HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Närmast masterbandet eller sanningen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/10/15 :  20:12:17  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Nin, likt Pekka övertygar inte heller mig.

Hur många är det som klagar på CD formatet? Om det vore så många som tyckte att CD är dåligt, varför tog inte vinyl över igen? Om CD var så dåligt skulle ju alla vägra köpa CD och efterfråga vinyl istället. Men så skedde inte vid CD intåget.

Din referens om att vinyl kan ha återgivning upp till 25000 hz i frekvens, hur många referenser och mätningar har du på det? Och vilka skivor har det? Någon har sagt det kanske, men har du sett någon mätning på detta? Det är en klart mätbar historia, och jag skulle gärna vilja se det om någon nu påstår att vinyl har denna bandbredd (-3 dB gränser alltså). De flesta vinyl sjunker gradvis i nivå efter 12-15 kHz, även om låga nivåer kan finnas vid högre frekvens (20-25 kHz).

Här är en quote från Rec.audio:

quote:
Vinyl has certain level-related peculiarities which mean that full
output is only possible in the midband, but the basic FR is from
around 25-30Hz (note that bass is normally summed to mono below 80Hz
and rolled off below 40Hz, to maintain groove depth and spacing) to
around 15-20kHz (normally rolled off from 12-15kHz to avoid
overheating the cutter head). Dynamic range is around 75-80dB for the
very best virgin vinyl, more typically 60-65dB for commercial
pressings, while distortion is around 5% at peak levels, dropping to
around 0.1% at low levels for the best systems with very careful
setup.

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/10/15 :  20:43:55  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Det är väl bara audiofiler (vi) som klagar på cd-formatet, knappast vanligt folk som står för merparten av skivköpen. Det är också audiofiler som önskar nya digitala format, för att cd:n inte 'räcker till'. Vanligt folk bryr sig nog inte om det heller. Cd:n förtjänar sin kommersiella succé, men behöver ju inte vara slutordet i musikåtergivning för det.

Jag tror många skulle bli överraskade om de gav vinylen en chans. Jag vet att jag blev det. Först när jag bränt 50.000:- på en ny cd-spelare insåg jag snopet att 'var det inte bättre än så här?' Jag har inget emot cd av historiska skäl. Jag blev bara besviken.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/10/15 :  21:39:29  Show Profile Send Magnuz a Private Message
quote:

quote:

Så fort jag får möjlighet ska jag bränna några vinyler till cd och se om jag kan höra någon skillnad mot originalet. Kunde man sedan bara gravera några cd på vinyl skulle man ju kunna göra den jämförelsen också, men det är ju inte det lättaste.

Ja, men jag vill gärna veta vad du har för skivspelare, arm, pick-up, riaa och vad det är för skivor, original press? Och vad det är för CD brännare??

Skivspelarens och skivornas kvalitet borde inte ha någon betydelse i det här fallet, eftersom min avsikt bara är att ta reda på om cd-systemet tillför några färgningar, eller om det fortfarande kommer att låta "vinyl". Cd-brännare och -spelare kommer att ha betydelse däremot. Det bästa vore givetvis att göra experimentet i en professionell studio, men då ska man ju ha en sådan också
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/10/15 :  23:21:57  Show Profile Send nin a Private Message
Hur många är det som klagar på CD formatet? Om det vore så många som tyckte att CD är dåligt, varför tog inte vinyl över igen? Om CD var så dåligt skulle ju alla vägra köpa CD och efterfråga vinyl istället. Men så skedde inte vid CD intåget.

Ja, och om du öppnar ögonen så finns det MÅNGA som går tillbaka till vinylen. Står i nästan varje Stereophile så har någon/några skickat in brev att dom gått tillbaka till vinylen för det låter bättre. Fullt med forum på nätet så är det folk som skriver att dom också går tillbaka till vinylen. Fler skivor släpps och säljs på vinyl, mer och mer hårdvara kommer ut, mer och mer annonser i stora tidningar är vinylrelaterande. Så man lär vara ganska blind att inte se det...

