HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Pioneer 668: Den optimala signalkällan?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 15

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/04 :  23:59:47  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Så du menar på fullt allvar att om jag höjer priset på min cdspelare (som är till salu) från 35000 till 45000 så låter den bättre

Nu gör du bort dig igen...det är ju samma spelare...men om du jämför din spelare för 35.000 med en för 5.000 så låter din bättre, ja...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/05 :  00:00:26  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
VAD ÄR DET DU TVIVLAR PÅ

Se vad jag tidigare skrivit...*gäsp*

- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/05 :  00:01:20  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ok Jonas jag ska hjälpa dig: läs svaren till Rydberg och TA Edison. Ok????

Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/03/05 :  00:02:14  Show Profile Send silvervarg a Private Message
quote:
Harry_up: Eftersom F/E testen bara visar vad som hände vid det speciella test tillfället och inte heller har något med den kommande upplevelse man kommer att få hemma av motsvarade steg så kommer det inte att kunna ge något för någon heller.

Syftet med att avgöra om en komponent i sig är transparent är att det skall vara ett resultat som inte inskränker sig till den specifika testutrustningen. Det skall vara giltigt i de flesta anläggningar i samma eller lägre kvalitetsklass.
Nu pratade i alla fall jag främst om F/E test av CD & DVD spelare. Om vi skall gå till t.ex. slutsteg så måste man ta vissa ytterligare saker i beaktande.

Du tar upp en intressant sak om konstlasten som har snuddats vid tidigare i tråden. Då konstlasten inte beteer sig på samma sätt som de faktiska högtalarna som kommer att användas så uppstår ett fel i testet. Om detta fel blir tillräckligt stort så kan det kullkasta hela trovärdigheten av F/E testning av slutsteg.
I princip gäller detta matchning mellan del före och del efter apparaten som testas. Matchning mellan signalkälla-försteg respektive försteg-slutsteg är sällan något större problem, så det kan vi troligen i praktiken klara ut ganska enkelt.
Matchning mellan slutsteg-högtalare är mycket svårare och här behövs mycket kunnande om hur högtalare uppför sig elektiskt. Därav att man har låtit en högtalartillverkare konstruera en hyfsat realistisk konstlast för att minska detta problem.

quote:
Dock skulle testmetoden som jag förespråkar kunna ge vem som helst en möjlighet att välja det bästa för sig själv.

Ett allmängiltig test som kan publiceras kan jag ta till mig genom läsning på 1 minut.
Ett ordentligt utfört test med inkörning av apparater etc i mitt eget hem med min utrustning tar troligen minst 1 dag.
Dessutom förutsätter detta att jag kan låna hem respektive apparat för testning, något som oftast inte är praktiskt möjligt utan att det kostar en ansenlig summa pengar.
Jag kan alltså enkelt läsa F/E testresultat på 100 apparater, men jag kan rimligen inte testa 100 apparater hemma.
Nu är F/E testningen inte tillräcklig, men den kanske kan ge mig 2 bra kandidater i "rätt" prisklass att testa hemma.
Eftersom F/E testet inte är det slutgilltiga testet så kan man se det som "en vag intresseväckare". Jag anser att metoden är lite mer än så, men i princip anser jag att du har rätt på den punkten, speciellt när det gäller slutsteg.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/05 :  00:03:17  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jag skrev:
quote:
Pris påverkar inte prestanda, om du höjer priset på exakt samma maskin till det 10 dubbla låter den likt fröbannat likadant

Du skrev
quote:
Det är här våra åsikter inte samstämmer...

jag skrev:
quote:
Så du menar på fullt allvar att om jag höjer priset på min cdspelare (som är till salu) från 35000 till 45000 så låter den bättre

Du skrev:
quote:
Nu gör du bort dig igen...det är ju samma spelare...men om du jämför din spelare för 35.000 med en för 5.000 så låter din bättre, ja...

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/05 :  00:04:37  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Pris påverkar inte prestanda, om du höjer priset på exakt samma maskin till det 10 dubbla låter den likt fröbannat likadant

Har jag hävdat detta? NEJ........två maskiner som bägge är "ofärgade" är inte lika bra. Min åsikt, jag respekterar din.

