Author |
Topic  |
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 16:30:04
|
Såklart så ska man lyssna själv och inte bara lita på tidningar. Men det finns ju faktiskt tillfällen när man inte KAN lyssna och då kan man, tycker jag, ta SERIÖSA tidningar (ni får tolka det hur ni vill) tester med recensenter som man följt ett bra tag och vet ca hur deras preferenser är. För att ta det lite off topic så ska jag köpa en ny skivspelare. I den pris nivån jag ska köpa så kan man inte lyssna på det i sverige. Så hur gör jag då? Såklart så med BRA hifi tidningar och tester, och vad andra tycker så får jag bilda mig en uppfattning hur dom sakerna är. Men såklart är det alltid bäst att testa saker innan man köper dom. För i slutändan är det ens egna öronon som ska gilla det inte vad andra säger. |
Edited by - nin on 2002/10/14 16:32:00 |
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 16:38:31
|
quote: Originally posted by nin
Såklart så ska man lyssna själv och inte bara lita på tidningar. Men det finns ju faktiskt tillfällen när man inte KAN lyssna och då kan man, tycker jag, ta SERIÖSA tidningar (ni får tolka det hur ni vill) tester med recensenter som man följt ett bra tag och vet ca hur deras preferenser är. För att ta det lite off topic så ska jag köpa en ny skivspelare. I den pris nivån jag ska köpa så kan man inte lyssna på det i sverige. Så hur gör jag då? Såklart så med BRA hifi tidningar och tester, och vad andra tycker så får jag bilda mig en uppfattning hur dom sakerna är. Men såklart är det alltid bäst att testa saker innan man köper dom. För i slutändan är det ens egna öronon som ska gilla det inte vad andra säger.
Självklart kan man alltid testa produkter, såvida man inte bor långt ut på vischan, men det brukar finnas en större ort i närheten i alla fall, så det där är bara en dålig ursäkt för att slippa lite besvär, hur vet du att det som står i tidningen stämmer överens med din kringutrustning ??? tänk på att när man testar i tidningar använder man oftast en ganska dyr kringutrustning
mvh lars |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
 |
|
tek
Member

229 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 16:39:10
|
4000-5000kr är en annan prisklass. i den här tråden, så bör man väl lägga sig runt 2000-3500kr eller så om man ska få med högtalare + cd också.
men nad's c320 bee för 3700:- bör man väl kolla upp och kanske marantz pm6010 ose för ca 4500:- annars.
|
din hifi låter inget vidare. jämfört med värre grejer. |
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 16:41:58
|
quote: Originally posted by tek
4000-5000kr är en annan prisklass. i den här tråden, så bör man väl lägga sig runt 2000-3500kr eller så om man ska få med högtalare + cd också.
men nad's c320 bee för 3700:- bör man väl kolla upp och kanske marantz pm6010 ose för ca 4500:- annars.
OK men c320 bee finns väl inte i Sverige ??? Marantz känns som ett säkrare kort |
 |
|
tek
Member

229 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 16:43:44
|
320bee kommer i november till hifiklubben |
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 16:45:44
|
320bee kommer i november till hifiklubben
OK finns det några länkar till testresultat ??? vad har den för prestanda ?? valet av förstärkare beror mkt på vilken högtalare man väljer |
 |
|
tek
Member

229 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 16:49:15
|
NAD C320BEE förstärkare Bokstäverna BEE står för Bjørn Erik Edvardsen, mannen bakom den legendariska förstärkaren NAD 3020. Att hitta hans initialer på en ny förstärkare betyder att det är något riktigt speciellt i görningen!
Nyhet som kommer i början av november
Bjørn Erik Edvardsen anses som en av världens bästa förstärkarkonstruktörer. I slutet av 70-talet chockade (och förändrade) han en hel hifi-värld med en billig 20-watts förstärkare som spelade skjortan av exklusiva kraftverk från både Japan och USA. Förstärkaren hette 3020 och den lade grunden för märket NAD så som vi känner det idag.
