HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Pioneer 668: Den optimala signalkällan?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 15

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/04 :  18:09:05  Show Profile Send mayro a Private Message
OM testmetoden handlade om att med dessa runt omkring stående produkterna skulle bli MIN nya anläggning.. så är testmetoden snudd samma som vi även gör i praktiken. Vi har samma förutsättningar fast tar hem en cd och stoppar dit. En del låter bättre en del sämre.. eller hur??

Detta kan man bara inte säga att det inte stämmer...hoppas jag..

DÅ är testmetoden så lika den kan bli.
Men som tur är för tillverkare så blir resultatet INTE att alla saker spelar lika. Så denna cd spelar skit o färgat i stereo B där den sedemera bärs tillbaks till handlaren också....

Detta tror jag också alla köper....

SÅ därav bara det kan man dra slytsattsen som OFTA framkommer ÄVEN på LTS anhängares komentarer att allt måste provas in osv. Oavsett om man har en mille eller en tio kr hittad stereo där man väljer sin cd till.. Det måste passa ihop..

Säger någon annat så säger man emot en hel värld av hififolk. ...

Så om man då såsom testmetod LÅSER fast sig vid just en bestämmd line så BLIR resultatet endast talande för detta test o line..

Som mina två slutsteg..

Dom KAN inte jämföras i SAMMA anläggning utan rätt stora ändringar görs av till exempel nätsladdarnas platser...

Det ena kan jag ha silver res nätkabel på mitt filter. Men det andra går endast kopparkabel att ha...

Och detta är bra på mitt filter till mina högtalare...

Jag får på det ena ställa ner tilten i mellanreg för att det sätter för mycket fart i detta område. och det andra höjer jag lite där.. DVS dom spelar helt olika .. så dom går inte jämföra utan att man matchar dom induvidielt...

Och det som lirar bas kan inte ha samma kabel som den som spelar topp osv....

Och för den som nu tror dett är sjukt betende av mina högtalre så kan jag ge lite OT upplysning här...

Filtret är så utformat så man ställer dessa där dom spelar BÄST i övre registren. sedan reglerar man nivåerna med filtret. Inte med bas i diskantknappar. Utan med frkvenserna osv.. Detta för att INTE behöva förlora fundament där dom låter bäst. Eller att få platt ljudbild där dom har bäst bas osv..

En fruktansvärt bra sak faktiskt som ALLA högtalare borde ha.. Jag kan alltid få ut MAX av mina utan förluster av något slag...

Lite OT. Men skoj att få berätta i samband med alla ord här....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/04 :  18:15:25  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Mayro, det är nog så att ingen orkar tjaffsa mer, det är därför svar uteblir. Eller svar och svar, upprepningar av vad som redan skrivits i tråden...

Jo just det..så är det nog....knepigt jag då inte ser svaret då.. hmmmm men du har väl en sida till på din site som inte kom till bleking och min dator då.... Jag har den sidan inte i alla fall. bara en massa OM hur test görs. Inte svar på mitt varför denna metod INTE är ok.....

Jo ett stänk av medhåll fick jag av en av anhängarna här trotts allt såg jag... Trevligt!!!

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2005/03/04 :  18:25:22  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Mayro, jag tror att du tror att F/E-testet testar något helt annat än det verkligen testar. F/E-testet testar bara (den eventuella) skillnaden som uppstår när man kopplar in testobjektet i en befintlig signalkedja. Det är alltså bara en bra metod om man är ute efter en produkt som förändrar signalen så lite som möjligt. Är man ute efter en produkt som man själv tycker "låter bra" (vilket i sig är hart när omöjligt att definiera, men det lämnar jag därhän den här gången), finns det en mycket bättre metod: man kopplar in apparaten i sin anläggning och lyssnar! För övrigt är det helt riktigt att det är betydligt mer besvärligt att F/E-testa en CD-spelare än t.ex. en förstärkare. Eftersom man måste testa CD-spelaren kopplad i en kedja A/D-skivpressning-avspelning finns ju risken att en felfri CD-spelare betraktas som färgande p.g.a. problem med A/D eller skivpressning, eller (fast extremt osannolikt) att felen på CD-spelaren exakt motverkas av motsvarande "omvända" fel på A/D eller skivpressning.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/04 :  18:31:20  Show Profile Send mayro a Private Message
"vi känner anläggningens karaktär väl"

En testanläggning HAR ingen karaktär. har den det MÅSTE man matcha mot denna karaktären.. Kom igen nu gubbar.. Jag ska denna gång inte låta er komma undan då jag är less på att alttid se er tillsammans.. Så alla mot mig är för mig helt OK.. Tänk bara på att jag är en person som inte hinner besvara er alla.. Så vänta till envar får svar om nu vi ska se hur mycket testmetoden är värd....

