HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skillnader på kablar och kablar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 17

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/02/02 :  14:52:38  Show Profile Send CC a Private Message
Nu avlöjade du ju att det är en signalkälla mayro Men mer ledtrådar vill vi/jag ha!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2005/02/02 :  15:11:31  Show Profile Send gromit a Private Message
quote:
Sing Halleluljjjjja

Sorgligast är väl ändå de som har åsikter utan att ha lyssnat! Där snackar vi förutfattade meningar...

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/02/02 :  15:35:34  Show Profile Send CC a Private Message
Jag har inte varit på något LTS möte så jag ska vara försiktig om mina uttalanden.. Men, visst finns det en naturlig misstänksam mot dessa "sekter" som går runt o mässar om hur förträffligt allt är hos dem?
Nu menar jag inte att LTS är en sådan, för det vet jag inget om, men med tanke på vad man hört om dem så får man lätt en känsla utav kopplingen till diverse religösa sekter som försöker bevis sin tes för en annan... Det innebär inte att de behöver ha fel, jag bara får obehag över grupperingar med övertygelser "in absurbdum"...

OBS! Detta är inget påhopp mot LTS, utan bara en reflektion...

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/02/02 :  16:24:23  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Undrar vilka som mest kan liknas vid troende/religiösa eller rent av tillhöra en "sekt"? De som tror på vad som är _vetenskapligt bevisat_ eller de som inte gör det?

Edited by - Baltazar on 2005/02/02 16:28:56
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/02/02 :  16:36:11  Show Profile Send CC a Private Message
Beror la änna på va?

När man bevisade att jorden var platt/rund?
Eller när man bevisar att jag har inbillat mig varje gång jag (o min omgivning) hört att skillnader finns?

Har alltid "vetenskapen" rätt?

Var det inte "vetenskapligt" bevisat att människor med olika utseende hade olika värden mellan varandra?

Trött ja blev nu...

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2005/02/02 16:37:44
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/02 :  16:37:08  Show Profile Send matte76 a Private Message
snälla lägg ner denna tråd, leder ändå ingenstans!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/02/02 :  16:38:55  Show Profile Send CC a Private Message
Inte

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/02/02 :  16:39:30  Show Profile Send CC a Private Message
Du skojar med mig va?

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/02 :  16:39:37  Show Profile Send matte76 a Private Message
Har det inte gjort det efter 18 sidor så nej, verkar inte så...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/02 :  16:41:19  Show Profile Send mayro a Private Message
numera går det att läsa vad tidigare omnämnda Woodoo 995 är för något. Det rä så många som frågat och undrat. Jag skriver det nu endast för att det är många som inte har bra ställt ekonomiskt ska ha chansen att kanske med lite tur ha väl ljud stående hemma redan. Men jag sätter inte ut det för att hånas eller förlöjligas.

Så dom som inte kan fatta att jag är lika tvivlande samt förvånad själv kan helt enkelt bara ge fasiken att ens skriva nåt eller fråga.
Jag ville endast hjälpa andra som kanske inte har peng att komma en bit helt gratis snudd på.. Inte för att berätta det är världen bästa grej..
Jag använder bara frumet såsom ett forum skall användas. Jag delar med mig av erfarenheter som kan hjälpa andra framåt.. I alla fall att ge kul tips o kansle läsning av intresse.

Så inga jäkla larviga inlägg ber jag om. Läs och förundras lite i stället.. Fö efter en ägare till en cd kombo för 130000-150000kr sa det "får en att " osv.. Ja läs.. Då tycker jag inte jaf behöver bli tvivlad på.

Andra här på forumet som anses seriösa har också hört och förundras. Läs Per 100´s inlägg om besöket hos mig. Han ville inte ens komma då han hörde signalkällans ursprung.. Han ville vänta till" det fanns en riktig reference" inte 995....
Han kom och sen tror jag hans ord säger resten...
Så välkommen den intresserade att nu läsa om 995.

995 är en för mig stor stor kulturchock. Hur i helskotta har LTS missat denna 995??? Kanske som alla andra. Den var FÖR kass grej helt enkelt..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/02/02 :  16:45:39  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Log.... Jag bor i blekinge...Så nära kan man inte kalla det direkt....tackar för att en antog min fråga och försökte ge svar också...

OT, Sedär, är själv från Karlshamn, dock bor jag i Linköping nu

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/02/02 :  16:50:44  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Hur i helskotta har LTS missat denna 995???
Men de har ju hittat 1534!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/02/02 :  17:33:39  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Var kan man läsa om denna 995:an ?

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/02/02 :  17:35:55  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Amen, hallelujjaaaa.....

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/02/02 :  18:32:23  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Sing Halleluljjjjja
--------------------------------------------------------------------------------

Sorgligast är väl ändå de som har åsikter utan att ha lyssnat! Där snackar vi förutfattade meningar...

Gromit>
Jag har inte förutfattade meningar angående "den heliga källaren".
Har även bjudit in Rydberg för en omgång piP. Så jag trampade inte någon på tårna, om nu inte Rydberg tog illa upp.

kabelskitsnackare

Edited by - sampix on 2005/02/02 18:33:36
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2005/02/02 :  19:22:08  Show Profile Send gromit a Private Message
quote:
Jag har inte förutfattade meningar angående "den heliga källaren".
Har även bjudit in Rydberg för en omgång piP. Så jag trampade inte någon på tårna, om nu inte Rydberg tog illa upp.

