HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skillnader på kablar och kablar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 17

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/02/01 :  18:36:33  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Hificonsult, jag håller med dig i ditt svar till mig och det var egentligen inte meningen att dra in SilverResolution och Transparent. Visst finns det lycksökare på Internet precis som i kabelbranschen i övrigt. Men man kan råka snubbla över kablar som låter väldigt bra för sina pengar om man har tur och har de returrätt kan man ju alltid pröva dem, eller hur!?

Mvh Jesper

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/02/01 :  18:38:03  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
De rekommenderas för att de uppfyller grundkraven på en kabel som ska föra över signalen från förstärkare till högtalare. :)

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/02/01 :  18:59:59  Show Profile Send CC a Private Message
Det var inga stora krav då

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/02/01 :  19:15:16  Show Profile Send CC a Private Message
Marens, nej, man kan inte bygga upp sina åsikter o göranden på vad andra tycker o skriver. Naturligtvis. Men jag anser alltid det är intressant att höra andras erfarenheter o tyckanden så att jag kan jämföra med mina egna upplevelser... Å jag tycker själv om att dela med mig om mina erfarenheter! Sedan är det upp till var o en att ta till sig eller inte...

Detta med att testa kablar kan vara lurigt, ja visst. Men oftast så testar jag under längre tider där jag har möjlighet till att göra snabba byten men även få en långtidsöversikt... Sedan kan man ju alltid leka/skoja med sin omgivning o köra lite blindtester där de inte har en aning med vad jag håller på med Det sammanlagda resultatet får man ju sedan bygga sitt tyckande på...

Att jag sedan aldrig har hört EKK slå ens "budget" kablage e kanske en annan historia... Vet faktiskt inte riktigt hur jag ska bära mig åt? Några tips

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2005/02/01 19:16:08
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/02/01 :  19:22:27  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Det finns ett sätt att ej höra skillnad, eller åtminstone göra uppgiften oerhört svår.

Blindtest.

Vilket ger att den testmetoden bör undvikas vid utvärdering av hifi.

På ett annat forum så använde en medlem under lång tid "blind" lyssning då han försökte hitta rätt fas i vägguttaget. Efter många veckor trodde han att han hittat rätt med sina 4 (tror jag det var) apparater. Han mätte då med faspenna och jodå! Det var rättfasat alltihop.
Kort därefter utförde han ett mer vanligt blindtest och kunde inte detektera något med vetenskaplig signifikans.

Den ena metoden - den långa prövande som man traditionellt i high end-kretsar brukar avsluta med att koppla in de gamla grejorna i ett par dagar för att till slut få "facit" - fungerade alltså.

Blindtestmetoden fungerade ej.

mvh

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/02/01 :  19:33:09  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

David A:"Detta har varit en intressant tråd. Allt från folk här gapar om mycket stora skillnader hit och dit när dom bytt från vanlig EKK, till handlare som försvarar sina produkter. Dessutom har det hunnit med att dissas mycket kompetenta konstruktörers tekniska och vetenskapliga argument med "lyssna och inte mät" teorin. Kort sagt en vanlig kabeltråd om än ganska lång. Peronligen vill jag gärna få delge mina egna tankar och nyvunna kunskaper på området.

Här kommer lite kort min historia:

