HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Finns det hifitidskrifter för 2 kanaler
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2005/02/04 :  14:44:59  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Finns det hifitidskrifter som endast innehåller tvåkanal, alternativt lite flerkanal? Blev besviken på senaste hifi&musik då de infört en bildel. Sacrilege!!!!
mvh dd
ps. har inte ett utan två nummer av den senaste utgåvan, hahah!!


Gjorde Rubriken tydlig.
/Z

Edited by - Zalve on 2005/02/08 14:59:37

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/04 :  14:46:20  Show Profile Send matte76 a Private Message
Håller med, de har snöat in lite väl mycket på flerkanal, dvd och nu bilstereo. Men vissa delar av tidningen är dock läsvärda, tex skivrecensioner.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/02/04 :  15:03:02  Show Profile Send Nitram a Private Message
Bilstereodelen är ju en separat "del" och stjäl inte utrymme från resten... tidningen har väl aldrig varit tjockare.

Själv tycker jag det är bra (iof är jag gammal sascatävlande) att få lite info om nyheter på bilstereomarknaden också... slipper ju köpa separata tidningar för att få veta "det senaste".

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/02/04 :  15:04:45  Show Profile Send Nitram a Private Message
Ps. verkar vara rätt många här på forumet som är intresserade av bra ljud i bilen också...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2005/02/04 :  15:18:21  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Finns det inga tidskrifter som endast behandlar tvåkanal?
Är väldigt trött på hembio, flerkanal, alla dessa jävla multi/flerkanalsspelare för 4000kr och att det finns möjlighet att bygga ut högtalarsystemet till 5.1!!!
dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/02/04 :  15:21:50  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Jag har gett upp när det gäller HiFi och Musik, jag kommer inte att förnya min prenumeration, när det är dags.
Det må väl vara att dom lagt till bilstereo som ett tillägg.
Resten av tidningen är ju bara, "Hemmabio 2", minisystem, MP3, och annat krafs, som åtminstone inte intresserar mig. Det är bara någon enstaka artikel som är läsvärd.
Jag skulle gärna betala dubbla priset för en tidning som är bra.
tidningen har i mitt tycke bara blivit sämre för varje år sedan Bryngelsson tog över, och Olle Linder slutade.
Det finns ju gott om alternativ, HIfi+, Norska Fidelity, Stereophile, mm.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2005/02/04 15:23:03
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/02/04 :  15:23:39  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Det finns....

...endel som inte skriver så tydliga rubriker på sina trådar.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/02/04 :  15:25:19  Show Profile Send Mahler a Private Message
Hifi O Musik är helt ute och cyklar... Nä... lägg ner skiten för gott istället och köp Tidningen Hemmabio som iallafall är konsekventa!!

Gamle Bryngelson har vurpat för många gånger på hojjen ut i min mening!

Slutat köpa blaskan

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/02/04 :  15:29:38  Show Profile Send Blue a Private Message
Tidningar som Stereophile, Hifi Plus, Hifi News och liknande ägnar sig ju fortfarande mest åt tvåkanal. Även Hifi-Choice och What Hifi har mycket stereo. Och dom tyska tidningarna som jag har dålig koll på.

Ja, H&M är i månt och mycket ett sogligt kapitel tycker jag. Bilstereo känns sådär kul. Skivrecensioner läser jag hellre i Sydsvenskan eller Nöjesguiden.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2005/02/04 :  15:36:11  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Köper för tillfället Hi-Fi World och norska Fidelity.
Läser H&M och High Fidelity på bibblan då och då.


SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2005/02/04 :  15:37:02  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
quote:
Finns det inga tidskrifter som endast behandlar tvåkanal?
Är väldigt trött på hembio, flerkanal, alla dessa jävla multi/flerkanalsspelare för 4000kr och att det finns möjlighet att bygga ut högtalarsystemet till 5.1!!!
dd


Välkommen till 2000-talet!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/02/04 :  15:37:03  Show Profile Send Mahler a Private Message
Riktigt BRA rekommendationer Blue!!

