HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Pioneer 668: Den optimala signalkällan?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 15

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/05 :  00:21:00  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Borde nog inte komma med den frågeställningen ovan om du fårstått innebörden

VIlken?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/05 :  00:21:39  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Varför inte? De är ju det enda man behöver om man vill höra naturtrogen musik...eller?
Rekommenderar att du läser markihs första inlägg på sidan ett, det besvarar din fråga.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/05 :  00:21:44  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Visst kan man "köpa" att spelaren är OK enligt testresultatet, bara man inte köper spelaren och tror att den spelar musik på ett sätt som är OK

Ulfsan: Så sant...

- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/03/05 :  00:22:00  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Samma här matte76.
Inget LTS.

Har Copland CD och Copland rörförstärkare och ett par högtalare snarlika dina, nämligen M3 signature........
/Jonas
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/03/05 :  00:22:06  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Har själv testat 668 och 868 mot sig själva, dvs olika utgångar iLink, analog ut och digital ut och vid dom tester vi gjorde ihop med en Pioneer A10ix-s tror jag den heter så lät iLink klart sämst, digital ut nästsämst och analog ut bäst. Vidare föredrog vi alla 868 före 668 som ansen av LTS t.o.m. att vara bättre än sin storebror. Dock så lät en Audionet och en Forsell bättre enligt vårat lyssningstest. Dessutom så föredrog alla en CD skiva på Forsell mot en SACD i både 668 och 868.
Jag anser inte att 668 är ofärgad. Dock är den bra för pengarna och har en riktigt bra bild. Kan rekommendera den som väldigt bra under 10.000 men inte mer.
Testerna gjordes blint. Sen säger jag inte att reultatet skulle vara allmängiltigt men 4 av 4 personer tyckte oberoende likadant.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/05 :  00:23:23  Show Profile Send Rydberg a Private Message
ulfsan> Hur vet du att det är 668:an som är dålig? Kan ju lika gärna vara en annan del i kedjan. Man kan ju inte lyssna bara på en enskiljd del i kedjan (förövrigt därför F/E-testet kom till)

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/05 :  00:23:40  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Rekommenderar att du läser markihs första inlägg på sidan ett, det besvarar din fråga

...och jag rekommenderar att du slutar med personangrepp och ironi, de tillför inget utan skapar bara irritation...och att du svarar när en moderator ställer en direkt fråga till dig två gånger...

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/05 :  00:25:25  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Harry_up> Det är fortfarande en jämförelsetest, man kan inte ta reda på huruvida en av spelarna är ofärgad med ett sådant test bara vilken man fördrar helt subjektivt.

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/05 :  00:25:46  Show Profile Send matte76 a Private Message
Harry up: Så har de flesta tyckt som använt öronen istället för testresultat när de gett sin uppfattning om 668 som cd-spelare...

Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2005/03/05 :  00:26:28  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Harry, vad man tycker om ljudet från en CD-spelare har inte nödvändigtvis något att göra med om den färgar ljudet eller ej. Det är helt meningslöst att anse att en spelare är färgad eller ofärgad, eftersom det inte går att avgöra genom normal lyssning.
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/03/05 :  00:26:43  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
quote:
Om du nu förstår hans frustration, hänvisa då inte bara till F/E-metoden och påstå att jag inte förstått den...utan försök själv att bemöta mina tvivel...men det kanske du inte kan??

VILKA TVIVEL..........

Dom två som jag refererade till som du skrivit, har ingen påverkan i F/E-test. Vilket bevisar att du inte förstått. Mer.....
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/05 :  00:27:07  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
man kan inte ta reda på huruvida en av spelarna är ofärgad med ett sådant test bara vilken man fördrar helt subjektivt.

Detta stämmer, men om alla tycker att 668:an blev sämst i test, dvs förmedlade skivans signal sämst, är 668:an ändå bäst??