Har pysslat med highend i över 15års tid nu, och har ända sedan starten haft dyrsnören i anläggningen. Skillnaderna har jag kunnat detektera på såväl dyra anläggningar som mindre bra system. Men dom har alltid funnits där. Alltså skillnaderna mellan kabalarna. I min nuvarande uppsättning har jag lite dyrsnören från Transparent och Purist Audio. I övrigt består anläggningen av två Grendel, Tact RCS2.2x, Revel GEM, Ino profundus X och Ino i28s. Högtalarkablarna har valt fram i öppet test i hemmiljö. Deltagarna har varit Nordost, Harmonictech och Transparent. Alla i prissegmentet runt 10k. Mer behöver inte sägas. Transparent kabeln integrerade bäst i mitt system, trots att jag var mycket svag för Nordost´s skimrande topp. Sedan dess har det varit frid och fröjd i anläggningen.
Så råkade det bli så att jag i och med mitt köp av baselement snubblade in på Ino Pip. För att det inte ska bli mera storm i tråden kan vi lämna mina intryck av den högtalaren åt sidan tills vidare. Men iallfall så visade sig det vara EKUA som internkablage i denna högtalare. Nu visade det sig att Inos högtalare höll högre klass än jag väntat, så därför införskaffades även ett par i28s. Även dessa hade EKUA som internkablage. Nu började jag som sann kabelfanatiker att på allvar bli lite fundersam. EKUA kostar 60kr för 20m på COOP, och är en ringledning står det på förpackningen.
Ja, vad säger man? i28s låter ju helt otroligt bra trots detta. Bra nog att tävla med det bästa av det bästa skulle jag vilja säga.
Enda utvägen för att stilla min nyfikenhet var att kila iväg till ÖB och köpa 10m EKK 1.5 för 60kr...
Sen har jag suttit och testat, och testat i veckors tid. i28s och Revel GEM med EKK vs Transparent...
Det är ett nedslående resultat för alla dyr-kabeltillverkare kan jag säga. OM det är någon skillnad så är Transparent kabeln definitivt inte bättre än EKK. Det jag tror mig höra är att EKK är lite tydligare i toppen imellanåt. Men detta har jag inte 100%igt kunnat verifiera när min flickvän bytt kablarna. Slutsats alltså: Ingen god investering med dyr-kablar trots att anläggningen kostar över 200k. Alla andra förändringar såsom eq, justering av högtalarplacering och mixtra med akustiken ter sig 100-faldigt mer hörbara än kablarna. Ibland är det tyvärr dyra läxor man lär sig.... Alltså att inte lita på sina första intryck. Att verifiera med öppet sinne, och helst med blindtester kan löna sig."

Ja vad har jag sagt
Jag tror inte alls att man ska behöva någon kabel som e dyr
för att stilla något ovettigt begär efter bra ljud.
Som du säger David, akustikarbete, placering av högtalare osv osv
ger 100 gånger mer resultat än en KABEL Herregud folk borde
vakna upp och inse detta.

Jag har testat flera kablar jag med, på mina högtalare, även här
en stereo som kostar flera hundra tusen kronor
, vissa ser ju bara
till prislappen (om nu det skulle
spela någon roll vad den kostar).

Jag använder en vanlig suprakabel nu, den är tung och ligger mot
golvet så ingen snubblar över den. Tänker tillverka egna kablar
när jag får tid, antagligen med EKK eller supra innuti, med strumpa
och en massa grejor. Jag vill ha en SNYGG kabel, eftersom den
ligger rakt över golvet mellan alla slutsteg och högtalare.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/02/01 :  20:12:28  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Blindtestmetoden fungerade ej.
Ehm, jo det gör den...

Hur kan du vara så säker på att den inte "fungerar". Det är ju visat sedan länge att den gör just det. Det går ju att höra skillnad mellan kablar i blindtest och även andra saker som normalt inte färgar så mycket, tex CD-spelare, slutsteg osv. Det visar ju att metoden fungerar för att detektera skillnader samtidigt som det kraftiga mänskliga suggestiva bruset filtreras bort.

Sedan beror det ju på exakt vad man menar med "fungerar". Ska man vara lite nyanserad, vilket alltid är bra, så är blindtest en avvägning mellan upplösning och brusnivå. Bruset tas bort men vi kan aldrig veta om det är på bekostnad av upplösning som ligger under brusnivån. Sedan kan man ju diskutera om inte brus är just upplösning. I så fall har ju blindtest som komplement klart högre upplösning än enbart öppna "lyssna och tyck"-tester.
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2005/02/01 :  20:26:49  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
Niklas Nord skrev:
quote:
Jag vill ha en SNYGG kabel, eftersom den
ligger rakt över golvet mellan alla slutsteg och högtalare.