Edited by - matte76 on 2005/03/05 00:05:46
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2005/03/05 :  00:05:37  Show Profile Send Magnuz a Private Message
quote:

"quote:
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------

Det är här våra åsikter inte samstämmer..."

Det där var verkligen extremt roligt. :-)
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/05 :  00:06:28  Show Profile Send matte76 a Private Message
Magnuz: Jaså? Inte speciellt roligt bara korkat.

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/05 :  00:06:28  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Nä, det var jag som skrev det om läser i mitt inlägg ovan. "jag skrev" betyder Rydberg skrev när jag gör inlägget

Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/03/05 :  00:06:35  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
quote:
Du menar att strömmen och nätkablar osv sakanr betydelse?

quote:
Ok TA Edison, glöm inspelningen. Men resten då??

Jag är 100% säker på att du inte har läst om F/E-testen och förstått den. OK
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/05 :  00:06:53  Show Profile Send mayro a Private Message
Jag säger nu så här så får anhängarna av testmetoden säga hur dom ser följande hypotes riktighet......

låt oss säga skribent X har en referensanläggning.. Hans högtalare är byggda av en erkänt duktig högtalarbyggare... Han har också saker i elektroniken som är ifrån en duktig person inom konstruktioner osv.. Allt är hög nivå från start. Sedan så tweekas ALLT emot varann till max. (liknar en studio närapå hur det är exakt infixat rätt)Från alla håll. Man till o med byter komponenter för det skall passa in till max mot dessa saker... Allt är bäddat för fint ljud. Och det låter förträfligt.... det passar in för dessa saker osv..akustiken är också fixad..

Sedan finns det ett antal saker som har exakta rätt förutsättningarna för att passa in. men som vi alla vet så är det inte alla som passar in... som behöver en helt annan källa eller vad som helst.. Är denne skribents test då som INTE blir bra på en tilltänkt PIP ett bra test anser ni??? Han har ju saker som är såå bra. och gjorda av erkänt bra personer i alla avseenden som existerar......samt inmätt rum av erkänt ok ljudkille på akustik. ja allt är 100OK.....

Men testen säger pip är skit i princip.. detta är ETT resultat som är helt påhittat så det står här också...så ingen nu tror jag säger något som hänt eller så.. bara en hypotes...

Har denne skribent rätt då? är hans test helt rätt? han har i ETT givet system testat och fått detta resultat...hans konstrutörer runt om är mycket ansedda osv...dom har gjort allt runt omkring perfekt.....

Har ni då tilltro till detta test eller inte.. skulle ens någon av er "köpa" detta resultat?? tänk nu på att ni har hört pip. och vet den är en superhögtalare.. .........

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/05 :  00:07:46  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Magnuz> Japp, extremt roligt, hur bemöter man ett sånt uttalande???

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/05 :  00:08:09  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Jag är 100% säker på att du inte har läst om F/E-testen och förstått den. OK

Du får tro vad du vill Jonas, jag bryr mig inte...men fel har du...

Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/03/05 :  00:08:36  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Vad som är dåligt me F/E kan väl möjligen vara att man inte har någon som helst nytta av den... (om den kommer fram till att en 668 är bättre än t ex en CD-fix som musikförmedlare från CD).

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/03/05 :  00:09:31  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Rydberg, jag förstår din frustration.........
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/05 :  00:10:58  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Japp, extremt roligt, hur bemöter man ett sånt uttalande???

Jag råkade koppla mitt svar till fel grej du skrev vilket du säkert förstår..men givetvis ska du vända det till nedvärdering...sån är du.

Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2005/03/05 :  00:11:52  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Mayro: Nej, din föreslagna testmetod är inte bra. Den har heller inga likheter över huvud taget med ett F/E-test, så jag förstår inte riktigt vart du vill komma.

Edited by - Magnuz on 2005/03/05 00:13:30
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/05 :  00:13:05  Show Profile Send mayro a Private Message
inte jag då jag inte ser svar mer än hur testen görs. Inte ett enda svar på mina frågor.. INTE ett enda svar. jag drog en lång lång story om mina slutsteg och hade en del frågeställningar.. INTE ett ända svar..
Så jag har serverat en lättare fråga som man kanske orkar med då den inbegriper ett välkänt märke såsom utsatt exempel.. då berör det ju flera här till att ge svar hoppas jag...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/03/05 :  00:13:59  Show Profile Send silvervarg a Private Message
quote:
Är denne skribents test då som INTE blir bra på en tilltänkt PIP ett bra test anser ni???

