| Author |
Topic  |
|
|
jhnmn
Member

230 Posts |
Posted - 2005/04/23 : 03:26:32
|
Hur många här på forumet har varit uppe i fjällen och vandrat?
Trots att man är född och uppväxt i norrbotten har man tyvärr bara fjällvandrat en gång (och det var i lumpen, då kunde man inte riktigt njuta fullt ut).. dock funderar jag starkt på att bege mig uppåt igen.
Vad ska man tänka på? Vad ska man ha med sig? Några särskilda tips på sevärdheter och/eller särskilda ställen att besöka? Att vandra efter någon slags led är inte aktuellt.. det är karta och kompass som gäller, sen får man gå dit man känner för 
Googlar man på fjällvandring blir man så jävla jävla jävla (ursäkta, men.. ) sugen på att packa ryggsäcken och bege sig uppåt.
Helt galet vackert och härligt... måste dit i sommar!
edit: stavningen var inte direkt av världsklass. |
jhnmn - studenthifi @ http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32550 |
Edited by - jhnmn on 2005/04/23 03:41:02 |
|
|
jhnmn
Member

230 Posts |
|
|
Fisksmisk ola
Member

1763 Posts |
Posted - 2005/04/23 : 10:19:16
|
Jag brukar gå i fjällen ungefär varje sommar. Rekommenderar det verkligen. Ja, vad ska man ha med sig: Tält, om du vill sova, och allt som hör dit(sovsäck, liggunderlag mm.). -Stormkök -Karta och kompass -Skavsårsplåster...OBS Viktigt! -Beroende på var du går så får du bestämma dig för stövlar eller kängor, själv brukar jag gå i gymnastikskor när jag går på led och där det är torrt. Det blir lättare att gå tycker jag men det är ju inte lika säkert mot vrickade fötter och sånt. -Varma kläder -Myggskydd i form av myggkeps och ganska tjocka tröjor/skjortor, och myggmedel. -Regnkläder -Kamera
-Mat: Jag bruar äta en hel del makaroner med en slags pesto man kan köpa på tub. Torrmat, typ soppor och såser. Man vill absolut inte bära på vatten i onödan, och inte glasburkar heller. En sak du kan tänka på är att det kanske finns ängs-/bergssyra, de ka man laga ganska god sallad med om man blir lite trött på att vara utan grönsaker efter ett par dar. -Se till at någon vet var du ska gå och när du tänker komma hem så de kan ringa fjällräddningen.
Det är allt jag kan komma på nu.
För 17 jag var ju där uppe i vintras och åkte skidor,i näheten i Björkliden, då gick vi upp på några toppar...Hur fint som helst var det! |
Euroline - T-Amp - DIY |
 |
|
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2005/04/23 : 13:21:02
|
Ohh härligt, fler vandrare 
Hinner inte skriva så mycket nu (LOTR-maraton på g, alla filmer på 13h), men kan varmt rekommenderas siten http://www.utsidan.se för allt möjligt som har med uteliv att göra. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts |
Posted - 2005/04/23 : 14:19:59
|
Nog har man varit på en o annan fjällvanding, både sommar o vindertid.. Men nu är det tyvärr rätt längesedan, så det är helt klart dax för en ny tur  |
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
 |
|
|
jhnmn
Member

230 Posts |
Posted - 2005/04/24 : 15:24:19
|
@Fisksmisk ola Tackar!
ja, skavsårsplåster är tyvärr ett måste ..men mygg? När jag vandrade var det inte alls särskilt myggigt. Det är ju såpass öppet och fläktar på lite, så det var inga problem.. eller så kanske det bara är jag som är van och inte tänker på det. Nåväl, en flaska myggmedel tar ju inte särskilt stor plats.
Just maten blir nog det svåraste. Det blir väl pulverkäk och pasta, vatten hittar man ju på vägen.
Du glömde dock det viktigaste.. snuset!

