Author |
Topic  |
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 23:21:20
|
quote: men du beter dig idiotiskt om du inte kan förklara vad det är du tvivlar på
Jonas: Har jag inte gjort det tidigare i tråden tycker du? 
Jag tvivlar inte på att själva metoden kan vara bra i vissa sammanhang utan på att det enligt vissa inte kan finnas andra metoder som är minst lika bra... |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 23:22:06
|
bra du såg hur knepigt det blev matte76.. trevligt att se att du är med här på rätta grunderna.......för din tråd är verkligen en bra tråd som väcker känslor och ger tankeställare för alla om man läser den. Testmetoden är felaktig och det står jag för. Att edison här har en trevlig rock på sig och också går in i detta på ett fint sätt är även det uppskattat. För jag har verkligen intresse för att "se" nya saker. och här nu kan jag kanske FÖRSTÅ mera hur o varför sakerna får sådana resultat som också topic var och är.....
Så håll flaggan högt.... detta är skoj gubbar o gummor..(Kanske finns en gumma här ju??) |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 23:22:31
|
Rydberg: nej, uppenbarligen vågar du inte svara eftersom du inte gör det...jag ger upp angående dig nu. Hopplöst! |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
 |
|
Harry_up
Member

1593 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 23:22:38
|
silvervarg: "Nu föreslår du ett test som av en förstärkare som kräver test med de högtalare som du använder i din hemmiljö för att du skall acceptera testet. Det är i och för sig ett bra test för just dig, men det är inget testförfarande som säger något allmängilltigt om prudukten som testas. Dvs det säger inget om hur förstärkaren kommer att fungera med andra högtalare i ett annat rum. Antag att du gjort just detta test och publicerar det i en tidning. Antag vidare att LTS har gjort ett F/E-test av samma förstärkare och publicerar i samma tidning. Om personen Adam nu har ett annat rum och andra högtalare, vilket av testen tror du att han har mest behållning av att läsa?"
Eftersom F/E testen bara visar vad som hände vid det speciella test tillfället och inte heller har något med den kommande upplevelse man kommer att få hemma av motsvarade steg så kommer det inte att kunna ge något för någon heller. Jag vill inte heller förkunna något som skulle gälla allmängiltigt för andra heller. Dock skulle testmetoden som jag förespråkar kunna ge vem som helst en möjlighet att välja det bästa för sig själv. Problemet med F/E testen är inte att den inte visar en skillnad, problemet är att den visar en skillnad som jag inte kommer att få hemma eftersom man inte jämför med ett par högtalare för båda stegen. Man har en konstlast som skall vara svår och motsvara en besvärlig högtalare, vilket den säker gör till viss del. Men den har bl.a ingen mot-EMK, och man använder inte olika typer av högtalare som elektrostater eller horn osv. Så du kommer inte kunna dra en absolut sanning ifrån en sådan test. Sen kanske testen är till hjälp för många, men jag anser att den är bara ytterligare en test. Seriösare än dom flesta tidningars kanske, men ,men jag tar inte dom på allvar heller utan ser bara tester som en vag intresseväckare. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 23:25:06
|
quote: Jag har inte läst en konkret invädning från din sida! Du har bara dissat hela testförfarandet (utan att ens fattat hur det går till) och sånt duger naturligtvis inte. Det är idiotiskt beteende
Rydberg, Rydberg...: Är det inte lika idiotiskt att inte kunna stå för det man skriver och utveckla vad man menar för att man inte vågar?
Jag har inte dissat hela testförfarandet även om du tolkar det så...man måste kunna diskutera och ifrågasätta alla metoder, en metod ska inte kunna finnas som allenarådande även om du vill ha det så. |
|
Edited by - matte76 on 2005/03/04 23:25:31 |
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 23:26:16
|
Mayro, svara på det TA Edison skrev:
"Mayro,
om du då betänker det jag skrev igen, och svara på följande fråga. Om en musiksignal förändras hörbart när den passerar en apparat, har den då färgats av apparaten eller ej
Om ditt svar är ja, så har du förstått grunden i testet." |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 23:27:03
|
Svara själv Rydberg... |
|
 |
|
T.A. Edison
Member

