HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Var lägga mest krut?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/02/02 :  16:01:19  Show Profile Send Blue a Private Message
Som lite variation till de aldrig sinande kabeldebatterna tänkte jag nu ta upp ännu en gammal favorit: Var lönar det sig bäst att lägge resurserna i sitt system?

För att göra det enkelt klumpar vi nu ihop cd och förstärkare till "elektronik" och ställer det mot högtalare. Och så väljer vi alternativ från samma märken i de olika alternativen. Frågan blir då: Vilket tror ni (eller "vet", enligt egna erfarenheter) ger bäst slutresultat?

För enkelhetens skull tar vi också två "mainstreammärken" som de flesta lyssnat på och knappast någon har några direkta aggressioner mot: Arcam och Audiovector.

Alt. 1:

Elektronik: Arcam CD73T + A65 Plus (14000 kr)
Högtalare: Audiovector Mi3 Avantgarde (39000 kr)

= 53 000 kr

Alt. 2

Elektronik: Arcam CD192 + A90 (25000 kr)
Högtalare: Audiovector Mi3 Super (21000 kr)

= 46 000 kr

Alt. 3

Elektronik: Arcam CD33 + A32 (36000 kr)
Högtalare Audiovector Mi3: (15000 kr)

= 51 000 kr

Alltså, sorten som säger "högtalarna betyder allt" borde förorda alt. 1, medan hifipressens recept "sprid ut resurserna jämnt" borde välja alt. 3. Vad tror DU blir bäst av dessa alternativ? Exemplen är just bara exempel, det är det allmänna resonemanget kring "resursfördelning" som jag tycker är mest intressant!

Ett kungarike för en vevgrammofon.

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2005/02/02 :  16:10:02  Show Profile Send Klenkar a Private Message
33+32+super=57´
dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/02/02 :  16:14:26  Show Profile Send Blue a Private Message
Klenkar, följ nu reglerna, du får ju inte ändra i systemförslagen!

; )

Go to Top of Page

big-olle
Member

198 Posts

Posted - 2005/02/02 :  16:18:51  Show Profile Send big-olle a Private Message
Jag är absolut inte expert, men....

Jag hade nog lagt "krutet" på paket nr1.
Förklaring: Det hade känts lättare att byta upp sig senare, med att byta till bättre cd spelare och sedan förstärkare.

Vet inte, bara en känsla av att högtararna får man leva med ett tag. Elektroniken kan man mer byta runt på.

BAT out of hell (and then back again).
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2005/02/02 :  16:29:57  Show Profile Send Klenkar a Private Message
då blir det alt. tre, då högtalarna går att uppgradera.....
mvh dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/02/02 :  16:40:28  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Alt 2 (för att det är det billigaste alternativet) o lägg resten av pengarna på rummet.

Tror att man uppnår ett betydligt bättre resultat om lägger en del av sin budget på rummet jämfört med att lägga allt på elektroniken.

Men nu kanske jag gick ifrån de giva parametrarna

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2005/02/02 16:42:34
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2005/02/02 :  16:41:12  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Alt 2 låter dig uppgradera det som ger bäst resultat i senare skede. Har du snordyra högtalare lär du inte byta märke fast du kanske skulle vilja. O väljer du dyr elektronik och "billiga" högtalare är du fast med den. Efter att ha utvärderat Audiovector och Acram och fastställt att det är dina lyssnings idéal, kan du ju uppgradera därifrån med mindre förlust då du säljer av dina prylar i samband med uppgradering.

Låter det genomtänkt?

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/02/02 :  17:25:51  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
25% + 25% + 25% brukar vara en bra fördelning.

Dom resterande 25% då?

Till kablar, naturligtvis!

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/02/02 :  17:28:55  Show Profile Send Blue a Private Message
Okej, kloka synpunkter från allihopa (och som ni ser, olika från person till person). Men om vi bortser från tankar kring senare uppgraderingar och skillnader i pris mellan de olika "paketen", vilket av systemen tror ni då skulle låta bäst så som det är sammansatt? (Rumsakustiken då identisk för de olika systemen så klart).

