Author |
Topic  |
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 09:00:16
|
Jag har min S1:a på uppgradering. Det är tyst i musikrummet!!!! I helgen så räddade signaturen Sanoj mig från tystnaden. Han tog med sig sin Amplifix och CDFIX och sina nyinköpta Audioquest Dragonkablar och vi skrämde liv i systemet.
Anläggningen kommer då - förutom fixarna - att bestå av Audio Physic Avanti 3 högtalare och Nordost Valhalla balanserad signalkabel. I detta sammanhang är ju fixarna en ganska enkel anrättning. Likaså är upplösningen i anläggningen hårresande hög och det finns inga "försonande" drag i form av gullegullljud för undvikande av lyssningströtthet etc. Skulle elektroniken klara av dessa betingelser var frågan.
CDFIX:en är ny och hade bara snurrat 2 dygn innan detta elddop. Vi satt där en stund och lyssnade utan att notera så mycket konstigheter. Inga konstigheter alls egentligen. Hmmm, kan det låta så bra...
Amplifixen skickar på bra med kräm till basarna, fixarna ihop ger en torr men djup bas (Avantin går till 28 Hz, suben var urkopplad), som också kan beskrivas med favoritordet "snabb" .
Man kan lätt placera ut de som spelar både i djup- som sidledes, applåder låter naturligt, diskanten är en smula "schhhh" men jag har hört oinspelade CDFIX:ar förr så detta tror jag inte har något med hur den i inspelat skick låter att göra. Egentligen var jag synnerligen förvånad över att den inte lät mer kallt och rått. Vi noterade också att mekaniken gick med ett sådant där dyrt "väsande", alltså inget plastrassel som är så vanligt med de allra flesta CD-spelare, även mycket dyra sådan. När den når botenläget hörs ett "doff", inte ett "sprlaiiink", ja ni har ju säkert hört diverse varianter själva....
Pudelns kärna som vi satt och grunnade på var de ibland efterhängsna ryktena om diverse ljusheter som fixarna skall ha för sig i ljudåtergivningen. Av detta fanns inget. Inget alls!! Vi lyssnade på ganska elaka inspelningar med Dee Dee Bridgewater, snälla saker med bandbrus som Jan Johanson på piano och Riedel på bas, mångpåläggsinspelningar med Monika Z:as sömniga "s"-ljud.... inget!
Om det funnits där hade vi hört det, tveklöst, min anläggning är det mest avslöjande jag haft att göra med så långt. Dragonkablarna är i rent silver, say no more.....
Framåt kvällen när fötterna gick i takt med en svängig bluesskiva så konstaterad vi med breda leenden att "nä, ljusa, otäcka och inte svänger det heller, bara plastrappel och billig fjärr.."  
Visst kan man ha en anläggning för 200 lapp med fixar "i mitten", gick utmärkt.
|
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 09:03:39
|
Amplifixen och CDFixen är inte dumma...=) Har också testat att köra dem med lite tyngre uppsättningar och det funkar helt ok. Testade ni ett nätfilter till CDFixen? Det skall visst göra underverk på den.
|
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 09:05:13
|
Jo, den lånade S1:ans normala nätkabel, för alltid fasthängd i en Terminator 0,3 |
 |
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 09:16:24
|
Jag förstår inte varför det är så mycket prat om ”s-ljud” jämnt. Enda gången jag hade ”s-ljud” i min anläggning var då jag testlyssnade ett par högtalare som jag höll på och byggde. Med andra bättre högtalare har jag har provat en hel del olik elektronik, billig som dyr, utan att få fram dessa störiga ”s-ljud” en enda gång. |
 |
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 09:45:19
|
quote: Originally posted by Rebo
Jag förstår inte varför det är så mycket prat om ”s-ljud” jämnt. Enda gången jag hade ”s-ljud” i min anläggning var då jag testlyssnade ett par högtalare som jag höll på och byggde. Med andra bättre högtalare har jag har provat en hel del olik elektronik, billig som dyr, utan att få fram dessa störiga ”s-ljud” en enda gång.
Inte för att jag vet i vilken klass dina diskanter låg i... men om du tar en diskant som spelar/visar allt.. och det finns med S-ljud samt du har någon kass del i anläggningen... då säger jag bara DUCKA! Hehe.
Fel elektronik på mina Mini Utopior är inte skoj... "S en" kan bli ruskiga. Dock med rätt elektronik så blir det helt otroligt bra.
|
 |
|
Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 10:38:16
|
Skulle till att skriva en recension själv, men kan nog inte bättre förklara än föregående talare....det var lite silverglans över den recensionen  
// tack för en trevlig kväll  |
Konsult hos Consulterna |
 |
|
Robis
Member

