HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ta fram bästa budgetalternativet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

tek
Member

229 Posts

Posted - 2002/10/14 :  13:39:09  Show Profile Send tek a Private Message
varför allt på en gång?
jo det ska jag tala om för dig, därför att man kanske köper allt på en gång? vi har flera trådar där syftet är glasklart, dom ska köpa rubbet, dvs både cd, förstärkare och högtalare (så även i denna tråd)

låt oss säga att dom köper cd först.

då kommer dom hem och ska testa 3-4 modeller, men ojsan, dom har inga högtalare eller nån förstärkare att ansluta den till...

samma sak sker med förstärkare.
samma sak sker med högtalare.

själv tänkte jag köpa nad c300, den fanns inte inne så jag kan varken lyssna på den eller köpa den, tyvärr.

sony's topptestade förstärkare i samma prisklass säljs i en enda butik i hela sverige - på postorder. och då är det det "lilla" företaget sony vi snackar om.

det är inte lätt att köpa hifi, det är ännu svårare att få lyssna.

ratar man t ex nad's samlade produkter och tycker det är skräp är väl det minsta man kan göra att komma med alternativ I SAMMA PRISKLASS, om inte är det ju ointressant. vem bryr sig om det finns bättre grejer för 3-4 gånger pengarna.

din hifi låter inget vidare. jämfört med värre grejer.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/14 :  13:41:10  Show Profile Send ekman a Private Message
cambridge budgetgrejer smiskar Nad rejält =) för övrigt om man bryr sig om välljud överhuvudtaget så är enda valet att låna hem allt på en gång du kan omöjligtvis köpa saker efter tidningstester

för övrigt så har Tek väldigt udda ideer...
Go to Top of Page

tek
Member

229 Posts

Posted - 2002/10/14 :  13:42:06  Show Profile Send tek a Private Message
om man däremot ska uppgradera och har en befintlig anläggning och bara ska byta ut t ex förstärkaren, DÅ är det ju att rekommendera att låna hem och prova vad som fungerar med det man redan har.
men det är ju off-topic.
det är ju inte det den här tråden handlar om så det är ett rätt dumt råd.

Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/10/14 :  13:44:06  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
aaaah, men jag menade inte allt som är i cd-stärkare-högtalare etc, jag menade flera olika riggar.
Go to Top of Page

tek
Member

229 Posts

Posted - 2002/10/14 :  13:45:21  Show Profile Send tek a Private Message
enligt hifi och musik var det cambridge som fick pisk, nu skulle jag vilja att du förklarar vad det är som gör att dom smiskar nad?
ser fram emot din omfattande förklaring, där du i detalj berättar om fördelarna och skillnaderna mellan dom.

ska väl tilläggas att what hifi, europas största hifitidning, ger samtliga cambridge modeller sämre betyg än nads i prisklassen 500 pund och under.

men det är klart, svenska och internationella tidningar med 30+ års erfarenhet av hifi som på heltid testar produkter vet naturligtvis mindre än vad DU gör. det är ju logiskt.

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/10/14 :  13:47:14  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by tek

varför allt på en gång?
jo det ska jag tala om för dig, därför att man kanske köper allt på en gång? vi har flera trådar där syftet är glasklart, dom ska köpa rubbet, dvs både cd, förstärkare och högtalare (så även i denna tråd)

låt oss säga att dom köper cd först.

då kommer dom hem och ska testa 3-4 modeller, men ojsan, dom har inga högtalare eller nån förstärkare att ansluta den till...

samma sak sker med förstärkare.

OK men med ditt snäva resonemang kan man bara dra en slutsats
du vill stänga alla hifi-butiker, för det är ju onödigt att testa
och låna hem, köp allt helst via Internet, och skulle det bli fel
får väl konsumenten skicka tillbaka varan, enkelt och smidigt för alla !!!! Har inget emot NAD men att påstå att allt de tillverkar är bra är nog lite väl magstarkt
samma sak sker med högtalare.

själv tänkte jag köpa nad c300, den fanns inte inne så jag kan varken lyssna på den eller köpa den, tyvärr.

sony's topptestade förstärkare i samma prisklass säljs i en enda butik i hela sverige - på postorder. och då är det det "lilla" företaget sony vi snackar om.

det är inte lätt att köpa hifi, det är ännu svårare att få lyssna.

ratar man t ex nad's samlade produkter och tycker det är skräp är väl det minsta man kan göra att komma med alternativ I SAMMA PRISKLASS, om inte är det ju ointressant. vem bryr sig om det finns bättre grejer för 3-4 gånger pengarna.

