Author |
Topic  |
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 13:12:41
|
Pekka Om du säger det så är det väl så. Vem bryr sig? |
 |
|
pekka.j
dead end - live end

425 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 13:18:35
|
Jag som hade sett fram emot fler argument i sakfrågan! Nåja, "You can't always get what you want" som den gode Mick Jagger framhöll... Mvh |
Pekka Johansson _________________________ Lennon in the living room |
 |
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 13:37:45
|
quote: Originally posted by pekka.j
Tack Pekka, och tack alla andra, för intressanta kommentarer!
Varför var nu den här tråden så himla fin och viktig, då?
Jo, den tar fasta på en sak som jag tycker är väsentlig för det mesta här i livet. [Alltså, även sådant som är betydligt mer perifert än hifi! :-)]
Står du inför ett problem, så, backa!!
Eller, låt oss säga att vi står i problemet. En ruta på en (flödes-)plan, kan vi säga. Så länge vi står i problemet, så har vi ett visst perspektiv på detsamma, utifrån vår rådande ståendes position! (Alles klar, Herr Kommissar?..)
För att få ett vidare perspektiv, och se lite av hur det ser ut runtomkring problemrutan, så bör vi alltså backa.
Vad vill jag med mina hifiapparater? Vad är syftet för mej, med att ha dessa saker i mitt hem?
Är jag - primärt - lite allmänt ha-galen?
Är jag primärt ute efter att njuta av musik, så som jag vet att den skall låta? Eller som jag vill att den skall låta...
Får jag - precis som den döve Beethoven - en tillfredställelse även av att läsa ett partitur? En "äkta" musikmänniska...
Är jag lite allmänt osäker på mej själv (och vad andra tycker om mej)? Vill jag därför försöka förstärka min självkänsla, med att krydda mej med lite apparater av god rang?
Är jag kanske en ljud/apparatnarkoman? En som - precis som drognarkomanen - ständigt kommer att kräva mer och mer, för att tillfredställa även den mest grundläggande tillfredställelse?
Med andra ord: Vad vill jag, egentligen? Vad är syftet, med det jag företar mej, egentligen?
Kanske svårt att svara på... Men ganska lätt att, åtminstone, tänka på.
Mvh Strmbrg,
|
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.

|
Edited by - Strmbrg on 2002/10/10 14:04:59 |
 |
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 13:40:03
|
Vilken duktig tråd jag skapade då =)))
Eller det kanske bara är så för att vi just idag tyckte det var så ?? den kanske igentligen var skit ??
Så då är min tråd objektiv och vårat tyckande av tråden subjektiv.
Äh jag blir nog mest trött faktiskt =((
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
 |
|
Morello
Member

928 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 14:15:53
|
Jag som hade sett fram emot fler argument i sakfrågan! Nåja, "You can't always get what you want" som den gode Mick Jagger framhöll... Mvh
Den där gamla biten med Stones är ju helt makalöst bra. Speciellt körintrot gillar jag. Skivan letade jag länge efter, varpå jag av en slump råkade hitta den i en skivaffär i Californien.
glada hälsningar\Joe EDIT:stavfel
|
Driver:https://www.sybariteaudio.se |
Edited by - Morello on 2002/10/10 14:16:49 |
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 14:30:49
|
Min erfarenhet är att eventuell förbättring visar sig över tid dvs när du lyssnar på den musik som du gillar och den förändring som du gjort fortfarande gör upplevelsen bättre. Roligare, mer gung eller vad det nu kan vara.
Ett mycket effektivt sätt att skapa sig en referens är att gå på några konserter med aukustisk musik. Inte en, det räcker inte och kanske en kör också. Det spelar ingen roll om du gillar musiken, du är där för att lyssna på ljudet ur HIFI perspektiv. Nu har du fått något att fundera på jag lovar. Du kommer att upptäcka en massa saker som (altför) många inte vet t.ex. hur högt en kör låter (enormt dynamiskt), hur varmt en fiol låter (inget gnissen där inte) etc. osv. Öppna hjärtat och sinnet och örat.
Nu kommer du att värdera andra parametrar i ditt system, få en ny syn på detaljeringsgrad, ljust/mörkt, etc.
Testa!
Micke
|
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
Strmbrg

