På grund av kraftiga basresonanser undrar jag om det är någon idé att införskaffa någon sorts basqualizer för att kunna dämpa vid resonanserna och öka däremellan. Störst problem har jag vid 35-40 Hz samt 68-75 Hz med utsläckningar efter dessa resonansfrekvenser.
En Behringer Ultracurve rekomenderar jag att du kollar efter. Gör en sökning på forumet så hittar du mycket bra information. Att köra med absorbenter är också att rekomendera Svanå gör mycket bra grejer till vettigt pris. Lycka till du har en hård nöt att knäcka!
Håller med, visst är en EQ bra för detta, jag har själv rönt stora framgångar med min Driverack 260 i detta avseende, men då för hela registret med aktiv delning också förstås : )
Jag säljer för övrigt en DSP8000 V1.1 Ultracurve om intresse finnes.
Att EQ:a ner resonans-fekvenserna är ingen dum idé, men tänk på att så länge du inte dämpar rummet på dessa frekvenser kommer du fortfarande att ha långa efterklangs-tider där.
Angående dina utsläckningar så tänk på att för varje 3dB som du vill öka ljudnivån på går det åt dubbel effekt från ditt slutsteg. Försök att flytta dina lådor till ett läge då det inte är för mycket utsläckningar eftersom du troligtvis behöver en j...a massa effekt för att kompensera med hjälp av en EQ för få en "rak" kurva.
Gör vad du kan med rummet först och ta till elektronisk hjälp för att fixa det sista.
Joakim
Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Hjort: En hel del "proffs" grejor kan spela skjortan av HIFI grejor elle i varje fall vara lika bra. Många element rätt använda är mer HIFI än dom vanligaste trötta HIFI-högtalarna som bara spelar vackert. Liv och dynamik saknas tyvärr väldigt ofta i HIFI grejor, har man dock hört det en gång så kan man avfärda väldigt mycke, inte för dom låter dåligt utan för "vackert".