Undrar lite om jag kan koppla dubbla högtalarkablar från Receiver + förstärkare till samma par fronthögtalare. Jag tänkte låta biwireblecken sitta kvar och kunna använda samma högtalare till de två källorna. Jag antar att ljudet inte läcker men, någon som vet?
Hmmmmm undrar hur den avstängda förstärkaren mår när den matas bakvägen med effekt från den förstärkare som används!?... Låter som att det kan bli dyrt om man har otur....
Hur ska man i så fall kunna använda samma par fronthögtalare till två källor ( 2 kanals förstärkare + Surroundförstärkare ) Det kan inte vara någon ny frågeställning. Är det någon som vet om det finns någon växel eller dylikt. Jag har provat med Surrounden kopplad till 2 kanalsförstärkaren från pre out och sedan till en vanlig ingång i förstärkaren men ljudet blir inte speciellt bra och man blir tvungen att dra upp volymen rätt rejält för att få eet normalt lyssningsljud.
Tack Bird men det är inte aktuellt att inhandla något nytt nu. Har precis köpt på mig en Nad C352 och är väldigt nöjd med vad den ger. Men idéer är alltid välkommna.
Svar till Vemsom.. Jag hade tänkt mig att låta biwirebläcken sitta kvar och då skulle inte detta biwire fenomen uppstå. Men det är möjligt att man på ett eller annat sätt skadar förstärkaren och det är en annan fråga som tål att tänka på...
Att koppla ihop förstärkaren ska man inte våga sig på. Min första tanke här var en omkopplare av något slag, typ en högtalarväxel men som körs "baklänges", 2st förstärkare, 1 par högtalare istället för tvärtom. Kolla t ex http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=479. Det finns säkert andra med lite kraftigare anslutningar på. För bästa ljud skulle jag manuellt koppla om högtalarkablarna mellan 2-kanalsförst och recievern. mvh /Per