HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ta fram bästa budgetalternativet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2002/10/13 :  19:44:59  Show Profile Send matså a Private Message
Om Ni hade 10500 tkr i fickan och skulle välja en setup. Vilken setup skulle ni då valt? Kravet är att systemet skall gå åt det neutrala och så bra ljud som möjligt.

Min fotosida på flickr

Niklas_Pson
Starting Member

24 Posts

Posted - 2002/10/13 :  20:35:14  Show Profile Send Niklas_Pson a Private Message
Rätt stor ficka om man skall få ned 10500 tkr. Detta motsvarar 10 500 000 kr vilket borgar för en skaplig setup. I denna klass är det bara att köpa och njuta. Förhoppningsvis är 'tkr' ett skrivfel och pengasumman egentligen endast 10500 kr. Då blir det mycket roligare. Jag skulle satsa på att hitta ett par högtalare i klassen runt 5000 kr. Förstärkare för ca 2500 kr. CD för ca 3000 kr. Högtalarkablar får försäljaren slänga in i priset =)
För att vara lite konkret:
CD : Sony CDP-XB740 (2 795 kr)
Förstärkeri : NAD C300 eller Yamaha AX-396 (ca 2500 kr)
Högtalare : QLN, Chario, Monitor audio, mfl. (ca 5200 kr)

/ Niklas
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/10/13 :  20:51:05  Show Profile Send yalpa a Private Message
IMHO för de pengarna så finns det bara beggat.

HK650 (2500)+ arcam alpha 7SE /rotel RCD951 cd (2500)+ beggade dynaudio audience 40 (4000 med stativ) + kablar för en tusing...

eller så kan du byta ut elektroníken mot en Linn classik för 6-7000...

finns ingenting nytt som slår det där...IMnHO

du kan välja andra högtalare, kanske golvare...
Go to Top of Page

Loco 1
Member

170 Posts

Posted - 2002/10/13 :  21:09:41  Show Profile Send Loco 1 a Private Message
Nad C300 2500kr
B&W DM602 S3 5700kr

+någon cd och som Niklas_Pson sa, kablar får du se till att du får på köpet.

mvh erik
Go to Top of Page

tek
Member

229 Posts

Posted - 2002/10/13 :  21:09:42  Show Profile Send tek a Private Message
monitor audio bronze2 stativare: 3400:-
nad c320bee (kommer snart till sverige) 3700:-
cd? ca 3000:-
matta 400:-

totalt: 10.500kr

din hifi låter inget vidare. jämfört med värre grejer.
Go to Top of Page

rejman
Starting Member

46 Posts

Posted - 2002/10/13 :  21:33:35  Show Profile Send rejman a Private Message
Mitt tips
Förstärkare Nad C320BEE 3700;-
CD Nad521i 3000;-
Högtalare Acoustic Energy Evo 1 3000;-
Kablar får de skicka med =)

Mvh Mattias

Varför blir man aldrig nöjd för....?
Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2002/10/13 :  21:58:07  Show Profile Send Jonas N a Private Message
Rega Planet orginalet 2-3000kr beg.
Förstärkare 3000kr kanske NAD?
Dynaudio Audience 42 5000kr
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/10/13 :  22:34:31  Show Profile Send Larsho a Private Message
Säger som en annan sa innan på forumet
500 kr på en klockradio
10.000 kr på öl

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/10/13 :  23:18:40  Show Profile Send yalpa a Private Message
Jag vill inte ge mig ut på hal is, men är det inte lite väl mycket rekomendationer på en massa nya otestade produkter? Verkar som att alla tror att nytt är bättre än gammalt, är det verkligen så?

Bara för att nån hifiblaska delar ut en massa stjärnor till höger och vänster så innebär det inte att produkten är nåt att ha. Canton blev upphypade som fan av H&M, folk köpte som galningar, vi vet hur det gick, nu pratas det inte så högt om dem längre, inte ens som vettigt beggat köp för en tredjedel av nypriset. Samma sak gäller pioneer PD-S06, den skulle klå spelare upp till 30lakan, det finns en del folk som gillar den, men det är för att de inte har jämfört med nån bra brittisk spelare som spelar musik (till pds-06 ägare: no offense va, men så ser jag på det). Dessutom ska man vara extra misstänksam mot produkter som får väldigt skilda betyg i olika tidningar, ligger alltid nån hund begraven!