@Ayn Den länken innehöll en hel massa nyttigt.. tackar! |
 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2005/04/24 : 16:50:55
|
Har vandrat sedan 3 års åldern då jag gick 3 kilometer med en minikånken och en påse Ahlgrens bilar i. Var mäktigt stolt! Har vandrat ca 10-12 gånger i Härjedalsfjällen sedan dess, men tycker att det blivit autobahn för tyska amatörer.Det var bättre förr! Skavsårsplåster/compeed mm och Marabou Schweitzernöt-ju mer ju bättre. Det och ett gott tea är det viktigaste. Sen behövs det ju alltid lite ryggsäck å tält å kök å ombyte å sånt.... På Naturkompaniet har jag hittat en bra packlista som känns ganska komplett och riktig. |
 |
|
|
Fisksmisk ola
Member

1763 Posts |
Posted - 2005/04/24 : 16:51:26
|
Myggen kan faktiskt variera väldigtmycket, jag vet inte hur det är uppe i abisko, men dä jag brukar gå omkring, i Vindelfjällen varierar det väldigt. Ena året är det nästan ingening, andra året ser man inte solen för alla mygg(nja så farligt är det kanske inte). Sedan kan det variera ganska mycket olika dagar. T.ex om det blåser brukar det vara ok.
"eller så kanske det bara är jag som är van och inte tänker på det." Jo det kan ju bero på att jag är från "fjollträsk" Är rätt van jag med dock. |
Euroline - T-Amp - DIY |
 |
|
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2005/06/19 : 21:15:24
|
Lyfter den här tråden...ska ut och vandra i slutet av juli, det blir i Sarek. Någon som har nån favorittur i området som han/hon vill tipsa om? Nån tidsbegränsning finns egentligen inte, vi går så länge som vi behöver och vill. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
|
Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts |
Posted - 2005/06/19 : 22:12:25
|
Myggen är mycket hårdare mot oss sörlänningar fick jag erfara förra sommaren  
Kanske blir ni som bor längre norrut "imuna"? |
Min anläggning När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?  |
Edited by - Nitram on 2005/06/19 22:14:51 |
 |
|
|
filikoster
Member

692 Posts |
Posted - 2005/06/19 : 22:21:04
|
| Vandring i den nordiska fjällvärlden är mirakelolja för själen. Om jag bara hade tid att göra det oftare. |
Never trust someone who claims to be God. |
 |
|
|
ohmega
Member

4651 Posts |
Posted - 2005/06/19 : 23:48:04
|
Mirakelolja??!! Bli svett, trött å dessutom ansträngande (kan inte vara nyttigt )å kostar pengar??!!
Det låter inte som en bra idé...
Skämt åsido, jag har aldrig vandrat i fjällen...men NÅN gång i livet vill man nog pröva på det . |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
 |
|
|
jhnmn
Member

230 Posts |
Posted - 2005/06/20 : 03:02:36
|
@Ayn trevligt! lustigt att du lyfte tråden förresten, var just på väg att göra det själv.. har nämligen planerat in en tur nu.
Den blir tyvärr lite väl kort, bara 2½ dag  Sticker på tisdag morgon och kommer hem lagom till midsommarfirandet på fredag eftermiddag, lagom sliten och skitig 
Det är ju tyvärr inte den allra bästa säsongen, snön ligger delvis kvar och det är allmänt blött i marken. SMHI har just gått ut med en varning om "mycket höga flöden" i fjälltrakterna och spår regn de närmaste dagarna.. men tåget tar bara 3½ timme och kostar strax under 200 spänn så vi drar ändå iväg, lite på vinst och förlust.
Annars är det väl bara att anpassa väg, kläder och tempo efter förutsättningarna.
Vi ska hoppa av i Abisko, vandra runt lite planlöst (svårt att planera allt för detaljerat när man inte riktigt vet hur terrängen ser ut) och på torsdag kväll landa i en liten stuga i Vassijaure. Det enda vi direkt planerat in är att se Sveriges siktklaraste sjö, Trollsjön.
om jag inte trillar i plurret med kameran så lär jag lägga upp några bilder här sen  |
 |
|
| |
Topic  |
|