Håller med... Hifi Plus och News är bland mina favvisssar.. Tycker även High Fidelity fortfarande är helt OK även om man inte längre får med skiva!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2005/02/04 :  15:44:29  Show Profile Send FBK a Private Message
Jag tillhör väll dem som läst denna tidning längst här, började 1990. Och jag innstämmer, det har gått utför hela tiden. Bryngelsson tjatar hela tiden om att de måste följa utvecklingen och vara en modern tidning. Så att gilla 2-kanals Hifi är omodernt numeraJag är ganska säker på att de har tappat läsare och kommer att fortsätta att tappa läsare pga att "alla" vanliga Hifi nördar som har läst blaskan genom åren börjar tröttna på att det bara blir mindre och mindre 2-kanals Hifi. Ett sätt att få nya läsare är tex att starta en ny Bilstereodel
Och så vet de nu för tiden inte vilket ben de ska stå på riktigt. I ena nummret så låter flerkanals DVD-spelare lika bra som CD-spelare för samma pengar, och i nästa nummer när det testas rena CD-spelare så utklassar dem multimaskiner för samma pengar.......snacka om att vara yr i mössan, så man ska ta deras tester med en mycket stor nypa salt. Var det någon som sade att det var bättre för, jag instämmer!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/02/04 :  15:56:06  Show Profile Send Mahler a Private Message
En hemmabio dåre vänder sig först och främst till en tidning som verkligen KAN hemmabio och inte en avundsjuk syster wannabe som vill ha en bit av kakan ochså...

Som jag ser det får hifi-musik inga nya läsare med sin nya strategi! Däremot förlorar dom majoriteten av sin egentliga läsarkrets. De man idag struntar i för att följa "trenden".

Suck!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/02/04 :  16:05:00  Show Profile Send mapem a Private Message
Även jag är en sån där mossig tvåkanalsentusiast som inte har märkt att 2000-talet är här.

HiFi&Musik, som jag har läst till och från så länge den existerat, har blivit allt mer ointressant, tyvärr. Och High Fidelity är lite för esoterisk för att vara i min smak. Bilstereo är jag ganska ointreserad av. Jag tycker en bullrig bil är usel miljö för musiklyssning, därför duger det med en ordinär bilstereo. Däremot lyssnar jag gärna på P1 i bilen. Fast en juste anläggning i segelbåten vore förstås inte fel, där är det i alla fall en tyst omgivning.

Jag har mer och mer börjat köpa HiFi+, Stereophile eller nån gång HiFiWorld, i brist på vettig svensk HiFi-tidskrift. Gillar nog Stereophile bäst. Bästa musikrecensionerna finns i Grammophone, i alla fall om man gillar klassiskt. Då får man en skiva med editors choice på köpet också. Recensioner av pop och rock etc brukar jag läsa i DN och SvD.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/02/04 :  16:28:30  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Kan bara instämma och det är precis därför jag inte förnyar min prenumeration på H&M. För lite tvåkanal och för mycket annat tjafs samt en smula mjäkiga med oftast oklara recensioner.

Jag får väl börja botanisera runt bland de föreslagna utländska alternativen.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/02/04 :  16:35:05  Show Profile Send Mahler a Private Message
Förslag på ny trådrubrik!!!

DISSA HIFI & MUSIK !!!


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/02/04 :  16:40:38  Show Profile Send edison a Private Message
Jag vet inte, men antar att man gjort nån form av marknadsanalys innan man gjort den senaste manövern i form av ett tillägg(!) med bilstero.
Antalet dyra bilar ägda av krävande lyssnare (av vilka många redan är "hifinördar") verkar ju bli större och större, alltså rimligen fler som kan tänkas vilja ha även bra ljud och ha råd med kalaset!)...och kostar det då inget extra att köpa H&M och dom inte tar bort nåt av det "rena hifimaterialet" varför då sura till så mkt...???

Inte tycker jag heller H&M skriver så himla mkt om flerkanal/hemmabio heller, även om det ökat, så sant.

Det är nu helt enkelt så att det "rena hifi/2-kanalsfolket" minskar i antal OCH i procentandel av H&M's potentiella köpare, medan flerkanalsspekulantetrna är fler och fler.

Inte kul kanske, jag har själv "bara" 2-kanalssystem.
Lär nog stanna kvar i det läget länge(?) men nån gång lär jag för filmbruk vilja ha flerkanal också.

Inte mår jag för den skull illa av att andra redan är i den världen och att en av många blaskor tar konsekvensen av sin (evt) analys av den troilga "utvecklingen" och förändar sitt fokus lite, oavsett om dom sneglar åt multikanal eler "12 volt".

