Author |
Topic  |
|
AKA
Trancelover

616 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 15:27:35
|
Skall antagligen köpa ett par Monitor Audio Bronze 4 nästa vecka.
Nu är frågan vad man skall köpa för högtalarkablar till dem (har inga kablar nu). Affären som jag köper dem i saluför Supra & Audioquest (skulle ju kunna köpa andra märken i andra affärer).
Frågan är vad man skall köpa för några.
Priset är väl inte så jätteviktigt, men med tanke på att högtalarna kostar 5700:- är det ju inte aktuellt att köpa kablar för 4000:-
Någon som har erfarenhet av audioquests kablar (type 4, CV4, flatslate, bedrock, granite), eller har ni annat att rekommendera?
Biwire är att föredra.
Hjälp tack! |
Edited by - AKA on 2002/10/12 19:51:11 |
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 15:49:24
|
jag har lyssnat på minstingbronsarna via qed silver anniversary. det funkar perfekt. den finns i färdig biwireversion för runt 200:-/metern. rekommenderas varm. och silver låter inte alls ljust och skrikigt. det är en myt. qeds kabel ger ett ganska varmt ljud som harmonierar väl med bronsingarna.
sa yo na ra |
Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music. |
 |
|
Niklas_Pson
Starting Member
24 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 15:56:19
|
Hej!
Ta med dig en kompis till affären. Slå dig ned i en lyssningsstol och låt kompisen koppla upp utrustningen med kablar från Supra (t.ex 3.4ply), Audioquest samt en "noname" för ca 25-35 kr metern. Det är viktigt att du inte vet vilken kabel som används. När ni lyssnat på samma stycke ett antal gånger med de olika kablarna så vet du vilken du tycker bäst om!
/ Niklas |
 |
|
Morello
Member

927 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 17:26:14
|
Årets klokaste kabelråd kommer från Niklas_Pson. 
bästa hälsningar\Joe |
Driver: SYBARITE AUDIO.
Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen |
 |
|
AKA
Trancelover

616 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 18:03:13
|
Grejen är att de inte har några färdiga supra kablar i affären att lyssna på.
De har lite olika från audioquest. Det blir väl något sådant par jag köper...
De fixar termineringar och allt.
Frågan är VILKEN audioquest.
Hörde slate och gibraltar i går, men på den tiden de bytte kablar hann jag glömma bort hur den första lät. Hmmm... Slat kostar 275kr/m & Gibraltar 890kr/m. |
 |
|
drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 21:05:07
|
quote: Originally posted by Niklas_Pson
Hej!
Ta med dig en kompis till affären. Slå dig ned i en lyssningsstol och låt kompisen koppla upp utrustningen med kablar från Supra (t.ex 3.4ply), Audioquest samt en "noname" för ca 25-35 kr metern. Det är viktigt att du inte vet vilken kabel som används. När ni lyssnat på samma stycke ett antal gånger med de olika kablarna så vet du vilken du tycker bäst om!
/ Niklas
Lycka till... lyssningsmiljön i en affär gagnar sällan en jämförelse mellan så små skillnader som kablar ger..okänt rum, okänd utrustning, en försäljare som står och nosar en i nacken...tydligen tycker blindtestargänget det är en höjdar idé...say no more... däremot låna hem två kablar å prova samma sak kan ge ngt... |
 |
|
AKA
Trancelover

616 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 03:31:14
|
Då måste man ju fixa hem de högtalare man har på G. Annars har man ju inget att jämföra med... |
 |
|
n/a
deleted

552 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 10:28:52
|
Till Monitor Audio är Audioquest kablar ett mycket bra val, oavsett högtalarmodell! Karaktären på Audioquest kablar är nämligen som gjord för Monitor Audios högtalare. Jag har testat många kablar till mina egna Silver 8i såväl som nya Bronze serien och Gold Reference 10 och varje gång jag kopplade på en Audioquest kabel så växte de enormt ljudmäsigt. Så blir det bra när matchningen stämmer. Jag har också testat Supra, Tara Labs, van Den Hul m fl som också har "bra" kablar men de matchade aldrig lika bra ljudmässigt. Försök bara undvika de billigaste Audioquest kablarna som Type 2/4 eller CV2/4. De är inte dåliga jämfört med andra kablar i samma prisklass men du får ut så mycket mer av din högtalare om orkar gå lite högre, t ex Slate (Bi-wire kabel för 250:-/m). Då får du verkligen höra vad Bronze B2 kan prestera ljudmässigt och du kommer nog att bli förvånad...
Är det MA's golvhögtalare som gäller (alla serier) bör man dock gå upp ännu ett steg till "Bedrock" (Bi-wire kabel för 400:-/m) eller högre. MA's golvhögtalare behöver ett så "rent" ljud som möjligt för att mellanregistret inte ska överskuggas av den annars dominerande basen. MA's golvhögtalar har överlag en tendens att låta "tunga" basen vilket gör att mellanregister/diskant faller tillbaka och tappar dynamik. "Bedrock" balanserar detta helt perfekt i mina Silver 8i. Den sista gnuttan lådresonans försvann också bort och mellanregiret blev fullt, klart och vidöppet. Precis som det ska vara!
Jag förslår att du försöker låna hem Slate och Bedrock och provar hemma. Med Slate till dina B4 får du troligtvis ett "häftigt" ljud med tydligt markerad bas och diskant och tydligt markerade detaljer. Med Bedrock får du nog ett mer balanserat, öppnare och homogenare ljud som jag tycker är att föredra i längden. |
Man borde inte sova. |
Edited by - n/a on 2002/10/13 10:36:28 |
 |
|
tek
Member