552 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 10:48:57
|
Nu blir man ännu mer sugen att auditionera CDFix:en juh..!  |
 |
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 10:54:35
|
Jag har inte hört just Utopia diskanten. Men det kan ju vara så att den är speciellt krävande för elektroniken. Vilken elektronik orsakar s-ljud med den? Vilken elektronik gör det inte?
Annars så har jag hört en hel del bra diskanter, dynaudio etc, utan att någon har haft problem med s-ljuden som följd av elektroniken. Mina audiovector avantgarde diskanter har heller inte haft några problem med s-ljud. Men då har jag iof inte testat dom med så mycke olika elektronik ännu.
I mina högtalare med s-ljud så använde jag vifas dyraste diskant. Men det var inte diskant elementet som orsakade s-ljuden, utan det var delningsfiltret som behövde trimmas lite. |
 |
|
s.m.f
Member

1003 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 12:05:16
|
Vad är det för uppgradering på S1:an du har på G? |
Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC s.m.f forever
|
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 15:46:51
|
Vi som köat länge för det ex vi hämtade fick en maskin som inte utan vidare kan uppgraderas med instickskort. Mike måste uppgradera mjukvaran för att uppgraderingen skall funka om du fattar.... Gällde bara de 10 första tror jag. |
 |
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 16:12:27
|
Hmmm... Låter som även jag ska ta en tur till Ankeborg... |
 |
|
Robin84
Member

89 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 16:17:34
|
Rebo: Olika människor är känsliga för olika fel i ljudet. DU kanske inte är så känslig för just s-ljud men destu mer för något annat. |
 |
|
Jonas
Member

738 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 16:17:39
|
Rebo!
Är det M1 eller M3 Avantgarde? Inte rentav S6 väl? MVH |
"My head kissed the ground, I was half the way down" Mina system
|
 |
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 16:52:09
|
Jag är sjukt överkänslig mot S-lud...
Nu har jag till och med börjat inbilla mig att mina 1.3se har s-ljud för sig =((((
Jag är en mycket sjuk man =(((
Men alltså även om nu inte högtalarna är s:iga så har jag ju nu fått för mig det (kanske)... Alltså jag kan sitta med skitinspelningar och lysnna efter dom #¤"/¤)(/&%)&(¤/#"/%# s-ljuden...
Har tänkt på hur det skulle låta om dom inte var där kanske hade blivit f-ljud då =))) Så jag tror nog att felet ligger hos mig och inte i min anläggning =))))
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
 |
|
j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 17:22:28
|
Sladd: Du verkar har provat många lite dyrare högtalare. Har du upplevt att det ofta kan anslutas enkel elektronik till dessa, eller är det enligt din erfarenhet tvärtom?
Jag brukar nämligen uppleva att välljudande och avancerade högtalare ofta funkar med relativt enkla grejor.
Naturligtvis är det "dumt" att skaffa sig mycket bra högtalare och sedan pruta på resten, men det var inte det min fråga handlade om... |
|
 |
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 18:26:40
|
Robis: Tro mig, jag hatar s-ljud. Men jag har sällan hört anläggningar som har problem med det och i dom fallen det har varit s-ljud problem så har det berott på högtalarna.
Jonas: Det är m3 avantgarde. Jag är störtförtjust i denna högtalare 
Noob: 1.3se har väll inga problem med s-ljud. Jag har hört dom med lite olika elektronik och s-ljud problem har de aldrig haft .
j.persson: Det beror så mycket på vilken högtalare det är om den kommer att fungera bra med billigare elektronik. Jag är av den åsikten att man bör lägga mest krut på högtalarna, men en bra högtalare förtjänar bättre elektronik. |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 23:04:07
|
Hej J.person!
jag har egentligen inte provat regelmässigt. men om jag skulle tro så funkar det nog inte så bra. Kostsamma högtalare brukar inte vara speciellt romantiska i sin spelstil. Mycket av den lite enklare elektroniken är antingen beslöjat romantisk för att låta bra i alla väder eller så lider den av elektronisk hysteres med följande tunnt och vasst ljud. Båda låter som regel urk på kostsammare högtalare.
Fast det är ju som med allt annat. Vad menar jag med kostsam och vad innebär "enklare" elektronik i smamanhanget. Fixarna klarade sig ju utmärkt här utan tvekan. Rent generellt tror jag också på att lägga mest pengar på högtaleriet. Men - och det är ett ganska stort men - många tänker likadant och det blir flera högtalare därute som inte tillåts sjunga ut sin fulla potential. Tänk vad många QRS Tellus som lever sina liv med förstärkeri för 5 lapp, 3 lapp på CD-spelaren och så Suprakablage rätt av....
Sanoj har kört med Amplifix till sina Tellusar och en Teac VRDS 10, ihopsnört med enklare kablage. Nu har han bytt upp sig på alla fronter och idag är kablaget updaterat både i signalväg som ut till högtalare och med CDFIX:en så var det hela klart. Och NU sjunger denna burk så vackert att de knappt går att känna igen...
Matchning är med andra ord A och O. Systemet skall hänga ihop. |
 |
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 23:31:07
|
Sladd kunde förklara bättre...=) Riktigt tung elektronik är kul att testa på billigare högtalare också... de kan överraska en totalt.
quote: Originally posted by sladd
Hej J.person!
jag har egentligen inte provat regelmässigt. men om jag skulle tro så funkar det nog inte så bra. Kostsamma högtalare brukar inte vara speciellt romantiska i sin spelstil. Mycket av den lite enklare elektroniken är antingen beslöjat romantisk för att låta bra i alla väder eller så lider den av elektronisk hysteres med följande tunnt och vasst ljud. Båda låter som regel urk på kostsammare högtalare.
Fast det är ju som med allt annat. Vad menar jag med kostsam och vad innebär "enklare" elektronik i smamanhanget. Fixarna klarade sig ju utmärkt här utan tvekan. Rent generellt tror jag också på att lägga mest pengar på högtaleriet. Men - och det är ett ganska stort men - många tänker likadant och det blir flera högtalare därute som inte tillåts sjunga ut sin fulla potential. Tänk vad många QRS Tellus som lever sina liv med förstärkeri för 5 lapp, 3 lapp på CD-spelaren och så Suprakablage rätt av....
Sanoj har kört med Amplifix till sina Tellusar och en Teac VRDS 10, ihopsnört med enklare kablage. Nu har han bytt upp sig på alla fronter och idag är kablaget updaterat både i signalväg som ut till högtalare och med CDFIX:en så var det hela klart. Och NU sjunger denna burk så vackert att de knappt går att känna igen...
Matchning är med andra ord A och O. Systemet skall hänga ihop.
|
 |
|
Terminator
Moved on...

