HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Jensen Imperial, smidig baslåda ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/01/13 :  11:57:08  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Har sålt 2 st e-155 till NN för nått år sedan. Dom kanske är till salu om någon skulle vara intresserad. Jag tror nog att Niklas klarar sig utan dom .

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/01/13 :  20:26:21  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
efter att ha läst beskrivningen på dessa hos www.decware.com så blir jag nästan rädd... fast lite näsblod av att lyssna på musik är bara manligt.
Skall med intresse följa denna tråden.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/01/13 :  21:02:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Direktlänk till artikeln kanske?
http://www.decware.com/imperial.htm

"Along the journey we quickly found out that nothing man made that you could buy in any stereo shop could ever come remotely close to this cabinet as a subwoofer."

"we slowly started to sweep the frequencies down until at 28.5 cycles the SPL had risen to 118 dB."

"I really can't begin to describe what happens at that frequency when you hit that SPL, but it's serious. We saw a mouse stagger out of a crack in the concrete floor and die.

We gave the same demonstration in the night club for its owner, using only a single 12 inch woofer and 80 watts we were able to move the ash trays on 51 tables throughout the facility. It was an effective demonstration."


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/01/13 :  22:16:21  Show Profile Send U1 a Private Message
time: du har gjort min dag, vilket bygge.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/01/13 :  23:39:03  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Bernt: det där säger det mesta om de hornen.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2005/01/14 :  00:26:49  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Måste man lösa vapenlicens för de där??

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/01/14 :  00:30:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Time, nöjer du dig med ett sånt horn eller ska du ha två?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/01/14 :  00:42:11  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Det skulle ju till subbar under dom här så då måste det väl bli ett par

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/01/14 :  00:50:34  Show Profile Send asto a Private Message
2st naturligtvis, time är ju ingen b-skådis.....
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/01/14 :  09:00:32  Show Profile Send time a Private Message
Nja, det blev två eftersom det blir bättre symmetri, det går inte att ställa dem varsomhelst men det räcker nog med ett om man kan ställa den i mitten. Kommer nog att köra dem i mono i alla fall, någon som har förslag ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/01/14 :  09:44:17  Show Profile Send time a Private Message
Så här ser det ut i innerdelen, 40 mm gullfiber med matta på ena sidan och sedan några skivor med ett speciellt, alldeles dött, glas som limmades på lediga ytor. Har nog ingen betydelse i de frekvenser jag kommer att använda, upp till 80 Hz men ändå... dämpade vibrationer väldigt bra, knacktesten visade stor skillnad.



Sedan skruvas och limmas allt ihop, kantlister och stag skruvas fast och det börjar bli en färdig högtalare



Nu börjar de bli rejält tunga, 9st fullstora skivor och inte mer spill än ett gäng HFSL 1, gissningsvis 150 kg styck utan glassidor som monteras senare. Tur att det finn resurser



In i bussen med några centimeter tillgodo...



Så efter lite Om, Men och Pust står de nu äntligen på plats och har gått någon dag. Lit finish är kvar men Kvinnan tyckte de var fina och ljudet blir nog bra när man skruvat lite med filtren. De spelar inte som en "vanlig" sub så det kommer nog att ta lite tid och mätningar innan det funkar fullt ut















Lämnat forumet
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/01/14 :  10:18:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Körde ni truck i vardagsrummet också?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2005/01/14 :  11:10:55  Show Profile Send classe a Private Message
lite svår o få in i forden men rullbräda tog vi med o la hornet på-
inne hos time, det gick smidigt att rulla dessa på plats jag säger bara
fetare högtalare har jag ej byggt o jag har byggt mycke i mitt liv

18 ska de va.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/01/14 :  11:28:19  Show Profile Send paradigm a Private Message
Grymt snyggt bygge!!!!!!!!!

Jag väntar med spänning på dina lyssningsintryck!!!

Det var nog en himla tur att jag inte började bygga ett par "Imperial" hemma i mitt kök!
Synd för hornens verkningsgrad hade passat som hand i handsken med JBL's 2" driver!
Men jag inser nu att jag med min begränsade maskinpark, förmodligen skulle ha gått bet på uppgiften, då helt bortsett från att mitt lyssningsrum på 15m2 nog förmodligen är en liten aning för litet för ett par dylika MONSTER.

Jag misstänker också att veterinärkostnaderna sannolikt skulle bli betydande, var gång jag kommer in med vettskrämda katter som kommer som skjutna ur en kanon från hornöppningen med blödande öron...

Nej det var nog för väl att jag valde att bygga ett par hybrid MTM högtalare istället, som nu f ö börjar ta form i mitt lilla och något dammiga kök.

Men om jag flyttar till något större, då dj***ar ska det byggas Imperial så det står härliga till!

/Roland

EDIT: Jag måste bara dråga om en sak. På bilden där du hänger och vilar mot högtalaren (som för övrigt tycks vara något för hög för den Kommunala normen för bekväm vila ), så tycks det mig som om inkråmet verkar vara avsedd för en "Imperial" med dubbla basar!?