229 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 11:32:12
|
vet inte hur lång sladd du behöver men kablar för 250kr/metern respektive 400kr/metern var väl inte aktuellt... eller |
din hifi låter inget vidare. jämfört med värre grejer. |
 |
|
AKA
Trancelover

616 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 14:17:49
|
Tack Stefan007. Står väl i så fall mellan slate & bedrock.
Skall bara köpa 2*1,5m eller 2*2m så priset är lugnt.
Vore snällt om du kunde utveckla skillnaderna mellan slate och bedrock lite mer Stefan007. |
 |
|
drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 17:38:43
|
quote: Originally posted by AKA
Då måste man ju fixa hem de högtalare man har på G. Annars har man ju inget att jämföra med...
det kan ju vara en idé..att få hem högtalarna först och sen försöka få till det i rummet..annars vet du ju inte hur dom egentligen låter? |
 |
|
n/a
deleted

552 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 17:41:11
|
Jag testade Slate och Bedrock i 3 olika anläggningar och det var samma karaktärskillnader varje gång:
Slate har ungefär samma grundkaraktär som de flesta "budgetkablar" har i olika omfattning i prisklassen mellan 100-250:-/m. Basen blir fyllig och rejält utsträckt, mellanregistret börjar få "kropp" och diskanten blir väl definierad och lite luftig. De här förbättringarna får du med nästan alla kablar i prisklassen. Det som gjorde att jag gillade Slate lite extra var att musiken fick den där härliga äkta "timingen" som man ofta bara hör i rikigt dyra anläggningar. Detta betyder mycket för hur äkta musiken upplevs, för mig ialla fall. Dessutom var separationen av instrumenten lite bättre med dessa kablar än övriga jag provade. De blev heller aldrig överanalytiska på något sätt. Därför funkade de till det mesta i modern musikväg som Rock, Pop, jazz o s v. Lyssnar du till 99% på dessa musikstilar och "vanliga" skivor så kan du nog nöja dig med Slate.
Det som händer när man gå upp till Bedrock är att det blir en helt annan "renhet" i ljudet. Subjektivt upplever man detta som att volymen sänks lite, att bas och diskant faller tillbaka och att mellanregistret får mer plats. Så uppfattar i alla fall öronen det, ett renare ljud som på nåt sätt inte blir lika "loudness-aktigt" (som man uppfattade det när man växlade tillbaka till de billigare kablarna). Nu lät även klassisk musik, opera o s v mera "äkta" och det blev mer luft i diskanten, mycket mer luft till och med. Enda nackdelen är att denna "renhet" gör att andra brister i anläggningen (och på olika inspelningar) blir tydligare... Det det blev aldrig så där riktigt överanalytiskt, men betydligt mer avslöjande.
Jag bestämde mig därför för att stanna på denna nivå trots jag hade möjlighet att prova Granite och Gibraltar också. Det kändes som min anläggning inte klarade av mer än Bedrock för tillfället. Efteråt så har jag inte ångrat det valet, jag lyssnar mer nu än jag gjorde tidigare. Man kan nog säga att Bedrock "släpper igenom" både detaljer och musikalitet på ett helt annat sätt än mina tidigare Tara-Labs Prism 1000 gjorde och de var faktiskt ännu dyrare kablar... Jag lysnar dock mycket på solister och akustisk musik därför uppskattar jag kanske Bedrock lite mer än vad jag hade gjort om jag mestadels lyssnat på rock/pop. Man kan säga att Bedrock's styrka är att de blandar väldigt hög transparens och analytisk förmåga med mycket musikalitet. Välproducerad musik låter fantastiskt med dessa kablar, oavsett musikstil. De begränsar inte bra inspelningar, det tycker jag är viktigt och de förstör inte musikupplevelsen med dåliga inspelningar helt och hållet heller.
Hoppas detta hjälper dig något... |
Man borde inte sova. |
Edited by - n/a on 2002/10/13 17:43:48 |
 |
|
AKA
Trancelover