PS. Jag är alltså bara allmänt intresserad av denna diskussion, har inga direkta planer på någon av nämnda prylar).

Go to Top of Page

Leif B
Member

1503 Posts

Posted - 2005/02/02 :  17:51:45  Show Profile Send Leif B a Private Message
Paket 1 tror jag skulle låta bäst.
Högtalarna (med den speciella diskanten o.s.v.) tror iallafall jag, att du skulle märka störst skillnad på ljudet.

Edited by - Leif B on 2005/02/02 17:53:04
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/02/02 :  18:13:53  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
För mig är det nog alternativ 3 som gäller.(mycket tveksam dock)

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2005/02/02 :  18:24:59  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag anser att paket 1 skulle låta sämst. Högtalarna kommer att visa exakt de brister som den billiga elektroniken har. Heil diskanten kräver också en hel del tillväjning i mina öron, och jag har haft mycket svårt för den tillsammans med billig elektronik som drar lite åt det ljusa hållet som t ex arcam.

Hade jag valt utan avsikt att uppgradera senare hade jag valt alternativ 2 och hade jag valt med avsikt att uppgradera senare hade jag valt alternativ 2 eller 3.

Jag tycker också att du glömt en stor del av systemet, nämligen signal och högtalarkablage. Kablage bör utgöra en väsentlig del av kostnaden i en anläggning anser jag. Ser det som en komponent precis som t ex en cd eller förstärkare.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1503 Posts

Posted - 2005/02/02 :  18:32:13  Show Profile Send Leif B a Private Message
Skönt med svar från dem som har lyssnat på högtalarna med olika alternativ. Skulle följt Akhenatons alternativ.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2005/02/02 :  20:57:54  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Nu tänker jag busa lite och föreslå att du tänker om när det gäller högtalarna. Det finns roligare saker ljudmässigt för de pengarna men det kanske är den bättre hälften som har veto och då är det AV som gäller?

Av de föreslagna så skulle jag välja alt2 eller 3 men är inte så nöjd med något.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

HJ
Member

799 Posts

Posted - 2005/02/02 :  22:10:29  Show Profile Send HJ a Private Message
Jag misstror det generella rådet att sprida ut pengarna jämt. Det finns alltför många faktorer som påverkar för att man skall anta att utfallet av "ljudkvalitet per krona" är detsamma för CD, stärkare respektive högtalare. Det finns väl ingen som skulle tänka tanken att lägga lika mycket på en radio som stärkare eller CD?

Jag antar att det rådet till viss del kommer ifrån att det ur en kunds perspektiv "verkar väl vara vettigt".

Vad är det som avgör en produkts utpris då? Jag vet inte då jag varken är tillverkare, grossist eller detaljist. Men min lekmannabedömning är att kostnader för utveckling är högre för högtalare än för annan elektronik. Så är förmodligen också sammasättningskostnaden då en större andel av arbetet utförs manuellt. Det är definitivt så när det gäller transportkostnader. I alla fall när vi kommer upp lite i nivå. Som sagt mina gissningar och bedömningar.

Summerar jag betyder det att jag skulle valt alternativ 2 om det hade rört sig om icke namngivna produkter. Jag hade inte valt alternativ 1 om det inte vore för att jag visste att jag skulle uppgradera elktroniken inom en snar framtid. Audiovector har uppgraderingsmöjligheten som gör att när det gäller just dessa produkter hade mitt val kanske blivit alternativ 3.

Jag hade i och för sig inte valt dessa märken i kombination då jag aldrig fått en demo på dem tillsammans som tilltalat mig...

"So here I am once more..."

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/02 :  22:25:49  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag hade valt alt 1, och de suveräna Audiovector Mi3 Avantgarde, och sen sparat ihop till annan och bättre elektronik.