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/10/14 :  13:48:13  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
tek, så vaddå, en tidning skulle aldrig kunna vara objektiv då? hahaha.. man ska inte tro allt man läser.. den är mkt skumt i den branchen som vi inte vet om=)
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/14 :  13:49:23  Show Profile Send ekman a Private Message
jo Tek hifi&musik har ju väldigt stor trovärdighet dom har ju såååå ofta gett produkter dåliga betyg sen så får nad alltid hur bra som helst i brittisk hifipress men vet du vad? köp du på rescensioner så lyssnar jag mig fram till vad jag vill ha ok
Go to Top of Page

tek
Member

229 Posts

Posted - 2002/10/14 :  13:50:01  Show Profile Send tek a Private Message
så du menar att NAD som enda företag i världen, ingår i en slags konspiration som sträcker sig både nationellt och internationellt, med köpte kritiker världen över som alla ger deras produkter bättre betyg än dom egentligen förtjänar?

och så tycker folk JAG har udda ideer...

Go to Top of Page

tek
Member

229 Posts

Posted - 2002/10/14 :  13:51:38  Show Profile Send tek a Private Message
ja svenska pressen är det fel på. och engelska pressen är det fel på. ja alla är det fel på - utom just du. va bekvämt!
det blir ju väldigt SERIÖSA och bra råd man kan ge då "nä hörru du, visserligen tycker alla kritiker nad är bra, men ja tycker dom är skräp, varför jag tycker det? vet inte, ja bara tycker det, så lyssna på mig! jag vet bäst!"

otroligt.

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/10/14 :  13:54:06  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by tek

så du menar att NAD som enda företag i världen, ingår i en slags konspiration som sträcker sig både nationellt och internationellt, med köpte kritiker världen över som alla ger deras produkter bättre betyg än dom egentligen förtjänar?

och så tycker folk JAG har udda ideer...

Men om du tycker så mycket om vad tidningar skriver så handla enbart
efter men låt oss som har ett eget ömdöme köpa efter tycke och smak, jag litar så pass mycket på mig själv att jag kan avgöra vad som låter bäst oavsett vad tidningar skriver, men det verkar du ha problem med, hoppas du inte tittar på tv-reklam

Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/10/14 :  13:56:47  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
tek, för helsike.. har JAG SAGT ATT JAG E FELFRI ELLER?

vilka påhopp..

varför är du här inne för om du inte ens kan ta diskussioner?
Go to Top of Page

tek
Member

229 Posts

Posted - 2002/10/14 :  13:58:41  Show Profile Send tek a Private Message
om en produkt man står att köpa får bäst överallt, i test efter test, i tidning efter tidning, både i sverige och utomlands då kanske det ligger nåt i det?
betydligt mer än det ligger i högtalare-håkan som sitter på nåt forum och slänger ur sig "jorå, det är bra grejer!"
recensioner och tester kan svara på en HEL DEL information, dom testar ju ljud, funktioner, finish, prisvärdhet, skriver om för och nackdelar som alla kan vara stor hjälp vid ett köp.
att avfärda allt det bara för man är nån slags konspirtions-dåre som tror hela musikpressen är köpt (konstigt att just bara NAD får genomgående högre betyg än alla andra märken, antar bara dom köper pressen då) är ju korkat och OLOGISKT.

du som inte gillar nad kan väl nämna bättre produkter i samma prisklass? varför gör du inte det? och sen förklara på vilket sätt dom är bättre.

att lyssna själv är bäst - ja förutsatt att man KAN lyssna själv, dvs har möjligheten att låna hem vilket bevisligen inte går alla gånger, och förutsatt att man kan lyssna med den set-up som man tänkt sig, vilket är rätt svårt att genomföra eftersom man då behöver låna hem RUBBET från kanske flera olika affärer under samma tidsperiod... ska man dessutom, som du m.fl rekommenderat köpa grejer begagnat ja då blir det ännu svårare, närmast omöjligt att koordinera...

nästan så man tror det är joe labero som skriver under pseudonym, för trolla verkar man behöva göra för att lyckas med det ni snackar om.