Nu diskuterar vi väl F/E test, och det du beskriver är absolut inte ett F/E test.
Om du läst beskrivningen av F/E test så står det klar och tydligt att det inte går att använda F/E test till att testa högtalare eftersom det inte går att få fram en elektrisk efter-signal.
Man kan inte heller använda det för testning av mikrofoner eftersom man inte kan få fram en elektrisk före-signal.
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/03/05 :  00:15:09  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
quote:
Jag säger nu så här så får anhängarna av testmetoden säga hur dom ser följande hypotes riktighet......

låt oss säga skribent X har en referensanläggning.. Hans högtalare är byggda av en erkänt duktig högtalarbyggare... Han har också saker i elektroniken som är ifrån en duktig person inom konstruktioner osv.. Allt är hög nivå från start. Sedan så tweekas ALLT emot varann till max. (liknar en studio närapå hur det är exakt infixat rätt)Från alla håll. Man till o med byter komponenter för det skall passa in till max mot dessa saker... Allt är bäddat för fint ljud. Och det låter förträfligt.... det passar in för dessa saker osv..akustiken är också fixad..

Sedan finns det ett antal saker som har exakta rätt förutsättningarna för att passa in. men som vi alla vet så är det inte alla som passar in... som behöver en helt annan källa eller vad som helst.. Är denne skribents test då som INTE blir bra på en tilltänkt PIP ett bra test anser ni??? Han har ju saker som är såå bra. och gjorda av erkänt bra personer i alla avseenden som existerar......samt inmätt rum av erkänt ok ljudkille på akustik. ja allt är 100OK.....

Men testen säger pip är skit i princip.. detta är ETT resultat som är helt påhittat så det står här också...så ingen nu tror jag säger något som hänt eller så.. bara en hypotes...

Har denne skribent rätt då? är hans test helt rätt? han har i ETT givet system testat och fått detta resultat...hans konstrutörer runt om är mycket ansedda osv...dom har gjort allt runt omkring perfekt.....

Har ni då tilltro till detta test eller inte.. skulle ens någon av er "köpa" detta resultat?? tänk nu på att ni har hört pip. och vet den är en superhögtalare.. .........

Det jag själv upplever som "bra ljud" kan ingen ta ifrån mig. Det är rent subjektiva upplevelser som din test refererar till ovan. MEN.....det är fortfarande inte det F/E-testet handlar om.
SNÄLLA kan ni inte läsa en gång till...............
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/05 :  00:15:45  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Rydberg, jag förstår din frustration

Jonas: Du och Rydberg går på LTS-möten tillsammans och ber va?
Om du nu förstår hans frustration, hänvisa då inte bara till F/E-metoden och påstå att jag inte förstått den...utan försök själv att bemöta mina tvivel...men det kanske du inte kan?? Eller vill?? Nu ska jag sova, åter på söndag...ska bli kul att se vilka personpåhopp jag då drabbats av...hoppas moderatorerna håller koll på herrar Rydberg (som ej vågar svara Bernt Jansson) mfl...

Edited by - matte76 on 2005/03/05 00:18:06
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/05 :  00:17:22  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Matte76> Jag är inte medlem i LTS, äger inte heller en enda LTS-rekommenderad pryl

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/05 :  00:19:00  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
äger inte heller en enda LTS-rekommenderad pryl

Varför inte? De är ju det enda man behöver om man vill höra naturtrogen musik...eller?

Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/03/05 :  00:19:09  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
quote:
Du får tro vad du vill Jonas, jag bryr mig inte...men fel har du...

Ehhh....

Borde nog inte komma med den frågeställningen ovan om du fårstått innebörden!!!
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/03/05 :  00:20:39  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Jonas Nilsson: Visst kan man "köpa" att spelaren är OK enligt testresultatet, bara man inte köper spelaren och tror att den spelar musik på ett sätt som är OK....

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page
Page: of 15 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000