Micke Y: Vad tycker du är bättre än Avantgarde och Super i deras prisklasser?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2005/02/02 :  22:29:35  Show Profile Send overhang a Private Message
Ett tips som kanske sparar lite pengar. Läs denna tråden innan du bestämmer dit val av elektronik. Tillräckligt billigt för att våga prova, funkar det inte kan du alltid ge bort den till någon du känner.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36742

I övrigt har jag svårt att utala mig om de olika komponeneterna då jag ej hört dem.
/overhang

CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2005/02/02 :  22:34:01  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Respons A2 och Harbeth C7 är två som jag kommer på så här på en gång. Får jag tänka lite till så blir det några till. Ett par beggade B&W är ju ganska attraktivt också.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/02/03 :  00:38:48  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Lätt... (om man tittar mindre på apparaterna och fokuserar mer på potenteill ljudförvrängning)

men minst på CD, mer på FÖRSTÄRKARE, mest på HÖGTALARE.

Fast jag gillar (subjektivt) inte just Audio Vector...

Edited by - m_persson79 on 2005/02/03 00:40:26
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/03 :  08:01:43  Show Profile Send matte76 a Private Message
m_persson79: Vad är det du inte gillar med AV?

- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7381 Posts

Posted - 2005/02/03 :  08:05:03  Show Profile Send FBK a Private Message
Alt. 2

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/02/03 :  08:56:31  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

NN´s råd, köp aldrig nya prylar

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/03 :  08:58:55  Show Profile Send matte76 a Private Message
NN: Ibland är det kul att köpa nytt, så vet man att "bara jag har rört prylarna"...

Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/02/03 :  09:11:23  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Generellt tycker jag att största delen av budgeten ska spendereas på så subjektivt välljudande högtalare som möjligt. Det är ju dessa som förgar ljudet allra mest. Det är, i mina öron, generellt mycket större skillnader mellan högtalare än elektronik.

Mvh

Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2005/02/03 :  09:21:31  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Det här är ett litet specialfall tycker jag iom att Audiovector går att uppgradera utan något större merkostnad.

Men jag tror inte det finns något rätt eller fel här. Det beror ju på lite på vilken nivå man strävar efter. Vet man att man strävar efter en hög nivå så är det smartaste att ta alt3 och sedan uppgradera högtalarna.

Vad som låter bäst går inte heller att säga, är nog mest personlig smak. Men alt1 hade nog inte varit en höjdare... Men jag hade troligtvis valt alt2. Möjligtvis att alt2 skulle innehålla Signature istället. Dem kostar 8500:- mer så det blir några få tusenlappar dyrare än de andra alternativen men det skulle nog vara värt det tror jag.

Sen tycker jag det är riktigt som många påpekat att man skall ju lägga lite pengar på kablar också. Men det kan man ju lite senare när ekonomin tillåter det.

/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/02/03 :  14:28:34  Show Profile Send Blue a Private Message
Alltså, än en gång, jag står inte personligen inför något val mellan dessa tre system. Jag tog bara upp dom som exempel för att få igång en debatt som jag tycker är intressant.

Hifipressen sätter ju ofta ihop sina "rekommenderade system" med grundåsikten att man ska spendera lika delar på cd, stärkare och högtalare (och så 15-20% på kablar). Men sedan läser man ibland, ofta i de mer seriösa tidningarna, att dom testat ett par hyfsat "exklusiva" högtalare, säg i 30 kkr-klassen med både "priskompatibel" elektronik och elektronik som tillsammans kostar mindre än högtalarna. Väldigt ofta blir då slutsatsen att högtalarna låter nästan lika bra med den billigare elektroniken, och att prisskillnaden knappast lönar sig.

På mässor är det ju också populärt att dema hyfsat billiga stativare med tokdyr elektronik. Det är förståligt, eftersom besökarna tenderar att mest fokusera på högtalare vill man presentera dom när dom låter som allra bäst, och på så vis få högtalarna att framstå som "billiga". Men jag har själv, i butik, hört exempel på system där "billig" elektronik kopplad till exklusiva högtalare har låtit fantastiskt bra (förutsatt att stärkaren orkar driva högtalarna). Sådana system finns däremot aldrig på mässor. Varför då?

PS. Jag lämnade givetvis kablarnas ute ur debatten från början eftersom jag inte ville att detta skulle förvandlas till ännu en kabeltråd.

: )

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000