Håller helt och hållet med dig NN,bättre med en snygg kabel än en ful
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/02/01 :  20:58:31  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Att först med lång lyssning pricka in de ganska små nyanser som rätt eller fel fas i väggen utgör och dessutom göra detta med okänt uthångsläge med 4 apparater och göra det helt rätt.

Men i vanligt blindtest inte höra någon skillnad.

Säger mig att det "sedan länge" mest pratas om förträffligheten men inte om nackdelarna. Eller kanske rent av det värdelösa i att använda den på mer sublim nivå. Som fas i väggen, skillnad på kabel a eller b eller annat som blir uppenbart ovan en viss grundnivå upplösningsmässigt eller vad det nu kan handla om. själv är jag inte tvärsäker på hur man skall döpa de olika storheterna.

mvh

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2005/02/01 :  21:15:16  Show Profile Send Margaux a Private Message
http://www.belt.demon.co.uk/product/Cable_Controversy/Cable_Controversy.htm

Lite "vetenskaplig?" eld till denna osannolikt långa tråd.

/Joachim
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/02/01 :  21:30:40  Show Profile Send David A a Private Message
Jag håller dörren öppen för att skillnader finns.. Men skillnaderna är mycket mycket små jämfört med allt annat. Jag har testat denna gång precis som jag gjort tidigare, dvs mest öppet och blint som komplement. Den eventuella skillnaden mellan EKK och Transparent tycker jag inte detekterar vilken som är bäst/sämst av dom två. Detta resultat vill man ju gärna erhålla när man ska slanta upp 10k jämfört med 60kr. Detta är ju annars självfallet när man testar andra komponenter. Jag VILL ju gärna att Transparent ska gå klart segrande ur duellen, eftersom jag äger den. Men så blev inte fallet denna gången.
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/02/01 :  21:33:07  Show Profile Send David A a Private Message
....kanske är det just det som också är den stora framgången i kabelhysterin... dvs att folk VILL höra förbättringarna så gärna att resultaten övertolkas av hjärnan.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/02/01 :  21:34:54  Show Profile Send marens a Private Message
Sladd, du glömmer att det inte går att bevisa frånvaron av något. Det betyder i praktiken att "hörde ingen skillnad" aldrig blir något bevis för något. Varken att en testmetod är dålig eller att det inte förelåg någon skillnad mellan testobjekten (i detta fallet att vända kontakterna).

Jag tycker att det är en för långtgående slutsats du drar att det är fel på testet bara för att han vid testtillfället inte hörde skillnad. Det finns forftarande möjlighet att det mycket väl går att höra skillnad på kontaktvändning i blindtest, eller hur? Förstår du vad jag menar? Det går inte att säga att testet inte fungerar, det kan du eller någon annan omöjligt veta något om. Det enda vi vet är att blindtest faktiskt funkar, dvs att det går att urskilja små skillnader med blintest som komplement.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/02/01 :  21:42:08  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Pöjkar hur orkar NI, varochen blir salig på sin tro AMEN....

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

JockeWe
Member

151 Posts

Posted - 2005/02/01 :  22:02:03  Show Profile  Visit JockeWe's Homepage Send JockeWe a Private Message
Det är jakten på de däringa stjärnorna under namnet till vänster som e' kul!
Ju fler inlägg desto proffsigare verkar man ju! Eller? ;)

(matchning, matchning, matchning, matchning säger jag för att få fler stjärnor)

____ ____
Joakim Wendel

Come visit my home page at http://www.violinist.nu
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/02/01 :  22:56:38  Show Profile Send CC a Private Message
Jag trodde (naiv som ja e) att alla () vet med sig att välljudande kablar ensamma inte gör någon lycklig? Naturligtvis krävs det välbalanserad elektronik o högtalare samt bra akustik för att helheten ska framträda!