559 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 23:27:33
|
Mayro,
Man kan alltid spekulera i "om" och "men" etc, men "bevisen" kommer fram först då man kan anordna ett gemensamt test där alla intresserade kan vara med, och där man enats om en testmetod. |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 23:27:52
|
rydberg. som vanlig finnes svar OM man läser..... |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 23:28:20
|
quote: Är det inte lika idiotiskt att inte kunna stå för det man skriver och utveckla vad man menar för att man inte vågar?
Jag ville slippa skriva att folk som inte har läsförståelse eller som av lättja inte orka läsa vad andra skriker för att i nästa sekund kräva svar inte passar på detta forum! |
|
 |
|
silvervarg
Member

652 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 23:28:32
|
quote: OM en studio får detta resultat. och då blir Studio/stereo 1...
Och man flyttar till studio/stereo 2 så där står andra alternativ. Kablar.. och allt är olika. då kommer testresultatet bli ett annat troligen och förmodligen.. testen är enbart att härleda till studio/stereo nr 1 oavsett om det gav dom resultat det gav...
Tanken med F/E testning är att man skall få samma resultat i studio1 och studio2 och även i en hemmanläggning av klass. Vid testning av just CD så kan det vara svårt att göra F/E test utan studio eftersom du måste kunna spela musiken utan CD, och det kräver då troligen uppspelning från mastertape. Enklast att göra F/E testning på är nog försteg, så det bör du kunna prova hemma utan specielt mycket extra utrustning. Om F/E testning inte ger samma resultat i olika studio med ganska hög signifikans (>0.8) så är antingen testet dåligt utfört eller så håller inte F/E metoden vad det utlovar.
quote: Men jag vet att dom flesta skulle anse en spelare ifrån wadia såsom väldigt bra oavsett var man satte in denna spelare. INTE såsom rent skräp i alla fall. för att ta ett erkänt bra märke dom flesta på något sätt kan haft kontakt med... ORÄTTVIST då det är dyrt som skammen.. JA.. verkligen. Men den skulle kanske INTE klara er testmetod.
Först skall vi skilja på "bra" spelare som är ett mycket svårdefinierat uttryck och på "ofärgad/transparent" spelare. F/E-testning testar om komponenten är färgad eller inte, inget annat. Jag anser att de riktigt bra spelarna är mycket nära transparenta, så de bör med lätthet klara ett F/E-test. Tänk på att ca 10% av spelarna klarar ett F/E-test, så ungefär de 10% bästa spelarna bör klara testet. Att en dyr och välbyggd spelare klarar testet är inte anmärkningsvärt, men att en viss billig spelare klarar testet är anmärkningsvärt. Så jag antar att Wadia spelaren klarar F/E testet utan problem.
Tänk nu så här: Du har en riktigt usel förstärkare, usla högtalare och lakritssnören till alla strömsladdar och för all signalöverföring. Då kommer du inte höra skillnad på olika CD-spelare även om vissa du provar är ganska usla. Dvs troligen klarar 100% F/E testning, dvs det gav ingenting att testa.
Om du har en ganska bra anläggning rakt igenom så upptäcker du mycket mer detaljer. Det gör att du kan höra felen som skapas av en del CD-spelare. Säg att du nu lyckas hitta fel i 90% av alla spelarna med F/E testning, då är du ungefär på den nivån som LTS ligger på i sin testning.
Om du har en ännu bättre anläggning (och övriga förutsättningar) så kanske du kan upptäcka ännu mer detaljer. Då kanske du skulle hitta fel på 95% av alla CD-spelare. Dvs din F/E testning kan upptäcka mer vid testning om du har bättre delar i resten av kedjan.
Som du ser är det inte ett helt absolut test, men med ungefär lika avslöjande system så bör samma apparater klara F/E testet. Helst skall alltså samma system användas i hela kedjan när man testar så att man inför så lite osäkerhet som möjligt.
|
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 23:28:40
|
quote: Om en musiksignal förändras hörbart när den passerar en apparat, har den då färgats av apparaten eller ej
Jag tycker svaret är "ja"...men det är väl uppenbart. Alla apparater har en ljudkaraktär, även Pioneer 668. |
|
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 23:29:10
|
quote: rydberg. som vanlig finnes svar OM man läser.....
Snälla svara med ett "ja" eller ett "nej" (vi verkar få ta det här etappvis) |
|
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 23:30:36
|
quote: inte passar på detta forum
Rydberg: Som jag sagt flera gånger tidigare (läser inte du kanske?): Jag har läst men kan väl ändå få tvivla och ställa frågor, eller? De som använder sig av personpåhopp och inte kan stå för vad dem skriver passar inte heller på detta forum! |
|
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 23:31:37
|
Rydberg: Varför kräva Mayro på ett svar när du inte själv kan ge ett svar på varför du inte har svarat Bernt Jansson??? |
|
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 23:32:06
|
quote: Jag tycker svaret är "ja"...men det är väl uppenbart. Alla apparater har en ljudkaraktär, även Pioneer 668.
Man vill ju hitta sådan som INTE HAR EN LJUDKARAKTÄR, GET IT????????? |
|
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 23:32:47
|
quote: ulfsan.
Du har en trevlig stärkare nu då. Den är inte stor. den är inte stark. Men den är en härlig musikförmedlare vare sig den inte är dom ovanstående sakerna. Och den kan verkligen ge gåshud denna lilla tingest...... glad för din skull!!!!
Och självklart delar jag åsikten att det har då hänt något.... självklart.. dum är jag.men inte så dum........ler stort......
Men spelar det enbart i en studio?? Jag har fått intrycket att det är i en stero....?
Men sedan så kommer jag igen med sakens natur här.. OM en studio får detta resultat. och då blir Studio/stereo 1...
Och man flyttar till studio/stereo 2 så där står andra alternativ. Kablar.. och allt är olika. då kommer testresultatet bli ett annat troligen och förmodligen.. testen är enbart att härleda till studio/stereo nr 1 oavsett om det gav dom resultat det gav...
Bevisen är väl ALLA som efter prov har en så olika resultatflora än dom som utprovade..
Jag skall undvika märkesuppgifter. Men jag vet att dom flesta skulle anse en spelare ifrån wadia såsom väldigt bra oavsett var man satte in denna spelare. INTE såsom rent skräp i alla fall. för att ta ett erkänt bra märke dom flesta på något sätt kan haft kontakt med... ORÄTTVIST då det är dyrt som skammen.. JA.. verkligen. Men den skulle kanske INTE klara er testmetod. men tror alla gärna ägde denna fina spelare. Och om den inte passade in skulle dom troligen anpassa runtomkring till att passa. sen åkte nog snudd allt på dingel ljudmässigt. I alla fall en Pioneer samt min denver självklart.. dummare är jag inte som kanske kan tros ibalnd om man dömmer av inlägg angående min fatalt billiga 995 kr denver.....ler....
kopierade svaret här igen om man inte orkar läsa svaren ovan.....så slipper man titta efter.....  |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 23:34:35
|
Ser inget svar där, bara massa svammel, "ja" eller "nej" tack |
|
 |
|
T.A. Edison
Member

