HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kablar :-)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

tek
Member

229 Posts

Posted - 2002/10/13 :  16:19:52  Show Profile Send tek a Private Message
Jo, jag förstod att jag skrämde vissa med rubriken , men oroa er inte, det här en kort fråga i all enkelhet:

Jag ska köpa nån billig kabel till mina stativhögtalare, vad är "normallängd" då? rummet är väl ca 4x4 meter. håller på och möblerar om vet inte riktigt hur det kommer bli när det är klart... men vad tror ni jag behöver för längd på ungefär, är det 2x5meter kabel, eller klarar man sig med 2x3 meter kabel eller? (kablarna får nog ligga, har inga planer på att sprika fast dom under list el dylikt...)

jo jag har fullt av dumma frågor, men är man färsking så är man

din hifi låter inget vidare. jämfört med värre grejer.

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/10/13 :  16:21:58  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Mät.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

Morello
Member

927 Posts

Posted - 2002/10/13 :  16:24:34  Show Profile Send Morello a Private Message
Frågan är omöjlig att svara på.

Jag föreslår att du medelst ett måttband eller en tumstock undersöker hur lång kabel du behöver.

mvh

Driver: SYBARITE AUDIO.

Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/10/13 :  17:14:18  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Menade inte att vara snarstucken utan menade bara vad jag sa. Jag inser att Morellos svar var det trevligare av dom två.

John

Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/10/13 :  17:38:40  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
En snarlik fråga, förstör man ljudet om man har högtalarkablar av olika längd? Jag vill helst inte ha stereon mellan högtalarna och har inte riktigt råd med 2x5 eller 2x6 meter bara för att den ena behöver vara så lång (pga möbleringen).

Kör Kimber 8TC för tillfället men frågan är generell. Önskar inga tips om lampsladd ;)

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/10/13 :  17:50:15  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Det beror på om kablarna i ditt fall medför något hörbar förvrängning och att det hörbara är av såpass stora mått att skillnader mellan en längre och kortare kabel kan höras. Då uppstår olikheter mellan kanalerna. Om det inte handlar om hörbara saker spelar det i praktiken ingen roll. Jag själv är av sådan natur att mina psykologiska aspekter spelar in. Jag kan reta mig på eller haka upp mig på petitesser och skulle inte välja olika längd enbart därför. Inte i det fallet då jag försöker nå det fulländade i alla fall.

Lite motsägelsefullt har jag lite avklippt förlängningssladd av olika längd inkopplat för tillfället men det är bara temporärt. Lika temporärt som att min TV varit trasig i ett par år.

John

Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/10/13 :  18:24:40  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Ja, problemet är ju att jag inte kan testa. Jag vill/kan inte klippa i den jag har och jag vill inte köpa en längre på chans. Annars skulle jag gärna själv lyssna efter en ev förändring. Tänkte om någon annan kanske redan provat.

Lampsladd skulle jag också köra olika längd på utan att skämmas, men nu har jag ju inte det.

Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/10/14 :  20:34:09  Show Profile Send Magnuz a Private Message
quote:
Originally posted by Hatoil

Lampsladd skulle jag också köra olika längd på utan att skämmas, men nu har jag ju inte det.

Skaffa det då!
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/10/14 :  21:00:28  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Nja, det ligger nog utanför min prisklass. Lampor med tillbehör är ju dyra nuförtiden ;)

Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2002/10/14 :  21:09:30  Show Profile Send Daniel a Private Message
quote:
Originally posted by Hatoil

Ja, problemet är ju att jag inte kan testa. Jag vill/kan inte klippa i den jag har och jag vill inte köpa en längre på chans. Annars skulle jag gärna själv lyssna efter en ev förändring. Tänkte om någon annan kanske redan provat.

En tumregel jag läst är att hålla kablarna ganska lika i längd +/- 0,5 meter. Annars kan djupbilden försämras. Jag har alltså läst detta, ej provat själv.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000