Author |
Topic  |
|
anarkizt
Member

132 Posts |
Posted - 2005/02/02 : 19:41:28
|
Tjena,
Har köpt en mikrofon för att koppla in i ljudkortet så att jag kan prata med mina kompisar samtidigt som vi spelar online-spel. (ja, jag är en nörd jag vet )
Har inte velat köpa ett headset då jag vill ha ljudet på stereon ändå (när man ändå lagt ut en skaplig summa på den lixom . Så jag köpte en s.k. "mygga" på Teknikmagasinet. Kom hem, kopplade in, fungerade inte. Testade med vanliga hörlurar som mick - fungerade bra!
Antog att det var fel på micken och lämnade tillbaka den till TM. Där sade de att den inte fungerade för att det var en mono-mick och "då blir det inte kontakt". "Ok", sade jag. "Har ni någon liknande fast med stereo då?". Det hade de och nu sitter jag här med den och får inte den att fungera heller. Har provat på flera datorer och den funkar inte på någon. Den jag har hemma nu är en "Aiwa CM-S20".
Vad jag kan läsa mig till på paketet är att det är en "Stereo Condenser Microphone" - är det något speciellt med den här typen av mikrofoner som gör att de inte fungerar med ljudkort eller vad? Jag fattar ingenting...
Hoppas det inte är alltför off-topic. Finns ju trots allt många kunniga inom ljud här.
Tack på förhand!  |
|
perob
Member

190 Posts |
Posted - 2005/02/02 : 23:39:17
|
Hej! Det är inte så enkelt att det ska i ett batteri? Eller det kanske sitter ett batteri fast med en "plastflärp" som ska tas bort för att "aktivera" mikrofonen??? Du kan ju prova att koppla in ett par vanliga dynamiska hörlurar (om du har några?) på mikrofoningången och prova att prata... detta för att prova att mik-ingången på datorn fungerar och på så sätt ringa in problemet. mvh /Per |
Musik i två kanaler! Min anläggning
|
 |
|
hjort
Member

754 Posts |
Posted - 2005/02/03 : 00:09:03
|
Kan det vara 48V fantommatning som behövs? Kanske, men troligtvis inte om det är en mygga. |
 |
|
SpLiX
Member

523 Posts |
Posted - 2005/02/03 : 09:31:58
|
"Mono-mick o stereo-mick"?? Om man har EN mätpunkt dvs en mick framför sig, hur i hela friden kan det bli stereo?? Men jag utgår från att de menade kontakten till micken..
Men i alla fall, datorer och dess pryttlar som man kopplar till är ibland lite pyssel att få igång, mickrofoner är en historia för sig.
Eftersom du har kopplat den till ditt ljudkort och jag utgår från att vi pratar pc / windows så ....
1, Jag vet, basic, men är den kopplad till rätt uttag på ljudkortet? 2, kom den med drivrutiner? Är dessa installerare ok? 3, om installerad korrekt bör den dyka upp under enhetshanteraren. Är den inaktiverad? Ibland kan de ställa sig i detta läge från start? 4, kolla ljudkortets inställningar, är mickrofonen aktiverad här? Är ljudstryrkan in hög nog? 5, windows ljudinställningar, ja, man kan inte utgå från att ljudkortets egna inställningar räcker, kolla kontrollpanelen, ljud, mickrofon. Är den aktiv, kör en test härifrån.
Har själv meckat i omgångar med mickrofoner till PC då jag också lirar mycke och ibland vill köra TeamSpeak med mera. Jag köpte en USB bordsmickrofon från Logitech o det e lika (ursäkta språket) jävligt varje gång man installerar om pcn och skall lägga till all kringutrustning. Köpte inte heller billigt headset då jag kör med mina "lite" dyrare Sennheiser lurar.
Lycka till, som sagt, felsök i linje från hårdvara, till sista mjukvaruinställning i windows.
|
Låter det?? BRA! |
Edited by - SpLiX on 2005/02/03 09:35:33 |
 |
|
John
Member

583 Posts |
Posted - 2005/02/03 : 10:03:00
|
Hade också problem med att få det att funka, men det vara bara en liten enkel trist inställning i windows som var fel, alltså under ljudinställningar. Men det har du säkert kollat (även om man lätt gör sånna enkla misstag!)
/en john |
Hörlursfrilla! |
 |
|
anarkizt
Member

132 Posts |
Posted - 2005/02/03 : 20:29:04
|
Tack för alla tips!
Var på TM idag och bytte till en annan modell och den fungerade... Fattar fortfarande inte varför de andra två inte ville fungera dock.  |
 |
|
|
Topic  |
|
|
|