Author |
Topic  |
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 00:35:53
|
quote: så menar jag att du inte har förstått testets innebörd
Mena vad du vill... |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 00:37:18
|
quote: Det vi diskuterade var om F/E-testen kunde validiera om en CD-spelare var transparent/ofärgad eller inte
Ja precis, och jag menar att F/E-test inte till 100 % kan validera detta. Inget test är vattentätt, även om vissa tror det... |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
 |
|
Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 00:37:34
|
quote: Mena vad du vill...
Moget |
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 00:46:35
|
"Ja precis, och jag menar att F/E-test inte till 100 % kan validera detta. Inget test är vattentätt, även om vissa tror det..."
Det håller jag med om. För det första är det en filosofisk omöjlighet (eller vad man nu ska kalla det) att hävda att en produkt saknar färgning. Sedan inbegriper som jag tidigare var inne på F/E-testande av CD-spelare vissa problem. Däremot kan man nog påstå att om en (eller helst flera) lyssningspanel(er) har svårt att (eller t.o.m. inte kan) skilja mellan signalen från masterbandspelaren och kedjan bandare-A/D-D/A är det sannolikt att färgningen är mycket liten (om ens hörbar). Den slutsatsen kan man inte på något sätt komma fram till genom ett "vanligt" lyssningstest. |
 |
|
ulfsan
Member

921 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 00:48:37
|
Rydberg: Håller men dig på sätt och vis, men...
... om F/E-testet (eller vilket annat test som helst) kommer fram till/ger sken av att 668 är bättre musikförmedlare än CD-fix, Wadia, m fl (som jag inte känner till), så har i alla fall inte jag någon nytta av ett sådant test. Och jag tycker synd om den som tror sig kunna nå "HiFi-nirvana" genom att köpa en 575 (eller 668)...
/ Ulf |
Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem |
 |
|
Harry_up
Member

1593 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 00:48:50
|
Rydberg: "Harry_up> Det är fortfarande en jämförelsetest, man kan inte ta reda på huruvida en av spelarna är ofärgad med ett sådant test bara vilken man fördrar helt subjektivt."
Javisst, men det kan man inte enligt mig aldrig veta eftersom metoden blandar ihop för mycket med brännande av nya skivor och körandes genom A/D osv. Om det är svårt att hitta bra D/A så lovar jag dig att jag kunde inte ana hur svårt det skulle vara att hitta en bra A/D. Vi har testa A/D:ar i prisklasser över 20' och dom låter nästan illa vid en direkt jämförelse. Körde skivspelare direkt till förstärkare eller genom A/D-D/A eller genom A/D till digitalingång. En hopplös uppgift. Nu skall vi testa en Lavry Gold som vi har fått uppgift på skall vara bra. Däremot har vi kört samma apparater som D/A-A/D och då kan man inte höra någon skillnad. Men skivspelare in i A/D-D/A färgar mycket. Så därför skulle jag med bestämdhet höja ett varningens finger för att lita på en sådant försök på CD spelare.
Silvervargen: Tror att våra åsikter kanske inte skiljer sig så mycket åt annat än att jag inte tror att lika benhårt på att jag i en blindtest skulle föredra en förstärkare som klarat en F/E test, och dessutom tror jag inte att man skulle få någon hundra procentig samstämmighet ibland er som föredrar att lite på testen heller. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
 |
|
Harry_up
Member

1593 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 00:54:35
|
Magnuz Nej jag tror inte att man kan välja ut en spelare som transparent efter en sådan test eftersom det för mig inte existerar ett sådant begrepp. Om 668 är helt transparent, kan då någon CD någonsin bli transparentare? Alltså vi har redan nått Nirvana? 668 är bra, men inte mer. Om testen inte kan visa att 668 inte har några problem så säger det mer om testen än om CD spelaren. |
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 01:00:19
|
Förstå vad du menat men sannolikheten att man skulle hitta en ad-da kombination som tog ut varandras fel är ju ganska försumbar. Hade a/d:n varit dåliga hade man ju direkt hört skillnad på a-a och ad-da, nu gjorde man ju inte det. |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 01:03:10
|
quote: Och jag tycker synd om den som tror sig kunna nå "HiFi-nirvana" genom att köpa en 575 (eller 668)...
Resten av anläggningen måste ju naturligtvis hålla samma klass (dvs vara ofärgad) för att en sådan spelare ska komma till sin fulla rätt. Detta är ju en väg att gå, du har en annan och den ska man såklart respektera! (sitter förresten själv på en cdspelare för över 60 papp ) |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
 |
|
Harry_up
Member

1593 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 01:12:09
|
Magnuz: ""Detta stämmer, men om alla tycker att 668:an blev sämst i test, dvs förmedlade skivans signal sämst, är 668:an ändå bäst??"
De kan ju inte veta att den förmedlade skivans signal sämst (d.v.s. mest förvrängt) genom ett vanligt lyssningstest! De kan tycka att den lät sämst, men det är ju en helt annan sak."
Hmmm, nu förstår jag inte riktigt. Skall jag välja grejor som gör att det låter sämre för mig för att det är riktigare enligt en förening? Inte är det väl så att medlemmar köper sina grejor utan egen smak och tyckande? Tänk om det kommer en rättelse i en tidning där det står att vi har hittat ett fel på vårt testex som vi förbisett tidigare, eller att vi har funnit att 668:an har uppgraderats och nu låter sämre enligt våra tester. Och alla medlemmar som har köpt maskinen har plötsligt en färgade maskin hemma. Hemska tanke. |
 |
|
Harry_up
Member