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/05 :  00:27:47  Show Profile Send mayro a Private Message
jag vet det inte är en kopia.. har inte heller sagt det.. svara på frågan i stället...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/05 :  00:27:52  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
och att du svarar när en moderator ställer en direkt fråga till dig två gånger...
Det är väl inte din huvudvärk? Sköt dig själv och låt moderatorerna säga till mig vad de finner lämpligt. Förövrigt svarde jag redan längst ner på sidan 13 varför jag inte svarade på Bernt sista.

Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/03/05 :  00:28:45  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Rydberg: Ärligt talat vet jag inte om 668:an är så dålig. Men det var en person som sa i ett inlägg tidigare att 575 lät som - och lika "transparent" - som 668 och jag har både en 575 (för bild och för skojs skull för SACD) och en CD-fix (för CD)...

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2005/03/05 :  00:28:57  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
quote:
Det är helt meningslöst att anse att en spelare är färgad eller ofärgad, eftersom det inte går att avgöra genom normal lyssning.

Det går ju inte via f/e-test heller...

Musiclover!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/05 :  00:29:38  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Vilket bevisar att du inte förstått

Ohh ja, det bevisar...nej det gör det inte. Jag delar bara inte testresultatens slutsatser, det är allt...har jag rätt att göra det för dig eller?

Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2005/03/05 :  00:29:54  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Detta stämmer, men om alla tycker att 668:an blev sämst i test, dvs förmedlade skivans signal sämst, är 668:an ändå bäst??"

De kan ju inte veta att den förmedlade skivans signal sämst (d.v.s. mest förvrängt) genom ett vanligt lyssningstest! De kan tycka att den lät sämst, men det är ju en helt annan sak.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/05 :  00:31:31  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Förövrigt svarde jag redan längst ner på sidan 13

Rydberg: Du riktade dina angrepp mot Mayro och mig när du skrev det men när du sen svarade Bernt fegade du ur och skrev i mer allmänna termer.

Edited by - matte76 on 2005/03/05 00:33:05
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/05 :  00:32:38  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
De kan ju inte veta att den förmedlade skivans signal sämst

Nej men det bevisar LTS tester? Är du säker på det?

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/05 :  00:34:19  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Det går ju inte via f/e-test heller...

Lt Andersson: Håller med! Åtminstone inte helt säkert...

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/05 :  00:34:35  Show Profile Send mayro a Private Message
De va de värsta brukar min fru säga.. det sa hon nyss då hon passerade här o fnös.. Så jag går till annat nu. nivån är absolut för låg här nu..

hej hej.. och ingen ide att komentera mitt avhopp eller så.. Den som inte fattar varför ..ja.. jag är en vuxen man.. det blir mitt svar i det läget så får andra ta detta som dom vill..

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/05 :  00:34:52  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Ulfsan> Det var en som sa att han hade hört att en annan visste en som kände en som......

Rena spekulationer alltså.

Ponera att du har ett färgande steg som går åt den ljusa riktningen och du har två spelare, Nr:1 en ofärgad/transparent och Nr:2 en åt det mörka hållet. Jag skulle tr att man får bäst resultat med spelare två som är något mörkare i klangen. Detta behöver ju inte betyda att spelare 2 är en bättre återgivare, det är den bevisligen inte eftersom den inte är transparent. I en helt transparent kedja skulle däremot säkerligen spelare 1 låta bäst. Detta är problemet närman testar i en kedja, därför uppfanns F/E-testet.

Edited by - Rydberg on 2005/03/05 00:37:14
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/03/05 :  00:34:54  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
quote:
Ohh ja, det bevisar...nej det gör det inte. Jag delar bara inte testresultatens slutsatser, det är allt...har jag rätt att göra det för dig eller?

Du får göra vad f*n du vill
Du får givetvis subjektivt tycka att din spelare är bäst i världen, likväl som att jag tycker min Copland låter bättre än 668:an.
Men ändra dig nu inte. Det vi diskuterade var om F/E-testen kunde validiera om en CD-spelare var transparent/ofärgad eller inte, och med dina antydningar emot testet, så menar jag att du inte har förstått testets innebörd.
/Jonas
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/05 :  00:35:10  Show Profile Send matte76 a Private Message
Nu går jag och lägger mig...tack för en trevlig diskussion...

Go to Top of Page
Page: of 15 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000