HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ljudskillnad på cd-spelare för.....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 19

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/23 :  16:13:52  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Saken är att jag satt och pratade med min mentor och han stog där och förklarade för mig att det inte finns någon skillnad i en cd-spelare för 5000kr och i en för 50 000kr, samma sak var det om kablar.



gillade ordet "mentor" . klart uppfriskande i stället för det slitna "guru" ordet...




Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/05/23 16:15:21
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/05/23 :  17:18:17  Show Profile Send Blue a Private Message
Hehe...

Ja mentor är ett skönt ord. Används bland annat flitigt av diverse Jedis i Star Wars Episode II: Attack of the Clones, som ju gick på tv igår.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7364 Posts

Posted - 2005/05/23 :  17:30:28  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Finns det någon ljudskillnad på cd-spelare för 5000kr och 50 000kr?
Misstänker att du har pratat med LTS folk eller?Mentor mmmm är det Öhman eller?



Lyssnade på denna kombi i helgen (Nypr.ca160.000kr),lät otroligt mycket bättre än vad min vanliga CD-spelare(20.000kr). Så visst är det skillnader,riktigt stora i detta fall, men smakar det så kostar det också!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/05/23 :  17:46:45  Show Profile Send labrat a Private Message
Åandrasidan kan det ju vara så att din 20000:-'s spelare är dåligt konstruerad eller missmatchad med ditt system.

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/05/23 :  18:24:17  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Nej, FBK, nu är du paranoid... LTS har det inte ens andats om och du släpar fram den gamla klyschan... Diskussionen har hitintills flutit på ok trots att den handlar om något så personligt som prisvärdhet.

Låt oss hålla den på ett OK plan i fortsättningen också.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2005/05/23 :  18:55:38  Show Profile Send coldcut a Private Message
Jag vill gärna bidra med ngt litet i debatten. Tror definitivt att avståndet mellan en 5kkr och en 50kkr maskin har krympt - jämfört med för 10 år sedan. Frågan är vad som finns i maskinerna som gör en för 50 kkr bättre? Den optiska avläsningen? Mekaniken till dito? DA/omvandlaren? Vistt är dessa saker viktiga, men nuförtiden betingar dessa komponenter ett betydligt lägre pris än för 10 år sedan - även i "HiEnd" klassen. Dessutom delar ju faktiskt en hel del av de dyrare multikanalsspelarna ex. meridian, viktiga delar med dvd spelare för en bråkdel av priset. Vad återstår då? Strömförsörjning, avskärmning, dämpning och analog signalbehandling/förstärkning efter da omvandlaren. Här kan man nog hitta en hel del skillnader. Klar det händer saker när man beställer customspecade trafos med låg eller ingen aviskelsetolerans istället för masstillverkade, prispressade dito från kina! För det är ju det mycket handlar om i 5kkr klassen, bättre än budget, men ändå inom budgetköparnas prisram!

-
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/05/23 :  19:06:15  Show Profile Send Pjotre a Private Message
He he he... Det här var en rolig tråd...

Skillnad å skillnad... Tja, som vanligt så hör man det man vill och vill man inte så.... Att man inte vill kan ju bero på flera orsaker så som principer (mentorn) plånboken (vår egna) etc. Om man i stället gör som så att man med öppet sinne lånar hem en cd spelare i prisklassen kring 50 papp och lyssnar och jämför så kanske man (om man har en anläggning i övrigt som medger det) hör ganska stora skillnader. Första gången jag gav mig in i den tunga klassen var när jag bytte en Thule cd mot en Advantage dito, det var som en helt ny värld öppnade sig.... Har du prylarna i övrigt som matchar en CD spelare i 50 tkr:s klassen så kan jag inte annat än rekomendera dig att låna hem en. Sitter du däremot med en Kalle Anka stereo i övrigt lär du inte höra någon större skillnad...