Vi är här på forumet för att motverka intryck från tidningar, inte för att ohört rekomendera saker som fått bra betyg i blaskor, för då är det ingen idé att folk ber om råd överhuvudtaget, eller

Om man ska nu gå efter blaskor så skrev H&M att Linn classik är lika bra som motsvarande cd+amp i 25kkr klassen, alltså nad silverline S300 + S500, då borde classiken vara ett rån för 6000 eftersom du knappast får silverline för det priset idag beggat, kanske cd-n i så fall. Inget vettigt sätt att resonera! även om den nu råkar vara väldigt prisvärd för 6kkr.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/10/13 :  23:33:27  Show Profile Send Larsho a Private Message
Håller med dig fullständigt, förutsättnigen för att du ska få ett
bra ljud för dessa pengar är betydligt större om man ger sig ut på beg.marknaden, där de flesta grejor har fallit vad de skall i pris och är i de flesta fall bra mycket bättre än motsvarande pris som nytt !!! dessutom är många äldre saker betydligt snyggare än dagens plastskit.
Mvh
Lars

Go to Top of Page

tek
Member

229 Posts

Posted - 2002/10/14 :  00:01:09  Show Profile Send tek a Private Message
tycker det mest är rekommendationer av erkännt bra produkter.
nad gör ju nästan bara bra grejer och får gott betyg i alla möjliga sammanhang. samma gäller för t e x monitor audios högtalare och t ex acoustic energy.
vad det gäller beg så har jag kollat hifimagasinet åtminstone 1 månad och det vimlar inte direkt av fynd där som man lätt kan tro när man läser råd som "köp begagnat!" dessutom är det alltid en risk med beg grejer eftersom man saknar garanti. kan bli riktigt dyrt om förstärkaren pajar t ex..
ofta är det annonser som "högtalare, kostade nya 17,000kr nu endast 11,000! och då går ju budgetet rätt fort åt skogen.

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/10/14 :  07:40:14  Show Profile Send Larsho a Private Message
Kom inte dragandes med att NAD enbart gör bra grejor, ag har
faktiskt inte hört många bra grejor från dem, jo men då har de
så dyra att det funnits alternativ, även om du inte får garanti på
begagnat kan jag lova att du får betydligt mer för begagnat i sammma prisklass än nytt, så är det bara, man får vad man betalar för.
Skit in - skit ut

Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2002/10/14 :  08:25:47  Show Profile Send d_kay a Private Message
Skulle NAD C320 vara tillräckligt stark för Dynaudio Audience 42?. Jag har bara sett i någon review att de kräver rätt så mycket av sin förstärkare.

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

Mats F
Starting Member

17 Posts

Posted - 2002/10/14 :  09:00:45  Show Profile Send Mats F a Private Message
Denon DM-30 är ett lysande budgetalternativ för den som är ute efter ofärgande elektronik. Även Denons AVR-1802 är välljudande och den inbyggda DAn gör att valet av CD/DVD-spelare inte är så viktigt. Kombinerar man sedan något av ovanstående med Ino Audios högtalare piP (3500-7000 kr) så blir det fantastiskt trevligt och prisvärt - nästan så man undrar varför man ska betala mer för sin anläggning. Men bara nästan .

Mats
Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2002/10/14 :  09:15:58  Show Profile Send no_85 a Private Message
"Rätt stor ficka om man skall få ned 10500 tkr. Detta motsvarar 10 500 000 kr vilket borgar för en skaplig setup."

Niklas_Pson; 10'500 tkr (om du syftar på Tera kronor) motsvarar 10'500*10^12 kr, vilket i sin tur motsvarar 1,05*10^16 kr el. om du vill;
10'500'000'000'000'000 kr.

Mvh
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/14 :  09:20:47  Show Profile Send ekman a Private Message
tror han syftade på Tusenkr
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2002/10/14 :  09:35:47  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Jag skulle satsat på en beggagnad Linn classik.
och några högtalare för resten.

Mikael Lyly

www.selleri.de
Go to Top of Page

tek
Member

229 Posts

Posted - 2002/10/14 :  11:39:15  Show Profile Send tek a Private Message
klart en 5000krs förstärkare ofta är bättre än en för 2500kr, om man kan få den för det priset begagnat, om den fungerar, om man vill ta risken, om en som säljer den bor i närheten, om den är till salu överhuvudtaget när man går i köptankar osv.
många om som sagt.
men i prisklassen 2500-4000kr står sig nad väldigt bra. det är annars märkligt hur dom kan få bra betyg i var och varannan tidning man läser, men du vet väl bättre än världens samlade expertis förstås. ska tänka på dig nästa gång jag går i köptankar att dom som testat grejer i 20-30 år naturligtvis är helt ute och cyklar...

Go to Top of Page

tek
Member

229 Posts

Posted - 2002/10/14 :  11:55:25  Show Profile Send tek a Private Message
nad's "dåliga" förstärkare:

nadc300 "bäst i test" hifi&musik
nadc350 4/5 stjärnor hifichoice, 5/5 i what hifi
nadc370 4/5 i what hifi, European Audio Awards 2001-2002, product of the year 2 år i rad i what hifi.
nad c320 5/5 i what hifi
nad c320bee 5/5 i what hifi

vet inget företag, i dom prisklasserna som gång efter gång kommer upp med så bra förstärkare och som får toppbetyg både i sverige och utomlands. hittar du nåt så kan du gärna dela med dig, jag har inte lyckats.

