HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bybee purifiers
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2002/10/14 :  18:11:32  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Är det någon som har erfarenhet av bybee purifiers i högtalare av lite bättre sort.
Mvh

ombud för Intelligent Sound

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/10/14 :  18:13:14  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
Varför avslutas frågan med tre st. gapflabbisar?

Driver:https://www.sybariteaudio.se
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2002/10/14 :  18:15:25  Show Profile Send gromit a Private Message
Var det inte nån som satte in sådana i sina Revel Studio?

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2002/10/14 :  18:23:53  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Tyckte bara att dom såg glada ut och hade fin färg, hade du för övrigt någon åsikt i frågan?

Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/10/14 :  18:24:02  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Är frågan seriös så finns det några på forumet med erfarenhet, Jorma kan säkert svara.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/10/14 :  18:27:46  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
quote:
Originally posted by räven

Tyckte bara att dom såg glada ut och hade fin färg, hade du för övrigt någon åsikt i frågan?

Tips: Gör en sökning på "Bybee" på forumet.

Se även tråden:"varför gör vi det här?"

mvh

Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/10/14 :  18:29:33  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
quote:
Originally posted by s.m.f

Är frågan seriös så finns det några på forumet med erfarenhet, Jorma kan säkert svara.

För rävens info kan jag berätta att Jorma saluför dessa i sverige.

Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2002/10/14 :  18:35:30  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Tack Morello, och det var inte meningen att vara otrevlig bara uppriktig.

Go to Top of Page

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2002/10/14 :  21:14:54  Show Profile Send Tifosi a Private Message
Ursäkta att jag frågar men vad är dessa bybee purifiers och vad skall man ha dem till?
Bara lite nyfiken..
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/10/14 :  21:18:13  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Det var CH som satte in sådana i sina Revel, eller skulle sätta in... Jag vet aldrig om han tordes... ;o)
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/10/14 :  21:33:03  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by räven

Är det någon som har erfarenhet av bybee purifiers i högtalare av lite bättre sort.
Mvh

Dom är standardmonterade i Mårten Design,s nya Coltranehögtalare efter 6 veckors utvärdering. Och jag har dom monterade i mina Sonus Faber Electa Amator2. Dom ökar upplösningen och dynamiken utan att något annat låter sämre.
Von Schweikert har dom standarmonterade i en av sina högtalare. DB100:
http://www.vonschweikert.com/db100main.htm
"BYBEE QUANTUM PURIFIER
In addition, we have employed the Bybee Quantum Purifiers to eliminate high frequency distortion caused by RFI and other high frequency noise. These filters absorb distortion above the range of audibility to ensure very quiet operation of the horn tweeter in the critical range. Although this technique is controversial, the sonic effects are quite audible and dramatic. We believe the DB-100 to have the smoothest yet most detailed sound available, cost-no-object!"

Och fler högtalartillverkare är på gång!!! 4 internationellt.
Och ett par som håller på att prova i Sverige.

Dom används också i andra apparater än högtalare.
Steve Huntley. tidigare Wadiakonstruktör, modifierar Wadior med Bybee Quantum Purifiers.

http://www.bybeetech.com/reviews.html

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/10/14 :  21:37:08  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by Pjotre

Det var CH som satte in sådana i sina Revel, eller skulle sätta in... Jag vet aldrig om han tordes... ;o)

Han har inte fått in dom ännu. När jag har haft tid, så har inte han och vise versa. Vi bor ju en 10-12 mil ifrån varandra, så vi får se när bägge har tid för en operation i Revellarna. Det var CH som tipsade mig om Bybee, och undrade om jag inte skulle ta hem några på test. Och det har blivit lyckat åtminstone för Coltrane hitills.

Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2002/10/14 :  21:47:20  Show Profile Send Daniel a Private Message
Hej Jorma.

Några frågor om du har tid.

Hur många behöver man? Jag har tvåvägshögtalare.

Var/hur monteras de in?

mvh
Daniel
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/10/14 :  21:49:25  Show Profile Send n00b a Private Message
Herr Engel !!!