1580 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 14:47:11
|
quote: Originally posted by Micke Y
Min erfarenhet är att eventuell förbättring visar sig över tid dvs när du lyssnar på den musik som du gillar och den förändring som du gjort fortfarande gör upplevelsen bättre. Roligare, mer gung eller vad det nu kan vara.
Ett mycket effektivt sätt att skapa sig en referens är att gå på några konserter med aukustisk musik. Inte en, det räcker inte och kanske en kör också. Det spelar ingen roll om du gillar musiken, du är där för att lyssna på ljudet ur HIFI perspektiv. Nu har du fått något att fundera på jag lovar. Du kommer att upptäcka en massa saker som (altför) många inte vet t.ex. hur högt en kör låter (enormt dynamiskt), hur varmt en fiol låter (inget gnissen där inte) etc. osv. Öppna hjärtat och sinnet och örat.
Nu kommer du att värdera andra parametrar i ditt system, få en ny syn på detaljeringsgrad, ljust/mörkt, etc.
Testa!
Micke
Detta är helt essentiellt! Åtminstone om man vill skaffa sej en referens i syfte att kunna bedöma exaktheten i hemma-ljudet.
Jag har själv skaffat mej en del sådan referens. Något som inte nog kan betonas - tycker jag - är att det låter helt annorlunda i en konsertsal än vad det gör hemma! Många gånger upplever jag att det äkta ljudet låter sämre! Kanske inte klangmässigt. Snarare att djup, stereoperspektiv och dylikt saknas nästan helt, jämfört med stereons ljud. Ofta tycker jag dessutom att den äkta ljudnivån är ett störande element. Det är för högt!
Utifrån detta, så har jag mer börjat värdera hemmaljudet utifrån "grad av tillfredställelse för mej själv" än "grad av överensstämmelse med verkligheten".
Strmbrg, |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.

|
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 14:57:09
|
Strmbrg,
Bifall på alla punkter. |
 |
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 15:05:05
|
quote:
Utifrån detta, så har jag mer börjat värdera hemmaljudet utifrån "grad av tillfredställelse för mej själv" än "grad av överensstämmelse med verkligheten".
Strmbrg,
Mycket kloka ord!!! |
 |
|
pekka.j
dead end - live end

425 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 15:08:40
|
Intressanta synpunkter, Strmbrg. Min egen erfarenhet från konsertsalen är att ffa stråkar låter mindre än vad man har för vana att brassa på med hemma, förmodligen för att man hemma måste överrösta allt buller i sin omgivning. Men hur kan du sakna djup och stereoperpektiv i konsertsalen? Kan det bero på att de inspelningar du har jämfört med är bristfälliga och låter mer som två kanaler än ett ljudpanorama framför dig, eller kan det bero på konstgjort djup hemma pga överdrivna reflexioner? Jag har själv upplevt detta någon gång. Den som lyssnar på fonogram kan ibland förledas att tro att orkestern är femtio meter djup. I själva verket är det ju inte särskilt stort avstånd i djupled. Men jag roade mig i går med att testa en demo-CD från Chesky och där talar en farbror på olika avstånd från mikrofonen samtidigt som Herr Chesky slår på en tamburin, och det låter rimligt korrekt, tycker jag. Vad man slipper hemma är ev drag från luftkonditionering och hostande bänkgrannar (såvida man inte har förkylda medlyssnare förstås). Mvh |
Pekka Johansson _________________________ Lennon in the living room |
 |
|
Strmbrg

1580 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 15:23:50
|
Intressanta synpunkter, Strmbrg. Min egen erfarenhet från konsertsalen är att ffa stråkar låter mindre än vad man har för vana att brassa på med hemma, förmodligen för att man hemma måste överrösta allt buller i sin omgivning. Men hur kan du sakna djup och stereoperpektiv i konsertsalen? Kan det bero på att de inspelningar du har jämfört med är bristfälliga och låter mer som två kanaler än ett ljudpanorama framför dig, eller kan det bero på konstgjort djup hemma pga överdrivna reflexioner? Jag har själv upplevt detta någon gång. Den som lyssnar på fonogram kan ibland förledas att tro att orkestern är femtio meter djup. I själva verket är det ju inte särskilt stort avstånd i djupled. Men jag roade mig i går med att testa en demo-CD från Chesky och där talar en farbror på olika avstånd från mikrofonen samtidigt som Herr Chesky slår på en tamburin, och det låter rimligt korrekt, tycker jag. Vad man slipper hemma är ev drag från luftkonditionering och hostande bänkgrannar (såvida man inte har förkylda medlyssnare förstås). Mvh
Nu beror säkert konsertsalsupplevelsen på var i salen man sitter. Men oavsett om man upplever salen eller vardagsrummet som mest tillfredställande, så kan vi nog konstatera att det råder ganska stora skillnader dem emellan. Jag är hittills övertygad om, att just detta är det största "felet" i en stereouppställning hemma.
Om, man kunde definiera samtliga typer av felåtergivning med samma storhet, så skulle kanske "felet THD" vara 0,002 felenheter. Medan "felet rumsligt återskapande" och felet "reflexionseffekter i vardagsrummet" ligga på 10 eller 20 felenheter.
Strmbrg, |