Over´n out....
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2005/05/23 :  19:18:58  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Kul med kommentarerna om att det inte föreligger mätmässiga skillnader mellan CD-spelare och om det finns några så har de billiga bättre mätvärden De som skriver så har nog ovanligt dålig koll på läget och har troligtvis aldrig läst tidningen stereophile Hört talas om jitter...eller lågnivåupplösning

Musiclover!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/05/23 :  19:49:52  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jodå, Jitter är ett problem som många attakerar på olika sätt idag, både med VCO'er eller andra mer eller mindre avancerade lösningar. Att skapa en referensklocka som är värd namnet kostar pengar. Men det är mycket billigare idag än för bara några år sedan och det är därför vi ser att dessa teknologier som man förut enbart såg i High End nu letar sig ner i de något billigare spelarna.
Jag vet inte om de nått ner till spelarna med 5kkr i nypris än, men jag har sett en mycket avancerad klockning i en DVD för runt 23kkr

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2005/05/23 :  19:53:55  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
quote:
Jag vet inte om de nått ner till spelarna med 5kkr i nypris än, men jag har sett en mycket avancerad klockning i en DVD för runt 23kkr

Vore trevligt om du vill stilla min nyfikenhet.

Musiclover!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/05/23 :  20:38:36  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hummmmm..? Då avslöjar jag ju ett kommande reportage...

Är det ok om det väntar till publicering?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/05/23 :  20:41:10  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Håller med Conan i allat han skriver.

Lite tankar från mig:

Det är väl eg. skitsamma hur påkostad lådan, driven, op-amparna, kondingarna etc är om det inte är en bra konstruktion från början?
Och förresten, sen när blev pris en teknisk parameter?

Men å andra sidan, vem fan skulle köpa en cd-spelare för 20k eller 50k om den inte känns påkostad? Hälften av grejen med High End verkar vara själva känslan av exklusivitet den förmedlar och inte nödvändigtvis just dess ljudmässiga prestanda.
Sen ger ju givetvis de minskade tillverkningsserierna av de dyra/exklusiva spelarna ett högre pris för konsumenten men det kan väl de flesta räkna ut.

Beror iofs lite på vad man är ute efter. En del HiFi-prylar vill man ju bara ha för att de är så jäkla läckra att ha ehmma i stereohyllan

Mvh


Edit: Svar(med fråga) på trådtiteln: Det är säkert skillnad i många fall. Men är det givet vilken som är duktigast på sitt jobb?



Edited by - Baltazar on 2005/05/23 20:50:01
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2005/05/23 :  20:48:52  Show Profile Send brumel a Private Message
Basen blir tyngre och djupet i ljudbilden djupare. Eh floskel-Pelle har slagit till igen. Men lite ligger det nog i det att anslaget i trummor och piano blir kraftfullare i en spelare for 50kkr. Den skillnaden brukar jag notera iaf.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/23 :  20:51:59  Show Profile Send matte76 a Private Message
Priset är inte alltid avgörande, men i 9 fall av 10 låter en spelare med mer välljudande delar mer välljudande...annars hade det varit meningslöst att tillverka bättre och bättre delar.

Men en välbyggd spelare för 5.000 kr med bra D/A-omvandlare och nätaggregat kan mycket väl låta bättre än en mindre välbyggd för 15.000.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2005/05/23 :  21:00:33  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Självklart är det OK att vänta ett tag.

Musiclover!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/05/23 :  21:08:18  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Baltazar,

det var intressant att du tog upp kostnad(för tillverkaren...) kontra teknikfrågan...

Du har helt rätt i
quote:
Och förresten, sen när blev pris en teknisk parameter?


Men, mig veterligt finns det inte en enda teknisk konstruktör som inte skall möta en målkostnad på sin konstruktion. Så för konstruktören är balansen mellan kostnaden för delarna och deras tekniska prestanda en mycket viktig fråga oavsett om det jobbas med en apparat med kundpris på 50kkr eller 5kkr.




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/05/23 :  21:19:20  Show Profile Send labrat a Private Message
Tycker inte heller man ska glömma att de dyrare cd-spelarna kostar mycket just för att de tillverkas i små serier av små företag. Rätt stor skillnad i tillverknignskostnad på ett svenskt femmannaföretag och Pioneer med tillverkning i Kina.

