Author |
Topic  |
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2005/02/04 : 11:02:22
|
Mayro, såg du min fråga där oppe?
 |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
steffo74
Member

188 Posts |
Posted - 2005/02/04 : 12:50:46
|
mwali: Tänkte bara påminna alla igen att det handlar inte om spelaren i orginalskick utan ombyggd. Smältlim i massor och annat lite kopplande. Själv vet jag inte hur??!!
Det var någon som frågade om det var gamla cd-spelare den slog ut. NEJ, själv hörde jag att den lirade bättre än en ett till två år gammal tiotusenapparat som vunnit många tester. Kan villigt erkänna att jag inte ville höra det jag hörde direkt (märkesfixeringen slog till hos mig). Efter en dags lyssning så kan jag säga att ljudbilden föll som ett korthus när 10pappsmaskinen kopplades in igen. (en liten liten gnutta överdrivet kanske men så sant så sant) Jag tycker det är lättare att höra när man kopplar bort saker och jämför. För mig är det svårt att kanske bli impad direkt av en anläggning men när man kommer hem så märker man att det låter för jävligt.
|
Nöjd tills man vet bättre! ........och just nu BlutEngel i cd:n och Hocico och Soulfly |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/02/04 : 13:59:53
|
Nej då Zalve... Det blev nog bara en liten avstickare....
Själv har jag gömt mig.. MWALI kommer snart med mitt avrättande såsom hifinörd.. Han kommer förfölja mig..
Jag tror jag skall ringa den nyinrättade instutionen för Denverägare. Barn har bris, Vi har Dris. "Denver idiot samfund" Dris. Dom har även ordnat skyddat boende för sådana som mig som blev förtappade...Och helt nya oanvända "nick" osv. Även nya ip adresser.
           |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/02/04 : 14:10:25
|
Snälla..kan inte denna tråd få dö i frid...tröttsam till max |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
 |
|
mwali
Member

171 Posts |
Posted - 2005/02/04 : 14:19:39
|
matte76:
liket lever! HAHAHAHA...
|
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/02/04 : 14:33:24
|
  till denna evighetstråd |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
 |
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2005/02/04 : 18:00:30
|
quote: till denna evighetstråd
Jag har verkligen noll förståelse för de som jämt måste hålla på och klaga och sucka i trådar. F*n låt bli tråden då om den är så tröttsam. Tänk om jag skulle gå in och klaga på alla dina trådar som du skapar/är delaktig i matte76. "Blää vilken tråkig och ointressant tråd jag tror jag dööör!" |
 |
|
CC
Member

3981 Posts |
|
Nicke
Member

379 Posts |
Posted - 2005/02/06 : 23:26:23
|
quote: Denna tråd kommer naturligtvis självdö då det mesta redan är sagt om kablar...
De som e skeptiker till kablar o dess verkan kommer aldrig tro på vad vi skriver utan behöver få höra för att tro (om ens då?) eftersom deras mattematiska kunskaper begränsar dem...
Vi som redan hört kablars betydelse för musikåtergivning på en anläggning behöver inte bevis genom blindtester osv... Vi vet redan att trots att vi kanske inte kan (med dagens kunskap) förklara varför vi hör att det kan bli bättre/sämre med olika sorters kablar så är våra sinnen öppna för det som händer o det är ju kul för oss men tråkigt för skeptikerna (bortsett från den rent ekonomiska aspekten, inte ljudupplevelsen).
Tänkte skriva ett inägg om kablar osv...men har upptäckt nu när jag sitter och lyssnar att det låter bättre än vanligt... Jag lever mig helt hållet in i musiken,för tillfället är det en livekonsert med Nightwish...och jag vet varför det är bättre än vanligt!!! Frågan är om jag ska skriva det eftersom det antagligen bryter mot §.14 i Hififorums regelbok.....
         |
Edited by - Nicke on 2005/02/06 23:27:23 |
 |
|
Jensevik
Member