Jag har själv märkt utav detta väldigt tydligt vartefter min källare blir alltmer förbättad akustiskt. Skillnader mellan kablar o kontakter mm framstår bara tydligare nu idag än tidigare när jag huserade med min anläggning i vardagsrummet o dess begränsade möjligheter...

En annan sak jag lärt mig är att vikten utav strömförsörjning är grunden, med dedikerad nätkabel på egen säkring o minst belastad fas så framträder skillnader än tydligare hemma när bla. signalkablar ska jämföras...

Skulle jag sätta upp ett dedikerat rum för musik/film idag skulle jag börja med:
1. Akustiken!
2. Akustiken!
3. Akustiken!
4. Strömförsörjning!!!
5. Leta efter högtalare jag gillar o som passar i mitt rum
6. Matcha upp med lämpligt förstärkeri till högtalarna
7. Signalkälla
8. Trimma anläggningen med lämpligt kablage!

Alltså, kablaget ligger längs ner på min skala fast jag haft hemma kablar som "fixat" konstiga "resonanser" i ljudet som jag trott varit akustikska fenomen osv... Kablar för mig är som en sista tweak för att trimma (färga?) till det som jag vill ha det å för att ge elektroniken optimala förutsättningar till att göra sitt bästa.
Det tråkiga e bara att de kablar jag fastnat för e absurbt dyra Allt för dyra

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/01 :  23:15:02  Show Profile Send mayro a Private Message
Då inte svar kommer på mina bilfrågor osv ifrån tidigare sidor så tar vi en ny fråga då..

Varför skall man ha blindtester för?? Är man så jäkla oärlig mot sig själv då man provar så man sitter och säger att den ena låter bättre för att den SKA låta bättre?? Detta tror jag är rent skitsnack.. Jag kan aldrig just nu få dom pangeastegen som spelar här att låta bättre än Accuphase P360 hur gärna jag än VILL det..
Rörstegen är snyggare ppå natten.. Dom skall slå transistor säger alla. Men jag kan fasiken INTE få dom att va lika bra även om jag VILL det.

Är det någon då som menar att om nån puckad person satte på mig ögonbindel så skulle rörstegen totalt slå ut Accuphasen?? Då skall jag genas köpa mig ögonbindel. För jag VILL ju dom skall låta bättre. Och jag får dom bara till i bästa fall lika bra fast lite olika.. I bästa fall..

Så min fråga är därmed. Är det DÄRFÖR man gör blindtest? För att sin vilja SKA slå in??
Vid ja så inköps en bidel direkt...ge offert.. Jag vill ju lira rör..Men det ser mörkt ut just nu....mycket..

(Undrar vad min fru sa då föresten...ler)

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/02/01 :  23:20:30  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Är det DÄRFÖR man gör blindtest? För att sin vilja SKA slå in??
DU gör ett blindtest för att dina förutfattade meningar etc inte ska påverkar det som är viktigt, dvs vad du hör. Vad jag vet så hör man precis lika bra med stängda ögonlock!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/02/01 :  23:23:30  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Hifi Consult, Sladd visar sig oseriös som vanligt...

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

mwali
Member

171 Posts

Posted - 2005/02/01 :  23:41:01  Show Profile Send mwali a Private Message
Mangew:

och ditt inlägg når förstås närmast himmelska höjder i seriositet?
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/02/01 :  23:42:57  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Mangew:

...som vanligt

Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/02/01 :  23:51:32  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
mwali:

Vad tycker du om en handlare antyder att du utger någon illusion och sedan bestämt vägrar förklara innebörden i uttalandet(som ju kanske missförstods) trots upprepade förfrågningar?

