Author |
Topic  |
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 00:21:00
|
quote: Borde nog inte komma med den frågeställningen ovan om du fårstått innebörden
VIlken? |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 00:21:39
|
quote: Varför inte? De är ju det enda man behöver om man vill höra naturtrogen musik...eller?
Rekommenderar att du läser markihs första inlägg på sidan ett, det besvarar din fråga. |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 00:21:44
|
quote: Visst kan man "köpa" att spelaren är OK enligt testresultatet, bara man inte köper spelaren och tror att den spelar musik på ett sätt som är OK
Ulfsan: Så sant... |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
 |
|
Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 00:22:00
|
Samma här matte76. Inget LTS.
Har Copland CD och Copland rörförstärkare och ett par högtalare snarlika dina, nämligen M3 signature........ /Jonas |
 |
|
Harry_up
Member

1593 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 00:22:06
|
Har själv testat 668 och 868 mot sig själva, dvs olika utgångar iLink, analog ut och digital ut och vid dom tester vi gjorde ihop med en Pioneer A10ix-s tror jag den heter så lät iLink klart sämst, digital ut nästsämst och analog ut bäst. Vidare föredrog vi alla 868 före 668 som ansen av LTS t.o.m. att vara bättre än sin storebror. Dock så lät en Audionet och en Forsell bättre enligt vårat lyssningstest. Dessutom så föredrog alla en CD skiva på Forsell mot en SACD i både 668 och 868. Jag anser inte att 668 är ofärgad. Dock är den bra för pengarna och har en riktigt bra bild. Kan rekommendera den som väldigt bra under 10.000 men inte mer. Testerna gjordes blint. Sen säger jag inte att reultatet skulle vara allmängiltigt men 4 av 4 personer tyckte oberoende likadant. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 00:23:23
|
ulfsan> Hur vet du att det är 668:an som är dålig? Kan ju lika gärna vara en annan del i kedjan. Man kan ju inte lyssna bara på en enskiljd del i kedjan (förövrigt därför F/E-testet kom till) |
|
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 00:23:40
|
quote: Rekommenderar att du läser markihs första inlägg på sidan ett, det besvarar din fråga
...och jag rekommenderar att du slutar med personangrepp och ironi, de tillför inget utan skapar bara irritation...och att du svarar när en moderator ställer en direkt fråga till dig två gånger... |
|
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 00:25:25
|
Harry_up> Det är fortfarande en jämförelsetest, man kan inte ta reda på huruvida en av spelarna är ofärgad med ett sådant test bara vilken man fördrar helt subjektivt. |
|
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 00:25:46
|
Harry up: Så har de flesta tyckt som använt öronen istället för testresultat när de gett sin uppfattning om 668 som cd-spelare... |
|
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 00:26:28
|
Harry, vad man tycker om ljudet från en CD-spelare har inte nödvändigtvis något att göra med om den färgar ljudet eller ej. Det är helt meningslöst att anse att en spelare är färgad eller ofärgad, eftersom det inte går att avgöra genom normal lyssning. |
 |
|
Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 00:26:43
|
quote: Om du nu förstår hans frustration, hänvisa då inte bara till F/E-metoden och påstå att jag inte förstått den...utan försök själv att bemöta mina tvivel...men det kanske du inte kan??
VILKA TVIVEL..........
Dom två som jag refererade till som du skrivit, har ingen påverkan i F/E-test. Vilket bevisar att du inte förstått. Mer.....  |
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 00:27:07
|
quote: man kan inte ta reda på huruvida en av spelarna är ofärgad med ett sådant test bara vilken man fördrar helt subjektivt.
Detta stämmer, men om alla tycker att 668:an blev sämst i test, dvs förmedlade skivans signal sämst, är 668:an ändå bäst?? |
|
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 00:27:47
|
jag vet det inte är en kopia.. har inte heller sagt det.. svara på frågan i stället... |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 00:27:52
|
quote: och att du svarar när en moderator ställer en direkt fråga till dig två gånger...
Det är väl inte din huvudvärk? Sköt dig själv och låt moderatorerna säga till mig vad de finner lämpligt. Förövrigt svarde jag redan längst ner på sidan 13 varför jag inte svarade på Bernt sista. |
|
 |
|
ulfsan
Member

