HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Eget eller färdigt filter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matsnas
Starting Member

14 Posts

Posted - 2005/02/04 :  10:34:53  Show Profile Send matsnas a Private Message
Nybörjare i byggarbranshen så detta är säkert en för basic fråga.

Gjorde en 2vägs basreflexhögtalare förra året och har nu spelat på dem ganska länge. Tyvärr är jag mycket missnöjd då det inte låter nåt vidare alls. Diskanten är näst intill otrevligt skarp och det saknas bas.

Trodde att det eventuellt skulle lösa sig med inspelning men icke. Har postat mitt bygga på andra trådar som verifierat lådan och elemeten (peerless). Samtliga verkar tycka att det borde låta bra. (ska lägga upp element och lådskiss när jag kommer hem).

Då jag inte har några mätinstument valde jag ett färdigt filter från hifi-kit. Är det detta som är problemet? Vinner man mycket på att själv bygga ihop ett?

Funderar nu på att bygga om dem till sluten låda för att se om det låter lika illa eller om det är lådan som är problemet.

Tacksam för svar och tips.

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/04 :  10:59:43  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Då jag inte har några mätinstument valde jag ett färdigt filter från hifi-kit. Är det detta som är problemet?
Fråga och svar av dig själv!

Försök att söka upp på internet om nån som byggt med exakt samma element som du använder eller med snarlika. Kopiera deras filter och lyssna.

Att bygga filter är en vetenskap. Det är en vetenskap som är mer än bara "detaljer och det kan väl bli bra ändå". Det måste vara rätt. Punkt slut.

En gissning är att din diskant har mycket högre känslighet än ditt bas/mellanregister och att det därför blir på tok för mycket diskant. Vidare är gissningar i stil med att den akustiska fasen inte är optimal, kanske inte ens halvbra.

Jag tror inte du skall bygga om lådan till sluten. Felet/felen ligger nån annan stans.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2005/02/04 11:16:05
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/02/04 :  13:05:32  Show Profile Send marens a Private Message
Felet ligger med största sannolikhet i ett missanpassat filter som EA skrev. Ett "one-size fits all"-filter uträknat endast med enkla formler låter alltid kasst. Det blir aldrig bra helt enkelt. Det beror på att man i ett sådant filter inte tagit hänsyn till elementens frekvensrespons och impedans monterade i lådan. I 999 fall av 1000 så får du precis ett sådant ljud som du beskriver med ett sådant filter. Tunnt, skrikigt och färgat utan bas.
Go to Top of Page

matsnas
Starting Member

14 Posts

Posted - 2005/02/10 :  07:48:01  Show Profile Send matsnas a Private Message
Ok, hur går jag till väga om jag inte har tillgång till mätinstrument? Är toleransen på element och komponenter så pass bra att man kan bygga utan mätning eller är det dömt att misslyckas?

Om jag vill flytta ut filtret utanför lådan. Hur tätar jag bäst mellan kablar och låda? Lim och sågspån, nån form av spackel?

Tips på bra simuleringprogram för högtalarbyggen? Gärna nåt gratis. Har använt WinISD hittils.


P.S. Kan man på detta forum kryssa för nånstans så man får ett email när nån svarar?

Edited by - matsnas on 2005/02/10 07:50:14
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/02/10 :  10:41:31  Show Profile Send asto a Private Message
quote:
Ok, hur går jag till väga om jag inte har tillgång till mätinstrument? Är toleransen på element och komponenter så pass bra att man kan bygga utan mätning eller är det dömt att misslyckas?



min åsikt är att det är dömt att misslyckas, det är så många faktorer att ta hänsyn till vid filter konstruktion, jag håller på att lära mig detta med filter nu, och jag gjorde så förr att jag chansade ihop filter efter tabeller och konstens alla regler. men nu när jag haft möjlighet att mäta och simulera, så märker man hur viktig bit detta är för att uppnå ett tillfredställande resultat.

Som EA säger, leta på nätet om någon har byggt med samma element.


eller låta någon mäta och simulera filter åt dig, kan vara väl investerade pengar......

quote:
Om jag vill flytta ut filtret utanför lådan. Hur tätar jag bäst mellan kablar och låda? Lim och sågspån, nån form av spackel?


