HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Trådar som försvinner
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/10/10 :  16:05:47  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Med anledning av att ett flertal trådar spårat ur och några försök att fortsätta urspårandet dyker upp straxt igen efter att första tråden låstes så raderade jag denna nya tråd. Då kommer naturligtvis ytterligare en med ett tal om det fria ordet, Timbres förmenade förnämliga men undermåliga intellekt och en massa annat j -la dravel som gör mig förbannad. Då tog jag bort den också. Den är parkerad på annat ställe på forumet för vidare behandling av Timbre och mig när vi får en stund över.

Detta är ingen offentlig plats med demokratiska rättigheter att sprida vad man vill på vilket sätt man vill Om det inte gått in i herrar världskrig veta bäst så kommer jag att bli ytterligt tydlig.

Öppna en egen hemsida och diskutera era sanningar där. Vi som inget kan och inget vet famlar helst vidare här i mörkret.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2002/10/10 :  16:25:07  Show Profile Send Patrik a Private Message
Häromveckan slog mig tanken att det nästan är lite synd att det är just ni som administrerar forumet. Såsom sanna fantaster verkade ni njuta mer tidigare när ni "bara" var deltagare.

Saknar Bengts många och roliga inlägg som gav en unik insikt i en sann audiofils (i dess mest _positiva_ mening) liv.... "Gamla Bengt", kom tillbaks!!

Sedan får jag väl säga att jag kanske inte tycker modereringen sköts helt opartisk, men har full förståelse för att ni agerar. Ni försöker göra rätt i alla fall.

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/10/10 :  16:32:32  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by sladd

Med anledning av att ett flertal trådar spårat ur och några försök att fortsätta urspårandet dyker upp straxt igen efter att första tråden låstes så raderade jag denna nya tråd. Då kommer naturligtvis ytterligare en med ett tal om det fria ordet, Timbres förmenade förnämliga men undermåliga intellekt och en massa annat j -la dravel som gör mig förbannad. Då tog jag bort den också. Den är parkerad på annat ställe på forumet för vidare behandling av Timbre och mig när vi får en stund över.

Detta är ingen offentlig plats med demokratiska rättigheter att sprida vad man vill på vilket sätt man vill Om det inte gått in i herrar världskrig veta bäst så kommer jag att bli ytterligt tydlig.

Öppna en egen hemsida och diskutera era sanningar där. Vi som inget kan och inget vet famlar helst vidare här i mörkret.

tack för att ni trollade bort den tråden. det hela spårade, precis som du sagt, ur och det med råge. initiativet att öppna detta forum, som verkligen är en god gärning, tycker jag absolut ger er mandat att styra upp som ni vill. med tanke på hur sällan detta trots allt händer så tycker jag absolut att ni sköter ert modererande på ett både diskret och hedervärt sätt.

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2002/10/10 :  16:38:50  Show Profile Send Zombie a Private Message
Om man tycker det spårar ur kan man ju sluta läsa tråden, det gör jag - funkar skitbra!
Fast ibland kan man ju inte låta bli att skoja med de värsta tråkmånsarna och spårvagnarna som leker polis...inga namn nämnda

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/10/10 :  16:57:16  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Tack Patrik, det värmer. Man kan inte göra rätt för alla. jag tror jag förstår hur du menar med att det är lite synd att just vi modererar forumet. Visst är det lite synd. Tycker jag också ibland.

Å andra sidan så sitter vi nu här med Skandinaviens största forum för hifi. Vi som driver sidan och även de som modererar har ganska stor erfarenhet vid diverse inriktningar. Från början har vi deklarerat (om och om igen...) att sidan är tänkt för de med stort intresse av hifi och high end. Lite senare tillkom DIY, vilket ju var en succé!

Det som vi inte ville ta med oss från kraschen på Hifimagasinet var just skyttegravskrigen om vetenskaplighet, blindtester och allt vad det nu är. Det leder i förlängningen inte någonstans och vi måste ibland bromsa.