Bybee Bybee !!

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/10/14 :  21:54:55  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by Daniel

Hej Jorma.

Några frågor om du har tid.

Hur många behöver man? Jag har tvåvägshögtalare.

Var/hur monteras de in?

mvh
Daniel

Bäst blir det med en på varje element. Lödade direkt på elementets lödöra i sreie med plussen. Vi provade dom på Coltrane första gången direkt efter delningsfiltret som på prototyperna fanns utanför lådorna. Det enda som fanns emellan Purifierna och högtalarelementen var ca. en meter högklassig kopplingstråd. När vi efter några veckors positiv test flytta dom och monterade dom direkt på elementen (enl. Jack Bybee,s rekomendation), blev det en stor skillnad på verkan av dom. Störst påverkan var det på diskant och mellanregistret.
Men även på basarna var påverkan så positiv att dom kommer att monteras i produktionen på samtliga element.
Von Schweikert använder dom bara på diskant och mellanregistret.

Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/10/14 :  21:59:44  Show Profile Send n/a a Private Message
n00b: hehehehe

bybee bybee!

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2002/10/14 :  22:21:39  Show Profile Send Daniel a Private Message
Tack för det Jorma. Det är alltid kul att prova nya grejor.

Jag återkommer om/när det blir aktuellt.
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/10/14 :  22:23:50  Show Profile Send mag a Private Message
Jag fattar fortfarande inte hur dom funkar, antar att jag aldrig kommer att göra det heller dock. Är det hemligt vad dom gör mer exakt och i så fall varför då

eller var det innehållet som var hemligt och i så fall varför

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/10/14 :  22:25:57  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by Ranefjord

n00b: hehehehe

bybee bybee!

tacka herr engel =)))

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/10/14 :  22:28:40  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
I sammanhanget kanske man bör påpeka att de fysikaliska effekterna hos dessa små prylar är okänd.
Vidare kan det vara värt att kontemplera en stund på vad Bybee skulle kunna tänkas göra med signalen
Hur skulle Bybee kunna skilja oönskad ström från signalströmmen och i så fall var skulle den strömmen ta vägen
Bybee är INTE något shuntelement.
quote:

These filters absorb distortion above the range of audibility to ensure very quiet operation of the horn tweeter in the critical range.

Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/10/14 :  22:35:37  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
quote:
Originally posted by mag

Jag fattar fortfarande inte hur dom funkar, antar att jag aldrig kommer att göra det heller dock. Är det hemligt vad dom gör mer exakt och i så fall varför då

eller var det innehållet som var hemligt och i så fall varför

Det skulle vara intressant om någon ville undersöka Bybee på en makroskopisk nivå med avseende på tex olinjäritet.

En hypotes:
Kan det vara så att Bybee introducerar en trevlig distortion

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/10/14 :  22:42:58  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by Morello

I sammanhanget kanske man bör påpeka att de fysikaliska effekterna hos dessa små prylar är okänd.
Vidare kan det vara värt att kontemplera en stund på vad Bybee skulle kunna tänkas göra med signalen
Hur skulle Bybee kunna skilja oönskad ström från signalströmmen och i så fall var skulle den strömmen ta vägen
Bybee är INTE något shuntelement.

Det handlar inte om oönskad ström, så vitt jag har förstått teorierna bakom Bybee. Utan det handlar om kvantfysik, partiklar som är mindre än elektronerna, som påverkar elektroner. Alltså inte elektriskt mätbart med vanliga elmätmetoder. Och kanske idag inte mätbart, men kanske synbart med elektronmikroskop. Vi får se vad Sten och hans forskarvänner kan få fram på Chalmers. Jag kan inte mer om kvantfysik än vad jag har läst på Jack Bybee,s hemsidor och fått förklarat en del av Sten Eriksson.
Men dom påverkar ljudet mer än strömkablar, Shakti och allt annat som jag har provat i min anläggning.
Och skillnaden mellan olika signalkablar, högtalarkablar, strömkablar, Shakti och annat som man testar i anläggningen blir mycket tydligare att urskilja med dessa Bybee,s. Men det är alltså inget som man bara kopplar in i anläggningen, utan det krävs lödarbete också, och att modifiera inne i en apparat kräver en del kunskaper också.
I nya apparater och högtalare riskerar man att garantin inte gäller om man monterar in något som inte var med från produktionen.

Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2002/10/14 :  22:46:27  Show Profile Send lars a Private Message
Det låter som om det skulle kunna vara en gammal hederlig drossel som man för länge sen (även idag) använder för att filtrera bort höga frekvenser med. Dom skriver ju själva "to eliminate high frequency distortion caused by RFI and other high frequency noise. These filters absorb distortion above the range of audibility ".

Transparent tar också bort höga frekvenser (högt ovanför det hörbara området) i sina filterboxar.

Men jag har lite svårt att förstå att RFI-strålning skulle ha så hög energi så att det tydligt hörs genom högtalarna. Möjligen att det kommer in till slutsteget och förstärks där innan det går in till högtalaren. Men det förklarar inte att det var effektivare att sätta ByBee nära elementen än vid högtalarkontakterna.

Det är tur att man inte kan allt. Vad skulle man då vara nyfiken på.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/10/14 :  22:53:34  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by lars

Det låter som om det skulle kunna vara en gammal hederlig drossel som man för länge sen (även idag) använder för att filtrera bort höga frekvenser med. Dom skriver ju själva "to eliminate high frequency distortion caused by RFI and other high frequency noise. These filters absorb distortion above the range of audibility ".

Transparent tar också bort höga frekvenser (högt ovanför det hörbara området) i sina filterboxar.

Men jag har lite svårt att förstå att RFI-strålning skulle ha så hög energi så att det tydligt hörs genom högtalarna. Möjligen att det kommer in till slutsteget och förstärks där innan det går in till högtalaren. Men det förklarar inte att det var effektivare att sätta ByBee nära elementen än vid högtalarkontakterna.

Det är tur att man inte kan allt. Vad skulle man då vara nyfiken på.

Det är ingen drossel, utan dom består av en keramisk förening av enl. Jack Bybee, jordmetaller som bla. har använts till supraledarforskning. Exakt vilka jordmetaller som ingår håller Chalmers på att plocka fram. Det är den enklaste biten i deras undersökning av Bybee,s. Och dom påverkar likspänning lika mycket som växelspänning. Det var till likströmsförsörjningen av passiv sonarutrustning i USA,s atomubåtar som dom togs fram ursprungligen.
För att öka upplösningen i sonaren, som är en avlyssningsapparat.
http://www.bybeetech.com/

Edited by - Jorma on 2002/10/14 23:00:22
Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/10/14 :  23:02:47  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
Om vi antar att Bybee brusar mindre (termiskt brus och hagelbrus) än motsvarande läng kopartråd, hur förklarar man då att det skulle brusa mindre än att inte ha någon Bybee elelr koppartråd alls.

Dessutom bör man betänka att det termiska bruset i en kabel med resistansen 0.1 ohm vid rumstemperatur(290K) ligger cirka 175 dB UNDER 2.83 volt. (redogjorde för det i en annan tråd)

Med en högtalare vars känslighet är 90dB/(2.83 volt) hamnar bruser 85dB UNDER ÖRATS TRÖSKELNIVÅ. Det är en marginal som heter duga. Att överhuvudtaget tala om brus framstår i mina ögon som helt absurt.

mvh

PS. har Jorma kontemplerat att det möjligtvis kan vara så att Bybee ger distortion? (en hypotes värd att pröva)DS.

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/10/14 :  23:05:40  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Bybee Quantum Purifiers to eliminate high frequency distortion caused by RFI and other high frequency noise.

Om RFI kan jag inte hitta något på Bybee,s hemsidor, så det kan vara en dålig gissning från Schweikert. Dom arbetar inte på det viset om jag har förstått det hela rätt. Det är därför som Jack Bybee har valt att kalla dom för Purifiers istället för filter.

Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000