Okej, no offence... Tycker bara att det kan bli lite mycket pajkastning åt alla håll så fort Ino kommer på tal.

Du får väl se till att hänga med oss nästa gång vi åker upp till Lahäll så du får uppleva det alla pratar om! Det är ju en erfarenhet om inte annat.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/02/02 :  19:41:35  Show Profile Send eliot a Private Message
Det står i denna tråden
Denver 141 för 995 kr år 2002 tror jag det är.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36742

Mvh,
Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2005/02/02 :  22:00:28  Show Profile Send lasselite a Private Message
Sladd dömmer ut blindtest (s.16) som metod för att någon som hittat rätt fas BLINT! inte kunde höra skillnader i ett senare BT...

Om man utan att veta vilket som är vad, och kopplar in allt "rätt" är väl det ett aldeles utmärkt BT?
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2005/02/03 :  11:02:48  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Såg en annons på Hifimagasinet för ngn vecka(or) sedan. Ngn sålde sin anläggning, det jag reagerade på var uppsättningen och priserna på det han sålde.

Hittar inte annonsen så jag kan klippa in den med tror det var CD-spelare och förstärkeri för 20k st (40k) tot. Högtalarna han sålde kostade 25k. Signalkabel hade gått på cirka 12k om jag minns rätt, högtalarkabaln som såldes för 12k hade kostat 90K!!

Alltså, signalkabel och högtalarkabel hade totalt kostat dubbelt så mycket som stereo och högtalare.....

En annorlunda fördelning av kostnad i en anläggning, men om sladd nu skall sälja en XL snok för 135k och regeln 10-20% av total kostnad skall läggas på kablar måste de säljas till hifi utrustning strax under milionklass och vem äger en sådan? Well, det tar nog ett tag innan jag har anlending att köpa en sådan kabel i alla fall

B&W Nautilus snäckorna kostade 300k när de kom, idag kostar de cirka 450. De kräver 4 sw kablar för att kopplas in, 4x135k=540k

Är det någongång motiverat att slänga mer på kablar än på högtalare eller cd/förstärkare?

Låter det?? BRA!

Edited by - SpLiX on 2005/02/03 11:13:53
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/03 :  12:49:33  Show Profile Send mayro a Private Message
jag kopplade en gång på 90 talet in Proteus på en minanläggning ifrån pioneer hos en kompis som var säljare på samm bolag som mig då. Och jag kan säga man fick sig en rejäl chock.. Denna 4000kr pioneer spelade som en superstero. Så visst kab enbart bra uppsättning av kablar ge stora lyft. Jag skulle mycket gärna gjort fördelningen så att större del las på kabelsidan än på resten..

Jag har också kört på kul en Krell KSA 250 på ett par typ "följer med i stereon för 5 kr högtalare"
Och dom spelade som en stor riktig högtalare. Lådan spelade in burkbas. Utan den lirade toner. Sån överkraft gav krellen. Så med overkill kan man hitta jäkligt roliga efekter...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/02/03 :  19:33:23  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Mayro, låter som ett intressant system du har där hemma.
Har du några bilder.

Är det stora högtalare?
Antar det är ganska kapabla prylar !! Spela högt och dynamiskt.
Hur låter det..

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

PaleRider
Member

51 Posts

Posted - 2005/02/03 :  20:31:20  Show Profile Send PaleRider a Private Message

mayro: " Så med overkill kan man hitta jäkligt roliga efekter..."

Nemlig. Det her var en sak jag blev gjort uppmerksam på av en totaltokig uber-highender jag møtte en gång då jag ennu var ung & dum.(nu er jag bara dum)
Ock særskilt en sak blev påpekad; trafoer blir aldrig før stora ock trådar blir aldrig før tjocka.(du vet sekundær ock sådær..)

- en annan sak er det som står i min signatur..

Mvh. RS

Såvel intern som extern høgtalarkabling samt passiva delningsfiltre er att rekna som forlengning av forstarkares strømbanor ock skal dimenisioneras derefter..
Go to Top of Page

mwali
Member

171 Posts

Posted - 2005/02/03 :  22:56:47  Show Profile Send mwali a Private Message
jahadu mayro...

995 var en dvd-spelare alltså, det ska bli spännande och se vad den kan göra - jag beställde precis en på nätet....

Glöm inte vad jag lovade dig tidigare i denna tråd. Det blir inte roligt för dig och ditt rykte om denverspelaren inte spöar min Marantz för 25 tusen.

I'll be back!

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/04 :  02:06:50  Show Profile Send mayro a Private Message
jaadu. Hänger mitt rykte på en Denver så är jag körd.. Skrattar..

Jag drar till annat forum och gömmer mig.. hjälp...Lika bra byta nick till "Denver" efter detta..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/02/04 :  03:14:11  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Skall vi knyta ihop tråden med kablarna eller kommer ni tillbaka från Denver

/Z

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
Page: of 17 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000