Intentionen är att ha en plats för så många hifiintresserade som möjligt, inte bara för de rika, inte bara för de ohyggligt kunniga utan för de flesta av oss. Vi lägger in bilder, kommer att åka på reportageresor framöver, skriver recensioner och prövar oss fram. Att hålla på och gaffla med de som har gafflandet som enda mål tar för mycket energi och kraft. Vi är trötta på det nu.

mvh

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/10/10 :  16:58:30  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Tack Per, moderatorerna gör

SAYONARAVÅGEN !!!!!

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/10/10 :  17:02:05  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by sladd

Tack Per, moderatorerna gör

SAYONARAVÅGEN !!!!!

tror den härna smajlin är generad. det är ivarjefall jag för denna respons.

tackar tillbaka till samtliga moderatorer, vars tilltag (aka hifiform) tar upp en ohälsosam, men ack så frivillig, mängd tid från mitt arbete.

arigato

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/10/10 :  17:10:48  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
Sladd, Timbre

Vem var det som vädrade okväden och spekulativa otrevligheter i tråden om PSaudio?

Det var INGALUNDA Ing. Öhman.

mvh\Joe

Driver:https://www.sybariteaudio.se
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/10/10 :  17:16:56  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Om du har frågor om detta Morello så kan du våra mailadresser. PS Audiotråden har jag bannat Ö för via PM-funktionen men det gav ingen som helst respons.

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2002/10/10 :  17:18:32  Show Profile Send dali a Private Message
Kan man inte flytta otrevliga trådar till ett annat forum, typ "Sandlådan"? Att hålla på och stänga trådar men samtidigt låta dem ligga kvar i Hifi-forumet är i min mening inte helt lyckat. Det kommer alltid att finnas folk som bråkar ... att tro något annat är lika naivt som att tro på världsfred.

Mitt förslag är alltså att forumen för Hifi, DIY mfl kompletteras med "Sandlådan", dit alla trådar som spårar ur flyttas. Låt de som vill bråka få göra det i sin egen lilla värld.

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/10/10 :  17:20:23  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

jag vill inte ha nån sandlåda,
allt sånd som skrivs på forumet
kan skada hela funktionen i sig.

tänk sig att nån smutskastar nån tillverkare
så mycket, så det går så pass långt att
tillverkaren stämmer innehavarna av forumet!

då är det slutt med allt !

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/10/10 :  17:21:50  Show Profile Send j.persson a Private Message
Det är synd att det blir så här. Jag väljer denna gång att inte ha några åsikter som helst om modererandet (det har jag, men jag skriver inte dem här eftersom de är irrelevanta) utan konstaterar bara:

Även de som till synes verkar ha de mest olika åsikter och inställningar kan komma överens, med lite god vilja! Det handlar bara om att anstränga sig lite lagom. Och när man väl gör detta kanske man upptäcker att man inte stod så långt ifrån varandra trots allt. Utan att fråga Flint först tycker jag att jag själv och Flint är ett exempel på detta - vi verkar till en början ha maximalt olika inställning till saker och ting, men helt plötsligt visar det sig att vi är överens på många punkter.

Jag tror att de flesta människor kan komma överens om en massa saker om man bara anstränger sig lite. Brukar dock hävda att man måste ha olika åsikter om det ska bli en diskussion, men det är ju en heeeeelt annan historia.

Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/10/10 :  18:02:41  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Måste man ta bort trådar över huvud taget? Om de nu innehåller otrevligheter och påhopp borde man väl låta personerna bakom stå för vad de sagt. Den som nu inte gillar urspårade trådar kan ju låta bli att läsa dem.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/10/10 :  19:23:09  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Det fanns några trådar här som med fördel kunde raderas, tack för det moderatorer!
Jag håller inte med argumentet om att man bara kan strunta i trådar som spårar ur. Om man själv startat en tråd eller gjort ett seriöst inlägg så är det inte så roligt när det sedan klottras ner och den ursprungliga diskussionen blir omöjlig att fortsätta.
För dem som vill syssla med sånt föreslår jag chatsiter med likasinnade.