Rydberg: Jaså, jo men vi är ju minst 3 om det

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2005/02/01 23:53:21
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2005/02/01 :  23:58:24  Show Profile Send Snoddas a Private Message
quote:
Mangew:

"mwali" kanske skall ta och läsa igenom tråden först

"mangew" har ställt en motfråga till en som uppenbarligen (verkar
det som iallafall) inte vill svara.
Om någon hade ifrågasatt mitt omdöme hade jag gärna velat ha
en förklaring till varför jag ifrågasätts!
Tror dom flesta skulle vilja ha det

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/02 :  00:11:53  Show Profile Send mayro a Private Message
Rydberg...
Jag har förutfattade meningar angående rör. Samt att jag vill så gärna det skall låta bättre än mitt transistorsteg..
MEN!!!
Inte en enda jäkla skygglapp i världen skulle få mig att säga att dessa monoblock är bättre än mitt transistorsteg..
Så detta snick snack om Bildtester ger jag inte ett smack för.. Låter det inte rätt hör man väl detta vid lyssning...
-------------------------------------------------------------------

Jag skulle vilja va på en sån där blindtest.. Jag tror jag garvade läppen av mig ärligt talat.. Inte för att bevisa den ena lät bättre än den andra. Utan endast för att höra vad man gillar bäst. Sen om det är en stubintråd eller eller en "dyr". Lät stubintråden bättre vart jag superglad... Och köpte en rulle direkt för en femma på ÖB..Eller så stannade jag efter en sprängning och fick den gratis.. Tyvärr tror jag inte fenomenet kommer ske oavsett om jag så sövs ner. monteras in i en mörklagd bur med pistoler som sköt mig om jag gissade fel.. För trotts ihärdiga försök genom åren av många så har ingen "kökstillverkare" som tvinnar med skruvdragare ens nått till knävecken på dom dyrare.. På midfinivå har det alltid funnits en bunt hyfsade märken..som är bra samt ok i jämförelser med dom som följer orginal..
På low fi finns det en ännu större bunt.. Och jag är snudd säker det är där dom som jämfört har gjort sina prov osv.. För där håller jag med LTS samt en bunt andra.. En elementa är inte ett endaste dugg bättre än biltemas metervara.. En billigaste supra framstår som highend rent av.. Men klättra uppåt mot nivåerna ett samt två och ibland tre i sortimenten så händer det saker.

Men jag har bett någon visa mig dom däringa "stubintrådarna" så jag får prova dom själv.. Är dom bättre så kommer jag kasta mina nuvarande direkt..Och jag behöver väl inte sitta med ögonen igentejpade heller för att höra om jag trivs i ljudbilden? Detta tror jag är rena rama smörjan bara. Men jag blir gärna överbevisad... Skulle vara skoj samt utvecklande.. verkligen..samt lite knäckande.. Men den smällen tar jag gärna..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/02/02 :  01:25:24  Show Profile Send Rydberg a Private Message
mayro> Blindtest är inte till för att du exempelvis ska tycka bättre eller sämre om något utan för att resultatet inte ska påverkas av faktorer som inte är relevanta. Icke relevanta faktorer för en produkts återgivningskvalitet är exempelvis pris, utseende, dina förutfattade meningar etc. Det är ju ingen slump att hela den vetenskapliga världen använder sig av blinda tester. Exempelvis har man ju alltid en kontrollgrupp som får sockerpiller vid utvärdering av nya läkemedel. Att du inte ger ett smack för blinda tester är ju bara ett kvitto på att du inte är medveten om vilka problem öppna tester innebär för testresultatets validitet.

Vad beträffande dina steg så har jag inte mer att tillägga att du antagligen skulle få samma resultat i ett blint test som i ett öppet om de nu är så dåliga
quote:
Och jag behöver väl inte sitta med ögonen igentejpade heller för att höra om jag trivs i ljudbilden? Detta tror jag är rena rama smörjan bara.
Jo för dina sinnen ljuger ju aldrig för dig, kolla förresten på de här raka linjerna

Edited by - Rydberg on 2005/02/02 01:26:29
Go to Top of Page
Page: of 17 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000