åtminstone vad gäller likhet mellan kanalerna). Jag kunde ju t.ex. få bekräftat att min förstärkare har en skum balans mellan kanalerna, och det leder mig till att tro att den antagligen inte fungerar så bra överhuvudtaget. |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/10/08 : 19:18:22
|
"Jag kunde ju t.ex. få bekräftat att min förstärkare har en skum balans mellan kanalerna"
Det är väl mer troligt att dina högtalare skiljer sig åt än vad förstärkarkanalerna gör, eller? |
sound pollution |
 |
|
Lennart
Member

323 Posts |
Posted - 2002/10/08 : 19:24:55
|
Nu ska jag göra en vurpa av värsta sort!
Bastoner är lätta att släcka ut med motfasljud, och det beror på att: om man kan släcka basen, med samma ton i motfas, så beror det på att man "hinner" släcka tonen innan den har hunnit utveckla sig. En baston på ca 30 Hz (Orgel-C) kräver ca 6 m för att göra en hel period. Om man kan generera samma frekvens i motfas på ett betydligt mindre avstånd, säg några centimeter, innan tonen ens har hunnit en bråkdel av sin period, så kommer de båda tonerna att ta ut varandra. Ju högre frekvenser man vill motverka, desto närmare måste de två "motfasljudkällorna" vara varandra.
C som ligger 7 oktaver högre har en frekvens på ca 3840 Hz, dvs i det övre mellanregistret där Tina Turner och Agneta Fältskog härjar. Den frekvensen behöver endast ca 4,69 cm för att göra en hel period. För att släcka ut den tonen måste man nog placera de båda ljudkällorna på ett avstånd från varandra som motsvarar högst 1/4 period, dvs ca 1,17 cm från varandra...
Om man fortsätter att räkna enligt min metod så kommer man upp i hiskeligt korta avstånd för att släcka ut diskanten.
Nu är jag på hal is! :-)))
Testa med att öka avståndet mellan högtalarna! Jag tror nog att ju längre från varandra lådorna står, desto lägre toner kommer att höras. Flytta ihop lådorna "face to face" och endast diskanten kommer att finnas kvar... Kanske...
Att testa sitt system med denna metod är nog lite vanskligt. Man kan inte veta om det är förstärkarens två kanaler (slutsteg) som inte ger ut exakt lika monosignaler eller om det är högtalarna som är lite olika på olika sätt.
Jag tror också att precisionen i lådornas placering ökar markant till "nanoprecision" om man vill försöka släcka ut diskanten på detta sätt.
Hjälp, vad konstigt det här blev! |
=================== Ju mer skrot det finns på ett järnspett... |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/08 : 21:05:30
|
Dåliga balanskontroller är i paritet med mindre goda högtalare. Det kan vara vilket som.. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/10/08 : 21:57:21
|
"Hjälp, vad konstigt det här blev!"
Inte bara konstigt, jag hajjar inget!!! För att få utsläckning, måste nivåerna vara helt lika? Hur fungerar en Helmholtz-absorbent? |
sound pollution |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/08 : 22:00:17
|
He he he Celef, skojare där! |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
Lennart
Member