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/10/11 :  10:38:26  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by Anders47

Det fanns några trådar här som med fördel kunde raderas, tack för det moderatorer!
Jag håller inte med argumentet om att man bara kan strunta i trådar som spårar ur. Om man själv startat en tråd eller gjort ett seriöst inlägg så är det inte så roligt när det sedan klottras ner och den ursprungliga diskussionen blir omöjlig att fortsätta.
För dem som vill syssla med sånt föreslår jag chatsiter med likasinnade.

Om inte annat så minskar det ju även belstningen på servern vilket inte bör vara av nackdel. Så jag tycker att Mikael2, Pjotre, Sladd och Timbre gör ett mycket bra jobb med det här forumet. MvhKristofer
Go to Top of Page

Hifitrollet
Member

251 Posts

Posted - 2002/10/11 :  13:27:34  Show Profile Send Hifitrollet a Private Message
Jag har full förståelse för att trådar tas bort och att visa blir avstängda. Till skilnad till många andra så kommer INTE jag att sakna Öhman. Varför? Jo, jag delar inte hans intresse av mäta mm och testa utan att jag tycker att hans predikan går lite över styr ibland, och det tycker jag är synd för att annars så har jag full respekt för hans övertygelse men känner att han kanske inte har samma respekt för andra medlemars intresse och "tro".

Det skulle för min del kännas lite bättre om han kunde ge sig lite tidigare ibland, men nu är ju Öhman redan så känd PGA allt detta så det räcker väl med att han dycker upp här igen så är allt igång igen.
Det är väl alltid nån som verkar ha ett horn i sidan till honom och ska ge igen.

Jag sitter själv och läser här ett par timmar säkert varje dag och har ganska så bra pejl på läget tycker jag, men jag skulle aldrig ge mig in i en diskution med en sån som Öhman (OBS det finns fler) då det inte skulle ge mig ett skit för att vi har så olika uppfattningar om vad som kan prestera musik. så varför ge sig in en sån diskution över huvetaget som en del gör förstår jag inte heller, det ska MKT till innan man övertygar en sån kille.

Jag har inget imot mättningar mm, men att bara utgå ifrån dom är ju knappast hela saningen. Har själv ägt ett nad 208 steg som jag tycker är ett riktigt skitsteg med en MKT luddig bas mm.

Så till er som tappert föröker hålla igång detta forum vill jag bara kort säga jag tycker i det stora hela gör ett bra jobb.
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/10/11 :  13:33:02  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
jag sympatiserar med dig hifitrollet!
Go to Top of Page

Karl Banan
Member

165 Posts

Posted - 2002/10/11 :  15:24:52  Show Profile Send Karl Banan a Private Message
Det var dock intressant när Ö redogjorde för varför nad 208 under vissa förutsättningar inte gavs fördelaktiga arbetsförhållanden och därmed lät skit. Jag har dock glömt vilken tråd nu.

Ö kan har uppfattats som stöddig för vissa, men vad jag kan se var detta enbart för att sätta sig upp mot andra auktoriteter på detta forum. Ö var aldrig negativ eller spydig mot nykomlingar eller mot de "negativt klingande" varumärken som det ibland har ställts frågor om.

Jag kan varken mäta eller grundläggande elektronik så jag får ta den långa och dyra vägen till välljudet. Här har dock Ö hjälpt mig att bli mer kritisk och ej lika lätt ledas in på villospår av marknadskrafterna.

K.B.

...I'd like to introduce... Mr. Lee Underwood on lead guitar, please...
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2002/10/11 :  15:48:39  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Sakuplysning och även åsikter är bra och ok. men jag tycket inte att vi skall finna oss i personangrepp, vi bör alla respektera varandra och föra en veiitg debatt, det tjänar alla på.
Så jag tycker att det är bra att moderatorerna städar, när det går för långt.

