Author |
Topic  |
|
Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts |
Posted - 2005/04/05 : 19:13:00
|
jag söker kvinnliga sångare, till min skivsamling alltså. jag har upptäckt att detta är en stor brist i min samling. den instrumentala delen är det dock ingen brist på.
jag är ute efter nåt i stil med: Björk Stella Vander (Magma/Offering) Iva Bittova
inget för harmoniskt alltså.
jag är tacksam för alla svar! |
|
Ampalang
fd. drbob

1136 Posts |
|
luften
Member

723 Posts |
Posted - 2005/04/05 : 19:58:58
|
Tori Amos ? Dom äldre skivorna är otroliga, speciellt "Boys for Pele" och "Under the Pink". |
//air |
 |
|
alpinist
RödaTråden-vinnare

966 Posts |
Posted - 2005/04/05 : 22:08:41
|
Kvinnliga sångerskor - look no further!
Har väl ett 50-tal olika....
Känner bara igen Björk, så jag kan inte helt bedöma din smak, men ett hett tips på en duktig sångerska är Maria McKee!
På skivan "Life is Sweet" lyser harmonin verkligen med sin frånvaro. Det är rockigt, typ tidig David Bowie, mycket distade gitarrer och en sång som är så intensiv så man tror nästan att diskantelementen spräcks!
En av mina bästa skivor! |
Tremolo junkie! |
Edited by - alpinist on 2005/04/05 22:15:40 |
 |
|
garmen
Member

757 Posts |
|
TopHiFi
Starting Member
16 Posts |
Posted - 2005/04/06 : 19:28:57
|
Janis Ian "breaking silence" är en höjdare med bra ljudkvalitet. Fiona Apples alla skivor skulle nog passa dig mycket bra! Inte så trallvänligt! PJ-Harvey har också sina ljusa stunder. Kolla in dessa på www.allmusic.com där nämns också liknande artister undaer varje artists rubrik. MVH/Mika
|
Top HiFi Kvalitetshifi för rimliga pengar. |
Edited by - TopHiFi on 2005/04/06 19:54:37 |
 |
|
Beat
Member

1505 Posts |
Posted - 2005/04/06 : 22:06:18
|
Håller med, Fiona , PJ och Ani är riktigt bra. Men ALLA lider av komplex gentemot Tori Amos. Och Tori kan ändå inte bli Marianne Faithful. För att slänga in ett par bubblare så kolla in de fantastisk inspelningarna med Portishead (Beth Gibbons - den enda kvinna i världen jag skulle fria till om jag träffade) och Breeders. MVH Pontus |
Du når oss på Lazy Boy hær:
sales@lazyboyaudio.no
https://www.facebook.com/lazyboyaudio/
http://www.lazyboyaudio.no/ |
 |
|
plysch
Member

183 Posts |
Posted - 2005/04/06 : 22:39:06
|
Liz Phair är åxå värd att kolla upp, ingen skönsångerska direkt, men attityd så det räcker. Har dock ej hört hennes senaste alster, men dom 2 första är riktigt bra. (Exile in guyville -93 & Whip-smart -94) |
The invisible man came in to my room, and I didn´t see him. http://www.pop.nu/show_collection.asp?user=4327 |
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2005/04/06 : 23:07:28
|
Aimee Mann är ett givet val (ny platta på gång inom några veckor för övrigt). Ett annat tips är Poe, "Haunted" måste jag ha lyssnat på hundratals gånger vid det här laget; det är nog den bästa skiva jag har,
( Lite OT men Poes bror skrev en bok, "House of leaves", som kom ungefär samtidigt som skivan och en del av låttexterna knyter an till boken; faktiskt en riktigt bra bok även om den inte är helt lättläst pga den ganska speciella layouten. Den har lite "skräcktema" men tilk skillnad från det mesta i genren är den faktiskt rätt ruggig, nästan obehaglig på viss ställen. )
Beth Gibbons, Tori Amos, Fiona Apple har redan nämnts.
Sedan tycker jag faktiskt Sheryl Crow bör finnas med i sällskapet, hennes senaste skiva var bara sisådär men "Sheryl Crow" och "Globe Sessions" är två av mina favoritskivor.
|
 |
|
vemsom
Member

6618 Posts |
Posted - 2005/04/07 : 00:33:45
|
Tori Amos, PJ Harvey, Björk, Catpower, Billie Holiday, Sophie Zelmani, Laleh (ny(?) svensk (rysk(?) sångerska i stil med Lisa Ekdahl), Beth Orton, Mazzy Star, Stina Nordenstam, Edith Piaf, Mirah, Rosie Thomas mfl. |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
 |
|
Gabe
Member

536 Posts |
Posted - 2005/04/07 : 11:26:33
|
Glöm inte kvinnan som influerat och inspirerat dem alla: Joni Mitchell. Någon nämnde Beth Gibbons - hennes Out of season är lysande. Gabe |
 |
|
mikaels
Member