Ta bara denna meningen. sätt in den i samanhanget där den står.. Och den betyder exakt samma sak ändå. Så den förändras INTE då jag bara kopierade denna ifrån er egen sida.... där allt kommer ifrån i era verklighetsuppfattningar.. NI har så fel mina herrar. Och detta kommer stå helt klart ju längre detta diksuterar här.. Tro mig jag har torrt på fossingarna denna gång.... Och som sagt.. håll kvasi osv borta.. Bara diskutera testmetoden här.. sen vet matte 76 som en del anser vara i stort sätt nollad varför eran pioneer är sådant skräp i hans anläggning och så gudabenådat bra i eran test.. För det är topicen pojkar.. Handskarna är på.. så ös på med allt ni kan här nu.. Denna tråd går inte att hänga lås på då det inte finns en enda person här. endast en metod och resultatet av metoden som för en stor skara bakom ljuset med att UTELÄMNA ett klart fakta.. DVS den endast går i detta rum , i denna kombo.. o just i detta ögonblick att referera till..samt att det inte går att sätta in en sak bara i en given line och att den skall där fungera kanon...

"vi känner anläggningens karaktär väl"

Dessa ord talar tydliga sitt språk anser jag...... karaktär.. smaka på ordet.. visst är det godis med karaktär på sina saker man återger musik och testar ut saker på.......tyder på mycket stort kunnande... att saker har just detta. KARAKTÄR. och inte KAN användas såsom referensobjekt.....

Jag har hör helt olika saker spela rätt lika hos massor med folk. och dom alla har haft rätt olika saker.. Så slutmålet verkar för mig bli i praktiken rätt lika med allt som vi har. Och våra smaker är ändå väldigt lika då vi alla tycker en sak låter bra... Oavsett vad vi sedan tar oss dit med. Så... varför är detta en kanontest. som kan få fram EN vinnare som ändå så många INTE gillar...Borde ju inte gå då.. eller hur....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/04 :  18:46:15  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Förslag till admin: Kan man inte kräva att nya medlemmar ska klara ett simpelt läsförståelsetest innan de får tillträde till forumet? Ett sådant test borde man kunna få från nån högskola/gymnasieskola.

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2005/03/04 18:50:57
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/03/04 :  18:48:12  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Du skrev "ska klarar" istället för "ska klara"!
Du är utstraffad!
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/03/04 :  18:51:26  Show Profile Send labrat a Private Message
Björn-Ola: Det är nog du som är utstraffad, eftersom det stod läsförståelse- och inte skrivförståelsetest.

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/04 :  18:51:37  Show Profile Send Rydberg a Private Message
B_O> Läsförståelse och rättstavning är inte samma sak

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/03/04 :  18:52:46  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det brukar henga ihop!

Aj, fan. Nu är jag också ute.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Wacko
Member

210 Posts

Posted - 2005/03/04 :  18:57:30  Show Profile Send Wacko a Private Message
En vett och ettiket kurs oxå?
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2005/03/04 :  19:03:53  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Mayro,

det är meningslöst att använda preferenser som ett mått på om en apparat är neutral/hörbart ofärgande. Om folk säger ditt och datt om en apparat säger bara att det finns en massa åsikter. Det har funnits så många feltolkningar av F/E-metoden genom åren och jag vet inte om det är mödan värt att förklara igen. Eller är det det? Spelar det någon roll när man sedan jämför detta med subjektiva metoder och där det finns lika många apparater som åsikter?
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/04 :  19:06:01  Show Profile Send mayro a Private Message
Nu pojkar börjar det likna rena rama mobbingkarktäern. Eller som när jag är ute på träffar att boxhanskarna kommer fram då orden inte räcker till.. härligt att se detta fenomen komma där det oftast INTE saknas ord.. trängda kanske??
Jag bättrar på i trängseln här lite med metoder som är av en del välkända....

"Men vad är det vi jämför egentligen? Vi jämför en förstärkare mot en annan i just denna anläggning. Vi kan tycka att den ena förstärkaren låter trevligare än den andra, men i en annan anläggning och under andra omständigheter kanske vi skulle tycka tvärtom"

Ja ni vänner i testmetoden.. Som jag sagt så köper jag en del till 100%. Och fick en del som inte kunde förstå VAD i texten som jag hänvisade till.......

Tror ni börjar ana om ni läst mina saker som skrivts tidigare vart jag vill komma.. sedan upphör allt vad detta rätt bra textavsnitt talar om.... helt borta i det praktiska resonemanget om hur man gör.

Samt att det sättet INTE kan med all vilja i världen ge ett rättvisande svar på något alls mer än just i denna anläggning framprovade av just den som provar föredragna val av referenser...... Inget som kreti o pleti kan avgöra vad som är rätt eller fel på...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2005/03/04 :  19:08:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Förslag till admin: Kan man inte kräva att nya medlemmar ska klara ett simpelt läsförståelsetest innan de får tillträde till forumet? Ett sådant test borde man kunna få från nån högskola/gymnasieskola.

