HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 2. Bright Eyes - Recension
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/01/31 :  00:40:20  Show Profile Send hal a Private Message
Som jag tidigare lovat kommer här en liten recension.

Bright Eyes / Conor Oberst - I´m wide awake it´s morning



Utgiven 21/1-2005, på egna skivmärket Saddle Creek Records. Släpptes samtidigt med den elektroniska ”Digital ash in a digital urn”.


Efter att ha läppjat på sin whisky (?) och berättat en liten historia om en kommande flygkrasch, attackerar han sin akustiska gitarr och börjar första låten ”At the bottom of everything” med följande rader:
“We must talk in every telephone, get eaten of the web. We must rip out all the epilogues from the books that we have read. Into to the face of every criminal strapped firmly to a chair, we must stare, we must stare, we must stare.”

24-årige Conor Oberst sjunger med eftertryck och med en "Bob Dylisk" (eget ord )självklarhet som får varje fras, varje mening, varje ord att glöda av svärta.
Som en muterad Robert Smith levererar han mer odödlig lyrik på denna platta än vad de flesta artister lyckas med under en hel karriär.
Bara skivans höjdpunkt låten ”Landlocked blues” gör skivan köpvärd. Emmylou Harris bidrar med sång. Låtens text samt de växlande passagerna bidrar till magin.
Höj volymen, sjunk ner, sikta med fjärren,tryck på 8:an blunda och känn.

Conor Oberst startade redan som 13-åring i Omaha, Nebraska med att ge ut en platta på sitt egna skivbolag. Har sedan dess släppt 4 full-längdare. Har även hunnit med att turnera med REM och Bruce Springsteen, varit pinsamt full på en konsert i Sverige samt uppträtt på Hultsfredsfestivalen i somras.

Förutom ovannämnda låtar finns också starka ”We are nowhere and it´s now” som är den andra av tre låtar han gör ihop med Emmylou Harris.
”Lua” som även släppts som singel är en lugn låt med bara Conors gitarr och röst.
Elfte september är tolkat i låten ”train under water”.
Av dom 10 låtarna på albumet tycker jag att sex av dom håller mycket hög klass, musikaliskt, textmässigt. Av dom andra fyra är det ingen riktigt dålig.

Rent Hifi-mässigt är det ett blandat intryck. Vissa av låtarna är riktigt bra andra är sämre.
Verkar som låtarna är inspelade under olika förhållanden.
Läste ett inlägg av ett fan som tyckte plattan var för snyggt tekniskt inspelad.

Sammanfattningsvis tycker jag det är en mycket bra platta med betoning på känsla och text.
Musiken är nyanserat framfört med trumpet, mandolin, gitarr och trummor även piano och orgel förekommer.
Jag avslutar med en fras från den gudabenådade låten ”Landlocked blues”:

”The future hangs over our heads and it´s moves with each current event. Until it falls all around like a cold steady rain, just stay in when it´s looking this way.”

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2005/01/31 00:58:57

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/01/31 :  07:36:30  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Oj!

Den plattan låter MYCKET intressant!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2005/01/31 :  19:48:12  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Rekommenderar även albumet "Fevers and Mirrors" som är mitt personliga Bright Eyes-album .

Som hal var inne lite på så är det lite blandade känslor vad gäller "hifi-faktorn". Flera låtar är inspelade i rum, inte studios, men detta tycker jag snarare är roligt. Inga låtar är däremot särskilt komprimerade vad jag märkt.

/Simon
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/01/31 :  23:26:21  Show Profile Send svejk a Private Message
Lifted or The Story Is in the Soil,har jag och den är klart bra. Denna skall jag lyssna in mitt hjärtas dam Emmylou är ju med! Det brukar bli bra när hon medverkar.

Gillar ni Bright Eyes lyssna då in denna platta
The Band of Blacky Ranchette Still Looking Good To Me



pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/01/31 :  23:51:41  Show Profile Send hal a Private Message
saim;
quote:
Rekommenderar även albumet "Fevers and Mirrors" som är mitt personliga Bright Eyes-album

svejk;
quote:
The Band of Blacky Ranchette Still Looking Good To Me

Tackar för tipsen
Har ni lyssnat på den nya plattan ?
Hur kan man skriva sådana texter med en sådan självklarhet ?
Många singer/songwriter måste ju få komplex av hans briljanta texter.

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2005/01/31 23:52:59
Go to Top of Page

josh
Starting Member

17 Posts

Posted - 2005/02/01 :  00:51:42  Show Profile Send josh a Private Message
Detta verkar vara ett intressant skivsläpp som jag missat.
Saim, Jag kan bara hålla med "fevers and mirrors" är riktigt bra om man bortser från vissa spår.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/01 :  01:26:24  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Lyssnade på den och hans andra nya (”Digital ash in a digital urn”) precis.
Litet intetsägande tycker jag nog.
Han har gjort bättre. Om inte denna växer (vilket musik brukar om man ger den chansen).

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000