| Author |
Topic  |
|
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2005/06/02 : 15:45:00
|
Äh !!!!!!1 Kom på en bättre titel, snälla  
Läget är detta, Min käresta fotar en del med sin ÄLSKADE Minolta 9000 som hon har en gäng linser och filter mm till.
Nu vet jag att en vän till en vän..... har, en för mig just nu okänd variant, av en Minolta digitalkamera till salu. Jag vet så mycket att det är en par år gammal systemkamera (SLR) och att linser och blixt skall passa mekaniskt. (så fort jag får reda på modellnamnet så plitar jag in det här )
Nu till frågan: Är det några generella för/nackdelar att tänka på när man växlar mellan film och digitalhus ?
Jag har för mig att vanliga linser ändras eftersom digitalkamerans CCD inte är på 35mm, stämmer det ?
Något annat Ni kan komma på ??
Tackar och Bugar gör, Kameraryggsäckssherpan Magnus 
|
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
Edited by - mace on 2005/06/02 15:55:10 |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20863 Posts |
Posted - 2005/06/02 : 19:57:03
|
| Vad jag vet så förlorar man bla autofokus när man blandar. Kolla med Zalve han är en hejare på kameror |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
|
edison
N.A.udiophile

2529 Posts |
Posted - 2005/06/02 : 22:21:29
|
OM det är en Minolta Digital SLR (= DSLR) från flera år tillbaka, då är det bara en möjlig modell som existerar nämligen RD3000, som bygger på Minoltas Serie systemkameror för APS-filmen.Den tillkom i hast och var aldrig i närheten av att kunna jämföras med Canon/Nikon/Fuji/Sigmas DSLR-modeller.Inte pga dålig bildkvalitet utan pga den var lite väl udda och bara kunde använda den fåtaliga APS-optik Minolta erbjöd. Den optiken passar heller INTE till 9000-huset du nämnde om. Antar du menar Minolta (Dynax) 9000 ?
Eller är den av din kompis erbjudna kameran en av Minoltas sk "Prosumer"-modeller, typ D'image 7/7i/A1/A2/A200??? Inga objektiv för 9000 passar de jag nämnde eftersom dessa kameror har ett fast zoomobjektiv (med bildvinkel motsv 28-200mm på en vanlig 135-kamera)
Den kamera (från KonicaMinolta***) för "Digitalfoto med utbytbar optik" som idag finns OCH som kan använda samma optik som Minoltas gamla systemkameror för 135-film, tex Dynax 9000, är KonicaMinolta Dynax 7D.
Alla Autofokus(!!!)objektiv byggda för Minolta passar även på denna, inkluderat majoriteten från fristående märken som Tokina/Sigma/Tamron.
Det går alldeles OK att "blanda" SLR/D-SLR, och kanske bäst om kamerorna liknar varandra åtminstone lite...skillnaden är rent fotografiskt/hanteringsmässigt inte större än som det redan är/brukar vara mellan två olika modeller av analoga SLR-kameror.
Det du berör om skillnaden på objektiven placerade på analog resp. digitalt hus är främst dessa två: A. På den digitala SLR'en (= DSLR'en) är "det digitala negativet/den digitala filmen" dvs bildsensorn (jag säger "bildplatta" när jag vill vara pedagogisk... ) rätt mycket mindre än den vanliga filmrutan/negativet är på en 135-kamera. Filmens 24 x 36 mm blir ersatt av en ruta på ca 15 x 23 mm. Detta medför att det med ett givet objektiv blir en smalare bildvinkel på Digital-SLR'en relativt film-SLR'en. Alltså tex ett 50 mm objektiv "ser ut att vara" ett 75 mm om vi bara pratar bildvinkel, dvs du får "mer tele" med den digitala, och omvänt "mindre vidvinkel" med den.
B. DSLR'ens mindre format på sin sensor relativt filmnegativet ger också denna verkan: OM du tar en brännvidd på tex 35mm för att få moderat vidvinkel på film-SLR'en, så får du lov att använda ca 24 mm på D-SLR'en för att få samma motiv med i bilden, dvs givet att lika mkt av motivet skall synas. Detta 24mm objektiv ger ett större skärpedjup, dvs ställer du skärpan på tex 5 meter så kommer både bak- och förgrunden (relativt motivdelen som är 5 m bort från kameran) att se skarpare ut än med 35 mm objektivet/filmkameran.
Slutsatsen blir att det blir lättare få stort skärpedjup med D-SLR, samt svårare att få kort skärpedjup med denna.
MEN - lättare med D-SLR att få lång televerkan - både billigare OCH man behöver inte släpa på lika stora objektiv som man måste för att få "samma tele" med film-SLR.
Canons DSLR (utom de dyraste) har ca 1,6 ggr "längre" televerkan, KonicaMinoltas/Fujifilms/Nikons DSLR har ca 1,5 ggr televerkan. Detta då Canons bildplatta är lite grann mindre än Fujiplattan och den Sonyplatta som används av KM & Nikon.
*** Minolta har köpts upp av (eller om man vill "gått samman med") Konica. KONICA-objektiv kan dock INTE användas till någon DSLR.
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
Edited by - edison on 2005/06/02 22:39:28 |
 |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts |
Posted - 2005/06/03 : 00:27:45
|
Johan: Som du märker så har jag hittat min överman när det gäller data och tekniska saker om kameror. Inte kostigt när han jobbar med sånt!

