HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Best of skivors kvalitet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hagge
Starting Member

32 Posts

Posted - 2005/01/31 :  21:51:01  Show Profile Send Hagge a Private Message
Hej!
Jag har ganska nyss övergått från sunkigt hemmabiosystem som jag använde till att lyssna på mp3 från datorn, till att 2 kannals system bestående av Quad 12L, Thule IA100 och Cambridge audio D500SE.

Och har alltså då börjat köpa cd skivor, men det blir ju ganska dyrt om man ska köpa ihop sin mp3 samling på cd så det blir många köp på rea och oftast då av "best of" skivor eftersom då får man artistens bästa låtar, men det jag igentligen undrar det är vad är det för kvalitet på dessa skivor, är det ett misstag i längden att köpa dem för att de är för dåligt inspelade?

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/01/31 :  22:01:43  Show Profile Send edison a Private Message
Vad jag kan förstå är det en sak om det är "remastrade" samlingsplattor och en annan om det helt enkelt är just en samling av spår från olika inspelningar.
Inspelningen är ju redan gjord, och ska rimligtvis vara samma på samlingen som på originalplattan.
Remasters kan vara bättre, och ibland sämre.Är det remastrat brukar det stå angivet.
De få remastrade CDs jag har är mkt bra, och jag har inte själv hört nån som varit sämre än förstautgåvan.

Här finns nog många olika erfarenheter, allt efter hur många versioner av samma verk man haft tillfälle att jämföra...

Minns dock - en gång satt jag och en bekant en eftermiddag och provade två CD-spelare med "samma" CD-skiva som bedömningshjälp.Vi provade även att spela in plattan på en VHS HiFi-video (lät kanonbra för övrigt!)
Det visade sej att CD-spelarna var rackarns lika men plattorna lät lite olika.Den ena (min, USA-pressad) lät märkbart bättre än kompisens (en UK-press).
Så kan det gå...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/01/31 22:02:43
Go to Top of Page

Hagge
Starting Member

32 Posts

Posted - 2005/01/31 :  23:02:38  Show Profile Send Hagge a Private Message
okey, det låter ju bra.

Men har även funderat på hur man hör att det är en dålig inspelning? Någon som kan förklara och kanske rekomendera någon som är riktigt dåligt inspelad respektive riktigt bra inspelad.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/01/31 :  23:06:59  Show Profile Send svejk a Private Message
Tycker inte riktigt om det här BestOff köret. Antingen låter det "olika" pga olika studios o teknik. Sedan är det är med ordningen på låtarna bra album "hänger" ihop. Spelar jag Higway star med Deep Purle skall Maybye iam a leo komma efter INTE Smooke on the Water, det blir fel.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Hagge
Starting Member

32 Posts

Posted - 2005/01/31 :  23:39:23  Show Profile Send Hagge a Private Message
svejk: okey själv har jag inte funderat på att ett album ska hänga ihop, har ju som sagt inte så stor erfarenhet, men har nu en beställning liggande hos ginza på bland annat Peter gabriels - Up och Diana Kralls - Live in paris som jag har hört mycket bra om på detta forum så jag får väll sätta mig ner och lyssna.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/02/01 :  00:10:03  Show Profile Send edison a Private Message
Svejk - du har en stor poäng där!

(Ja, en till faktiskt - efter nyhemtagen beggad LP-spelare har jag spelat några plattor av olika slag där jag (på nytt!) lagt märke till att EL-gitarr verkligen låter härligt från detta medium!)



SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000