Arvet förs vidare Vid första ögonkastet ser C320BEE ut som vilken traditionell NAD-förstärkare som helst. De rundade hörnen är visserligen nya, men annars ser allt ut som det brukar. Men det är på utsidan... Invändigt sitter en förstärkardel på 2x50 watt i 8 ohm, och det är givetvis äkta watt det handlar om. Effekten är den allra lägsta som förstärkaren kan lämna. För NAD är det en väsentlig skillnad på kontinuerlig effekt och dynamisk effekt. Den förstnämnda anger hur mycket förstärkaren klarar under en lång tid, gärna flera timmar. Den dynamiska effekten, däremot, anger hur mycket förstärkaren kan lämna under korta perioder, mätt i sekunder eller delar av sekunder. All musik är dynamisk. Därför anser NAD att det är viktigare hur mycket en förstärkare klarar under kortare perioder än hur mycket den klarar om den spelar en enda ton under en lång tid. När det behövs kan C320BEE lämna hela 2x110 watt i 8 ohm, och det kan den göra så länge musiken kräver det. Eftersom NADs förstärkare genomgående har en hög strömstyrka kan C320BEE lämna en högre effekt i takt med att belastningen ökar. I 4 ohm har den en dynamisk effekt på 2x160 watt och i 2 ohm – en belastning som de flesta förstärkare i denna prisklass inte klarar av över huvud taget – lämnar den hela 2x210 watt!
PowerDrive Mycket av den extrema effekten som C320BEE klarar att lämna beror på en helt ny teknik som NAD kallar PowerDrive. De som följt NADs utveckling har säkert hört talas om Power Envelope och ISC (Impedance Sensing Circuitry), tekniker som varit en viktig del av NADs förstärkare. PowerDrive är en vidareutveckling av dessa båda tekniker och är i grova drag en strömförsörjning som arbetar i flera steg. Den utgår från musiksignalen och bestämmer blixtsnabbt hur mycket ström förstärkaren behöver använda. Förstärkarens egenskaper anpassas alltså kontinuerligt efter musiken, vilket optimerar musikens dynamiska egenskaper. Tack vare PowerDrive-tekniken har C320BEE mycket större kraftresurser än vad effektspecifikationen anger. Detta är också ett mycket ekonomiskt sätt att konstruera en förstärkare. Det finns inte längre något behov för att överdimensionera strömförsörjning och tillhörande kretsar, vilket gör att priset sjunker.
Från C320 till C320BEE Förutom den nya PowerDrive-tekniken skiljer sig C320BEE från föregångaren C320 på följande områden: BEE-versionen har en 25 % högre effekt, tack vare en kraftigare och bättre strömförsörjning. Förstärkaren klarar större och mer tungdrivna högtalare, samtidigt som musiken låter mer dynamiskt och ännu mindre ansträngt. Nya volym- och tonkontroller används. Dessa är av högre kvalitet och påverkar ljudsignalerna som passerar dem mindre. Musiken låter klarar och mer detaljerad, och signalen låter bättre även om man spelar på låg volym. En ny, lättanvänd fjärrkontroll. Jämfört med tidigare modeller så har den nya något större knappar som sitter placerade på ett mer översiktligt sätt.
NAD C320BEE – What Hi-Fi? Product of the Year 2002 ”The NAD blew us away when we first reviewed it, delivering breathtaking performance whatever music we threw at it. It’s the extra sense of power and improved dynamics that initially impress, but there’s also plenty of precision and control – the redesigned circuits uncovering extra levels of detail compared to other budget amplifiers. The NAD C320BEE is a genuinely stunning amplifier for the money, setting new performance standards in its class – what more recommendation do you want for a Product of the Year?”
2x50 watt kontinuerlig effekt i 8 ohm 2x110 watt dynamisk effekt i 8 ohm 2x160 watt dynamisk effekt i 4 ohm 2x210 watt dynamisk effekt i 2 ohm Fjärrkontroll PowerDrive Pre Oute/Main In-kontakter 7 guldpläterade linjeingångar Ringkärnetransformator Soft Clipping 12 trigger-funktion Hörlursutgång |
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 16:54:26
|
NAD C320BEE förstärkare Bokstäverna BEE står för Bjørn Erik Edvardsen, mannen bakom den legendariska förstärkaren NAD 3020. Att hitta hans initialer på en ny förstärkare betyder att det är något riktigt speciellt i görningen!