Din referens om att vinyl kan ha återgivning upp till 25000 hz i frekvens, hur många referenser och mätningar har du på det? Och vilka skivor har det? Någon har sagt det kanske, men har du sett någon mätning på detta? Det är en klart mätbar historia, och jag skulle gärna vilja se det om någon nu påstår att vinyl har denna bandbredd (-3 dB gränser alltså). De flesta vinyl sjunker gradvis i nivå efter 12-15 kHz, även om låga nivåer kan finnas vid högre frekvens (20-25 kHz).

Pust...Ja, det var KEVIN GRAY, en graverings mästare som sa dom siffrorna. Men SÅKLART så vet Thomas i lilla Sverige bättre. Är så trött på mätningar hit och dit. Om folk hade lyssnat SJÄLV på saker och ting så kanske man slipper dessa tröttsamma debatter hela tiden. Använd öronen istället för ögonen när du lyssnar på musik.

Skivspelarens och skivornas kvalitet borde inte ha någon betydelse i det här fallet, eftersom min avsikt bara är att ta reda på om cd-systemet tillför några färgningar, eller om det fortfarande kommer att låta "vinyl". Cd-brännare och -spelare kommer att ha betydelse däremot. Det bästa vore givetvis att göra experimentet i en professionell studio, men då ska man ju ha en sådan också

Såklart att spelare har en stor betydelse. Men sämre spelare får du inte fram hela vinyl ljudet så då är ju testet ganska meningslöst, IMHO.

Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/10/15 :  23:31:46  Show Profile Send nin a Private Message
Jag vänder på saker och ting. Varför är en CD närmare masterbandet eller "sanningen"??
Är det p g a all jitter som tillför ljudet sin trevliga prägel?
Eller är det den exakta 16 bit 44.1 samplingen av den analoga källan?
Eller är det den "dåliga" frekvens omfånget uppåt, speciellt med filter och dyl?
Eller är det något annat som ger CD'n sitt trevliga ljud?

Och hur ställer sig en "purist" till tanken på up-sampling och dyl? För är inte det
att ändra original signalen till något annat?
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/10/15 :  23:50:05  Show Profile Send nin a Private Message
Tycker denna tråden är väldigt konstig.
För det första så kan inte vi veta hur original mastern låter och därför kan vi inte
säga vilken som är närmare. Men när jag tar upp att Steve Hoffman, som har mastrat hundra tals, ja kanske t o m tusen-tals skivor på audiofil bolag som DCC, som har tillgång till original master och har fullt med olika sorters spelare i hemmet för att lyssa på alla olika sorters band säger att han får LP versionen att låta exakt som original mastern så tycker iaf jag att det väger mer än vad någon vanlig person här har att säga. Sedan få dom komma med vilka mätningar som helst.
Och Steve Hoffman är ju inte den ända kille som är bra på att mastra.

Så visst, CD och LP har olika saker som dom är bäst på, jag föredrar dom saker som LP gör bäst, medans andra föredrar vad CD gör bäst på.

Men att sitta här att snacka olika siffror är helt ointressant, för som vanligt så är det vad som händer i verkliga världen som är intressant och där tycker jag man inte utnyttjar båda formaten till fullo, och framförallt inte CD'n tycker jag.

Så jag förstrå att hifi blir mindre och mindre intressant för vanligt folk. För det finns ju ingen som vågar säga något utan att någon kommer och säger att "det stämmer inte. Det är lätt att mäta". Såg i en annan tråd på ett annat forum att det finns folk som läser här på forumet men vågar inte skriv p g a detta. Tråkigt. För mätningar vissar bara en liten del av "sanningen". Jag vet att mätningar har sin plats, jag mäter ju varje dag på jobbet (jobbar på en stort lab), men dom säger ingenting om musiken upplevelsen, och det är ju DEN jag är intresserad av, inte vad som står på ett papper.

Edited by - nin on 2002/10/15 23:51:30
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/10/16 :  00:04:39  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
För du kan bara inte dumpa en master till CD och tro att det låter bra sedan. Det är ju masterings killarna(tjejerna?) som fixa det underbara ljudet vi får. Utan dom hade vi nog klara oss mer SIBA stereo. Sedan så har du så att CD har problem med att föra över den analoga mastern till digital, så jag ser inte nägra mer problem med vinyl än cd, mer än på presseriet, men det kanske är en del fallgropar för CD där med, det vet jag ej.

