Author |
Topic  |
Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 23:42:14
|
Och du kan uppenbarligen inte svara på en enkel fråga.......  |
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 23:42:31
|
quote: Om man lyssnar på en signal som går in i en apparat och jämför den med signalen som går ut från apparten och man inte kan höra skillnad så har väl appareten ingen egenkaraktär
Nej, om alla faktorer är rätt så..men det måste väl finnas betydligt fler spelare än 68 som har denna egenskap, och som dessutom låter betydligt bättre...är ljudet klarare så...annars måste man ju veta hur ljudet lät när skivan spelades in, och att det ej påverkats av strömmen, strömkablar, skivans skick osv osv |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 23:44:25
|
quote: men det måste väl finnas betydligt fler spelare än 68 som har denna egenskap, och som dessutom låter betydligt bättre...
Om båda spelarna inte lägger till något kan ingen av dem vara bättre återgivare ju! Det faller ju i sakens egen natur |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
Edited by - Rydberg on 2005/03/04 23:45:13 |
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 23:44:35
|
quote: Och du kan uppenbarligen inte svara på en enkel fråga
Jonas Jonas...det har jag ju gjort flera gånger...läs...nej, jag kan inte säga vad som gör ett F/E-test dåligt, mer än att jag anser det vara osäkert med tanke på alla faktorer som påverkar...men detta kan du finna om du läser lite mer noga än hittills. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
 |
|
Snoddas
Member

920 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 23:45:21
|
Kom och va med på HiFiForum.nu!! Här pratar vi HiFi men vi har också:
"Inofficiella SM i skrivna aggressioner"        |
"And if you ever come across us don't give us your sympathy You can buy us a drink and just shake our hands And you'll recognise by the reflection in our eyes That deep down inside we're all one and the same"
-Derek William Dick aka Fish-
|
Edited by - Snoddas on 2005/03/04 23:46:06 |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 23:46:45
|
rydberg.. Jag måste fråga dig en sak alvarligt talat. VILL du absolut bli utslängd ifrån detta forum???
För om jag tyder dom ggr jag har gått för långt så har nivåerna varit klart under denna nivå du nu här har anslagit. Så jag måste verkligen fråga dig om du mendvetet koller hur långt man kan gå innan man blir avstängd?
Då jag varit nära att få mig en spark i baken har jag inte varit ens snuddande så långt ut på isen som du numera faktiskt är... Snälla du, försök i alla fall ta ditt förnuft tillfånga igen och sluta med denna stil. Jag kommer inte ens kunna ta ett enda inlägg såsom ens skoj med min numera berömda humormössa då dom har karaktären dom har just nu ifrån dig... Har orden tagit totalt slut här tro????? |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
Mr Ekan
Member

825 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 23:46:55
|
Kom igen nu matte76! Bevisa i ett stycke att du fattat hur man F/E-testar ett slutsteg. Gör det nu, utan att fuskläsa. Utveckla dina tvivel mot metoden. Är konstlasten inte representativ för marknadens högtalare? Renderar signaldämpningen färgning i systemet? Är den gängse signifikansnivån hos testet för hög för att kunna dra några säkra slutsatser?
Om du inte alls brytt dig om att förstå metoden är det djupt respektlöst att uppta diskussionstid för andra forumsmedlemmar.
//E |
Erik Andersson for president! |
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 23:46:58
|
quote: Om båda spelarna inte lägger till nåot kan ingen av dem vara bättre återgivare? Det faller ju på sakens natur
De kan presentera "sanningen" på olika bra sätt...då spelar saker som D/A-omvandlare, analogdel, strömförsörjning ingen roll enligt dig...En spelare för 80.000 kan vara lika ofärgad som 668 eller hur? Låter den ändå inte bättre, dvs återger den inte sanningen bättre?? |
|
 |
|
T.A. Edison
Member