Nyhet som kommer i början av november
Bjørn Erik Edvardsen anses som en av världens bästa förstärkarkonstruktörer. I slutet av 70-talet chockade (och förändrade) han en hel hifi-värld med en billig 20-watts förstärkare som spelade skjortan av exklusiva kraftverk från både Japan och USA. Förstärkaren hette 3020 och den lade grunden för märket NAD så som vi känner det idag.
Arvet förs vidare Vid första ögonkastet ser C320BEE ut som vilken traditionell NAD-förstärkare som helst. De rundade hörnen är visserligen nya, men annars ser allt ut som det brukar. Men det är på utsidan... Invändigt sitter en förstärkardel på 2x50 watt i 8 ohm, och det är givetvis äkta watt det handlar om. Effekten är den allra lägsta som förstärkaren kan lämna. För NAD är det en väsentlig skillnad på kontinuerlig effekt och dynamisk effekt. Den förstnämnda anger hur mycket förstärkaren klarar under en lång tid, gärna flera timmar. Den dynamiska effekten, däremot, anger hur mycket förstärkaren kan lämna under korta perioder, mätt i sekunder eller delar av sekunder. All musik är dynamisk. Därför anser NAD att det är viktigare hur mycket en förstärkare klarar under kortare perioder än hur mycket den klarar om den spelar en enda ton under en lång tid. När det behövs kan C320BEE lämna hela 2x110 watt i 8 ohm, och det kan den göra så länge musiken kräver det. Eftersom NADs förstärkare genomgående har en hög strömstyrka kan C320BEE lämna en högre effekt i takt med att belastningen ökar. I 4 ohm har den en dynamisk effekt på 2x160 watt och i 2 ohm – en belastning som de flesta förstärkare i denna prisklass inte klarar av över huvud taget – lämnar den hela 2x210 watt!
PowerDrive Mycket av den extrema effekten som C320BEE klarar att lämna beror på en helt ny teknik som NAD kallar PowerDrive. De som följt NADs utveckling har säkert hört talas om Power Envelope och ISC (Impedance Sensing Circuitry), tekniker som varit en viktig del av NADs förstärkare. PowerDrive är en vidareutveckling av dessa båda tekniker och är i grova drag en strömförsörjning som arbetar i flera steg. Den utgår från musiksignalen och bestämmer blixtsnabbt hur mycket ström förstärkaren behöver använda. Förstärkarens egenskaper anpassas alltså kontinuerligt efter musiken, vilket optimerar musikens dynamiska egenskaper. Tack vare PowerDrive-tekniken har C320BEE mycket större kraftresurser än vad effektspecifikationen anger. Detta är också ett mycket ekonomiskt sätt att konstruera en förstärkare. Det finns inte längre något behov för att överdimensionera strömförsörjning och tillhörande kretsar, vilket gör att priset sjunker.
Från C320 till C320BEE Förutom den nya PowerDrive-tekniken skiljer sig C320BEE från föregångaren C320 på följande områden: BEE-versionen har en 25 % högre effekt, tack vare en kraftigare och bättre strömförsörjning. Förstärkaren klarar större och mer tungdrivna högtalare, samtidigt som musiken låter mer dynamiskt och ännu mindre ansträngt. Nya volym- och tonkontroller används. Dessa är av högre kvalitet och påverkar ljudsignalerna som passerar dem mindre. Musiken låter klarar och mer detaljerad, och signalen låter bättre även om man spelar på låg volym. En ny, lättanvänd fjärrkontroll. Jämfört med tidigare modeller så har den nya något större knappar som sitter placerade på ett mer översiktligt sätt.
NAD C320BEE – What Hi-Fi? Product of the Year 2002 ”The NAD blew us away when we first reviewed it, delivering breathtaking performance whatever music we threw at it. It’s the extra sense of power and improved dynamics that initially impress, but there’s also plenty of precision and control – the redesigned circuits uncovering extra levels of detail compared to other budget amplifiers. The NAD C320BEE is a genuinely stunning amplifier for the money, setting new performance standards in its class – what more recommendation do you want for a Product of the Year?”