513 Posts |
Posted - 2005/02/06 : 23:50:03
|
Men Nicke! Du ska ju jobba i morn!  |
"It takes a joyful sound To make the world go round" |
 |
|
Nicke
Member

379 Posts |
Posted - 2005/02/07 : 00:02:04
|
quote: Men Nicke! Du ska ju jobba i morn!
Och ??...Håller ju på och lyssnar in mina gamla kablar och de blir bara bättre och bättre med hjälp av diverse doping     |
Edited by - Nicke on 2005/02/07 00:04:24 |
 |
|
Jensevik
Member

513 Posts |
Posted - 2005/02/07 : 00:08:45
|
"Inbränning" ? |
 |
|
Nicke
Member

379 Posts |
Posted - 2005/02/07 : 00:12:05
|
quote: "Inbränning" ?
Nä,inga hembrända "kablar" här.. Det är tysklandsimport som gäller....
|
 |
|
Jensevik
Member

513 Posts |
Posted - 2005/02/07 : 00:16:23
|
Tysk "Hifi" är bra. Skottsk är dock favoriten. (Linn givetvis :) ) |
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/02/07 : 07:51:41
|
Denna tråd har blivit en "allmän diskussionstråd". Dags att föra över den till "off topic"? |
|
 |
|
Jensevik
Member

513 Posts |
Posted - 2005/02/07 : 09:41:50
|
Nej. Det är nog snarare dags för mig att sluta snacka OT. Sorry! |
 |
|
lasselite
Semesterfirare

138 Posts |
Posted - 2005/02/07 : 12:40:05
|
Mitt svar på huvudinlägget är att det är skillnad på kablar och kablar. Men att det oftast snarare handlar om utseende och pris snarare än rent ljudmässiga skillnader. Oftast!
Skillnaderna är så små att de i de allra flesta fall är bättre, och billigare, att göra något annat. Som att vinkla in högtalarna 5 mm eller flytta lyssningspositionen 30 cm framåt eller bakåt i rummet. Men nu är jag dum, för det är väl ingen som lägger pengar på kablar för än allt man kan göra i rummet är gjort. Eller?
10% på kablar har man ju hört. Jodu, pytt säger jag De allra flesta av oss har en budget. Säg att snittanläggningen här på forumet kostar 50 000. Det ger 5000 på kablar (å gärna mer enligt somliga). Att lägga dom pengarna, eller i alla fall det mesta av dem, på att köpa den något vassare högtalarmodellen eller den lite fetare förstärkaren du har sneglat på (för att inte tala om att köpa några snygga absorbenter eller diffusorer som HSB(hon som bestämmer) faktiskt låter dig ha i vardagsrummet) och inte att förglömma, aktiv rumskompensering som faktiskt ligger i rätt prisklass. Dessa åtgärder ger i de allra flesta fall mer välljud per krona än vad kablar någonsin kan göra.
Men jag kan ha fel. Så ni handlare där ute får gärna ge exempel på motsatsen inom budgetramen 50-100 kkr. Där 5-10 kkr på kablar ger ett bättre ljud än att uppgradera någon annan del i kedjan.
Bara mina 2 cent, igen  |
 |
|
jonasz
Member

2543 Posts |
Posted - 2005/02/07 : 13:28:35
|
Mycket bra inlägg lasselite, håller med dig fullständigt! 
Jonas |
You'll Never Walk Alone... |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts |
Posted - 2005/02/07 : 14:51:54
|
Lägger in ett inlägg jag skrev i en snarlik tråd:
När det gäller olika tweaks prisvärdhet, så måste man naturligtvis ställa det i relation till andra uppgraderingar. Är det värt att sälja sin 20.000 kr-förstärkare för 10 lappar och sedan köpa en ny för 40.000 kr? Får man ett rimligt utbyte av sina investerade pengar? Sett ur det perspektivet så kan en 3000kr-kabel vara en bra investering som faktiskt kan ge större valuta för pengarna. Men om man bara ser kablar som snören som förbinder olika lådor så är 3000 kr rätt mycket pengar.
Förresten, skulle ni köpa en förstärkare av en konstruktör som resonerar på samma sätt som många kabelskeptiker? "Det kan inte ha någon betydelse vilka transistorer och kondningar jag väljer, det kan inte ha någon betydelse hur signalbanan ser ut, det kan inte ha någon betydelse..." |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
Gemeni
Member