616 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 20:13:58
|
Hmmm... svårt det här. Lyssnar ju mest på trance. Gillar bas.
Låter som Slate är den som du rekommenderar då. Fast Bedrock är kanske bättre på allt ändå.
Fasen va jobbigt! |
 |
|
n/a
deleted

552 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 21:37:14
|
Om det är musik typ System-F eller DJ Tiesto du lyssnar på så lät detta bra med Slate... . Som jag skrev så upplever man att det är mer bas med Slate än med Bedrock på den typen av musik. Trance är kanske inte den musikstilen som man i första hand drar nytta av Bedrocks extra grad av renhet med ... |
Man borde inte sova. |
Edited by - n/a on 2002/10/13 21:38:04 |
 |
|
AKA
Trancelover

616 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 00:28:57
|
Ja! System-F & DJ Tiesto! fy fasen va bra de är!!!
Hur lät bedrock med sån musik?
Vad hade du köpt. |
 |
|
Benji
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 03:33:54
|
Är det inte en ide, som drgreen sa at först ta hem högtalarna. fixa uppstsänllngen och framför allt Spela in dom innan man provar kablar. nåt som oxå måste tänkas på |
"The unexamined life is not worth living."--Socrates |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 05:39:49
|
kanske finns andra alternativ än audioquest också?? |
 |
|
AKA
Trancelover

616 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 10:22:43
|
Jo men affären säljer bara audioquest och supra. Kan ju få bra pris på kablar när man köper högtalare också. Sen biwire-terminerar dem kablarna åt en också.
(De är generalagenten för audioquest i Sverige, så man borde ju kunna pressa dem på priset en del). |
 |
|
n/a
deleted

552 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 11:12:13
|
Valet mellan Slate och Bedrock handlar egentligen om hur mycket mellanregister du vill ha och hur detta passar i ditt rum. Låna hem båda och prova, om butiken är generalagent borde dom väl kunna låna ut ett par kablar till dig först?
Självklart finns det andra alternativ också, jag säger bara att det vore nog ett misstag att inte prova dessa Audioquest kablar eftersom de matchar MA's högtalare överlag så pass bra.
|
Man borde inte sova. |
Edited by - n/a on 2002/10/14 11:13:36 |
 |
|
bjorn
senior advisor

390 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 11:17:55
|
Mej veterligen är det Ljudtema som är importörer av Audioquest i Sverige, inte någon butik. Däremot kan det vara så att Ljudtema tidigare haft ägarintresse i butiken ifråga...
mvh
Björn |
Verksam i HiFi-branchen sedan 1987. |
 |
|
AKA
Trancelover

616 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 15:05:45
|
Köpte ett par Dynaudio 72 med ett par Van den Hul kablar idag! Det blev lite dyrare än Bronze 4:orna men men... |
 |
|
CDP
Member

212 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 16:59:54
|
Grattis AKA!!!
Hur kunde du byta köpobjekt så jäkla snbbt, om man får fråga? Vicka kablar blev det?
Jag skall posta dina papper idag om jag hinner.Funkar radion ok? |
 |
|
n/a
deleted

552 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 17:11:16
|
Grattis till nya och bra(!) högtalare, dom skulle du prova med Bedrock... Mmmm...
Vilka VdH kablar blev det förresten? |
Man borde inte sova. |
 |
|
AKA
Trancelover

616 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 17:49:17
|
Tjena! stefan: Tack för all hjälp! Van den Hul D-352 hybrid blev det. Vet du nåt om dem? De är 6mm2 iaf.
CDP: Tja, radion funkar bra. Fast man måste ändra ljusstyrkan på displayen varje gång man startar den. Verkar inte som den sparar just de inställningen. * Anders körde sin säljartaktik som jag svalde =) Skämt å sido. Den är ju en bättre högtalare än Bronzen! |
 |
|
n/a
deleted

552 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 22:30:32
|
Jodå, jag använde D-352 som baskabel till mina Dali 470 högtalare för ett par år sedan. Bra i sin prisklass och fungerar säkert helt ok till A72. Men vill du ha ut mer detaljer och få ett öppnare ljud så vet du ju vad du ska prova senare. 
Detta påminner mig om att jag har en hel del VdH kabel som bara ligger och skräpar i garderoben, kanske dags att slänga ut en annons och rensa lite... |
Man borde inte sova. |
 |
|
|
Topic  |
|