Go to Top of Page

tek
Member

229 Posts

Posted - 2002/10/14 :  13:59:53  Show Profile Send tek a Private Message
JAG kan ta diskutioner, det är inte JAG som grinar som en barnunge om påhopp m.m. det är DU
jag har inte sagt ett ord om det, varken nu eller tidigare.

Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2002/10/14 :  14:04:14  Show Profile Send matså a Private Message
Ja jag kör med förkortningar och då är tkr = tusenkronor. Canton? Jag vet många som vill ha dom fortfarande Ergo Rcl är ju jagad av många.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/10/14 :  14:05:52  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by tek

JAG kan ta diskutioner, det är inte JAG som grinar som en barnunge om påhopp m.m. det är DU
jag har inte sagt ett ord om det, varken nu eller tidigare.

det verkar som om du har stora personliga problem, hade varit trevligare om du hade rett ut dem innan du hoppar på alla andra
som en avvikande åsikt, tur att du inte har något större inflytande
i Hifivärlden, då skulle det inte finnas en enda hifihandlare att vända sig till, och då hade du väl trivts, och helst skulle det väl bara finnas en tillverkare, nämligen NAD, snacka om kortslutning i kretskortet

Go to Top of Page

tek
Member

229 Posts

Posted - 2002/10/14 :  14:07:20  Show Profile Send tek a Private Message
kollar man en snabb blick på testen nadc300 mot cambridge a300 så ser man ju vissa skillnader, vilken man föredrar ljudmässigt är ju svårt att säga, det varierar ju, men det finns mkt annan matnyttig information att få från testet:

Ljud får cambridge 4/5 och nad 5/5

Funktioner får cambridge bara 3/5 medans naden får 4,5/5, t ex så måste man i cambridges fall köpa till ett RIAA kort som monteras av sin handlare om man vill kunna köra LP-skivor.

finish får cambirdge 3,5/5 medans nad får 4/5
prisvärdhet får cambridge 4/5 medans nad får 5/5

dessutom saknar cambridge fjärrkontroll, vilket inte är helt oviktigt i sammanhanget, tror inte jag är ensam om att vilja justera ljudvolymen imellanåt utan att behöva springa fram och ratta på förstärkaren eller dra ner volymen om telefonen ringer...

efter en sån test är det VÄLDIGT SVÅRT att förstå varför nån väljer cambridge och att komma till slutsatsen att den "smiskar NAD".

Go to Top of Page

tek
Member

229 Posts

Posted - 2002/10/14 :  14:10:33  Show Profile Send tek a Private Message
"det verkar som om du har stora personliga problem, hade varit trevligare om du hade rett ut dem innan du hoppar på alla andra"

lite lustigt uttalande ovan, att påstå att jag har "personliga problem" är ju ett solklart personangrepp att sen vidare påstå att JAG hoppar på andra när DU är den som BEVISLIGEN just gjort det är väl att kasta sten i glashus.

jag säger inte att nad är bäst på allt, men det är anmärkningsvärt att nad, inom ramen av 2500-4500 år efter år får fram så många bra modeller, dom verkar ha en väldigt hög "lägsta nivå" och saker som fjärrkontroll är självklarheter (nåt t ex cambridge saknar, eller rotel saknar i deras motsvarande modeller)

och eftersom denna tråd handlar just om BUDGETFÖRSTÄRKARE inom nämda prisklass är det RENT LOGISKT att nämna nad.

