Author |
Topic  |
Hi Fi Consult
Member

2112 Posts |
Posted - 2005/02/02 : 07:39:41
|
Mangew:
Din synnerligen välkända förkärlek samt missionerande om alternativa inköpskanaler från framförallt Kina är ju knappast någon hemlighet.
Därav mitt uttalande om Kinesisk placeboeffekt.
Men jag ägnar mig kanske inte åt personpåhopp i samma utsträckning som du ""Hifi Consult, Sladd visar sig oseriös som vanligt..."" så fort det känns lite gnälligt i maggropen.
-----------
Om blindtest så vet jag såklart att avsaknaden av något ej kan anses som bevis. Men om man tar ett liiite vardagligare grepp om sin hjärna så brukar man samla på sig "vetskap" eller erfarenhet på ett annat sätt.
Peter Belt trodde på energimönster som fick lyssnaren att slappna av och få en bättre perception. Rydberg ritar återigen sin raka men synbarligen böjda linjer...
Vad annat är nytt under solen?
Våga själv är nog rådet till alla som vill bilda sig en uppfattning, släpp storebrors hand oavsett om det handlar om märkesfixering, en-butiksdyrkan eller läran om att allt låter lika dåligt och egentligen borde vara gratis.
Nu skall jag iväg på en 80-milaresa och demonstrera högtalare, förstärkare - och så Reference XL för 135 000:- förstås
Ni som är medlemmar i LTS missar väl inte LTS-träffen på Hificonsult den 17 februari? Målet med träffen är att alla skall sitta på golvet, hålla varandra i hand och sjunga: "en dyyyyr kabel - är en braaaa kabel" 
mvh
, |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
 |
|
ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts |
Posted - 2005/02/02 : 08:31:58
|
HiFi Consult:   |
"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill |
 |
|
Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts |
Posted - 2005/02/02 : 08:43:47
|
Ledzepp = Nöjd placebojunkie!! Kan det vara för jag slutade med den äkta varan (Transparent) |
Dont look back. Something might be gaining on you... |
Edited by - Ledzepp on 2005/02/02 08:46:42 |
 |
|
big-olle
Member

198 Posts |
Posted - 2005/02/02 : 09:38:08
|
Jag vill inte göra några påhopp och heller inte uttala mig om kablars vara eller icke. Jag reagerar bara lite på hur många personer använder sig av begreppet "blind-test" och "han hörde skillnad" etc.
Jag har inte läst mer än 5 poäng statistik, men som jag vill minnas är Blinding ett av de viktigaste verktygen inom statistiken. Den används för att minimera placeboeffekten. Att sen prova själv och säga att jag tyckte att det och det lät bättre.. och det sen visar sig att den dyrare kabeln (tex) var bättre. MAN KAN INTE BEVISA NÅGOT UTIFRÅN ETT BLINDTEST. Det krävs minst 20-30 lyssningar som sedan analyseras för att se om man finner någon signifikant skillnad (P=0,05).
Det är säkert bara jag som förstår vad jag skrivit, men jag tycker inte att man ska skriva saker som EN person faktiskt kunde lyssna sig fram till. Det är enligt mig ett lyckokast.
|
BAT out of hell (and then back again). |
 |
|
EngelholmAudio
Member

8209 Posts |
Posted - 2005/02/02 : 10:09:11
|
Jag undrar vart du är på väg nu sladd!

Det har varit tyst om Blindtest ett tag så det är väl för roligt att det tas upp igen! Ett problem verkar vara att det är en ensidig beskrivning av testprincipens för- eller nackdelar.
Ett riktigt bra blindtest är det inte många som skulle klara av att plannera, genomföra och redovisa.
Rydberg - jag tycker du kommer som en sidotackling in med dina raka linjer. Eller rättare sagt - jag förstår dig inte. Kan du beskriva hur denna synvilla kan appliceras i hifin? Raka toner som låter böjda? Kraftiga slutsteg som ser ut att låta kraftigt?
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
 |
|
mwali
Member

