Author |
Topic  |
|
datar
Member
    
657 Posts |
Posted - 2005/02/19 : 23:36:31
|
Hej!
Någon som vet när kamremen på Volvo 740 GL -88 års modell ska bytas. Den är nyligen inköpt och den byttes vid 8000 mil och den har nu rullat 16800 mil därför undrar jag.
Därför undrar jag eftersom den byttes vid 8000 mil kanske ska bytas vid 16000 mil?
Någon som vet? Tacksam för svar!
Mvh Johan Linnarsson! |
Vänligen Johan Linnarsson |
|
Jon MW
Member
    
223 Posts |
Posted - 2005/02/20 : 00:03:52
|
Hade en '86 745 som jag sålde för några månader sen. Den hade gått 56000 mil. Kamreren var bytt vid ca 44000, den gick så jag såg ingen anledning att byta den.
Jag har också en '88 245 som har gått 24000 mil. Tror kamreren byttes senast vid 12-13000 mil. Är ungefär lika med min Escort, jag vet att det inte är någon Volvo men ändå.
Det jag skulle göra är att plocka kamremskopan och kolla. Är remmen sliten/slapp, byt. Annars skulle jag låta den sitta. Ser inte anledningen i att byta något som fungerar. Men jag vet att många Volvo ägare är uppskrämda med att man måste byt kamrem ofta. Men varken jag eller någon annan mekaniker som jag känner ser anledningen. Förutom att verkstäderna ska känna pengar.
|
Min lilla stereo http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36077
KTH-Racing, Sveriges största racingstall http://www.kthracing.se
|
 |
|
Herrmann
Member
  
73 Posts |
Posted - 2005/02/20 : 00:40:21
|
När det börjar rassla om motorn? Nästan billigare att köpa en ny bättre begagnad 740 än byta kamrem på verkstad. Min har rullat 12000 mil utan byte (85:a)
/H
|
 |
|
Merkurius
Member
    
1750 Posts |
Posted - 2005/02/20 : 09:23:00
|
hmmm... jag kommer nog att köra tills kamremen spricker, när den gör det, eller om något större går sönder iförväg, så skrotar jag bilen (en volvo 144 -69) Farsan har en 760 och sen -89 är kamremen är aldrig bytt. |
 |
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
    
4211 Posts |
Posted - 2005/02/20 : 09:32:50
|
12000 mil är vad som rekomenderas och om jag inte minns alldeles fel så får den absolut inte gå av på en 740. Det blir visst motor-ras i så fall. |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
 |
|
mace
London calling
    
5296 Posts |
Posted - 2005/02/20 : 10:14:36
|
Mumsig ventilsallad  
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
 |
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
    
3091 Posts |
Posted - 2005/02/20 : 10:33:11
|
Hur är det egentligen med 740 och kamrem? Jag har övertagit svärfars gamla 740 och han säger att kamremmen byttes vid 16000 mil efter att den hade kuggat av. De krängde på den igen och det funkade bra men kamremmen byttes efter det för säkerhets skull. Rimmar lite illa med att det skulle bli ras av hela motorn. I och för sig är han inte speciellt hemma på bilar, så vem vet ... |
/Jonas
|
 |
|
Jon MW
Member
    
223 Posts |
Posted - 2005/02/20 : 10:49:44
|
Jag har bytt kamrem på en 740 efter att den gamla hade gått av. Motorn fungerar fortfarande bra. Det om att det skulle bli motor ras är något Volvo har hittat på. Har inte hittat samma varning på 240, även om det i princip är samma motor i båda. Det är någon variant av B230-motorn i de flesta 240 och 740 bilar. Det i är att Volvo vill tjäna pengar på att folk ska åka till deras verkstäder och byta kamrem i tid och otid. |
Min lilla stereo http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36077
KTH-Racing, Sveriges största racingstall http://www.kthracing.se
|
Edited by - Jon MW on 2005/02/20 10:52:23 |
 |
|
gnutten
Member
  
71 Posts |
Posted - 2005/02/27 : 00:40:16
|
hejsan.. den byts vad 12000 mil, motor ras blir de sällan på en 8 ventils motor de händer mer på 16 ventils motorn. så de är mest på dom man behöver vara vaksam, |
 |
|
|
Topic  |
|