Även detta forum vi skriver på har en flerkanalsavdelning (som jag knappt alls besöker men ändå) ...ska det suras över det också? ...verkar väl onödigt...

Har läst H&M nästan varje nummer (undantaget nån period då och då med färre köpta ex) sen 1976-77 och gör det mest för mitt allmänna musik/ljudåtergivningsintresse inte för att H&M är så himla bäst på "2-kanal/hi-end etc" (för det är den ju inte ;-)
Bla stör jag mej på att H&M verkar sakna korrekturfolk nästan helt...massa fel i varje nr är uselt
...men å andra sidan...den mkt trevliga norska "Fidelity" kan ju knappt stava engelska och har ibland en mkt konstig attityd från sina skribenter; dom yttrar sej ofta otroligt självsäkert och trasslar in sej i märkliga resonemang ibland...då får man ta det för vad det är , le lite och konstatera att den blaskan iaf är mkt intressant och läsvärd ändå ;-)

Lite "kul" att även Norge har en blaska man gärna kunde gnälla på, mer än på H&M, och det är "Bild & Ljud Hemma" (tror jag hela namnet är)(?)
Vicken slasktidning...nästan lika usel som dom svenska nya digitalfotoblaskorna...sämre får man leta efter...


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/02/04 16:50:47
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/02/04 :  16:41:04  Show Profile Send Nitram a Private Message
Förmodligen har dom sett sig tvugna att bredda sig... faktum är ju att det var lite av samma resonemang på tex Arkenmässan, och lär bli även nu på sthlmsmässan...

Fasen... till och med Mårten Design kommer ju köra flerkanalssystem...

Men visst... även fast jag gillar både hifi, hembio och billjud så skulle jag uppskatta en ren stereotidning, som flera skrivit ovan, utan tex. microsystem, mp3 osv.

Problemet är ju i alla fallen ovan att det är en för liten marknad i svedala...

btw... man kan få till överraskande bra ljud i en bil. Kräver mer jobb än dom flesta är villiga att lägga ner bara.

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2005/02/04 :  17:16:32  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Problemet är ju i alla fallen ovan att det är en för liten marknad i svedala...


Håller inte riktigt med om detta, hur kan då High Fidelity överleva!
Svaret är kvalite, för det kan väll de flesta hålla med om att High Fidelity håller en högre kvalite än vad Hifi&Musik gör nu för tiden. Om nu Hifi&Musik var en riktigt bra tidning med kvalite, så skulle de kunna ta maknadsandelar i andra nordiska länder. Tiden får utvisa om Hifi&Musik överlever eller inte med sin nya "moderna" stil.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/02/04 :  18:08:50  Show Profile Send Nitram a Private Message
Jovisst... så länge man håller sig till en väldigt liten upplaga kanske det går, och så kostar ju High fidelity multum... finns säkert en orsak till varför man tog bort cd´n.

Tror Hifi&Musik är ute efter att expandera och fortfarande ha ett rimligt pris.

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2005/02/04 :  18:41:03  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
quote:
Bilstereo är jag ganska ointreserad av. Jag tycker en bullrig bil är usel miljö för musiklyssning, därför duger det med en ordinär bilstereo


Vad har du för bil? En gammal Amazon med lösa skärmar? Det där resonemanget håller inte för fem öre.

Själv tycker jag att det är jättebra med bilstereo i en Hifitidning.
Kalasmöjlighet att locka folk till en ny jätterolig hobby.(dubbelriktat!)

Står man ändå inte ut med 12v sidorna är det ju bara att riva ur dem. De är ju i mitten av tidningen.

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/02/04 :  20:20:46  Show Profile Send CC a Private Message
Har läst H&M sedan slutet av 80:talet men slutade för några år sedan. Har något lösnummer men... Att de väljer att hålla en "bredd" bestående utav bergspängare, Multikanal, Mp3 spelare, bilstereo osv. e säkert kul för en stor del utav befolkningen som annars bara får influenser från dagspress o dyl. Hoppas att de människorna köper H&M o kanske får lite smak för vår värld

Men för de av oss som är tvåkanalare eller tillomed kan tänka sig lite tyngre mångkanalhistorier så är tidningen fullständigt meningslös! Helt meningslös...