Ett lim som heter PL 400 fungerar säkert utmärkt....



quote:
Tips på bra simuleringprogram för högtalarbyggen? Gärna nåt gratis. Har använt WinISD hittils.



Jag kör Lspcad och det fungerar bra både till lådberäkning och filter. dock måste man ju ha uppmätta data på element om man ska ha nån nytta av programmet, samt lite kunskap....


quote:
P.S. Kan man på detta forum kryssa för nånstans så man får ett email när nån svarar?


Ingen aning, tror inte det, man får nog hålla lite uppsikt över de trådar man startat.......
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/10 :  11:02:12  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Om jag vill flytta ut filtret utanför lådan. Hur tätar jag bäst mellan kablar och låda? Lim och sågspån, nån form av spackel?
Köp till extra terminaler så är problemet löst.

quote:
P.S. Kan man på detta forum kryssa för nånstans så man får ett email när nån svarar?
Vaddå? Är du inte här 24 timmar om dygnet precis som alla andra?




Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

matsnas
Starting Member

14 Posts

Posted - 2005/02/14 :  12:44:51  Show Profile Send matsnas a Private Message
Tyvärr tillhör jag de där man läser om i tidningen ibland som måste jobba för att få ihop till sina högtalarbyggen... =(
Go to Top of Page

matsnas
Starting Member

14 Posts

Posted - 2005/02/15 :  09:25:32  Show Profile Send matsnas a Private Message
Blev inte riktigt klok på om det gick att simulera fram ett bra filter eller om man verkligen måste mäta upp komponenterna för hand? Hur gör högtalartillverkarna? Designar de inte ett filter som de sen kör i massproduktion eller mäter de upp respektive för sig? Snackas ju en hel del om att bygga kloner. Måste man även där mäta upp sitt eget filter?

Vad behöver jag annars för verktyg/instrument för att bygga ett filter? Oscilloskop, tongenerator osv? Finns det nåt interface att koppla till PC'n?

Känner inte att det skulle vara värt att låta nån mäta upp ett filter då jag är osäker på hur högtalaren kommer låta även med ett bra filter.

Ursäkta all "newbi"-frågor...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/02/15 :  10:34:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nu ska vi inte göra det för komplicerat. Ska vi börja med att du skriver vilka element du har?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2005/02/15 10:35:51
Go to Top of Page

matsnas
Starting Member

14 Posts

Posted - 2005/02/17 :  00:13:27  Show Profile Send matsnas a Private Message
Jag har byggt en 2-vägshögtalare med ett st peerless 811815 och en 850122. Dessa sitter i en låda på 34,2 liter av 22mm MDF. Jag ville ha en slank högtalare som ändå skulle spela ganska djupt i basen. Nu vet jag inte om jag kanske hellre är ute efter en bookshelf därav mina funderingar på att bygga om lådorna. Basporten sitter som synes på framsidan och är kanske i minsta laget.


Data sheet:
http://www.d-s-t.com/peerless/data/850122.htm
http://www.d-s-t.com/peerless/data/811815.htm

Mycket tacksam för all hjälp i detta ämne...
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/02/17 :  00:24:27  Show Profile Send marens a Private Message
Det är elementen som brukar behöva mätas på, monterat i lådan. Sedan simulerar man fram ett filter utifrån de mätningarna.

Det är ungefär så tillverkarna brukar göra, utom de få tillverkare som inte bryr sig om mätningar som verktyg, men deras högtalare brukar låta sunk.

Du har faktiskt bra element som förtjänar ett schysst filter, då kan det bli riktigt bra. Det är detta som är största felet med dina högtalare.

