HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Borra och gänga i aluminium
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2005/07/11 :  10:25:41  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
Tja

Då är det har jag kommit till momentet att borra i kylflänsarna. Jag skulle kunna göra det enkelt för mig genom att borra rakt igenom och dra en mutter på baksidan. Men nu har jag redan införskaffat svängjärn å 3 mm gängtapp och det vore kul att testa på det.
Lite frågor:

* Jag har inte tillgång till någon pelarborr. Klarar man sig med en handhållen?
* Om jag ska gänga 3mm, ska jag då förborra med 2mm?
* Ska det vara någon speciell metallborr?
* Vilken hastighet ska man ha när man borrar?
* Behöver jag kyla med t-röd även under gängingen?

Andra praktiskta tips är också välkomna.

//vit

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2005/07/11 :  10:35:36  Show Profile Send Resonans a Private Message
Hej, borra med 2.5mm, alternativt 2.7mm om du inte ska dra åt så hårt i gängerna. Min åsikt är att du ska använda T-röd till både borrning och gängning. Jag tror det går bra med en handhållen maskin, borra då med så hög hastighet som möjligt. Du behöver ett borr för metall, finns hos clas i sjön.

/Marcus

...music is the best...
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2005/07/11 :  10:41:48  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
sweet

tackar för svaren marcus

________________________
PRAGA MATER URBIUM
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/07/11 :  12:11:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Köp borr av bra kvalitet för det är inte kul ifall de går av och blir sittande i hålet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/07/11 :  13:10:31  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Som skärvätska funkar faktiskt även vatten om man ser till att man inte skadar något. Olja, matolja, smörjolja etc funkar bra också. Det viktiga är att det inte geggar fast. Vätskan smörjar och håller bort spånen. Man gängar förslagsvis med att svängjärn, ser ut som en borrchuck med handtag. Fingertoppskänsla krävs för det är lätt att bryta av gängtappen.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/07/11 :  15:47:13  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Tryckluft är behändigt när man ska gänga,särskilt om det är djupa hål.

Själv föredrar jag skärsprej vid gängning,borrning och fräsning,men t-röd, olja och vatten går bra också.

Måste slå ett slag för Dormers produkter (borrar,fräsar och gängtappar),mycket hållbara och vassa.

Lite ot:
Skulle bara lägga till att jag ar fräst en del i alu med pelarborr och koorninatbord och då fann jag att en fyrskärig spånbrytande fräs vara den som både tuggar bra och är skonsam mot maskinen.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/07/11 :  16:49:13  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Tryckluft är också bra om man jobbar i plexi eftersom värme är den jättestora boven i detta ickevärmeledande material.

Har också kört med fyrskärig fräs, funkade bra. Den jag använde var cirka 50 mm i diameter.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2005/07/11 :  17:20:15  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
Tackar hjärtligt för alla svar.
Svängjärn och gängtappar är redan införskaffade (Clas i sjön).
Jag hittade en 2,5mm borr av okänd kvalitet här hemma. På förpackningen står det snabbstål. Kan det vara en metallborr?

//weiss
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/07/11 :  17:50:19  Show Profile Send f95toli a Private Message
Hmm, jag gillar inte COs gängtappar. Jag har flera gånger råkat ut för att tappen gått sönder och fastnat+att de blir slöa rätt fort.
Å andra sidan var det inte aluminium jag gängade utan hårdare material

Jag tiggde till mig att par riktiga tappar från en verkstad här på jobbet (som de inte använde pga de tyckte de var dåliga), det var som natt och dag (jo, skillnaden VAR faktiskt VÄLDIGT stor; jag har aldrig märkt sådan skillnad mellan bra och dålig kvalité på någon annan typ av verktyg).
Betydligt mindre kraft behövdes, de kärvade mindre + man riskerade inte att bryta av dem.

Om du bara har en chans skulle jag rekommendera att du köper bra tappar, jag har dock inget bra tips på var; välsorterad järnhandel kanske?
Go to Top of Page

octavia rs
Member

338 Posts

Posted - 2005/07/11 :  19:30:25  Show Profile Send octavia rs a Private Message
I aluminium så fungerar t-röd alldeles förträffligt, brukar använda det när jag gängar i helicoil gänger i strömskenor till ställverk, det blir inte så kladdigt som att använd vanlig skärpasta vilket ju kan vara bra.

Main system
TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC
HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)

Second system
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2005/07/11 :  21:38:34  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Jag har oxo goda erfarenheter av Dormers gängtappar och borr! Kvalitet kostar, men det är det värt varje gång!

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/07/12 :  03:50:41  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
T-röd rekommenderas före andra skärvätskor.
Det blir alldeles för lätt snett med handborr, speciellt i så mjuka material som aluminium. Försök leta rätt på en pelarborr. Försök leta rätt på en tabell där du kan se vilket vartal du ska ha på borren. Aluminium kan bli "geggig" om skärhastigheten är för hög.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2005/07/12 :  13:51:36  Show Profile Send Freddie a Private Message
Efter att ha borrat och gängat tusentals hål i sommar på en mekanisk verkstad, så kan jag bara hålla med om vad som tidigare har sagts . T-röd är mycket bra vid borrning i alu, vid gängning är "geggamoja" bra att ha, men knappast nödvändigt för att bara gänga några få hål. Korrekt borrdiameter för gängning av M3 torde vara 2,3mm men detta har knappast alla hemma och därför bör 2,5mm vara närmsta lämpliga borrdiameter.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000