Man kan visst dumpa en master till en CD-master och sedan göra en glasmatris av denna master rakt upp och ner. Det är till och med rekomendabelt om man vill bevara välljudet. Masteringteknikerna, dom som processerar ljudet är extremt duktiga på att förstöra väljudande inspelningar som är färdigmixade och klara. Dom kan man vara utan.

Efter att ha gjort en master kan en annalys göras för att kolla felen. Det går med enkelhet att spela in en analog master till digital form vilken sedan blir utan bitfel. Behövs bara en A/D, ett program och en brännare. Själva felkollen och pressningen sköter presseriet och skivorna blir bitidentiska med mastern.

quote:
Ja, eftersom vi bara kan "gissa" vilken som är närmare sanningen så kan vi inte veta.

Jag passar inte in på "vi" här. Jag har jämfört CD mot orginal och hör ingen skillnad.

quote:
Det finns ingen hittils som kommit med något annat än att CD går att göra extremt likt orginalet. Jag tror att för att göra en mer nogran undersökning kring orginaltroheten kring ett medium måste man testa det på ett adekvat sätt.

Jaså? Konstigt att så många klagar på CD'n och att folk vill ha nya DVD-A och SACD om CD'n är så lik originalet.

Inte alls så konstigt. Folk säger så mycket utan att just testat adekvat. Det vill säga att jämföra hur det lät innan det gjordes en CD mot CD´n.

quote:
Men eftersom VI inte kan veta vilken som låter mer korrekt så får vi ta det som låter bäst för oss själva.

Som sagt uteslut mig ur "VI". Men det har ingenting med att göra med att var och en får välja fritt.

quote:
Pröva att bränna dina vinyl på CD. Om sedan brännare och cd-spelare är tillräckligt bra borde resultatet vara mycket svårt att skilja från originalet, löser ju tyvärr inte problemet med de skivor du redan har på cd, dock :(

Ja, och du får INTE lika bra ljud där. Svårare än så är det inte. Men jag vet att t ex Michael Fremer tog sina original pressar på Beatles och brände dom till CD och dom låt KLART mycket bättre än USA CD-pressarna.

Har du jämfört? Och i sådana fall med vilken utrustning? Det kan alltid vara så att apparatfel introduceras i en test så det är viktigt att testa med så transparanta grejor som möjligt för att få en koll på hur bra det kan bli när det är väldans bra.

quote:
Rent generellt kan man väl säga att ljudförändrande mastering knappast görs för att resultatet ska bli mer likt det ursprungliga masterbandet. Det vore ju lite märkligt om så vore fallet.

Ja, jag ÄR inte någon masterings kille men eftersom man använder sådana så KAN man inte bara slänga över en inspelning hur som helst på CD/LP.

Nej det har inte med någon överföringsproblematik att göra i CD-fallet. Det har att göra med att dom vill att det ska låta på olika sätt. Oftast jobbar masteringtekniker digitalt idag. Det finns några saker som man måste/bör göra för att släppa ut en skiva på försäljning. Man måste fixa låtordning, början och slut på låtarna, mellanrummen och PQ-koda skivan. Men man digitaliserar innan man gör detta! Då är det som att jobba med datafiler vilka man bara bränner ner rakt upp och ner.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/10/16 :  00:22:24  Show Profile Send yalpa a Private Message
Hur det lät vid inspelningen eller på nån master är för mig helt ointressant. Så länge alla instrument är med och man kan höra vad som är vad, då gör lite färgning hit och dit inte så mycket. Viktigast är att man inte tröttnar på ljudet och att det går spela högt utan att öronen ger upp. Där är vinyl faktiskt bättre, iaf. på icke-audiofil inspelningar. Vi jämförde U2-war på cd och vinyl(Linn mimik vs LP12)...man hade lust att slänga ut cd-n så vasst lät det. Sen om det lät så vasst i studion, det bryr jag mig inte om als! De får sitta där med sitt skitljud, jag ändrar saker så att det passar mig!