323 Posts |
Posted - 2002/10/08 : 22:49:08
|
celef: Ja, de båda signalerna som är i helt motfas med varandra måste vara helt identiska på alla sätt. Och de båda identiska signalerna måste vara på rätt avstånd från varandra för att den önskade frekvensen ska bli utsläckt... Det beror på avståndet mellan de två identiska ljudkällorna.
Jag har Helmholtz-absorbenter i mina lådor men jag vet inte hur de fungerar och jag vet inte varför de sitter där, men tydligen fungerar de. Det finns också en Helmholtz-resonator i varje låda, dvs en basreflexport. |
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 00:43:55
|
Eftersom högtalare inte är planvågsalstrande kommer det i vissa punkter bli utsläckning och i andra punkter fördubbling. På andra håll något i mellan dessa värden. Basområdets långa våglängder ger att sammanfallande punkter hamnar en bra bit bort från högtalarna men dom punkter som ligger "i mellan utsläckning och fördubbling" hamnar lite varstans. Det blir alltså inte tyst.
John |
Is there anybody out there? |
 |
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 08:37:57
|
Det är riktigt, högtalarna måste placeras mot varandra. Något man brukar utnyttja när man spelar in högtalare. Ställ dom mot varandra, skifta plus och minus på ena högtalaren, spela med monosignal.När jag gjort så har basen dämpas markant medan övriga register inte påverkats i någon större utsträckning.
|
Edited by - Björn-Ola on 2002/10/09 08:40:20 |
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 08:43:08
|
quote: Originally posted by Lennart
celef: Ja, de båda signalerna som är i helt motfas med varandra måste vara helt identiska på alla sätt.
Bortsett från att de är ur fas, då...   |
 |
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 08:52:04
|
Helmholtz-resonator används för att dämpa bas i en bestämd frekvens och den "vänder" den inkommande ljudvågen och skickar tillbaka en ljudvåg i motfas så att ljudet släcks ut i den bestämda frekvensen. Den ska i princip se ut som en flaska med en hals som har en bestämd längd och diameter samt en låda som är kopplad till halsen med en viss bestämd volym. Man kan ha flera halsar kopplade till samma låda, d.v.s. helt enkelt borra ett antal hål i en av lådans väggar. Slitsar istället för hål går också bra. Att Helmholtzare sitter i högtalare har jag aldrig hört talas om. Vad ska det vara bra för? För att dämpa stående vågor i högtalarna?
|
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 09:13:29
|
Basreflexporten är en Helmholz-resonator. |
 |
|
Kristofer
Starting Member
13 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 09:14:31
|
quote: Originally posted by celef
"Jag kunde ju t.ex. få bekräftat att min förstärkare har en skum balans mellan kanalerna"
Det är väl mer troligt att dina högtalare skiljer sig åt än vad förstärkarkanalerna gör, eller?
Nej. Det är ju lätt att byta plats på högtalarna och testa det. Det är förstärkaren det beror på. |
 |
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 09:39:13
|
quote: Basreflexporten är en Helmholz-resonator.
Nja, avsikten där är ju att förstärka vissa frekvenser istället. |
 |
|
Lennart
Member

323 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 12:12:56
|
Nu blir jag snurrigare än vanligt... Resonator och absorbent... Är det inte absorbenter som ser ut som "flaskor" och som har en dämpande effekt på specifika frekvenser. Resonatorn (basporten) förstärker??? |
 |
|
Lennart
Member

323 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 21:32:38
|
Q: Att Helmholtzare sitter i högtalare har jag aldrig hört talas om. Vad ska det vara bra för? För att dämpa stående vågor i högtalarna? ====================== Om jag fattat saken rätt så "uppfann" Helmholtz inte bara en resonator utan också en absorbent och en massa andra saker som har med akustik att göra.
En Helmholtz-resonator är samma sak som en "högtalarlåda med basreflexport" som arbetar tillsammans (men inte simultant) med elementet för att förstärka ex vis basljud. Men det går också att förstärka högre frekvenser på det sättet.
En Helmholtz-absorbent är, som du beskriver, en "flaska", eller en kruka eller en liten låda med en liten öppning eller bara "ett litet hål i väggen". Den "absorberar" vissa bestämda frekvenser. Men jag vet inte hur fysiken bakom absorbenten fungerar. Men jag tror att de båda Helmholtzarna funger på samma sätt fast "omvänt".
Bl a Technics och Yamaha har experimenterat med de båda i sina lådor för att få till ljudet på ett "bra" sätt. Yamaha satte absorbenten på resonatorn.
Technics satte en absorbent inne i lådan och en annan på resonatorn. Det hela ser ut som nåt från yttre rymden tycker jag.
Jag tror att man använde absorbenterna för att dölja svagheter och andra "fel" hos elementen. Men jag vet inte...
Men det fungerar!!! :-) |
Edited by - Lennart on 2002/10/10 19:39:47 |
 |
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 21:55:14
|
Inom akustiken kallar man absorbentvarianten för helmholtz-resonator. Därav min förvirring. Att en högtalare med basreflexport är en variant av helmholtz-resonator har jag aldrig tänkt på. |
 |
|
Lennart
Member

323 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 21:12:09
|
Ungefär så här var lådorna med Helmholtzarna bygda.
 |
 |
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 10:44:43
|
Jajamen. Man har tydligen byggt in helmholtzresonatorer i högtalarna. Intressant. Är det för att dämpa stående vågor i högtalarna? |
Edited by - Björn-Ola on 2002/10/13 10:45:39 |
 |
|
|
Topic  |
|