Author |
Topic  |
MartinH
Audiotrade

3778 Posts |
Posted - 2005/02/03 : 15:02:53
|
En förklaring är att kör du bra elektronik på billiga högtalare så visar du mer potentialen i just den högtalaren. Kör du däremot en riktigt bra högtalare på enklare elektronik så visar man däremot inte vad den högtalaren verkligen kan prestera.
Så för mig så är det första allternativet mer spännande...
/Martin |
 |
|
bliss
Member

681 Posts |
Posted - 2005/02/03 : 15:17:46
|
Kan det också vara att de billiga stativarna passar bättre i de små rum som det ofta liras i på mässor? Elektroniken är oftast inte så rumskänslig som högtalarna. De små Totem som Martin demade på Arken lät betydligt bättre än de betydligt större golvarna från Phonar i deras lilla rum. |
Oh by the way, which one's Pink? |
 |
|
MartinH
Audiotrade

3778 Posts |
Posted - 2005/02/03 : 15:25:37
|
Så är det ofta tyvärr...
Små rum och stora högtalare som inte kan spela ut..
Dock så fungerade Credona ganska bra för att vara så stor tyckte jag.. |
 |
|
bliss
Member

681 Posts |
Posted - 2005/02/03 : 15:41:52
|
Visst lät de bra också, absolut, men de hade nog låtit än bättre om de haft ett större rum. |
Oh by the way, which one's Pink? |
 |
|
Blue
Member

2120 Posts |
Posted - 2005/02/03 : 15:44:25
|
MartinH: "En förklaring är att kör du bra elektronik på billiga högtalare så visar du mer potentialen i just den högtalaren."
Jo absolut! Men om man vänder på resonemanget, och säger att man vill visa på potentialen i en cd- och stärkarkombination istället, då skulle man ju koppla elektroniken till så exklusiva högtalare som möjligt. Eller hur?
Hifi-Choice t.ex. tyckte inte att Rotel-stärkaren RA-1062 gjorde bort sig tillsammans med ett par B&W Nautilus för ca 10 ggr pengarna... Tänkvärt eller tramsprat? Inte vet jag... |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
 |
|
snare2
Member

547 Posts |
Posted - 2005/02/03 : 15:54:07
|
Quote bliss
"De små Totem som Martin demade på Arken lät betydligt bättre än de betydligt större golvarna från Phonar i deras lilla rum."
Ja, jädrar vad det var trevligt med de små Totem.. jag satt där både på lördagen & söndagen i kanske 1 timme . |
 |
|
MartinH
Audiotrade

3778 Posts |
Posted - 2005/02/03 : 15:57:44
|
snare2: Man tackar och bokar... Det kommer finnas ytterliggare tillfälle att lyssna till dom på stockholmsmässan för dom som är sugna, och även "lillebror" som är större Rainmaker..
Blue: Näe visst kan det vara så att en enklare förstärkare kan göra ett bra jobb på en exklusivare högtalare, men det kan aldrig bli lika bra som med en bättre förstärkare på samma högtalare.. |
 |
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2005/02/03 : 20:11:39
|
Jag skulle först leta efter en högtalare som passar ens egen smak. Alla högtalare färgar ljudet på ett visst sätt, om inte det faller en i smaken blir resten inte bra heller. Sen kan man ju diskutera pengar hit och dit, men hitta först högtalare som du gillar vad gäller ljud, pris, utseende och hur dyra dom är att driva. |
 |
|
UnholyRishna
Member

409 Posts |
Posted - 2005/02/03 : 20:14:08
|
Nä självklart så kan en "enklare" förstärkare aldrig göra bättre ifrån sig på en viss högtalare än vad en "bättre" förstärkare gör. Sen så är det inte sagt att en förstärkare som är dyrare är bättre än en som är billigare. Kanske generellt sett men inte om man tittar på specifika fall. Tycker att matchningen mellan högtalare och förstärkare har väldigt stor betydelse och att det inte är prislappen som är direkt avgörande till detta. Snarare vilket ljudideal som konstruktören som konstruerat förstärkaren vill uppnå.
Håller med dig Snutten!
MvH / Martin
|
Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-) |
Edited by - UnholyRishna on 2005/02/03 20:16:17 |
 |
|
Topic  |
|