Den här ständiga kapplöpningen för att saker ska låta som de är tänkta att låta visar bara att man inte har en egen idé om hur man vill att det ska låta. Varför ska nån annans smak om vad som är ok vara normen för mig? Ska jag då välja mat och flickvän också efter andras smak eller, duger inte min uppfattning om vad som är bra?
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/10/16 :  00:30:06  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Pust...Ja, det var KEVIN GRAY, en graverings mästare som sa dom siffrorna. Men SÅKLART så vet Thomas i lilla Sverige bättre. Är så trött på mätningar hit och dit. Om folk hade lyssnat SJÄLV på saker och ting så kanske man slipper dessa tröttsamma debatter hela tiden. Använd öronen istället för ögonen när du lyssnar på musik

Nin,

jag lyssnar mycket på vinyl. Men det har inget att göra med det jag frågade om. Om KEVIN GRAY nu menade att viss energi finns upp till 25 kHz, eller om vinyl återger upp till 25 kHz med signifikant energi, är två skilda saker. Jag undersöker saker själv också och har funnit att vinylens tonkurva sjunker signifikant från ca 15 kHz. Jag kan inte använda öronen för att visa att vinyl återger upp till 25 kHz. Varför ska jag tro på något som en person säger, när jag kan testa det själv och när många andra säger att vinylens tonkurva sjunker över 15 kHz?

Ja, och om du öppnar ögonen så finns det MÅNGA som går tillbaka till vinylen. Står i nästan varje Stereophile så har någon/några skickat in brev att dom gått tillbaka till vinylen för det låter bättre. Fullt med forum på nätet så är det folk som skriver att dom också går tillbaka till vinylen. Fler skivor släpps och säljs på vinyl, mer och mer hårdvara kommer ut, mer och mer annonser i stora tidningar är vinylrelaterande. Så man lär vara ganska blind att inte se det...

Jaha, och du tror att Stereophiles brev "bevisar" att fler och fler överger CD för vinyl än att fler överger vinyl för CD? Hur många överger (och har inte övergett) vinyl för CD? Och är det så att alla överger CD för vinyl för att det låter bättre, eller kan det finnas andra orsaker? Kanske inte alla överger CD, men skaffar sig vinyl pga att de kommit över en samling skivor (ärvt eller köpt mkt billigt). En anledning till att vinylen finns kvar är nog att beg. skivor finns i massor.

Thomas

Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/10/16 :  00:39:08  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
Hur det lät vid inspelningen eller på nån master är för mig helt ointressant. Så länge alla instrument är med och man kan höra vad som är vad, då gör lite färgning hit och dit inte så mycket. Viktigast är att man inte tröttnar på ljudet och att det går spela högt utan att öronen ger upp. Där är vinyl faktiskt bättre, iaf. på icke-audiofil inspelningar. Vi jämförde U2-war på cd och vinyl(Linn mimik vs LP12)...man hade lust att slänga ut cd-n så vasst lät det. Sen om det lät så vasst i studion, det bryr jag mig inte om als! De får sitta där med sitt skitljud, jag ändrar saker så att det passar mig!

Den här ständiga kapplöpningen för att saker ska låta som de är tänkta att låta visar bara att man inte har en egen idé om hur man vill att det ska låta. Varför ska nån annans smak om vad som är ok vara normen för mig? Ska jag då välja mat och flickvän också efter andras smak eller, duger inte min uppfattning om vad som är bra?

Här misstänker jag att masteringstekniukerna har varit framme och förstört mer på CD-utgåvan. Det är ganska vanligt.

Jodå. Jag vet precis hur jag vill att det ska låta. Så som skivan är inspelad. Ditt resonemang kan enklast förtydligas genom jämförelse med tavlor. I vanliga fall vill man bara beskåda tavlan som den är. Det vill säga så som konstnären har valt och lyckats utföra. Nästan ingen går och kluddar dit lite egen färg efter ett inköp för att passa den egna smaken bättre. På samma sätt vill jag ha konstverket som finns på skivorna bevarade och delvis av respekt för musiker och producenter bevarar jag orginalljudet så långt det är möjligt. Att hålla på och ändra ljudet medvetet är för mig främmande men det är ju bara min inställning. Andra har sin vilket är som det ska vara.