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/05/23 :  21:23:09  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Om nu alla skitdyra spelare är så skitbra så är det ju bara att ta vilken som helst?!?

Om priset har ett så linjärt förhållande till prestanda som brukar föreslås kan vi väl roa oss med följande tankemodell: En spelare kan vara olika duktiga återgivare, i detta fall är 100% total perfekt återgivning(av skivan), dvs High Fidelity. Bättre spelare och "bättre"(dyrare) komponeter borde innebära mindre toleranser vilket även borde ge mindre varianser av prestandan. Det verkar iaf föreslås rätt så ofta att det är så iaf.

Säg att en cd-spelare för 5k kommer upp till 80% +-10% av "maximalt välljud", en för 15k ca 90% +-5%, en för 50k ca 95 +-2.5% och de runt 100k och uppåt runt 97-99% +- 1%???

Eftersom de allra dyraste borde ha kommit väldigt nära maximal prestanda(även förmodat ungefär lika nära) borde de ju alltsom oftast låta ungefär likadant?

Visserligen säger ju inte modellen vad de procent som fattas utgörs av för sorters återgivningsfel(tonkurveavvikelser, dist, jitter etc.)

Är det en absurd eller vettig modell?


Go to Top of Page

Fidelity
Member

134 Posts

Posted - 2005/05/23 :  21:54:55  Show Profile Send Fidelity a Private Message
Har det inte gjorts omfattande blindtester på detta? Det är ju smal sak att jämföra två olika CD-spelare.
Ngn som har länkar till sådana?

Långt mkt enklare än att jämföra olika högtalare då placeringen är så pass viktig, att en jämförelse a-b är svår att genomföra.
Ännu svårare är det med en jämförelse mellan två olika stärkare då en komplett lika dan kringutrustning krävs.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/05/23 :  22:29:25  Show Profile Send Blue a Private Message
Lite kul att det alltid är cd-spelare (ev. dvd) som det handlar om i sådana här diskussioner. Det är sällan man ser påståenden som: "Man hör ingen skillnad på förstärkare för 5.000 och 50.000" (kanske för att dom är mer "mätbara", vad vet jag, men det finns ju å andra sidan billiga stärkare som matar på rejält med både watt och ström så jag vet inte...).

Men okej, jag instämmer till viss del. Digitala källor är svårare att höra tydliga skillander mellan än förstärkare och, inte minst, högtalare. Men visst brukar det bli bättre när man betalar mer.

MEN... jag tror åtminstone själv ganska mycket på sk "diminishing returns". Det är nog oftast svårt att få det till att en cd-spelare för 50 papp är "fem gånger bättre" än en för 5 papp. Förklaringen ligger nog delvis i att "budgetspelaren" säljs i fler exemplar (liksom delarna som finns i den) vilket gör att priset kan hållas nere. Är man uppe i 50-pappsnivån är det nog ganska mycket så att det är mkt subjektiva värderingar som oftast avgör kundens val (gillar jag hur spelaren ser ut, gillar jag varumärket, gillar jag knapparna på fjärrkontrollen).

På den här nivån kan man lägga på eller dra av 10 papp på priset utan att det påverkar spelarens efterfrågan på marknaden nämnvärt, och visst, man lägger nog hellre på än drar från.

Min slutsats: En spelare för 50 papp är nog nästan garanterat "bättre" (enligt nästan alla definitioner av ordet) än en för 5 papp, MEN man får nog nästan alltid "mer för pengarna" hos den billigare spelaren.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2005/05/23 :  22:42:26  Show Profile Send Snoddas a Private Message
quote:
Jag vet inte om de nått ner till spelarna med 5kkr i nypris än, men jag har sett en mycket avancerad klockning i en DVD för runt 23kkr


Kan det vara den nya Denon-spelaren kanske

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-

Edited by - Snoddas on 2005/05/23 22:44:34
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2005/05/24 :  00:06:49  Show Profile Send PeterL a Private Message
quote:
Priset är inte alltid avgörande, men i 9 fall av 10 låter en spelare med mer välljudande delar mer välljudande...annars hade det varit meningslöst att tillverka bättre och bättre delar.