171 Posts |
Posted - 2005/02/02 : 10:23:34
|
snoddas,Mangew:
Jag anser att min kommentar har bärighet alldeles oavsett sakinnehållet i debatten och sladds mfl eventuella klandervärdhet.
 |
 |
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2005/02/02 : 10:32:32
|
quote: Kan du beskriva hur denna synvilla kan appliceras i hifin? Raka toner som låter böjda? Kraftiga slutsteg som ser ut att låta kraftigt?
EA: vad sägs om bra slutsteg som börjar "låta illa" eller tvärtom. Det är ju fullt möjligt. Som sagt, det råder ingen tvekan om människans suggestiva förmågor, dvs tendens att omedvetet fylla i information som verkar fattas.
big-olle: quote: Det krävs minst 20-30 lyssningar som sedan analyseras för att se om man finner någon signifikant skillnad (P=0,05).
Man brukar kalla det för ett blindtest även om man tex lyssnar 7ggr för att minimera sannolikheten att man gissar rätt. Håll med om att sannolikheten att man gissar blir ganska liten om man prickar rätt säg 7/7 eller 10/11 ggr. |
 |
|
EngelholmAudio
Member

8209 Posts |
Posted - 2005/02/02 : 10:43:35
|
marens: Min fråga är retoriskt ställd. Hur kan linjer, fyrkanter i svart och vitt kopplas till hifi/musikupplevelsen? Kan du koppla det till tonkurvejusteringar? Dist? Slewrate? 
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
 |
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2005/02/02 : 10:51:37
|
Det räcker väl med kopplingen till tolkningen av sinnena? |
 |
|
EngelholmAudio
Member

8209 Posts |
Posted - 2005/02/02 : 11:16:03
|
Marens - då är det där vi inte är överens. Synen på linjer och fyrkanter har endast nått generellt, övergripande, gemensamt med öronen och musik.
Dessutom så ser man efter ett tag att "Rydbergs linjer" är raka men att boxarna är flyttade i horizontalplanet. Alltså kan hjärnan förstå felet. Och vart står vi då i analogiernas fantastiska värld?
Over and out.
|
|
 |
|
big-olle
Member

198 Posts |
Posted - 2005/02/02 : 11:44:49
|
Jag håller med dig marens. Det är väl mindre troligt att 7/7 bara är "tur". Sen är det upp till var och en om man vill säga att man statistiskt sett bevisat något eller vad.
Ska man hårddra det lite, så finns det riktlinjer uppsatta för hur många försök det krävs för att bevisa den statistiska signifikansen. Utöver det ska man överväga bias (felkällor) och confounders (andra parametrar som förändrar resultatet).
Ännu en gång en massa dravel (skånska), men som EA skrev, det krävs otroliga resurser för att genomföra helt korrekta tester.
När allt kommer omkring så så beror det väl mest på hur mycket som krävs för att övertyga oss . |
BAT out of hell (and then back again). |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/02/02 : 11:55:23
|
Jag har ett supersnyggt slutsteg ifrån Accuphase hemma här. Jag har två kanonfula ultradåligt byggda pangena monoblock här också.. Och jag håller på att utvärdera monoblocken...Dom är fula som fan.
Samt i går så dömndes rörstegen ut totalt av mig vid seende spelning, Samt även då jag blundade... Sen efter en massa timmar då sakerna lirat samt inbrännskiva osv osv så satte jag mig ner för att en sista gång kassera monoblocken... Trots förutfattade meningar. Trots att dom är så jäkla fula så jag numera får damsuga själv i stereorumet. Och trotts att jag har ansett Accuphasen helt överglänsande överlägsen för att va ärlig.. Jag sa dom var jämna så inte han som säljer pangean skulle få svårt att sälja den då jag lämnade tillbaks den,. För det finns ju folk som bara älskar dom..
Trotts allt detta så i natt kl 0300 stog det klart att Pangean helt klart är bättre än Accuphasen på många sätt.. Accuphasen är "vackrare" samt har en lite mera förlåtande spelsaätt. Inte i betydelsen sämmre. Utan en trevlig egenskap.. MEN.. Pangea monoblock är bättre. Jag fick också byta CD media för att få pangean att spela ok föresten... Som sagt. Allt påverkar ju ljudet. Så även CD. så det blev ett snabbt tillfixande av en annan cd. Som lirade en bättre signal .. Då small det till.
OCH ALLT DETTA MED ÖGONEN ÖPPNA!! Det är ju knappt man tror sig själv här...OTROLIG prestation får jag säga..
Jag lär mina barn att gå med ögonen öppna i livets labyrint för att inte bli så där inbundna som man lätt blir om inte sinnena får sitt.. Och många ggr också stänger ner och blir trista gubbar o tanter vid 28 år. Jag tror ett avgörande om man ser eller inte kan komma om det är så hårfina skillnader så man lika gärna kan köra "Applappsa" och sedan välja bara.
Men inte vet jag. Jag kräver.. Och jag menar KRÄVER rätt stora skillnader för att få beslut fattade. Inte lite så där. Då bedömmer jag saker bara anorlunda. Men inte bättre.
OCH rydberg.. Herregud. Tror du att folk är okunniga snorungar allihopa? Sådan påverkan som du visar upp har inte ett skit med saken ens att göra..
Det är som att ta med en liten sticksåg ut här i stället för min 70cc motorsåg.. Rätt saker tar man självklart. Och stretekningar har inte ett dugg med saken att göra..
Jag har massor med ggr nu BETT dessa blindtestfolk att ÖVERBEVISA. ELLER rent ut sagt ge mig på truten ordentligt.. Genom att VISA mig.. Jag har åkt kors o tvärs ifrån Lappland till skåne för att höra folks system. Så jag har inget emot att åka igen så fort pengar finnes för sådana nöjen. Helst i södra Svedala..
Men ingen har nappat på det. JAG VILL JU BLI ÖVERBEVISAD JU!!! Jag vill få allt jag kan och vet totalt krossat helt öppet. Gud vilken lycka om man kunde få det så.. Då har jag i och under ett o samma år fått två uppenbarelsr.. Först en billig kabel.. Sen en gratis som är ännu bättre.. Herregudars skymning. Fräls mig med BLINDTEST!! Jag ber!!!
"Allt skrivet med ett leende på läpparna.Jag glömer skriva svar med gubbmöjligheten där man kan lägga in smile...) |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2005/02/02 : 12:00:45
|
EA> Som marens mycket riktigt har sagt så var bilden till för att illustrera hur bra vi kan lita på våra sinnen. Skulle du frågat ett barn om linjerna så skulle detta ha sagt att de var sneda, du som är vixen förstår att det är en synvilla annars hade Rydberg aldrig skickat den. Inom ljud verkar vi alla vara barn, vissa är mer barn än andra visserligen..*host*... Att direkt dra slutsatsen "här lurar min hjärna mig" är inte lika lätt inom ljud. Nackdelarna med att lyssna blint är att det ofta är väldigt bökigt och tar lång tid, det är anledningen till att jag själv blindtestar väldigt sällan. |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
 |
|
mangew
Semesterfirare