Kan du utveckla det där Rydberg

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Kristofer
Starting Member

13 Posts

Posted - 2005/03/04 :  19:22:38  Show Profile Send Kristofer a Private Message
Som något av en utomstående, dvs. ej medlem av LTS och tidigare inte särskilt insatt i deras testmetoder (något som i och för sig tycks gälla många som flitigt skriver i den här tråden vilket är en smula märkligt), måste jag säga att detta fungerar som bra reklam för LTS. Här har vi å ena sidan folk som tålmodigt och vänligt (med något undantag) försöker förklara det rimliga i att göra F/E-tester och varför det kan vara fiffigt att ha en transparent signalkedja och å andra sidan folk som helt enkelt inte har någon som helst lust att förstå ett iota av det de får förklarat för sig, utan bara söker bekräftelse för sina dyra (det har vi förstått) hifi-inköp. Tänk om priset inte är en garanti för välljud! Ve och fasa! Världen rämnar i ett obegripligt kaos!

Jag är nog inte den ende som tack vare sådana här trådar får en positiv bild av LTS ... 240 kr -- det kan det ju vara värt, ett medlemskap.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/03/04 :  19:24:27  Show Profile Send Mahler a Private Message
Meteoritregn i glashus eller vad säger du Rydberg??

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/03/04 :  19:30:32  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Håller helt och hållet med dig Kristoffer.
Vet heller inte var det brister i kommunikationen iom att det är rätt tydligt att det uppstår missförstånd hela tiden...

Mvh

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/04 :  19:55:27  Show Profile Send mayro a Private Message
Grabbar..

Läses text enbart såsom för lts och emot andra???
Om det är mina inlägg ni hänvisar till. Och det måste det vara då det snudd är endast jag som står emot alla andra här. Ja då vill jag ni berättar var i hela friden ni får att jag förespråkar dyra saker osv ifrån.....???

Så jag tar era inlägg såsom en ny version av avledande manöver enbart.. inget annat. För svar kommer inte i någon form. Inte mer än att det tydligen är obehagligt nu att ge svar..
Testmetoden är ifrågasatt. Och svar har flera ggr ombetts på dessa inlägg jag lagt...

Det var LÄTT att tas med matte76 förut.. han hade inte en chans att få ett enda svar här. an gick så långt så han skrev att man kunde låsa tråden till o med.... FAST hans fråga ÄR befogad till 100%..
Testmetoden är rent knepig.. Och detta framgår om man läser texten som är den sanning alla har häncvisat till.... Och jag förstår metoden. Och hävdar vi alla har den i stort sätt såsom mall då vi alla provar ut nya saker. FAST i våra anläggningar....
SÅ till en del håller jag med. Både i metod och text..

men som sagt. svaret finns tydligen inte nu heller. enbart nedsättande eller förslag om låsning är rätta sättet...

Mycket knepiga resultat...av enkla frågor...

Och MIN FRÅGA GÅR INTE ATT MISSFÖRSTÅ!!! Det är en total omöjlighet att missförstå den....

Jag har en godbit såsom exempel kvar till slutet här o bita i.. Jag spar den tills det finns svar. samt nivå där komunikation uppstår så man resonerar om sakernas tilkortakommanden och fördelar...

För det finns BÅDA sakerna i testmetoden som sagt.
Jag har och kommer ha foten i båda sidorna nu och i morgon.. tveka inte om detta. Så det finns i mig med och motståndare. Inte svart o vitt om detta inte framstår som rätt klart redan...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/04 :  20:21:57  Show Profile Send mayro a Private Message
nu tar jag en fika här. Så får vi se om ni laddat upp under tiden. För att bara säga det som borde sägas går inte som jag förstår saken.. Att bara konstatera att jag faktiskt har en poäng.. Det sitter långt inne.
Men det står väl inte på dagordningen att faktiskt kunna erkänna att testmetoden har dess stora felaktigheter jag hänvisar till även om det faktumet är så uppenbart som att det är över 20 grader kallt i blekinga där jag bior på nätterna just nu.. Sälsynt med ändå klara fakta..

Svårt att erkänna då man önskar det var 15 plus..

Så nu blir det fikarast här.. jag rymmer inte som det brukar stå då man till slut inte pallar.. Jag finns här..

Men kommer släppa detta då svar är knepiga saker ibland....ler..

Matte.. din fråga ser ut att numera fått sitt svar..
Den är så bra för den har i sin test endast haft motståndare där matchningen är mer passande..