På samma sätt vill jag att min framtida flickvän ska vara som hon är. Jag kommer inte ändra på henne efter min smak. Jag nöjer mig med att hon är som hon är. Maten som kocken har lagat äter jag som den är med undantag för eventuella vanliga tillbehör som salt, peppar och lite annat. Mat har den egenheten att det är vanligt att man piffar till den lite efter egen smak. Detta för att den ska passa så många som möjligt. En anläggning kan också användas för att piffa till ljudet för den som önskar men det är varken konstigt eller brist på egen smak om man gillar mat, skivor eller tjejer som dom är.

John

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/10/16 :  00:43:42  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Yalpa,

du har aldrig tänkt på att det vassa ljudet kommer från anläggningen/rummet/högtalarna? Om det lät vasst i studion kan du ju inte veta. Om nu vinylen har mindre energi i diskanten så kommer den att låta mjukare, dvs en synergistisk effekt.

Ingen har sagt att någon annans norm skall vara DIN smak. Diskussionen handlar inte om det. Som påtjatat så många gånger förr. Varför tar ni alla åt er varje gång? Jag lyssnar mycket på vinyl och tar inte alls åt mig. Jag gillar också vinylljud. Men jag tycker CD låter bättre, generellt sett. Jag har aldrig hört att CD är generellt vasst/ljust. Men jag hör att vinyl är något mörkare, troligen för att högsta diskantenergin saknas.

Thomas

Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/10/16 :  01:11:10  Show Profile Send nin a Private Message
John Stalberg, Orkar inte svara på allt men vill bara tillägga att som det verkar så vill dom flesta större masterings killarna göra det mesta i analogt innan man överför det i digitalt. Men jag har ingen lust att hålla på att snacka till döva öron.

jag lyssnar mycket på vinyl. Men det har inget att göra med det jag frågade om. Om KEVIN GRAY nu menade att viss energi finns upp till 25 kHz, eller om vinyl återger upp till 25 kHz med signifikant energi, är två skilda saker. Jag undersöker saker själv också och har funnit att vinylens tonkurva sjunker signifikant från ca 15 kHz. Jag kan inte använda öronen för att visa att vinyl återger upp till 25 kHz. Varför ska jag tro på något som en person säger, när jag kan testa det själv och när många andra säger att vinylens tonkurva sjunker över 15 kHz?

Ja, han säger själv att "Although 25kHz response is possible, excessive transients are a problem". Men samma problem har ju CD också. Vad lyssnar du på för saker då?

Jo, men ditt test, vad är det för saker du använde att testa det?

Jaha, och du tror att Stereophiles brev "bevisar" att fler och fler överger CD för vinyl än att fler överger vinyl för CD? Hur många överger (och har inte övergett) vinyl för CD? Och är det så att alla överger CD för vinyl för att det låter bättre, eller kan det finnas andra orsaker? Kanske inte alla överger CD, men skaffar sig vinyl pga att de kommit över en samling skivor (ärvt eller köpt mkt billigt). En anledning till att vinylen finns kvar är nog att beg. skivor finns i massor.

Ja, men Thomas! Om du tänker till lite och tar reda på sådana saker som att ny vinyl försäljning ökar markant i Usa, England, Tyskland, Sverige mm. Det kommer mer och mer spelare/armar/pick-uper/phono steg, och INGEN göra en massa nya saker om ingen köper det. Sedan så blir det mer och mer annonser i hifi pressen med vinyl spelare mm. INGEN köper en annons om han inte säljer något på det. Sedan toppen på isberget, så ser man trådar hela tiden på olika forum där VANLIGA folk säger att dom går tillbaka till LP. Om DU kan tolka det som något annat så gör det. Du kan väl mäta det med.
Själv så har jag slängt dom skyglappar som mätnissarna här på forumet lever under och njuter av musik istället, något som fler borde göra.

Jag har aldrig hört att CD är generellt vasst/ljust. Men jag hör att vinyl är något mörkare, troligen för att högsta diskantenergin saknas.

Ja, kanske skulle undersöka öronen?? :D
Allvarligt, vad är det för skit skivspelare du har lyssnat på?