Nja, om det är väldigt lönsamt så finns det nog alltid någon som kan tänka sig tillverka, marknadsföra och sälja en medioker produkt.

quote:
Skillnad å skillnad... Tja, som vanligt så hör man det man vill och vill man inte så.... Att man inte vill kan ju bero på flera orsaker så som principer (mentorn) plånboken (vår egna) etc. Om man i stället gör som så att man med öppet sinne lånar hem en cd spelare i prisklassen kring 50 papp och lyssnar och jämför så kanske man (om man har en anläggning i övrigt som medger det) hör ganska stora skillnader. Första gången jag gav mig in i den tunga klassen var när jag bytte en Thule cd mot en Advantage dito, det var som en helt ny värld öppnade sig.... Har du prylarna i övrigt som matchar en CD spelare i 50 tkr:s klassen så kan jag inte annat än rekomendera dig att låna hem en. Sitter du däremot med en Kalle Anka stereo i övrigt lär du inte höra någon större skillnad...


Sedan finns det nog dom som gärna vill höra stora skillnader. Anledningarna till detta varierar säkert, en del kanske känner sig som Kalle Anka men så gärna skulle vilja känna att dom tillhör den tunga klassen. Om man vill undvika att folks förutfattade meningar och önskningar ska påverka omdömmena om spelare kan ju blindtester vara ett sätt att bringa klarhet kring hur de egentligen låter.

PeterL
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/05/24 :  01:03:56  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Bråktråd.

M
Go to Top of Page

Greensleeves
Member

172 Posts

Posted - 2005/05/24 :  06:26:05  Show Profile Send Greensleeves a Private Message
Ursäkta ett avvikande inlägg, men...

Jag tillhör dem som funderar på en cd-spelare i det nedre prisläget som nämns i denna tråd, dvs. ca 5.000 kr. För denna summa pengar får jag sannolikt inte ett lika fint ljud som om jag spenderade tio gånger så mycket pengar, åtminstone inte om 50.000 kronorsspelaren var konstruerad med neutralitet som riktmärke.

Vad jag försiktigt skulle vilja föreslå, är att ni som har några år som hifi-entusiaster på nacken, och otaliga gånger hört massvis av spelare i olika klasser, i denna tråd eller annorstädes ger exempel på goda cd-spelare i 5.000 kronorsklassen.
Därefter kan ni gärna följa upp med att tipsa om fina spelare uppåt i prisklasserna, samt vad dessa dyrare spelare gör bättre rent ljudmässigt.

Om det, harkling, inte är för mycket begärt.
OBS! Jag hade aldrig gett detta förslag om jag inte upplevt att kompetensen på detta forum räcker till för att klara uppgiften.

Mvh Greensleeves

Edited by - Greensleeves on 2005/05/24 12:25:54
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7364 Posts

Posted - 2005/05/24 :  10:03:52  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Det är väl eg. skitsamma hur påkostad lådan, driven, op-amparna, kondingarna etc är om det inte är en bra konstruktion från början?
Och förresten, sen när blev pris en teknisk parameter?
Men å andra sidan, vem fan skulle köpa en cd-spelare för 20k eller 50k om den inte känns påkostad?

quote:
Hälften av grejen med High End verkar vara själva känslan av exklusivitet den förmedlar och inte nödvändigtvis just dess ljudmässiga prestanda.
Ge dig ut och LYSSNA i någon butik där de har CD-spelare i olika prisklasser och jämför!, så kommer du att upptäcka att det är skillnader mellan olika prisklasser. Man får vad man betalar för. Synd att du inte dök upp på Aö träffen i helgen, då hade du fått svart på vitt, när det gäller detta ämne!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
Page: of 19 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.89 sekunder. Snitz Forums 2000