160 Posts |
Posted - 2005/04/07 : 15:26:34
|
Va, ingen som nämnt Kate Bush ännu!? Då gör jag det, lyssna på Kate Bush. Och Laurie Anderson. Och Natacha Atlas, Anneli Drecker (och hennes grupp Bel Canto), Patricia Barber, Patti Smith och förstås Sarah McLachlan. |
- "Do you indulge in any form of worship?" - "Life. I love life, very much indeed. David Bowie interviewed by Russell Harty, 1973
|
 |
|
Beat
Member

1505 Posts |
|
govinda
Med nytt namn

2290 Posts |
Posted - 2005/04/07 : 18:12:09
|
Sushela Raman!
Nithin Sawhney! Beyond Skin
Är givetvis en han Som Garmen påtalade lite längre ner på sidan
Finns dock gott om kvinnlig välsång på skivan
Liv Kristine!
Mvh Anders |
Edited by - govinda on 2005/05/05 09:24:22 |
 |
|
tompa
Member

328 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 00:14:07
|
Finns mängder med sångerskor idag men framför allt igår, d v s inte minst 50-tal och 60-tal, och att Joni M skulle "influerat dem alla" som någon skrev är inte hela sanningen enl min uppfattning....
Lyssna på: Billie Holiday, Chris Connor, Anita O´Day, Abbey Lincoln, Millie Vernon etc etc.
Och vem influerades Joni M av????
tompa |
 |
|
garmen
Member

757 Posts |
|
JonasV
Member

595 Posts |
Posted - 2005/04/10 : 23:09:58
|
Kate bush var redan Nämnt
Så jag går vidare med Marianne Faithfull, Intensitet(syftar på Närvaro) men Behagfullt?
Och: Siouxsie and The Banshees, Intensitet men Obehag?
Har bara en CD från Faithfull's yngre dagar på CD med olika Covers. skulle vilja mer av hennes reportoar och särskilt efter hon förlorat/återvunnit rösten pga. sin Rökning.
MVH JOnasV.
|
Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut. Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O |
 |
|
vemsom
Member

6618 Posts |
Posted - 2005/04/10 : 23:58:59
|
Tänkte tipsa om en skiva. Insåg att det kanske kunde platsa här också.
Laleh (självbetitlad)
Svensk tjej som när hon sjunger på svenska låter lite som en blanding av Cornelis Vreeswijk och Lisa Ekdahl. De engelska låtarna är av lite annorlunda karraktär och låter en aning som Beth Orton.
Bra, tycker jag. |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
 |
|
Nothing
Member

570 Posts |
Posted - 2005/04/11 : 00:18:40
|
Emiliana Torrini - love in the time of science, bra platta!
Kemopetrol´s skivor diggar jag stenhårt. Det är en grupp med kvinnlig sågerska från finland. Sen ser hon väldigt bra ut också. som + i kanten. http://www.kemopetrol.com/promos2002.shtml
. |
Edited by - Nothing on 2005/04/11 00:28:21 |
 |
|
Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts |
|
yngwie
Starting Member
42 Posts |
Posted - 2005/05/04 : 19:29:54
|
Den enda riktiga rocksångerskan är Patti Smith. För att hon låter som en man? Men även hennes ballader där hon inte trycker på lika hårt håller en hög vokalistisk nivå! Faktiskt den enda kvinnliga sångerskan jag verkligen gillar. Förutom Björk då kanske. Jag om någon borde studera denna tråd lite mer för att vidga min syn. Men det här var iaf mitt bidrag. |
 |
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2005/05/04 : 20:05:17
|
Mina personliga favoriter är Tori Amos (vilket verkar vara ett populärt val), Emiliana Torrini (och ja Roland Orzabal/Tears For Fears producerade "Love in the Time of Science" är en underbar, om än något kort, platta), Sarah McLachlan ("Fumbling Towards Extacy") och så avslutar jag detta med en riktig rökare...
Heather Nova ("Oyster")
Så, det är min uppställning! :)
Av dessa nämnda så är det egentligen bara Tori Amos som sticker ut, för hennes grund är piano medan de andra kör mycket gitarrer, bas och trummor.
|
Be the change you want to see in the world ~ Nelson Mandela (m fl) |
 |
|
Beat
Member

1505 Posts |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts |
Posted - 2005/05/05 : 12:55:55
|
Kate Bush är tydligen på gång med en ny platta och den här gången verkar det inte enbart vara rykten. Jag tycker Kate är en oförlöst artist, mycket talang, men det har knutit sig på något sätt. Det har ju varit långa tidsmässiga avstånd mellan hennes senaste plattor och jag tvekar att kalla dom bra. Det är som hennes konstnärliga ambitioner sätter käppar i hjulet för henne och hindrar ett naturligt skapande av musik.
Tori Amos jämförs ju lite med Kate Bush, framför allt på grund av plattan "Little Earthquakes" men Tori verkar helt ohämmad i sitt skapande och vräker ut bra plattor.
|
 |
|
|
Topic  |
|