|
 |
|
pekka.j
dead end - live end

425 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 17:17:40
|
Jepp, därav min notis om detta i mitt första inlägg. Och utmaningen kvarstår: att ta med sig konsertupplevelsen hem... Nåväl, nu är det dags för eftermiddagsfika med chokladmuffins och mintte. Mums!
Pekka |
Edited by - pekka.j on 2002/10/10 17:19:49 |
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 19:56:32
|
Jepp, därav min notis om detta i mitt första inlägg. Och utmaningen kvarstår: att ta med sig konsertupplevelsen hem... Nåväl, nu är det dags för eftermiddagsfika med chokladmuffins och mintte. Mums!
Pekka
Pekka, det är inte bra för hjärtat att äta så mycket godis  |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 08:38:02
|
Muffins....å så sitter man här med sin skorpa....
En av de största skillnaderna mellan mångas system hemma och konsertlokalen är att hemma är det oftast mycket ljusare ljud. Det är en av de lärdomar jag lagt märke till, att i verkligheten har orkesten/instrumentet påfallande varm klang. Tvärtemot många HIFI ideal hemma som i mitt tycke distanserar sig mer och mer från verkligheten.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
pekka.j
dead end - live end

425 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 10:10:10
|
[quote]Originally posted by Micke Y
En av de största skillnaderna mellan mångas system hemma och konsertlokalen är att hemma är det oftast mycket ljusare ljud. Det är en av de lärdomar jag lagt märke till, att i verkligheten har orkesten/instrumentet påfallande varm klang. Tvärtemot många HIFI ideal hemma som i mitt tycke distanserar sig mer och mer från verkligheten.
Bra iakttagelse. Verkligheten innehåller ju aldrig några höjda diskantljud, bara dämpade - t ex om vi hamnar precis bakom en man (eller kvinna) med hatt vid en konsert, eller när vi lyssnar bakom ett hörn. Det är väl därför de flesta av oss är så allergiska mot peakar i diskanten samt elakartad distorsion - det finns helt enkelt inte i verkligheten. Sedan kan man diskutera om det är anläggningarna eller de många presenshöjda inspelningarna som står för det mesta av oljudet när vi lyssnar hemma... Mvh Pekka
|
Edited by - pekka.j on 2002/10/11 10:12:51 |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 13:11:36
|
En förklaring är nog också att dom flesta (många) inspelningar är närmickade multimonoupptagningar. Om man kryper upp på scenen och sticker fram trynet en halvmeter från varje viofiolin så kanske det skulle påminna lite i klangen. Jag är för blyg för att testa. |
Edited by - Flint on 2002/10/11 13:14:34 |
 |
|
Strmbrg

1580 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 13:26:27
|
quote: Originally posted by Flint
En förklaring är nog också att dom flesta (många) inspelningar är närmickade multimonoupptagningar. Om man kryper upp på scenen och sticker fram trynet en halvmeter från varje viofiolin så kanske det skulle påminna lite i klangen.
Det är inte alltid (eller ens ofta) som det framgår hur inspelningen är gjord. Står det något överhuvudtaget så kan det exempelvis stå vilka fabrikat på mickar och monitorer som använts. Det säger mej noll!
Vad som kan vara relevant är att få läsa information om är mikrofontekniken! Fabrikatet skiter åtminstone jag i.
Min erfarenhet är att XY-mickning ger en upptagning, som ganska väl överensstämmer med att vara på plats själv och lyssna. (Opus 3 exempelvis.)
Multimickning av en orkester låter ofta konstigt eller åtinstone overkligt. AB-mickning låter oftast för "stereoeffektigt".
Popmusik... Tja, det kan bara låta mer eller mindre "häftigt"...
OBS! Ej fakta, endast åsikter!
Strmbrg, |

|
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 14:55:51
|
Visst är det så. Därför anser jag att man inte kan eller ens behöver sträva efter någon teoretisk trovärdighet gentemot inspelningstillfället. Låter det bra i min stereo så låter det bra i min stereo. Rätt eller fel är mindre intressant. |
 |
|
pekka.j
dead end - live end