921 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 00:28:45
|
Rydberg: Ärligt talat vet jag inte om 668:an är så dålig. Men det var en person som sa i ett inlägg tidigare att 575 lät som - och lika "transparent" - som 668 och jag har både en 575 (för bild och för skojs skull för SACD) och en CD-fix (för CD)...
/ Ulf |
Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem |
 |
|
Lt Andersson
Member

600 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 00:28:57
|
quote: Det är helt meningslöst att anse att en spelare är färgad eller ofärgad, eftersom det inte går att avgöra genom normal lyssning.
Det går ju inte via f/e-test heller... |
Musiclover! |
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 00:29:38
|
quote: Vilket bevisar att du inte förstått
Ohh ja, det bevisar...nej det gör det inte. Jag delar bara inte testresultatens slutsatser, det är allt...har jag rätt att göra det för dig eller? |
|
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 00:29:54
|
"Detta stämmer, men om alla tycker att 668:an blev sämst i test, dvs förmedlade skivans signal sämst, är 668:an ändå bäst??"
De kan ju inte veta att den förmedlade skivans signal sämst (d.v.s. mest förvrängt) genom ett vanligt lyssningstest! De kan tycka att den lät sämst, men det är ju en helt annan sak. |
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 00:31:31
|
quote: Förövrigt svarde jag redan längst ner på sidan 13
Rydberg: Du riktade dina angrepp mot Mayro och mig när du skrev det men när du sen svarade Bernt fegade du ur och skrev i mer allmänna termer. |
|
Edited by - matte76 on 2005/03/05 00:33:05 |
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 00:32:38
|
quote: De kan ju inte veta att den förmedlade skivans signal sämst
Nej men det bevisar LTS tester? Är du säker på det? |
|
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 00:34:19
|
quote: Det går ju inte via f/e-test heller...
Lt Andersson: Håller med! Åtminstone inte helt säkert... |
|
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 00:34:35
|
De va de värsta brukar min fru säga.. det sa hon nyss då hon passerade här o fnös.. Så jag går till annat nu. nivån är absolut för låg här nu..
hej hej.. och ingen ide att komentera mitt avhopp eller så.. Den som inte fattar varför ..ja.. jag är en vuxen man.. det blir mitt svar i det läget så får andra ta detta som dom vill..
MVH Tobbe |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 00:34:52
|
Ulfsan> Det var en som sa att han hade hört att en annan visste en som kände en som......
Rena spekulationer alltså.
Ponera att du har ett färgande steg som går åt den ljusa riktningen och du har två spelare, Nr:1 en ofärgad/transparent och Nr:2 en åt det mörka hållet. Jag skulle tr att man får bäst resultat med spelare två som är något mörkare i klangen. Detta behöver ju inte betyda att spelare 2 är en bättre återgivare, det är den bevisligen inte eftersom den inte är transparent. I en helt transparent kedja skulle däremot säkerligen spelare 1 låta bäst. Detta är problemet närman testar i en kedja, därför uppfanns F/E-testet.
|
|
Edited by - Rydberg on 2005/03/05 00:37:14 |
 |
|
Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 00:34:54
|
quote: Ohh ja, det bevisar...nej det gör det inte. Jag delar bara inte testresultatens slutsatser, det är allt...har jag rätt att göra det för dig eller?
Du får göra vad f*n du vill Du får givetvis subjektivt tycka att din spelare är bäst i världen, likväl som att jag tycker min Copland låter bättre än 668:an. Men ändra dig nu inte. Det vi diskuterade var om F/E-testen kunde validiera om en CD-spelare var transparent/ofärgad eller inte, och med dina antydningar emot testet, så menar jag att du inte har förstått testets innebörd. /Jonas |
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 00:35:10
|
Nu går jag och lägger mig...tack för en trevlig diskussion... |
|
 |
|
Topic  |
|