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/10/16 :  01:28:25  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Ja, kanske skulle undersöka öronen?? :D

Har testat, och hör upp till 19 kHz.

Allvarligt, vad är det för skit skivspelare du har lyssnat på?

Jag har en Linn Axis/Akito/Shure V15VxMR. Rak frekvensgång upp till 25 kHz på pickup, och kapacitansen låg vilket ger rak fr kurva upp till ca 21-22 kHz. Har mätt med Cardas Sweep Record, med sinus svep med både Clearaudio Alpha och Shure. Har mätt på rosa brus med en annan skiva, och båda pickuperna. Responsen sjunker över ca 15 kHz.

Vad lyssnar du på för "skit" då?

Thomas

Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/10/16 :  01:51:38  Show Profile Send nin a Private Message
Ja, jag har en VPI HW-19MK4 med en Rega RB-300 arm och en ortofon MC20 pick-up och en Musical fidelity X-Lp riaa. Men en stor uppgradering är på väg. Och jag håller inte med i dina åsikter, så jag anser du har fel.
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/10/16 :  04:10:55  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
John Stalberg, Orkar inte svara på allt men vill bara tillägga att som det verkar så vill dom flesta större masterings killarna göra det mesta i analogt innan man överför det i digitalt. Men jag har ingen lust att hålla på att snacka till döva öron.

Då så blir det alltså så att jag har "döva öron" om jag inte håller med dig om alla felaktigheter du hittils kommit med!? Du summerar det hela fint utan att behöva ge något svar ens på mina två frågor!

John

Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/10/16 :  04:57:08  Show Profile Send nin a Private Message
Nej John, tycker det är ganska meningslöst att försöka köra en debatt med dig och några andra när man står så långt ifrån varandra och ser/lyssnar på saken på så olika sätt. Jag står fast vid det jag sagt innan men tänker inte bry mig så mycket mer hur ni än vänder på det, jag har mina egna öron, och dom litar jag på över vad vissa andra kommer upp med.
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/10/16 :  07:14:46  Show Profile Send pekka.j a Private Message
[quote]Originally posted by nin

Ja, det är krångel med vinyl, det är det även med CD som jitter mm. Men du kommer ingenstans med det du säger. När det gäller avspelning så krävs det ju en bra spelare/arm/pick-up/riaa som är inställd rätt. Något som dom flesta EJ har hört men har en massa åsikter om.

Svar: Med nya, ospelade, helt perfekta pressningar är förstås problemen mindre. Men vad jag beskriver är den verklighet som kännetecknar vinylmediet, och som vi alla måste dras med. Kolla t ex hur många av dina plattor som är perfekt centrerade. Jag använder VPI vakuumskivtvätt, tangentialarm, luftlagring av arm, tallrik óch chassi, vdH-slipad nål, MM-PU med hög utnivå och anpassad RIAA för att optimera min skivavspelning. Ändå kvarstår systemfelen, även om vissa kanske hörs i mindre grad.

Jo, men det är väl så att A/D och D/A omvandlingen är betydligt större felkällor än dom analoga.

Svar: Nej. Tycker nog att min redogörelse för vägen mellan masterband och lyssning hemma för de två medierna talar sitt tydliga språk.

Ja, dom (förklaringsmodellerna för den positiva vinylupplevelsen) förkastar jag helt. Jo, hör man på en dålig skivspelare så kanske man tycker så men med bättre saker så upplever inte jag eller någon annan som är hemma hos mig att det är så. Och tester av DVD-A/SACD ger ju att dom har större rumslighet och sånt...Men det är väl fel på dom också... .

Svar: Ja, vinylmediet avspelat med MC-pickuper och SACD har det gemensamma handikappet att de alstrar ultraljud som blandas ner till hörbara toner och av många upplevs som ökad ambiens. Med MM-pickuper minskar detta problem för vinyl. Med CD finns inte problemet alls.

Ang Beatles plattorna, har du hört första pressen original mono släpp från UK?? Det ska ju vara dom som låter bäst. Som när Michael Fremer (igen) gjorde en intervju med Martin när Michael sa att han tycker att sina original skivor som är över 30 år gamla låt bättre än Martin's remasterings CD's. Han sa att han inte alls är förvånad. Tolka det hur du vill.