2297 Posts |
Posted - 2005/02/02 : 12:03:59
|
quote:
Men jag ägnar mig kanske inte åt personpåhopp i samma utsträckning som du ""Hifi Consult, Sladd visar sig oseriös som vanligt..."" så fort det känns lite gnälligt i maggropen.
Personpåhopp, du visade ju med eftertryck att du inte svarade på en direktställd fråga 3gånger om. Ett uttalande om där du antydde om att jag framförde någon illusion och nu även missionerar jag för forumets medlemmar - Precis lika mycket personpåhopp.
Men Sladd, du gör ju aldrig något fel. Sladd är ju lite duktigare än oss andra. Sladd har ju faktiskt sagt att det är fel på forumets medlemmar - leta själv jag gör inte jobbet åt dig. Sladd har ju per PM sagt hur vriden jag är - vill du se PM:et? Sladd är ingen gnällig kärring...
Det var faktiskt en ganska stillsam disskussion om kablar och allt vad det innebär även inkluderat andra säljare tills Sladd dök upp.
|
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2005/02/02 : 12:08:36
|
mayro> Jag rekommendera dig till ett besök i en viss källare i Lahäll (Täby, Sthlm), det borde öppna ögon på dig så att du kan stänga dem igen där får du garanterat bra svar på alla de frågor du kan tänkas ha angående blinda tester. |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
 |
|
sampix
100.000-klubben

1808 Posts |
Posted - 2005/02/02 : 12:21:58
|
quote: Jag rekommendera dig till ett besök i en viss källare i Lahäll (Täby, Sthlm),
Sing Halleluljjjjja |
kabelskitsnackare
|
 |
|
reeltoreel
Member