Jag är säker på att det är svaret.
Men dom törs eller kan inte erkänna testmetodens baksida mot dom andra testade modellerna..

Hade en tidning gjort en test på samma vis hade halva hifivärlden sagt dom FÅTT reklam insatt...och inte törs bränna sina annonsörer.....'
OM LTS testar på samma vis så är det en klart godkänd sanning utan knappt ett enda erkännande att metoden stinker av felaktigheter...

Så du har nof svaret klart..
Fikan väntar..Och om inget intresant inkommer så avslutar jag mitt deltagande då det annars tenderar blir löjan...

Men kom inte dragande i nån tråd jag har med länkar osv om det inte föreligger klart intresse att också få stå måltavla sedan och ge svar...

2 ggr på 2 dagar samma sak då man synar detta fenomen...

Rätt otrolia siffror ifrån en saming som kan annars direkt ge superklara svar.....

Hej.. o tacka för intresset att ändå ha skoj här. för jag har då haft kanonkul...samt revligt att för en gång skull stå på din sida Matte76...det var snudd första gången.....

MVH

Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/04 :  20:24:42  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Kan du utveckla det där Rydberg
Talar inte denna tråden sitt tydliga språk??

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2005/03/04 :  20:27:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Skulle vara intressant om du skrev exakt vad du menar Rydberg.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2005/03/04 :  20:31:43  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Nu har jag tagit mig igenom både förtalstråden mot Öhman och denna tråd. Spännande...

matte76, kan vi inte testa ett nytt pedagogiskt grepp? Förklara kort och koncist i ett stycke hur man medelst F/E-lyssning testar ett slutsteg. Förstår du inte metoden, så precisera vad du inte förstår. Har du synpunkter på metoden så framför även dem. Observera, inget försök att förlöjliga dig. Bara ett dito att föra diskussionen framåt.

Betr. Pioneer 668 har jag endast kort lyssnat på denna hos Tank. Däremot äger jag Pioneer 575, som enligt vissa är omöjlig att skilja från 668. 575 är en väldigt bra spelare. Den är klart renare i återgivningen än Rega Planet, som nämndes innan i tråden.

MVH

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/04 :  20:34:50  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
å andra sidan folk som helt enkelt inte har någon som helst lust att förstå ett iota av det de får förklarat för sig, utan bara söker bekräftelse för sina dyra (det har vi förstått) hifi-inköp. Tänk om priset inte är en garanti för välljud! Ve och fasa! Världen rämnar i ett obegripligt kaos

Så är det inte...man är ute efter vettiga förklaringar som kan ge en antydan om att bra ljud kan köpas för rimliga pengar...that´s it...

Bernt Jansson: Är det inte uppenbart att vissa i denna tråd borde bli varnade för personliga påhopp, nu senast blev Mayro påhoppad av Rydberg...moderatorerna borde gå åt hårdare åt sådant tycker jag..

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/04 :  20:53:50  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Bernt Jansson: Är det inte uppenbart att vissa i denna tråd borde bli varnade för personliga påhopp, nu senast blev Mayro påhoppad av Rydberg...moderatorerna borde gå åt hårdare åt sådant tycker jag...
Ja fy, visst är man en hemsk person som tillsammans med ett antal andra männsikor försökt förkara för dig hur ett F/E-test går till och du behagas inte ens läsa det vi skriver eller refererar till. Sen när tålamodet tar slut så ska vi ställas till svar hos moderatorerna för att vi ledsnat på din ovilja/oförmåga att fatta

Du är helt sanslös!!!

Edited by - Rydberg on 2005/03/04 21:03:26
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2005/03/04 :  20:54:46  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Mayro skrev för några inlägg sedan:

"Mina vänner. JAG förstår testsättet ni hänvisar till. Och jag förkastar det omedelbart. Det förutsätter att utrutningen bakom är korrekt till 100% .. Och mot vad????????????"

Det är alltså inte så att det förutsätter att utrustningen "bakom" är korrekt till 100%. Då har du INTE förstått metoden.
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2005/03/04 :  20:58:38  Show Profile Send markih a Private Message
Hallå alla!

Tråden har tydligen eskalerat både i mängd inlägg och glirningar. Jag tror att tråden att har passerat några gränser för att folk skall vara tillräckligt öppna och mottagliga och att tråden fortfarande kan betraktas som meningsfull. Ansatsen var från början bra (frågor som sökte svar), sedan blir det problem med att folk kanske inte läser tillräckligt noggrant eller tar in och bearbetar olika argument och detta kombinerat med lite spydigheter från olika håll (lätt hänt ibland) gör att jag tycker att en time-out vore bra och att folk beaktar vad som har skrivits i denna tråd. Meningen med att diskutera är väl att bli lite klokare?

Endast mina synpunkter dock.
Mvh

markih
Go to Top of Page
Page: of 15 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000