HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Micke lyssnar till Respons Artist 2!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/06/01 :  21:17:59  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Så var det dags för ytterligare en högtalare att bli uppkopplad hemma hos Micke.


Micke lyssnar till en doldis...






quote:
Respons är en av Svenska marknadens stora doldisar. De har...



Micke kopplar upp och riktar in Respons Artist 2 i sitt lyssningsrum. Läs om hans upplevelser av den högtalaren här!

Trevlig läsning!



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2005/06/03 :  18:47:24  Show Profile Send Bland a Private Message
Tackar för läsningen. Respons är helt suveräna........ Faktiskt en av dem få högtalre som man står ut med..... Respons är nästan helt perfekta i klangen (perfekt finns inte i audio världen).
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/06/03 :  23:13:01  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Faktiskt en av dem få högtalre som man står ut med


aja, så illa kan det inte vara...vet själv många man kan leva gott med, men några få som är favoriter...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2005/06/04 :  10:10:23  Show Profile Send Mattias a Private Message

Tack för den trevliga läsningen. Inte ofta man ser detta märke, lite synd då det är fin fina grejer.

/Mattias
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2005/06/04 :  10:25:58  Show Profile Send Sondek a Private Message
Det där är väl komersiella Scan Spek element som kan köpas av privatkund och följdaktligen lämplig för clooning


Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/06/04 :  11:21:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Lycka till med filtret då...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2005/06/04 :  19:12:31  Show Profile Send Bland a Private Message
Matte. Så illa är det!! Klangen är - enligt mig - fel i ca 90% av alla högtalare, jag har hört. Är klangen fel, så är allt fel...
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2005/06/04 :  21:01:41  Show Profile Send Sondek a Private Message
quote:
Lycka till med filtret då...


Tackar!

quote:
Är klangen fel, så är allt fel...


Hur står det då till med rytm och melodi?
Som många Linn och Naim anhängare så anser ju jag att det här är de viktigaste parametrarna...

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/06/04 :  21:56:05  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Hoppas inte att melodin ändras pga en högtalare...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2005/06/04 :  22:26:42  Show Profile Send jonasz a Private Message
Min erfarenhet är att Respons är så bra högtalare som det går att få till med lådor bakom elementen! Att kopiera filtren är bara att glömma, Reidar är en gudabenådad filterkonstruktör...

Jonas

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2005/06/04 :  22:53:56  Show Profile Send Bland a Private Message
Sondek. Musik handlar om klang, inte om tempo eller melodi. Om en cello låter som en plågad katt spelar den ingen roll om tempot eller melodin är rätt. :-).
Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2005/06/05 :  11:56:51  Show Profile Send yudansha a Private Message
Här är ju en av de centrala skillnaderna. Håller helt med Sondek om att rytm och melodi är viktigast! Och väldigt många högtalare (och komponenter också för övrigt) har svårigheter med detta. Det handlar heller inte om att melodin ändras utan att musiken skall låta så engagerande och medryckande som möjligt i första hand. Men det är ju en fråga om hur man lyssnar och vad man tycker är viktigt. Är själv mest intresserad av vad som spelas och hur väl det är framfört än om gitarren visas upp med en viss klang eller att basisten står tydligt en meter bakom sångaren.
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2005/06/05 :  13:04:26  Show Profile Send Sondek a Private Message
Vi är ju inte alla stöpta på samma sätt och prioriterar kanske inte samma saker när vi skall avnjuta Musik!
Känner att det här är lite off topic (vi är ju på nyhetsavdelningen) och det är ju inte helt omöjligt att Respons Artist 2 har ett bra grepp om melodi och rytm... och dessutom i kombination med en korrekt klang

Reidar är också säkert en riktigt duktig konstruktör även om jag tycker att det där med gudabenådad känns lite överdrivet.
Tror ju inte på fullaste allvar att jag kan göra en exakt kopia såvida inte jag får en ritning på filtret och tillgång till exakt samma komponenter! Fast det är klart... någon magiker är jag ju inte

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2005/06/05 :  15:22:19  Show Profile Send Bland a Private Message
Alla är olika. Det är därför det finns många tillverkare med olika fromer av ideal. Och det är bra. :-)

Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/06/06 :  14:13:09  Show Profile Send Haakan a Private Message
det lär inte vara standard ss-element som vi kan köpa dom flesta tillverkare beställer ju enligt sina egna specifikationer

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/06/06 :  15:32:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Reidar är en gudabenådad filterkonstruktör...


Exakt. Jag lyssnade på Respons Artist 2 också hemma hos Pac då vi hade den på test. Att få filtret bra jag tycker är mycket imponerande.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000