3454 Posts |
Posted - 2005/02/02 : 12:46:52
|
Får man lov att hänvisa till en gammal tråd ? I detta ämnet :-) http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34227 |
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
 |
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2005/02/02 : 13:10:58
|
quote: Jag rekommendera dig till ett besök i en viss källare i Lahäll (Täby, Sthlm),
Sing Halleluljjjjja
Alla är vi troende på något sätt. Ett sätt att tro är tex att upprepa mantrat "alla kablar låter olika", eller "du skall inga andra högtalare hafva utom Ino"
Själv är jag den ständiga tvivlaren, vågar inte tro på allt för mycket. Det kan ju vara en slags tro i sig. Har hört en av ino:s bättre modeller av studiomonitorer och det var mycket imponerande. Bland det bästa ljudet jag har hört, trots eller tack vare avsaknaden av "dyrkablar" i signalkedjan. Men man får se saker för precis vad de är, det behöver ju inte betyda varken det ena eller det andra och det är bara dumt att gå runt och tro en massa saker tycker jag.
Ett sätt att öppna ögonen kan vara att släppa en del av "tron". |
 |
|
The Leafs
Member

387 Posts |
Posted - 2005/02/02 : 13:15:17
|
Detta är en helt underbar tråd.  |
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/02/02 : 13:22:25
|
Jojo men 18 sidor?!?! Räcker nu va, börjar bli liite tjatigt.. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
 |
|
pontus
Member

392 Posts |
Posted - 2005/02/02 : 13:54:07
|
 |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/02/02 : 14:01:52
|
quote: Detta är en helt underbar tråd.
Jag håller med till 100%. Överallt där detta blivit debatt har det spårat ur totalt.. Lite spettsar har även här florerat. MEN Det har ändå varit på "rätt sida" av staketet tycker jag..
Så kör på bara.. Jag väntar ännu på att någon med "stubintråd" nära. eller någon som kan sända mig för provspelning. (Lovar att blunda hela tiden ) |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2005/02/02 : 14:18:46
|
quote: Ett sätt att öppna ögonen kan vara att släppa en del av "tron".
Det är precis detta som jag gjort själv! Hade någon sagt till mig för två år sedan att jag skulle ha EKK i anläggningen skulle jag ha skrattat gott. Nu inser jag att jag med all säkerhet har lurat mig själv hitills på en del "självklara" saker. Valet av dyrkablar var tidigare så naturligt att jag inte ens reflekterade över det. Vill också understryka att testet jag nu har gjort har varit nogrannare än många test jag gjort tidigare. Av den enkla anledningen att jag knappt vågade tro på resultatet själv!
MAYRO:Du är väldigt väkommen hem till mig för att testa själv! Jag bor ju själv i mellersta norrland, så det är definitivt ett närmare alternativ för dig.
|
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/02/02 : 14:29:25
|
Log.... Jag bor i blekinge...Så nära kan man inte kalla det direkt....tackar för att en antog min fråga och försökte ge svar också...
Jag är öppen för ALLA intryck och lärdommar och fördömmer inte ens den snurrigaste iden till nirvana...
Jag har ju själv en "woodoo995" som bevisar att man INTE ens får ha förutfattade meningar här i världen.
Jag fixade en annan av samma märke som blev inte på långt när lika bra som min ursprungliga 995.. Det tog jag med mig för en match mot en Peter Bremen licens one. samt ett driverk för 40000-50000 som jag tyvärr glömt vad det var.. Bara borta namnet tyvärr..Nåt franskt var det i alla fall..
Och denna sak som jag tog med mig slog inte ut hans saker. MEN.. OCH STROT MEN. Den fick inte heller stryk..
Utan den hade till o med saker som var klart bättre.. Såsom röster och blås osv.. Men man får säja som han som ägde dom dyra sakerna sa. "Detta föder ju mycket frågade saker angående priser på CD spelare."
Detta sas med en lite bekymmrad min.. Då markerar jag igen.. Jag hade då INTE med mig den avsevärt bättre 995 dit. Utan en som är kanske ljudmässigt bara 70% av 995´s ljud...
Så var och en kan nog förstå vad som hänt om den där 995 varit med.. Skälet den inte var med var att jag inte hade den hemma då jag gasade iväg o hämtade monoblocken...
Så jag är öppen för allternativa vägar.
Edit OM DOM FINNS!!!???Även med kablar... glömde säga dac o driverket var ihopsatt med en Purist audio dominus digitalkabel.. Så inte kattskit direkt....
|
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/02/02 14:44:29 |
 |
|
CC
Member

3981 Posts |
|
Topic  |
|