De borde funka bra som golvare så det är nog inget problem.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/02/17 :  01:28:33  Show Profile Send marens a Private Message
Jag fick ett ryck och slängde snabbt ihop ett filter med tillverkarens uppmätta kurvor som grund. Om du vill kan du löda ihop detta filter och lyssna, det blir säkert mycket bättre än det du har idag. Men jag förbehåller mig för att det inte behöver vara optimalt på något sätt eftersom lådans verkliga diffraktionspåverkan inte är med i mätningarna. Jag har simulerat lite snabbt på diffraktionen också och på en höft ser det ut att funka ändå med detta filter. Det kanske ger ett hum om hur bra det verkligen kan bli med ett ändamålsenligt filter jämfört med ett färdigt som är uträknat efter galet förenklade formler. I simuleringen är basen förskjuten ett par cm bakom diskanten för att få huvudloben någorlunda framåtriktad.

Spolarna är standard luftlindade som man kan köpa på hifikit tex. 0.8mm tråd på de små spolarna och 1.4mm på den stora (2.0mH).



Att det är en höjning mot lägre frekvenser beror på att mätningarna är i "oändlig" baffel. I en vanlig låda som din ungefär så kommer låga frekvenser även smita runt bakom högtalarna vilket gör att nivån sänks några dB.

Edited by - marens on 2005/02/17 01:32:36
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2005/02/17 :  02:03:11  Show Profile Send tengil a Private Message
marens: stiligt av dig, kurvan ser ju bra ut! Hoppas mätningarna stämmer ok! - Hur gör du för att använda tillverkarens mätningar?

Matsnas: Ifall du tänkt ha filter på utsidan lådan, gör som EA säger med en extra terminal, eller varför inte en BI-wire terminal. Funkar även när du flyttar in filtret i lådan, och ser respektingivande ut!

http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=530

Så iväg och shoppa, löd ihop marens filterförslag, så får du känna på äkta DIY-glädje!
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/02/17 :  06:02:19  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
marens.

Kan du förklara för en novis varför ett feldimensionerat filter kan ge tunn bas?Att det är så tvekar jag inte på,men varför?

Mvh.
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2005/02/17 :  08:00:39  Show Profile Send mangs a Private Message
I normala standard-filter tas sällan eller aldrig hänsyn till baffelsteg-korrektion. Förenklat kan man säga att placerar du en sådan högtalare fritt i rummet så kommer bas och mellanbas upp till 300-400 Hz (beroende på baffelformen) spela 6 dB lägre jämfört med resten av högtalaren. Genom att komponera ett eget filter kan man ta hänsyn till detta och få en jämnare frekvensgång. Dessutom kan man i ett eget filter se till att fasen mellan elementen överensstämmer bättre vilket gör att övergången mellan dem blir bättre vilket kommer resultera i grymt mycket bättre ljudbild mm.

Ett eget filter slår ett standardfilter på fingrarna på de flesta punkter. Om man vet vad man gör dvs och det vet ju marens så det är bara till att köra. :)
Go to Top of Page

matsnas
Starting Member

14 Posts

Posted - 2005/02/17 :  09:28:54  Show Profile Send matsnas a Private Message
Toppen! Tackar så mycket. Beställer direkt!! =)

När jag gjorde lådan kunde jag inte hitta nån info om vart basreflexporten skulle placeras. Spelar det nån roll om den är nära elementen, på bak- eller framsidan, osv? Ska man ta hänsyn till portens volym när man räknar på lådvolymen, t.ex. VolymTot=VolymLåda-VolymPort?

Om vi ändå är så noga, ska man ta hänsyn till elementets påverkan på volymen? Om jag försänker elementet, måste jag då beräkna om volymen eller är jag bara omständig nu?

/Mats
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/02/17 :  10:57:25  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Ska man ta hänsyn till portens volym när man räknar på lådvolymen, t.ex.
Rent teoretiskt, ja. Men du behöver inte oroa dig så mycket för detta eftersom du redan har en ganska stor låda. Men om du vill få en mer noggrann beräkning av volymen så kan du dra bort volymen för elementet och porten.