Edited by - tek on 2002/10/14 12:03:11
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/10/14 :  12:49:12  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by tek

nad's "dåliga" förstärkare:

nadc300 "bäst i test" hifi&musik
nadc350 4/5 stjärnor hifichoice, 5/5 i what hifi
nadc370 4/5 i what hifi, European Audio Awards 2001-2002, product of the year 2 år i rad i what hifi.
nad c320 5/5 i what hifi
nad c320bee 5/5 i what hifi

vet inget företag, i dom prisklasserna som gång efter gång kommer upp med så bra förstärkare och som får toppbetyg både i sverige och utomlands. hittar du nåt så kan du gärna dela med dig, jag har inte lyckats.

Tyvärr är jag inte lika lättpåverkad med tidningars tester, även de utförs av personer med olika tycke och smak, så jag ger inte mycket för alla dessa utmärkelser, därför går jag själv och lyssnar på dem, och har fortfarande inte inte hittat något bra NAD i prisklassen under
10.000 kr, sorry !!!

Go to Top of Page

tek
Member

229 Posts

Posted - 2002/10/14 :  13:13:54  Show Profile Send tek a Private Message
nej det är förstås en slump när förstärkare får bästa betyg i test efter test, år efter år, både nationellt och internationellt. duh.

Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/10/14 :  13:16:32  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
tek, han skrev ju för bövelen vad HAN tycker, låt inte så vresig tillbaka då!

jag håller med larsho, gå och LYSSNA själv!
Go to Top of Page

tek
Member

229 Posts

Posted - 2002/10/14 :  13:29:34  Show Profile Send tek a Private Message
ja "gå och lyssna själv" är alltid standardsvaret om man vill göra det lätt för sig.
faktist så kan man fråga sig många gånger om man behöver ett diskussionforum överhuvudtaget, så fort man har en fråga kan man slänga ur sig saker som "gå o lyssna själv" eller "kolla i butiken va dom har till salu"

men är det så enkelt rent praktiskt då? har varje liten plats i sverige en uppsjö av förstärkare som finns uppställda på rad för att man ska kunna lyssna på dom och enkelt jämföra?

påverkar inte hifibutikens specialbyggda rum, deras förstärkare, högtalare, cd, kablar osv ljudet? kommer det låta likadant hemma? troligen inte.

låna hem då? kan man låna hem 3-4 förstärkare utan vidare? och om man köper allt på en gång, ska man då låna hem 3-4 förstärkare, 3-4 högtalare, 3-4 kablar, 3-4 cd spelare på en och samma gång?

tycker det låter som en praktisk omöjlighet.

Nej lyssna själv, är inte ett särskilt bra råd. Bara om man vill göra lätt för sig.

Go to Top of Page

Loco 1
Member

170 Posts

Posted - 2002/10/14 :  13:30:45  Show Profile Send Loco 1 a Private Message
Jag har både haft en C370 och lyssnat mycket på en C300 och kan säga att de är väl värda varenda krona, VÄLDIGT bra förstärkare för pengarna(även fast jag betalade bara 5400kr för min C370 när hifiklubben gick i KK i Luleå). Jag rekommenderar iaf C300, tror det blir svårt att hitta en förstärkare som slår denna i denna prisklass.

mvh erik
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/10/14 :  13:32:26  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
tek, varför ALLT på en gång? smart värre?

nej man lånar hem, utvärderar, lånar hem nästa osv..

man får väll hitta en eller två favvoritet i butken för sjutton!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/10/14 :  13:34:57  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by tek

ja "gå och lyssna själv" är alltid standardsvaret om man vill göra det lätt för sig.
faktist så kan man fråga sig många gånger om man behöver ett diskussionforum överhuvudtaget, så fort man har en fråga kan man slänga ur sig saker som "gå o lyssna själv" eller "kolla i butiken va dom har till salu"

men är det så enkelt rent praktiskt då? har varje liten plats i sverige en uppsjö av förstärkare som finns uppställda på rad för att man ska kunna lyssna på dom och enkelt jämföra?

påverkar inte hifibutikens specialbyggda rum, deras förstärkare, högtalare, cd, kablar osv ljudet? kommer det låta likadant hemma? troligen inte.

låna hem då? kan man låna hem 3-4 förstärkare utan vidare? och om man köper allt på en gång, ska man då låna hem 3-4 förstärkare, 3-4 högtalare, 3-4 kablar, 3-4 cd spelare på en och samma gång?

tycker det låter som en praktisk omöjlighet.

Nej lyssna själv, är inte ett särskilt bra råd. Bara om man vill göra lätt för sig.

Det är i alla fall bättre att göra det i stället för att förlita sig på vad tidningar skriver om produkterna, då vet man ännu mindre, kan du inte låna hem 3-4 produkter är det inte någon seriös hifi-handlare, så har jag gjort flera gånger och det är aldrig några problem, vill de sälja så ställer de upp, annars finns det andra.
Så än en gång finns det inget bättre sätt än att själv skaffa sig en uppfattning, och det är inte att göra det enkelt för sig, tvärtemot är det lättare att köpa ngt som en tidning rekommendera och därmed bli besviken

Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000