559 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 23:48:22
|
"Nej, om alla faktorer är rätt så..men det måste väl finnas betydligt fler spelare än 68 som har denna egenskap, och som dessutom låter betydligt bättre.."
Hur skulle det gå till? Hur kan en spelare som inte kan skiljas ut från en referens hörbart, ändå låta bättre?
".annars måste man ju veta hur ljudet lät när skivan spelades in, och att det ej påverkats av strömmen, strömkablar, skivans skick osv osv""
Hur ljudet lät vid inspelningen påverkar inte F/E-testet. Se min förklaring tidigare i tråden. |
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 23:48:57
|
quote: Om du inte alls brytt dig om att förstå metoden är det djupt respektlöst att uppta diskussionstid för andra forumsmedlemmar
Mr Ekan, jag har brytt mig om att försöka förstå, som jag sagt MÅNGA gånger...läs! Uppta diskussionstid?? Det står alla fritt att diskutera om de vill eller ej...så klart! |
|
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 23:49:32
|
"mayro har ju uppenbarliga problem"
om någon skrivit VAD som gör en sådan test dålg är det väl jag??? hur menar herrn här igentligen???? |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 23:49:47
|
En spelare kan inte vara mer är ofärgande, antingen är den ofärgande eller så är den inte ofärgaden. Två ofärgande spelare låter då exakt likadant |
|
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 23:50:01
|
quote: och att det ej påverkats av strömmen, strömkablar, skivans skick
Ok TA Edison, glöm inspelningen. Men resten då?? |
|
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 23:51:32
|
quote: En spelare kan inte vara mer är ofärgande, antingen är den ofärgande eller så är den inte ofärgaden. Två ofärgande spelare låter då exakt likadant
Jag förstår att det är så ni menar. Då är 668:an den ende ofärgade spelaren i världen eller? Har alla spelare i världen testats av LTS? Så två ofärgade spelare låter exakt lika oavsett pris??  |
|
 |
|
Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 23:51:35
|
quote: Jonas Jonas...det har jag ju gjort flera gånger...läs...nej, jag kan inte säga vad som gör ett F/E-test dåligt, mer än att jag anser det vara osäkert med tanke på alla faktorer som påverkar...men detta kan du finna om du läser lite mer noga än hittills.
quote: Nej, om alla faktorer är rätt så..men det måste väl finnas betydligt fler spelare än 68 som har denna egenskap, och som dessutom låter betydligt bättre...är ljudet klarare så...annars måste man ju veta hur ljudet lät när skivan spelades in, och att det ej påverkats av strömmen, strömkablar, skivans skick osv osv
Om du läser om F/E-testen lite mer noga än hittills, så kanske du kan få svar på dom frågorna som DU ställer här på forumet. |
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 23:52:18
|
quote: Om du läser om F/E-testen lite mer noga än hittills, så kanske du kan få svar på dom frågorna som DU ställer här på forumet
Jag ger upp...ni refererar bara till detta utan att själv kunna svaren...jag har läst, och fått svaren...men tvivlar ändå! Får man inte det utan att ni tror att jag ej läst tillräckligt noga? Märkligt! Som om det vore en religion som man måste tro på... |
|
Edited by - matte76 on 2005/03/04 23:54:18 |
 |
|
Lt Andersson
Member

600 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 23:53:28
|
Mycket skit ska man läsa innan ögonen ploppar ut  |
Musiclover! |
 |
|
T.A. Edison
Member

559 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 23:54:06
|
Matte76,
återigen säger jag att det är en massa "om" och "men". Varför inte göra ett gemensamt test först, innan spekulationerna? Om strömkvalitet eller liknande påverkar så pass mycket, varför har då tillverkaren av apparaten designat den så? |
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 23:54:56
|
quote: Jag förstår att det är så ni menar. Då är 668:an den ende ofärgade spelaren i världen eller? Har alla spelare i världen testats av LTS? Så två ofärgade spelare låter exakt lika oavsett pris??
Eftersom LTS inte har testat alla spelare i världen så är med all sannolikhet inte 668 den enda ofärgande cdspelaren i världen, det är heller ingen som har påstått det.
ja två ofärgande cdspelare låter likadant så om den ena kostar 100 kr och den andra 250 000. Pris påverkar inte prestanda, om du höjer priset på exakt samma maskin till det 10 dubbla låter den likt fröbannat likadant. |
|
Edited by - Rydberg on 2005/03/04 23:55:58 |
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 23:55:30
|
quote: Om strömkvalitet eller liknande påverkar så pass mycket
Du menar att strömmen och nätkablar osv sakanr betydelse? |
|
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 23:56:22
|
quote: ja två ofärgande cdspelare låter likadant så om den ena kostar 100 kr och den andra 250 000
Det är här våra åsikter inte samstämmer... |
|
Edited by - matte76 on 2005/03/05 00:20:23 |
 |
|
Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 23:57:08
|
quote: om någon skrivit VAD som gör en sådan test dålg är det väl jag??? hur menar herrn här igentligen????
Att DU precis som matte76 fortfarande inte läst F/E-testen och begripit den. Finns inte en enda punkt som DU på ett konstruktivt sätt har kunnat bemöta med kritik. Vad med testen är dåligt jämfört med alla andra tester   /Jonas |
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 23:58:01
|
Så du menar på fullt allvar att om jag höjer priset på min cdspelare (som är till salu) från 35000 till 45000 så låter den bättre????!!!! |
|
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 23:58:10
|
quote: så är med all sannolikhet inte 668 den enda ofärgande cdspelaren i världen
Här har du rätt! Så du menar att om en cd-spelare som är av mycket hög klass, kostar tex 80.000, anses "ofärgad", så låter den inte bättre än 668? Samma klarhet osv? |
|
 |
|
Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 23:59:17
|
quote: Jag ger upp...ni refererar bara till detta utan att själv kunna svaren...jag har läst, och fått svaren...men tvivlar ändå! Får man inte det utan att ni tror att jag ej läst tillräckligt noga? Märkligt! Som om det vore en religion som man måste tro på...
Ok, för sista gången............VAD ÄR DET DU TVIVLAR PÅ    /Jonas |
 |
|
Topic  |
|