Edited by - paradigm on 2005/01/14 13:16:38
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/01/14 :  13:39:58  Show Profile Send paradigm a Private Message
Hmmm... jag satt och funderade... jag har hittills trott att det var nödvändigt att välja antingen eller, men jag undrar som en flundra, om det inte skulle gå att göra ett MTM bygge av "Imperial"...hmmm...

Tänk om man la Imperialen på sidan, med ett fett mellanregisterhorn rakt ovanför basen och sen la en likadan Imperial ovanpå, alternativt en överlappande midbaslåda, så att centrum på de båda basarna hamnar på samma avstånd från hornets centrum? Fast helst skulle centrumavstånden vara så litet som möjligt förstås, men iaf... hmmm...

Undrar om inte det skulle kunna bli ett sjuhelvetes MTM bygge??? Fördelen blir ju isf dessutom, att ljudet kommer till lyssnaren i öronhöjd vid lyssningsplatsen.

/Roland
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/01/14 :  18:41:21  Show Profile Send time a Private Message
Paradigm, velade ett tag om jag skulle använda en eller två men orginalet har samma dimensioner och Steve Deckert sa att det räcker och blir över med EN Imperial med ETT element så det blev orginalversionen som Jensen antagligen funderat ett tag över. Lyssningsintryck är att det blivit mindre bas men mer kontroll, passar bättre med Edgarhornen, den finns bara där när den ska och utan bludder och kompression, dynamisk förståss men det har ni väl redan gissat Faktiskt var det inte vanligt att de såldes i par, de flesta såldes nog som monohögtalare till rika Amerikaner.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/01/14 :  18:55:21  Show Profile Send Haakan a Private Message
onekligen den fetaste subben hittils...faktiskt med waf över det vanliga...är inte ett dugg förvånad att frun din gillade den

hoppas den låter som den ser ut verkligen fint hantverk

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Edited by - Haakan on 2005/01/14 18:55:37
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/01/14 :  19:00:05  Show Profile Send time a Private Message
Classe tar gära upp beställningar, hans favoritsysselsättning är Imperialbygge eller !?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/01/14 :  19:26:17  Show Profile Send time a Private Message

Så här ser det ut när de står på plats, inte så farligt va ?



Elementet är förståss JBL E-130 men kanske ska det provas en gammal Tysk Isophon eller liknande om det finns att få tag i



Sidosystemet, midbasar, mellanhorn och diskant ser ut så här. De är Edgar med K-130, Altec multicell med 288 driver och en JBL 075. Diskanten är omdebatterad men funkar utmärkt om man lägger delningen väldigt högt.





All delning är med oljekondingar från Lechlanche, inga drosslar behövs.


Lämnat forumet
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/01/14 :  19:30:33  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Imponerande bygge

Hur stort rum står dom i?

Hur har du resonerat vid val av baselement? Det stod ju att den var känslig för olika modeller.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/01/14 :  19:46:07  Show Profile Send time a Private Message
Rummet är på 60m2 och det krävs nog en del för att inte få problem. Elementvalet blev dels från erfarenheter från en kompis som byggt det lilla hornet och dels data på "orginalelementet" Det verkar som största skillnaden kommer högre upp där jag ändå inte kommer att använda dem. E-K-D 130 är avsedda för horn och klarar lite tryck. Dessutom är de ganska coola med gjutna chassien och krymplack och små skyltar.... sånt görs inte längre

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/01/14 :  21:55:12  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Väldigt coola byggen!!!!!! Riktiga högtalare!! Väldigt manliga byggen!!!!!
(hur många tjejer har någonsin byggt något liknande???)
Min Flickvän/sambo blev konstigt nervös och orolig när jag kom ut i köket med ett STOOORT leende och föreslog att hon skulle hämta mig på jobbet i morgon med bilen och takräcken.(Bauhaus bygg)
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/01/14 :  22:53:24  Show Profile Send paradigm a Private Message
Hur ärdet, klarar riggen att återskapa en holografisk ljudbild som släpper från själva högtalarna, eller är de olika elementen så pass utspridda i höjd och sidled, att ljudet "sitter fast" i elementen s.a.s?

/Roland
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/01/14 :  23:18:17  Show Profile Send time a Private Message
Det är olika på skivorna men eftersom Altechornet jobbar från 700 till 14k så ligger mycket där. Det är ett ganska nervöst system, minsta fel och alltihop faller och låter gurka. Olika förstärkare låter mer olika än i tidigare bafflar.

Circlomanen, var nu inte en B-skådis, stå på dig ! säg att du vill förverkliga dig själv eller nåt annat bra

Lämnat forumet
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/01/14 :  23:49:57  Show Profile Send paradigm a Private Message
Om du skulle få en massa tid över någon gång, kanske du skulle prova att rigga grejorna enl. MTM, som jag föreslog i ett tidigare inlägg och se om inte ljudbilden stabiliserar sig då och blir holografisk i mitten.

Möjligen att du skulle behöva en Behringer UltraDrive isf, för att fas- och löptidsjustera elementen.

/Roland
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000