Smått intresserad av att försöka "snickra" ihop en DAC, efter ritningar. Har redan sökt, men hittade inte så mycket information. Någon som har tips om enkla men välljudande DA-omvandlare som kan användas till CD och dator, som kostar max 2000:- där man kan köpa färdiga kretskort?
Min dac börjar ta form. USB>>I2S>>PCM1794>>D1-utgångsteg
En fråga till nån mer kunnande. Jag har försökt cadda efter Guido Tents alla regler. Mellan tummen och pekfingret, hur stor bör L och R vara på den första bilden?
labrat: sry thread jacking =/ Denna dac skulle man nog kunna bygga för under 2k. Kravet är att du kan sno en i2s-signal från en cd-spelare. Eller att bara köra USB. Det går alltid att peta in en reciever för att ta emot s/pdif. Det fattas en massa som inte finns med på bilderna. Nu kommer jag inte ihåg vad det är eftersom jag är ganska berusad och sitter hos mina föräldrar. PCM27XX? Kommer inte ihåg nu. Jaja, uppföljning kommmer.
Är det någon av er som har jämfört själv eller läst om jämförelse med en billig extern DAC för dator m.m.? T.ex. så har creative några varianter (kallas ofta extern USB DAC). Kolla lite på en polare som har creatives billiga som kostar runt 500:- och den hade även digital (optisk) in samt USB in. Ström tog den via USB, så det är lite osmidigare om man vill köra den utan datorn. För det priset så antar jag att det inte ingick någon nätadapter. Jag förväntar mig inte under av en sådan pryl, men jag blev förvånad över att de hade blivit så billiga.
rejvgudrun: Ah om man skall förklara kort så kan jag säga att förklaringen ligger i tråden carlos snubbericerade nätdel. Det du inte vill göra är att skapa en resonans av induktansen och kapacitansen. För att undvika det måste impedansen från den ena av dem vara resistiv när de korsar varandra. Jag skulle göra plats för en resistor i serie med induktansen på < 1ohm.
Jag funderar också på att bygga den DAC:en. Fanns trafosar:na på ELFA eller ändrade du ngt i strömförsörjningen? Tillverkade du egna PCB:er, känner mig lite osäker på det området som "första pcb:n" eller fanns det hjälp att få från konstruktören? har kretsarna från TI liggande i bokhyllan redan