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/10/14 :  14:11:26  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by tek

kollar man en snabb blick på testen nadc300 mot cambridge a300 så ser man ju vissa skillnader, vilken man föredrar ljudmässigt är ju svårt att säga, det varierar ju, men det finns mkt annan matnyttig information att få från testet:

Ljud får cambridge 4/5 och nad 5/5

Funktioner får cambridge bara 3/5 medans naden får 4,5/5, t ex så måste man i cambridges fall köpa till ett RIAA kort som monteras av sin handlare om man vill kunna köra LP-skivor.

finish får cambirdge 3,5/5 medans nad får 4/5
prisvärdhet får cambridge 4/5 medans nad får 5/5

dessutom saknar cambridge fjärrkontroll, vilket inte är helt oviktigt i sammanhanget, tror inte jag är ensam om att vilja justera ljudvolymen imellanåt utan att behöva springa fram och ratta på förstärkaren eller dra ner volymen om telefonen ringer...

efter en sån test är det VÄLDIGT SVÅRT att förstå varför nån väljer cambridge och att komma till slutsatsen att den "smiskar NAD".

Gör oss en tjänst, börja jobba hos NAD och låt oss andra själv bedömma vad som låter bäst, tror vi klarar oss utan dina idiotiska inlägg, för du har väl inte ens lyssnat på Cambridge ??

Go to Top of Page

tek
Member

229 Posts

Posted - 2002/10/14 :  14:16:26  Show Profile Send tek a Private Message
jodå visst har jag det. det har ett team på what hifi och ett gäng på hifi och musik också gjort. ingen av oss kom fram till att dom låter bättre. och när det gäller andra saker, som är allt annat än obetydliga i sammanhanget som t ex möjligheten att spela vinyl och fjärrkontroll så spöar ju nad cambridge också.

vilken förstärkare, med fjärr, tycker du är bäst i budgetprisklassen 2000-3500kr?

Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/10/14 :  14:18:01  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
tek, men börja gråt då..

håller med larsho, vi klarar oss utam dem.. sen köp det du tycker e bra. pracka inte på oss det.. vi får tycka vad vi vill utan att du ska börja hoppa på å vara aggresiv!

det är sådana inlägg som dina som bidrar till den låga andan på detta forum..
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/10/14 :  14:20:13  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by tek

jodå visst har jag det. det har ett team på what hifi och ett gäng på hifi och musik också gjort. ingen av oss kom fram till att dom låter bättre. och när det gäller andra saker, som är allt annat än obetydliga i sammanhanget som t ex möjligheten att spela vinyl och fjärrkontroll så spöar ju nad cambridge också.

vilken förstärkare, med fjärr, tycker du är bäst i budgetprisklassen 2000-3500kr?

Hänger inte upp mig på om det finns fjärr eller inte, men en begagnad
Primare A-10 slår utan vidare allt vad NAD heter i den prisklassen.
Nöjd ????? (det finns fjärr till Primare)

Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/10/14 :  14:21:14  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
ingen fjärr från börjar kan ju vara så att man valt å lagt den kostnade på komponenter istället...
Go to Top of Page

tek
Member

229 Posts

Posted - 2002/10/14 :  14:22:40  Show Profile Send tek a Private Message
tycker nog att beskylla nån för att ha "personliga problem" är ett betydligt grövre påhopp än nåt jag någonsin sagt.
för övrigt får man faktist ha olika åsikter om förstärkare, men jag kan åtminstone förklara varför jag tycker som jag gör, hänvisa till tester, lista olikheter mellan förstärkare, för och nackdelar, nåt NI inte klarat av hittils.

hänvisa till en beg förstärkare? visst, om du IDAG kan lista en som säljer den - i nyskick - för det priset.
annars är det helt ointressant.
dessutom finns alltid en risk med att köpa beg, spelar ingen roll hur bra nåt är fungerar det inte så fungerar det inte och då är man stekt.

du jämför alltså en förstärkare i en viss prisklass, med en förstärkare från en helt annan prisklass. det tycker jag är lågt. och igen, ologiskt.

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/10/14 :  14:23:34  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by Robin Fischer

tek, men börja gråt då..

håller med larsho, vi klarar oss utam dem.. sen köp det du tycker e bra. pracka inte på oss det.. vi får tycka vad vi vill utan att du ska börja hoppa på å vara aggresiv!

det är sådana inlägg som dina som bidrar till den låga andan på detta forum..

Tack för supporten !!!

Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000