Den tidning som gett mig mest intressanta artiklar är faktiskt Norska Audio! De hade en tyngd som våra svenska tidningar aldrig kommit upp till... Tyvärr... Sedan har de i Norge haft lite turbulens det senaste o då det är dyrt att prenumenera från Norge så...
Kanske man skulle lära sig lite tyska? Fast de är så väldans uppe i detta med siffror... Men de har mycket ingående artiklar. Bara det att det är så segt med att någon som översätter för en

Nä, de bara skit me alltihopa

Föresten, varför dessa utförliga namn på nya trådar? Varför ska man överhuvudtaget få en liten ledtråd om vad tråden handlar om Verkar ju vara väldans överdrivet Speciellt med tanke på snabbt detta forum e...
OBS! Ironi

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

grosvenor
Starting Member

41 Posts

Posted - 2005/02/04 :  23:42:38  Show Profile Send grosvenor a Private Message
Hej,

Jag är också rätt besviken på HiFi Musik, efter att jag ifjol fick en nytändning på två kanals HiFi så återupptog jag också min prenumeration på tidningen...hade haft en prenumerations paus sen slutet av 80-talet

Jag är verkligen "kärringen mot strömmen" för mig existerar överhuvudtaget inte flerkanal när mitt HiFi intresse blommade upp förra våren så blev det vintage stereo för hela slanten...stora, tunga analoga kassetttdeck som väger upp mot 10 kilo borde väl vara så långt man kan komma från närmast viktlösa mp3 spelare... jag har nu samlat ihop 2 vintage anläggningar bl.a. en Pioneer sent sjuttiotal...

så jag tycker inte heller om Bryngelssons inställning att det bara är att kapitulera för flerkanals ljud det blir på något sätt att göra det väldigt lätt för sig, jag skulle hellre vilja säga, Upp till kamp för 2 kanals ljudet! vi blir ju hela tiden överösta av allt flerkanalsprat så visst borde det väl finnas utrymme för åtminstone EN tidskrift som värnar för genuin stereo.

Jag har en känsla av att den nya bilstereobilagan inte blir speciellt långvarig i sin nuvarande form, antingen försvinner den helt efter ett tag eller så förminskas den i omfattning och integreras stegvis med den övriga tidningen, löftena som gavs nu att den aldrig kommer att stjäla utrymme från det övriga materialet är antagligen bara en "flört" för att inte väcka så starka känslor hos de som ogillar den nya bilagan.

Mvh
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2005/02/05 :  01:44:52  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Jag har en känsla av att den nya bilstereobilagan inte blir speciellt långvarig i sin nuvarande form, antingen försvinner den helt efter ett tag eller så förminskas den i omfattning och integreras stegvis med den övriga tidningen, löftena som gavs nu att den aldrig kommer att stjäla utrymme från det övriga materialet är antagligen bara en "flört" för att inte väcka så starka känslor hos de som ogillar den nya bilagan.

Misstänker att du har rätt,tyvärr! Den nya tidningen kommer att bli en riktig soppaMP3,Flerkanal,Bilstereo,Bergsprängare,Minianlägningar,Bärbart och så 2-kanals Hifi

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/02/05 :  07:38:11  Show Profile Send mapem a Private Message
Jensevik skrev:

quote:
Vad har du för bil? En gammal Amazon med lösa skärmar? Det där resonemanget håller inte för fem öre.

Själv tycker jag att det är jättebra med bilstereo i en Hifitidning.
Kalasmöjlighet att locka folk till en ny jätterolig hobby.(dubbelriktat!)

Står man ändå inte ut med 12v sidorna är det ju bara att riva ur dem. De är ju i mitten av tidningen.


Hej Jensevik! Jag har en Alfa Romeo där allting sitter fast ordentligt! Lyssnar hellre till sången från motorn än från stereon!

Jodå, resonemanget håller för många femöringar. För mig alltså. Jag tycker så, nämligen.

Jag retar mig inte alls på att HiFi&Musik skriver mer och mer om sånt som jag är ointresserad av. Varför skulle jag det, de har inte lovat mig nånting? Jag bara konstaterar att tidningen inte intresserar mig längre, och då slutar jag att köpa den. Så enkelt är det. Om du och kanske andra är lyckliga med den nya inriktningen, så mycket bättre, journalister måste ju också leva.

Däremot tycker jag det är trist att det inte finns någon bra svensk HiFi-tidskrift numera. Som tur är finns ju några bra engelskspråkiga.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000