Svar: Ja, som jag nämnt äger jag alla engelska Beatles-LP i original från 60-talet i stereo och mono (förutom det vita albumet från -68 som saknas i mono. Någon som vill sälja?). Sedan har jag alla singlar och flera EP, alla i mono. Varför refererar du till diverse så kallade auktoriteter hela tiden? Det är mycket roligare, och lärorikt, att lyssna själv! Om du har vägarna förbi (Stockholm) bjuder jag gärna på en lyssningssejour och en kopp te. Då kan vi jämföra original-LP och CD - du kanske blir förvånad!

Med vänlig hälsning
Pekka

Edited by - pekka.j on 2002/10/16 09:04:49
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/10/16 :  08:35:16  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
Nej John, tycker det är ganska meningslöst att försöka köra en debatt med dig och några andra när man står så långt ifrån varandra och ser/lyssnar på saken på så olika sätt. Jag står fast vid det jag sagt innan men tänker inte bry mig så mycket mer hur ni än vänder på det, jag har mina egna öron, och dom litar jag på över vad vissa andra kommer upp med.

Om jag inte hör skillnad mellan master och färdig skiva så är skivan nära sanningen så som vi uttryckte det i början. Det är inget vridande i det. Rätta mig gärna och jag ska genast säga till och erkänna när jag har fel i en sak som rör sakfrågorna. Om jag vridit något bort från sanningen, logik eller rim och reson så vill jag gärna veta vad det är så att jag kan lära mig något. Men du orkar väl inte om jag förstått dig rätt. Det var väl för mycket fel från min sida antar jag?

Dina öron eller dina egna lyssningar verkar bara vara oförenliga med andras lyssningstester då dom visar på diametralt olika resultat. Ena stunden är halva eliten där och står för utvärderingar med lyssning som grund. Dock är det höljt i dunklet hur dessa lyssninstester utförts. Då går det bra att hänvisa till andras lyssningar. Men när en redovisad test nämns som den jag själv gjort är det endast dina egna öron som kan avgjöra. På detta sätt har du skyddat dig från varje tänkbar förflyttning från den position du från början intagit. Men, men det är inte min ensak.

Att du står fast vid dina påståenden om svårigheter vid överföringar till CD och det därför måste mastras osv är fritt att välja men du har fel angående detta. Jag har själv mastrat inspelningar som jag själv spelat in och jag vet till hundra procent varför både jag och masteringteknikern höll på med detta. Det hade ingenting med överföringssaker till CD att göra! Detta har ingenting med att du och jag lyssnar på olika sätt att göra utan är en fråga av rent teknisk art. Men som sagt att du behöver inte diskutera detta om du inte vill. Något konstigt att bara avfärda det utan kommentar bara enligt mig.

John

Edited by - John Stalberg on 2002/10/16 08:36:11
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2002/10/16 :  08:35:47  Show Profile Send d_kay a Private Message
Okej, lite av mina "fakta".

De flesta inspelningarna sker digitalt (?), med 96/24 system(eventuellt 48/20 system), inte pga SACD eller DVD-audio, utan för att man får mindre avrundningsfel i när man använder sig av effekter.

Mastering ingenjörerna skall få musiken att låta bra på många olika system, (inte bäst på superhifi systemen alltså).

DA omvandling sker när man pressar vinyl också. (förutsatt att inspelningen är gjord digitalt).

En producent som använder rörförstärkare till sina studiomonitorer är enligt min åsikt ett pucko, och gör masteringingenjören en otjänst.

rörförstärkare till micken är som vilken anna pålagd effekt (gitarrförstärkare, reverb, etc..)

mp3 blindtester har visat att vissa komprimeringar ger "bättre" ljudkvalitet för vissa typer av musik (sådant som är mycket techno/house med konstiga ljud i allmänhet).

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/10/16 :  08:52:20  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
d-kay. Vet inte om jag hälsat dig välkommen(du verkar ny här med så få inlägg) men det är det jag ville göra. Hoppas att du vill stanna här och trivs. Du är ett tillskott till forumet.