2x50 watt kontinuerlig effekt i 8 ohm 2x110 watt dynamisk effekt i 8 ohm 2x160 watt dynamisk effekt i 4 ohm 2x210 watt dynamisk effekt i 2 ohm Fjärrkontroll PowerDrive Pre Oute/Main In-kontakter 7 guldpläterade linjeingångar Ringkärnetransformator Soft Clipping 12 trigger-funktion Hörlursutgång
OK mycket läsning men finns det bilder på den ??? |
 |
|
tek
Member

229 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 17:22:44
|
 |
Edited by - Pjotre on 2002/10/14 21:29:17 |
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 17:37:50
|
http://www.hifiklubben.se/images/pictures/large/nadc320bee.jpg
OK ser väl OK ut, ingen skönhet direkt men man får väl lyssna på den när den kommer, känns bara lite fel att matcha den till ett par högtalare för 30.000 kr (JM Lab Electra)
|
 |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 19:40:50
|
Självklart kan man alltid testa produkter, såvida man inte bor långt ut på vischan, men det brukar finnas en större ort i närheten i alla fall, så det där är bara en dålig ursäkt för att slippa lite besvär, hur vet du att det som står i tidningen stämmer överens med din kringutrustning ??? tänk på att när man testar i tidningar använder man oftast en ganska dyr kringutrustning
Ja, men man kan inte alltid göra det. Om jag tar mig t ex. Jag ska köpa en ny skivspelare. Dom spelarna som är av intresse är VPI TNT HR-X och SME 30/2. VPI finns det INGEN i sverige och ingen lär ta in någon heller om jag inte köper den dom tar in. SME kan kanske tas in av Veteran hifi, men då kommer vi till nästa problem, armen och pick-upen. Dom armar som är av intresse efter tester, privat personer, och annat är SME V, Graham 2.2 och VPI JWN-12.5. SME V har veteran hifi men dom har endast Graham 2.0, och ingen VPI finns i sverige. Sedan så OM dom har en SME 30/2 inne så kan jag bara testa den med SME V armen för man behöver en tonarms platta som är speciellt borrad för någon annan arm. Nästa problem är pick-up. Har väl några som är intressanta men hur många är det man kan testa på SME 30/2 (OM den finns inne).?? Inte många, och hur ska jag testa dom, för det dröjer ett tag att byta pick-uper och ställa in dom.
Nej, det handlar inte om att vara bekväm, jag åker ofta till Stockholm, Göteborg, etc för att lyssna på saker men när dom sakerna inte ens finns i Sverige så är det ganska lönlöst.
Såklart så vet jag inte exakt hur dom låter i verkligheten men jag har några favorit hifi recensenter som jag tror jag vet ganska väl hur dom har sin preferenser. För med seriöst gjorda test så kan man få en ganska bra bild av produkten. MEN jag skulle ALDRIG köpa en högtalare utan att lyssna på.
Så jag anser inte att jag är slö eller slapp.
MVH
Mattias
|
 |
|
Daniel
Member

634 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 20:24:45
|
Hej nin.
Vilket jobbigt men kul projekt du har. Det hade varit schysst om du kan publicera dina erfarenheter när du är klar.
Några frågor:
Vilka recensenter litar du på? Jag misstänker att de inte jobbar på What Hifi eller liknande.
Varför har du inte Clearaudio på din lista?
Eller rättare sagt varför valde du just som du gjorde?
mvh |
 |
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 20:25:45
|
Nu är vi långt ifrån ämnet 'budget' ... men ändå. Vilken pickup tänker du ha till?
Mässan i Frankfurt kanske har spelarna, en tripp dit för att se dem i verkligheten? Se, inte prova, för inte heller där tror jag man får 'pilla själv'.