HiFi'ns och välljudets fiender heter INTE SACD, DVD-A, LINN, ADVANTAGE, SONY eller KRELL, den heter MP3, Kopieringskydd, Siba, EL-Giganten, Vingresor, mm.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/10/11 :  15:56:33  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
quote:
Originally posted by Karl Banan

Det var dock intressant när Ö redogjorde för varför nad 208 under vissa förutsättningar inte gavs fördelaktiga arbetsförhållanden och därmed lät skit. Jag har dock glömt vilken tråd nu.

K.B.

Tråden hette "SACD vs. CD". Där finns en reddogörelse över den absrut implementerade kappa9.

Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/10/11 :  15:57:21  Show Profile Send Rebo a Private Message
De som argumenterade mot Ö tog ju ofta till personangrepp. Varför blev inte dom avstängda och bara Ö?
Go to Top of Page

f97mno
Member

71 Posts

Posted - 2002/10/11 :  16:09:02  Show Profile Send f97mno a Private Message
Det är synd att så många på forumet inte kan disskutera utan att känna sig trampade på fötterna så fort någon har en stark övertygelse som inte stämmer överens med deras egna övertygelser.
Om man drar det hela till extremer verkar det finnas två läger, förespråkarna för det vetenskapliga synsättet och anhängarna av hifi-religionen. (Jag vill göra klart att jag inte ser något fel i något av synsätten). Jag förstår att moderatorerna, som till övervägande del verkar tillhöra de troende hifiisterna, inte vill ha några tuppfäktningar i forumet, men att stänga av en enskild deltagare, och dessutom den starkaste förespråkaren för "motståndar"-lägret, är väl lite löjligt.
Jag har läst det mesta på sista tiden och upplever det inte som att IÖ är ensamt skyldig till de tråkigheter som varit. Visst slår han ifrån sig friskt, kanske till och med onödigt friskt, när han blir ansatt av sina meningsmotståndare men oftast tycker jag att det är andra som börjar med påhoppen. Dessutom verkar det ofta bero på att de troende känner sig utsatta eftersom de vetenskapliga, av naturliga skäl, har fler logiska argument. (vetenskap handlar om logik medan tro handlar om tycke och smak).
Man kanske skulle dela forumet i två delar, en del för de troende hifiisterna och en för de vetenskpligt orienterade hifiisterna. Då kan man ställa sina frågor i den del som passar bäst. Är man intresserad av hur folk uppfattar saker och vad de tycker om olika saker väljer man tro-sidan och vill man föra diskussioner angående tekniska detaljer och hur saker fungerar väljer man vetenskapssidan. Kanske skulle det kunna dämpa stridigheterna något, man vet aldrig.

Micke
Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/10/11 :  16:16:04  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
quote:
Originally posted by Rebo

De som argumenterade mot Ö tog ju ofta till personangrepp. Varför blev inte dom avstängda och bara Ö?

Det är nog så att troende människor ofta saknar argument. Det har vi sett många exempel på. Sakfrågan är för dessa troende mindre intressant.

Rebo:

www.diyaudio.com

Titta in där.

Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/10/11 :  16:17:53  Show Profile Send Rebo a Private Message
Bra skrivet f97mno. Ska bli spännande att se om moderatorerna låter det stå kvar eller om tråden vipps kommer att försvinna.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/10/11 :  16:20:45  Show Profile Send Rebo a Private Message
Jag hade den länken redan. Men tack iaf Morello
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2002/10/11 :  16:28:36  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Att höra något är inte att tro.
Att gissa något är att tro.

Att något mäter bra, säger bara att förutsättningen för att det skall låta bra finns, för att slutligen få veta, så måste man lyssna.

Ett litet exempel: I en biltävling är det ju inte alltid den bil som har högsta uppmätta prestanda som vinner, beroende på att det finns andra parametrar, förutom prestanda och föraren som spelar roll, t.ex, undelaget man kör på, däck, mm.

Det KAN ju vara så att det finns saker som man inte kan mäta, som påverkar hur det låter, eller det kanske bara är TRO

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2002/10/11 20:14:10
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000