559 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 23:36:12
|
Matte76 skrev "Jag tycker svaret är "ja"...men det är väl uppenbart. Alla apparater har en ljudkaraktär, även Pioneer 668."
Hur vet du det? Mig veterligen finns inget annat test än ett skillnadstest eller F/E för att utröna om de har en "ljudkaraktär" eller inte. Allt annat innebär att testa relativa skillnader mellan apparater (A/B, ABX, öppna test, etc). |
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 23:36:14
|
quote: Man vill ju hitta sådan som INTE HAR EN LJUDKARAKTÄR, GET IT?????????
Din nedvärderande ton fortsätter...jag menar att alla apparater troligen har en ljudkaraktär mer eller mindre neutral...ok??? Get it????? |
|
Edited by - matte76 on 2005/03/04 23:37:53 |
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 23:37:17
|
quote: Hur vet du det
TA Edison: Hur vet du att det inte är så? |
|
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 23:37:59
|
Matte> Om man lyssnar på en signal som går in i en apparat och jämför den med signalen som går ut från apparten och man inte kan höra skillnad så har väl appareten ingen egenkaraktär? |
|
 |
|
Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 23:38:19
|
quote: Jonas: Har jag inte gjort det tidigare i tråden tycker du?
NEJ....... Inte en enda gång har du skrivit vad som gör ett F/E-test dåligt. Kan DU svara på vad bristerna är mayro har ju uppenbarliga problem |
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 23:39:16
|
quote: Ser inget svar där, bara massa svammel, "ja" eller "nej" tack
Svara själv tack..bara tystnad om detta...du kan inte stå för dina personangrepp i efterhand, strongt... |
|
 |
|
T.A. Edison
Member

559 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 23:41:57
|
Matte76,
du påstår att alla apparater har en ljudkaraktär. Om du anser att ofärgande är en ljudkaraktär kan jag hålla med. Om du anser att en ljudkaraktär är en typ av färgning och att alla apparater har det, så kommer du med ett testbart påstående.
Så din motfråga saknar mening. Jag har inte påstått något. |
 |
|
Topic  |
|