1124 Posts |
Posted - 2002/10/16 : 00:01:02
|
Jag kan bara instämma i att många högtalare har mycket att ge om de matchas med elektronik av god kvalité. Jag har drivit samma högtalare, B&W LCR6 S2 á 7000:-/par, med ett styck surroundreciever á 7000:-, samma reciever + slutsteg á 5000:- till pre-out och nu surroundför- och slutsteg till sammanlagt nypris på 35000:-. Högtalarna har fortsatt att förvåna mig hela tiden, potentialen har nästan kännts obegränsad. Fast nästa gång jag uppgraderar så blir det nog högtalarna, lyssnade på Nautilus 804 i helgen och ojoj vad fint de sjöng för mig . |
 |
|
Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts |
Posted - 2002/10/16 : 00:23:29
|
Håller också helt med dig sladd!
Jm Lab Electra 926 bara fortsätter att förvåna mig desto dyrare elektronik som får driva dom. Tyckte dom lät grymt bra med audio analogue cd och holfi stärkare men när man bytte till en krell cd och annan stärkare och annat kablage så blev det så enormt mycket bättre. Jag hade aldrig trott innan att det skulle bli så stor skillnad som det faktiskt blev. |
Give me my medal because I bleed for it. |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/10/16 : 07:38:43
|
Det är ganska fascinerande med hifi, snart har vi kantrat över på "allt på källan"...   |
 |
|
drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts |
Posted - 2002/10/16 : 07:56:46
|
Jag kommer ihåg när jag i slutet på 80talet lånade hem en kompis goodmans maxim högtalare (en pyttig liten bokhyllehögtalare med ett 4-5tums element i, kostade 80pund i england då tror jag..) drev den från en VPI skivspelare med forselltonarm en förstärkarkombo från illusion och dynamic precision för då nästan 100kakor...lät hur bra som helst...basen satt som en smocka i mellangärdet trots 25kvm rum... |
 |
|
j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts |
Posted - 2002/10/16 : 09:30:02
|
quote: Originally posted by sladd
Hej J.person!
Matchning är med andra ord A och O. Systemet skall hänga ihop.
När jag läser så här lite mellan raderna så känns det som att vi är helt överens. Jag har dock inställningen att man ska börja med högtalarna, framförallt i det rum de skall stå i. Den slutsatsen har jag dragit experimentellt, även om jag kan yttra både en och annan teoretisk förklaring.
Det är alltid roligt att läsa om sådana här experiment. |
|
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/10/16 : 09:34:56
|
Tror också vi är ense. Största påverkaren är högtalarna samt rumsanpassningen.
Man kan ju fixa sig ett döddämpat rum annars också så spelar anpassningen ingen roll längre, allting låter skrot... |
 |
|
bubbas
Member

57 Posts |
Posted - 2002/10/16 : 10:14:52
|
När det gäller kostnader lägger jag hellre pengar på förstärkeri och källan än på kablar och högtalare. OK, jag har vissa krav på högtlare, gillar t.ex. ett "torrt" och "slankt" ljud (ungefär som Avanti, f.ö.). Men enligt mina öron har elektroniken större betydelse för ljudkvaliten.
Hamnar man i de högre skikten, där Avanti III hör hemma, är det förstås värt att lägga lite mer på kablage också. I övrigt tror jag på bra förstärkare i första hand. Det verkar som att förstärkning av en signal, utan tillägg eller reduktion, är en ruggigt svår uppgift.
|
 |
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2002/10/16 : 10:29:18
|
Visst låter även billigare högtalare bättre med elektronik av högsta klass. Men för att kunna njuta av elektroniken fullt ut så är ett par bra högtalare ett måste. Högtalaren är viktigast tycker jag. Men förstärkaren är den pryl som ligger mig närmast hjärtat. Jag gillar maffiga slutsteg  |
 |
|
Topic  |
|