1593 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 01:19:28
|
Rydberg: Möjligen var jag oklar, men vi hörde stor skillnad på skivspelare rakt in eller A/D-D/A. Musikerna satt plötsligt utomhus på led istället för på en scen i ett konserthus. Däremot var testerna ganska intressanta eftersom vi kunde köra samma maskin som D-D och då kunde vi inte höra att vi hade lagt till den i kedjan. Även D-D/A var mycket bra, men A/D'n gick att höra direkt. |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 01:24:41
|
quote: Rydberg: Möjligen var jag oklar, men vi hörde stor skillnad på skivspelare rakt in eller A/D-D/A. Musikerna satt plötsligt utomhus på led istället för på en scen i ett konserthus. Däremot var testerna ganska intressanta eftersom vi kunde köra samma maskin som D-D och då kunde vi inte höra att vi hade lagt till den i kedjan. Även D-D/A var mycket bra, men A/D'n gick att höra direkt.
Jag bara måste          hahahahaha.. vad skoj detta va..... satt dom och led,eller på led tro....  |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
Harry_up
Member

1593 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 01:34:31
|
mayro: Vi led därför att dom satt på ett led istället för realistisk utplacerade i en lokal, såsom det lät direkt ifrån skivspelaren. |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 02:49:19
|
Vad var det den här tråden handlade om nu igen? Blitzkrieg? Antingen återgår vi till ämnet eller också låser vi skiten.  Vilket ska det bli? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
T.A. Edison
Member

559 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 06:21:40
|
Harryup skrev;
"Rydberg: Möjligen var jag oklar, men vi hörde stor skillnad på skivspelare rakt in eller A/D-D/A. Musikerna satt plötsligt utomhus på led istället för på en scen i ett konserthus. Däremot var testerna ganska intressanta eftersom vi kunde köra samma maskin som D-D och då kunde vi inte höra att vi hade lagt till den i kedjan. Även D-D/A var mycket bra, men A/D'n gick att höra direkt."
Tja du har bara hittat dåliga omvandlare. Du har alltså inte hittat en transparent D/A. Det är det enda testet säger. Du får väl lyssna i ett F/E test på den A/D D/A kombination som används som transparent referens i LTS test. Om det går att anordna praktiskt, ställer du då upp? |
 |
|
T.A. Edison
Member

559 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 06:27:11
|
Matte76 skrev:
"Harry up: Så har de flesta tyckt som använt öronen istället för testresultat när de gett sin uppfattning om 668 som cd-spelare..."
Vid F/E-test används öronen. Vill du ställa upp på ett gemensamt lyssningstest, blint? |
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 08:15:53
|
quote: Moget
Jonas: eller hur? Lika moget som en del annat som skrivits i denna tråd... |
|
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 08:16:58
|
quote: Vid F/E-test används öronen. Vill du ställa upp på ett gemensamt lyssningstest, blint
TA Edison: Absolut. Säg till när och var så ska jag försöka närvara.  Hade varit intressant, och kul! |
|
Edited by - matte76 on 2005/03/05 08:29:40 |
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 08:18:27
|
Bernt Jansson: Denna tråd kan gärna låsas om personangrepp osv fortsätter eller en saklig diskussion inte förs. |
|
 |
|
Aton
Member

2048 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 09:12:29
|
Det enda den här tråden övertygar mig om är att en del skribenter borde sitta hos psykologen istället för framför datorn. Vilka sjuka trådar det blir ibland alltså, helt otroligt! |
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 09:16:50
|
quote: Det enda den här tråden övertygar mig om är att en del skribenter borde sitta hos psykologen istället för framför datorn
 |
|
 |
|
T.A. Edison
Member

559 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 09:17:41
|
Matte76,
det kan då dröja eftersom du bor i Malmö och jag kan sträcka mig att göra ett test i Uppland. Helst då hos den som vill demonstrera en skillnad och i den millö som personen är van vid. Jag åker inte land och rike runt för detta i sk "i-lands problem". :-) |
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 09:18:57
|
quote: Jag åker inte land och rike runt för detta i sk "i-lands problem
Ok synd... |
|
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 09:21:01
|
"Om 668 är helt transparent, kan då någon CD någonsin bli transparentare? Alltså vi har redan nått Nirvana?"
Alltså, ingenting kan bli mer än transparent, det ingår ju liksom i själva begreppet. Det ingår också i själva begreppet att man aldrig säkert kan veta om något är transparent i alla situationer. Nirvana har vi knappast nått i och med 668 (eller någon annan produkt) den kan ju fortfarande inte vara bättre än CD-systemet, eller stereosystemet för den delen. Bådadera har hörbara inbyggda systemfel. |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 10:48:44
|
Jaha, jag tror valet är klart. Dags att låsa. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
Topic  |
|