Vart du placerar basreflexporten är inte så hemskt viktigt(våglängderna är så pass långa och högtalaren är i princip rundstrålande vid låga frekvenser), men om du vill placera den på bästa sätt för att undvika att frekvenser som inte ska ut genom porten tar sig ut så kan man placera porten 1/4 av lådans längd från ena kanten. Ungefär som du har placerat baselementet alltså (vilket är bra). Man kan också placera porten på baksidan av lådan för att undvika att den hörs ifall högre frekvenser skulle ta sig ut. Men jag skulle inte bry mig så mycket om att flytta porten om du inte upplever att den "låter".

quote:
Hur gör du för att använda tillverkarens mätningar?
Tengil, det är ingen snygg metod men jag använder små gratisprogram från denna sida
http://www.pvconsultants.com/audio/frdgroup.htm

att rita av bilderna och göra om dem till .frd och .zma http://www.pvconsultants.com/audio/utility/spl.htm

och att räkna ut minimumfasen på filerna:
http://www.pvconsultants.com/audio/utility/frc.htm

Skulle inte rekommendera denna metod men om man inte har tillgång till mätutrustning så är det bättre än ingenting. mats, om du bor i sthlm så skulle jag kunna mäta upp dina högtalare och simulera ett mer korrekt filter.

Llönnblom
quote:
Kan du förklara för en novis varför ett feldimensionerat filter kan ge tunn bas?Att det är så tvekar jag inte på,men varför?
Det är som mangs säger att låga frekvenser (när 1/4 av våglängden blir i storleksordningen av lådans bredd) smiter runt bakom högtalaren, därför tappar du mellan 3-6dB mot lägre frekvenser. Att det inte är riktigt 6dB (som det är i ekofritt rum) beror på att när man sätter högtalarna i ett vanligt rum (ofta nära någon vägg) så blir det mer runt 3-4dB.

quote:
Ifall du tänkt ha filter på utsidan lådan, gör som EA säger med en extra terminal, eller varför inte en BI-wire terminal. Funkar även när du flyttar in filtret i lådan, och ser respektingivande ut!
Det är precis en sådan lösning jag har nu. Med bi-terminaler och filtrena skräpandes utanför på golvet. Men det är sådan man får ta undertiden man tweakar.

Edited by - marens on 2005/02/17 11:19:36
Go to Top of Page

matsnas
Starting Member

14 Posts

Posted - 2005/02/17 :  13:09:09  Show Profile Send matsnas a Private Message
Finns det ingen mindre terminal än föreslagen? Tyckte inte den var så snygg. =/

Tackar för erbjudandet men jag bor i Skåne. Jag testar föreslaget filter och återkommer med hur det gick.

/Mats
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/02/17 :  16:55:48  Show Profile Send marens a Private Message
en mindre terminal kan vara ett par utan platta, där man bara behöver borra hål i lådan. De går ju fint att använda dubbla, sedan kan du spackla igen de hålen du inte behöver efteråt, när högtalaren känns färdig och filtrena ska in i lådan. Men fördelen med en stor terminal med platta är att man kan få in filtrena den vägen, ganska praktiskt när man har en smal golvare som du har.
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/02/17 :  17:47:47  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
mangs och marens.

Tack för förklaringen
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2005/02/17 :  22:45:37  Show Profile Send Amatören a Private Message
quote:
Finns det ingen mindre terminal än föreslagen?
Ett alternativ är Acoustic ANP 10, Bestnr: 5525 från Hifi Kit.
Kolla på EALS-3:s baslåda (i byggtråden) för tips på montering.

(Marens, snyggt jobb med filtret!)

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

matsnas
Starting Member

14 Posts

Posted - 2005/03/07 :  12:47:09  Show Profile Send matsnas a Private Message
Hämtat en spännade låda från ljudia nu på lunchen. Kanske skulle man sluta lite tidigare idag? =)

Hoppas skillnaden blir lika stor i ljudet som i vikten. Det färdiga filtret som sitter i nu väger nog ungefär som en av de stor kondingarna. =)
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/05/05 :  15:55:45  Show Profile Send marens a Private Message
Såg att högtalarna var till salu. Det vart kasst eller?
Go to Top of Page

matsnas
Starting Member

14 Posts

Posted - 2005/07/12 :  07:42:00  Show Profile Send matsnas a Private Message
Japp, men det kan mycket väl bero på min okunnighet och brist på mätintrument än på marens filterkonstruktion.

Grejorna finns fortfarande kvar om det är någon som känner sig manad att få nåt välljud ur dem?!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.9 sekunder. Snitz Forums 2000