425 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 15:28:09
|
Bra diskussion i trevlig ton! Mer sånt! Själv har jag på senare tid i högre utsträckning lyssnat på A-B-inspelningar, eftersom de, när de är väl utförda, kan ge den där efterlängtade verklighetsillusionen samt möjligheten att, liksom i verkligheten, förflytta sig i förhållande till ljudbilden. Som Flint påpekar hjälper det om mikrofonerna är på behörigt avstånd så att man får en god avvägning av instrumentens direktljud samt lokalens reflexer. Intressant är det att konstatera att flera kända A-B-purister under senare år allt mer gått över till att komplettera den tekniken med stödmikrofoner både för svaga instrument och för att fånga akustiken. Hos dessa mikrofonteknikutvecklare finns en strävan att så korrekt som möjligt koda verkligheten. Deras arbete - och musikernas! - vore förgäves om vi inte också försökte avkoda så exakt som möjligt. När det gäller pop är vi ofta utlämnade till producentens godtycke. Men, och för mig är detta viktigt, tillräckligt många popproduktioner (ffa från åren 1955-1965) är tillräckligt lite processade för att det ska löna sig rikligt att även i de fallen anstränga sig att få en god återgivning hemma. Nyare produktioner, med presenshöjning och processning, låter enligt min erfarenhet oftast mindre illa i en god lyssningsmiljö. Men ibland finns det ingen annan utväg än att stoppa in en klangkorrigerare, skruva ner, eller helt sonika stänga av... Med vänlig hälsning Pekka |
Edited by - pekka.j on 2002/10/11 15:44:42 |
 |
|
goran
Starting Member
24 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 15:39:06
|
Är det inte en gammal klassisk sanning att ojämn frekvensgång (högtalarna i första hand) ger ljust ljud? |
 |
|
Strmbrg

1580 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 15:49:08
|
Visst är det så. Därför anser jag att man inte kan eller ens behöver sträva efter någon teoretisk trovärdighet gentemot inspelningstillfället. Låter det bra i min stereo så låter det bra i min stereo. Rätt eller fel är mindre intressant.
Off shore!
Jag har erfarit (av den konvolutinfo som funnits) att XY-mickningar brukar tilltala mej. Därför är det viktigt att kunna läsa vilken teknik som använts, redan innan köp!
Säg att jag står och väljer mellan sjutton olika inspelningar av Harry Shines trettitredje symfoni (Opus 4892a): Det är meningslöst att provlyssna i butiken, eftersom hörlurarna som finns för ändamålet ändå gör gröt av det mesta.
Då skulle jag uppskatta denna fina och viktiga information som varje kritisk konsument behöver för att fatta ett riktigt beslut.
Ja, ja... själva framförandet kan ju också ha betydelse. Men det skiter jag naturligtvis i. Jag är ju bara ute efter ett sjysst sound, juh.
Strmbrg, |

|
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 16:53:59
|
Strmbrg
Jag förstår din efterlysning. Min budget är minst sagt begränsad. Därför handlar jag mig ibland skivor av märket Naxos. Vad säger du om deras musik, artistval och ljudkvalitet?
|
 |
|
Strmbrg

1580 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 17:00:31
|
Strmbrg
Jag förstår din efterlysning. Min budget är minst sagt begränsad. Därför handlar jag mig ibland skivor av märket Naxos. Vad säger du om deras musik, artistval och ljudkvalitet?
Jag fick en lite dålig erfarenhet av Naxos till en början. De Naxosskivor jag skaffade i början av 90-talet lät inte alltid så roligt. Lite komprimerat och odynamiskt. Naxos har uppenbarligen ryckt upp sej sedan dess. Jag har inte köpt så mycket Naxos på senare år heller, men några av de senare utgåvorna har jag skaffat mej. Kvaliteten på dessa har varit helt okay!
Dessutom kan jag ju spontan-chansa lite mer om plattan kostar 69 spänn än om den kostar 199! Det kan ju leda till att jag upptäcker nya kompositörer (eller Jazzband). Såna där lite udda eller okända som jag aldrig skulle våga betala fullpris för.
Strmbrg, |

|
 |
|
Dan Brickman
Member

1179 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 17:16:11
|
Min verklighet är inte detsamma som verkligheten......
..men den duger gott åt mig. |
"My mistress eyes is nothing like the sun |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 18:21:54
|
Strmbrg,
Jag delar din uppfattning om Naxos och dynamik. Det vill aldrig direkt svänga eller hetta till. Lite som melodiradion. Annars är det som du säger en bra inkörsport till nyupptäckter. Vilken inspelning av Goldbergvariationerna är bäst. Jag gillar Glenn Goulds.
Dan Brickman.
Det är tur att den egna verkligheten duger eftersom man inte har något val. Jag är ganska nöjd med min jag med.
|
Edited by - Flint on 2002/10/11 18:25:43 |
 |
|
Topic  |
|