John

Edited by - John Stalberg on 2002/10/16 08:54:46
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/10/16 :  09:17:41  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
quote:
DA omvandling sker när man pressar vinyl också. (förutsatt att inspelningen är gjord digitalt).

Den stora majoriteten av alla LP är analoga i alla avseenden. De som är digitalt inspelade eller digitalt remixade låter inte så bra.

quote:
En producent som använder rörförstärkare till sina studiomonitorer är enligt min åsikt ett pucko, och gör masteringingenjören en otjänst.

Gäller det i största allmänhet att människor som föredrar rörförstärkare är "puckos"? Hur är det med rörmikrofoner. Är det puckos som använder sådana? Är J-E Persson ett pucko?

Så bra att man fick veta att man är ett pucko!

DrM
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/10/16 :  09:31:32  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Lugn och fil nu boys, mycket textmassa blir det och en del "pucko-ord" slinker med också ser jag.

Rörmickar låter ju jättebra, det har jag hört flera gånger.

Och det är det som räknas.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1583 Posts

Posted - 2002/10/16 :  09:54:38  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by sladd

Lugn och fil nu boys, mycket textmassa blir det och en del "pucko-ord" slinker med också ser jag.

Oj, va mycke' text det blitt här!..

Så, för att vika av lite från detta - det är jag ju bra på...

Nu för tiden snackas det en del om digital contra analog TV signal!
"Den digitala signalen ger en mycket klarare bild! Du får ett hittills oanat djup i bilden etcetera." Heter det nu för tiden...

Kan man dra någon parallell till hur snacket gick för tjugo år sen på ljudfronten?..

Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2002/10/16 :  11:12:14  Show Profile Send Daniel a Private Message
quote:
Originally posted by Strmbrg

quote:
Originally posted by sladd

Oj, va mycke' text det blitt här!..

Så, för att vika av lite från detta - det är jag ju bra på...

Nu för tiden snackas det en del om digital contra analog TV signal!
"Den digitala signalen ger en mycket klarare bild! Du får ett hittills oanat djup i bilden etcetera." Heter det nu för tiden...

Kan man dra någon parallell till hur snacket gick för tjugo år sen på ljudfronten?..

Strmbrg,

Defenitivt. Jag tycker att digitalTV suger. Inget djup, taskiga färger och dålig kontrast. Mig lurar de inte, jag lämnar tillbaks DTV-boxen.

Nåväl, så alvarligt är det kanske inte men kul liknelse Strmbrg.
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2002/10/16 :  11:29:06  Show Profile Send d_kay a Private Message
quote:
Originally posted by DrMabuse

quote:

Gäller det i största allmänhet att människor som föredrar rörförstärkare är "puckos"? Hur är det med rörmikrofoner. Är det puckos som använder sådana? Är J-E Persson ett pucko?

Så bra att man fick veta att man är ett pucko!

DrM

Jag menar naturligtvis inte konsumenten. Studiomonitorer är inte till för att förhöja lyssningsupplevelsen, utan ett verktyg för att producenten skall kunna producera en mix som låter bra på majoriteten av system ute i världen. Inklusive bilstereo, boomboxes, mono radio, och även då Hifi med rörförstärkare. Men eftersom inte så många använder sig av rörförstärkare hemma så vore det "puckat" att mastra/mixa med rörförstärkare. (vi (musiker) vill tjäna pengar trots allt!)

Om man vill spela in en el-gitarr så vill man förmodligen ha ljudet som kommer utifrån en Marshall förstärkare. Detta ljud spelas sedan in digitalt (oftas nuförtiden iaf) och avlyssnas via studio monitorer.

Ett "pucko" skulle ta line-out direkt ifrån gitarren och köra in den digital in i datorn, för att sedan avlyssnas via en marshall förstärkare!. Så fint att vocals, pianot och även trummorna även får det typiska soundet!, lite knepigt att mixa dock.

Fast nuförtiden så finns det digitala effekter som replikerar Marshall etc i datorn, så man spelar faktiskt (ibland) in även Line-out. Däremot mixar man inte med marshallförstärkare. Högtalare som däremot används till mixning är JBL/Tannoy/Dynaudio plus lite andra okända märken som Genelecs, Alesis, KRK och Mackie.

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000