1162 Posts |
Posted - 2005/02/07 : 15:10:22
|
Håller med "lasselite". Att skillnaderna ligger i utseendet och priset på Kablar. Jag har svårt att förstå sammbandet med att dyra kablar är synonymt med bra ljud. Om någon tillverkar en riktigt "bra" kabel, vad är den värt då 1 000:- eller 10 000:- per meter. Hur räknar man fram priset och hur prisvärd en kabel är i förhållande till andra förbättringar. Skulle varit intressant att se kabeltillverkarnas produktkalkyler. Jag är övertygad om att även placebo effekten har ett finger med i detta. Beviserligen så blir ju en del mäniniskor friska av sokkerpiller, och då borde en del (inte alla) höra skillnader (behöver inte vara förbättringar) som inte finns.
PS: Jag har inte orkat att läsa alla inläggen i tråden, så ni får ursäkta om jag upprepar vissa påståenden. |
Musik låter bäst på vinyl och i stereo
|
 |
|
Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts |
Posted - 2005/02/07 : 15:21:08
|
Bra skrivet Björn-Ola!
|
Dont look back. Something might be gaining on you... |
 |
|
EngelholmAudio
Member

8209 Posts |
Posted - 2005/02/07 : 15:24:51
|
Jag tycker diskussionen är krystad.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
 |
|
lasselite
Semesterfirare

138 Posts |
Posted - 2005/02/07 : 15:54:44
|
EA: din mamma krystade nog rätt friskt när du skulle fram. Vilken tur för dig att hon inte gav upp
B-O: En ganska speciell situation, som dock har sin poäng. Varför skall pengarna gå just till en kabel och vad kan kabeln förbättra menar du? För 4000 spänn får du exvis en Behringer Ultracurve som lär kunna förbättra/förändra ljudet avsevärt mycket mer än en kabel kan.
Jag läste ett test en gång, där man testade två olika uppsättningar CD-förstärkare varav den ena uppsättningen var dubbelt så dyr som den andra, men den biligare hade hjälp av en behringer. Slutsatsen var att det var närapå jämt skägg! Å andra sidan läste jag ett test av en nordostkabel där författaren hävdade att en förstärkare för 20000 och nordosten skulle vinna en rond mot en uppsättning med förstärkare för 80000 och en kabel för 20000. På K.O... F*n trot! Det var dock inte samma tidning. |
 |
|
Creative Audio
Member

2547 Posts |
Posted - 2005/02/07 : 15:58:05
|
Ifrågasätter Ni också en förstärkare för 20 k och ber tillverkaren redovisa sina kalkyler ??? Jag förstår mig inte riktigt på folks resonemang ibland. Testa den kabeln NI tycker låter bra till ER anläggning (efter vars och ens budget). Alla har ju inte 12 k netto i månaden eller?? Lasselite vi kommer snart på en demo hos Lefflers du kan väl komma förbi då !! Vi tar med lite olika prisklasser på kabel så kan du liksom lyssna och får gärna tycka ( Om våra kablar ). Skall faktiskt bli kul att komma till min gamla hemstad !! 
 Wolfgang |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
Edited by - Creative Audio on 2005/02/07 15:59:57 |
 |
|
lasselite
Semesterfirare

138 Posts |
Posted - 2005/02/07 : 15:59:13
|
Håller föresten med Marens:
"Jag har verkligen noll förståelse för de som jämt måste hålla på och klaga och sucka i trådar. F*n låt bli tråden då om den är så tröttsam."
Kunde inte sagt det bättre själv |
 |
|
Topic  |
|