Göteborg (där jag bor) är en ökenstad vad gäller analogt. Om man vill höra något annat än en LP12:a, så är det kört :( |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 21:22:24
|
Ljudskillnaden mellan olika apparater är så liten i A-klasse att man i stort kan ta vilket märke som helst, men, för att framtidsäkra lite så väljer man en amp som har mkt effekt och ström så att man kan labba med olika högtalare, välj NAD (vadå NAIM?). |
sound pollution |
 |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 21:53:59
|
Ja, det är Off topic men ska svara igen, Sorry Mats!
Vilket jobbigt men kul projekt du har. Det hade varit schysst om du kan publicera dina erfarenheter när du är klar.
Ja Daniel, jag kommer att göra det och kanske bitvis om jag uppgraderar mig först på min gamla spelare.
Vilka recensenter litar du på? Jag misstänker att de inte jobbar på What Hifi eller liknande
Nej, verkligen inte. 2 av mina favoriter är Michael Fremer på Stereophile och Roy Gregory på Hifi+. Dom testar väldigt mycket pick-uper, spelare, armar mm.
Jo, Clearaudio's pick-uper är av intresse.
Ja, efter läst tester, läst vad folk har sagt om dom. Har du något mer jag kan ha koll på eller?
Nu är vi långt ifrån ämnet 'budget' ... men ändå. Vilken pickup tänker du ha till?
Vet inte. Dom som jag vet nu kan vara intressanta är Lyra Helikon, Ortofon Jubilee, Clearaudio signature/gamma 2001. Eller någon annan. En som är klar är Lyra Helikon MONO versionen. För jag ska ha en separat mono pick-up också. Men pick-uper är något som jag "kan" köpa och jämföra själv utan att gråta. Kan ju alltid ha några extra pick-uper.
Mässan i Frankfurt kanske har spelarna, en tripp dit för att se dem i verkligheten? Se, inte prova, för inte heller där tror jag man får 'pilla själv'.
Ja, jag tänkte åka dit nåsta gång, det är till våren va?? Ska du dit?
|
 |
|
Daniel
Member

634 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 22:17:43
|
Ja, det är Off topic men ska svara igen, Sorry Mats!
Ja Daniel, jag kommer att göra det och kanske bitvis om jag uppgraderar mig först på min gamla spelare.
Vilka recensenter litar du på? Jag misstänker att de inte jobbar på What Hifi eller liknande
Nej, verkligen inte. 2 av mina favoriter är Michael Fremer på Stereophile och Roy Gregory på Hifi+. Dom testar väldigt mycket pick-uper, spelare, armar mm.
Jo, Clearaudio's pick-uper är av intresse.
Ja, efter läst tester, läst vad folk har sagt om dom. Har du något mer jag kan ha koll på eller?
Vet inte. Dom som jag vet nu kan vara intressanta är Lyra Helikon, Ortofon Jubilee, Clearaudio signature/gamma 2001. Eller någon annan. En som är klar är Lyra Helikon MONO versionen. För jag ska ha en separat mono pick-up också. Men pick-uper är något som jag "kan" köpa och jämföra själv utan att gråta. Kan ju alltid ha några extra pick-uper.
Ja, jag tänkte åka dit nåsta gång, det är till våren va?? Ska du dit?
Som sagt Sorry Mats. Kanske skall vi starta en ny tråd?
Kul nin, jag misstänkte att du hade Roy Gregory på listan. Han är helt klart min favorit. Har inte han en Clearaudio Master Reference privat?
Tänkte nämligen att du borde ha en sådan på listan.
Jag är ganska ny i vinylvärlden. Men har inga planer på att gå tillbaks till ettor och nollor. Jag har en Clearaudio Champion (uppgraderingsbar) med Rega RB300 uppgraderad med Incognitos kablar och originlives "bakstycke". Puppa är Jubilée. Är du sugen att lyssna är du välkommen när du är i Stockholm. |
 |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 00:59:11
|
Ja, det är nog bäst att starta en ny tråd... |
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 07:41:06
|
Ja, det är nog bäst att starta en ny tråd...
Visst visst R-klubben
  |
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 19:40:09
|
Ja, det är nog bäst att starta en ny tråd...
Visst visst R-klubben |
 |
|
Topic  |
|
|
|