quote:
Slutsatsen blir att det blir lättare få stort skärpedjup med D-SLR, samt svårare att få kort skärpedjup med denna.
Nåt som jag har hur svårt som helst att se att det skulle stämme... Mina SD blir SÅ korta!!! |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
 |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20863 Posts |
Posted - 2005/06/03 : 00:35:13
|
quote: Som du märker så har jag hittat min överman när det gäller data och tekniska saker om kameror. Inte kostigt när han jobbar med sånt!
Jo Edison VET vad han pratar om ! Men du är inte fyskam du heller  Jag rekomenderar att ni skriver till nått passande under hans nick  |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
|
edison
N.A.udiophile

2529 Posts |
Posted - 2005/06/03 : 08:22:46
|
Zalve:
Ang skärpedjup...har du glömt hur det är (var?) att plåta med 135-kamera...?
Bättre illustration av denna effekt (större skärpedjup med mindre sensor) är om man plåtar samma bild med en DSLR (eller SLR) och med någon digitalkompakt... Med kompakten blir skärpedjupet avsevärt större, medan det för tydlighetens skull inte skiljer SÅ där enormt mycket mellan SLR vs D-SLR.
Jämförelsen måste ju göras med samma bländare, men skillnaden i denna jämförelse är så pass stor att det knappast går att uppnå "samma" skärpedjup med (D)SLR som med "digikompakt".
Sen anar jag Zalve att du tycket det blir kort SD kan kanske ha att göra med att du fotar en del på nära håll, apparatbilder (ibland dessutom med makrotele) är en "bransch" där stort SD är både svårt att få (och ibland nåt man inte vill ha heller...)
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
 |
|
|
HLindgren
Member

1144 Posts |
Posted - 2005/06/03 : 08:59:09
|
| Edison: Använder Nikon Sonys platta???Hade för mig att dom använde Fuji plattan, eftersom Fujis kamera bygger på Nikon hus. Bara en stilla undran...*s* |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
 |
|
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2005/06/03 : 14:02:29
|
Ja J*vlar  Brist på bra information är det ont om här 
Jag blir ju lite fundersam på om uppgifterna jag fått om kameran stämmer nu !?!
Skall ringa ikväll igen och se om han är hemma.
Tack+++++++++++++++
M |
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
 |
|
|
edison
N.A.udiophile

2529 Posts |
Posted - 2005/06/04 : 19:06:37
|
HLindgren: Nikon använder Sony på de "billiga" kamerorna, dvs D100 & D70 (och antagligen på 100% av kompakterna och "prosumer"kompakterna)
Fuji har helt riktigt byggt sina D-SLR på Nikons F80-hus, liksom Nikon gjorde med D100 och Kodak gjort på någon kamera också. ------------------------------- Men på någon/några av de vassaste har Nikon nån egenkonstruerad platta som varken är en CCD eller CMOS...vill minnas det är nåt som liknar CMOS men inte riktigt så ändå***...är inte så jätteinsatt där...kommer för min del ändå "aldrig" köpa nån i de prisklasserna.
***Jo så var det efter lite letande, LB-CAST heter den sensorn, som inte dykt upp på Nikons senaste DSLR, den har en CMOS av okänt ursprung (iaf okänt för mej) |
Edited by - edison on 2005/06/04 19:25:29 |
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2005/06/04 : 20:51:59
|
Hej edison vet du om det kommer att komma någon efterträdare till D100:an från Nikon? MvhKristofer |
 |
|
|
edison
N.A.udiophile

2529 Posts |
Posted - 2005/06/04 : 21:14:08
|
whiskyman, menar du Nikonmodell att "sätta upp mot" EOS 20D kanske?
Borde dom väl komma med, men sånt säger dom inte förrän det är dags...vare sej till dej eller mej ;-)
(Jag rör mej i praktiken "bara" med DSLR upp till KM 7D så vad som rör sej i nischerna över får man plocka från tex www.dpreview.com å liknande webbplatser) Just dpreview är riktigt bra tycker iaf jag.Bra nyhetsuppdateringar och inga slarviga hafsiga tester där... |
 |
|
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2005/06/04 : 21:31:57
|
Nu har jag fått tag på honom, mellanhandskompisen hade fel, det var en A2 eller A200 (har jag redan glömt, den äldre av de två var det iallafall, så jag tippar på A2 )
Den har ju inte ens löstagbar optik  
Förlåt, men ändå inte fick ju massa bra info här 
M
|
Mr 500! |
 |
|
|
edison
N.A.udiophile

2529 Posts |
Posted - 2005/06/05 : 15:31:05
|
Hur som helst är A2 en i stort sett mkt bra kamera. Optiken är mkt vass och med "28-200 mm" klarar man nästan allt. Anti-Shake är också det mkt bra fungerande och ger möjlighet att plåta i många lägen där det annars skulle varit bökigt.
Liten bildplatta vs DSLR gör å andra sidn att skärpedjupet "alltid" blir stort, och är sämre om man vill göra stora förstoringar av bilder tagna med högt ISO.
Elektronisk sökare är ju inte alltid så kul, men den i A2 har bortåt en megapixel så den är klart tydligare än såna brukar vara.
AF funkar bra men är inte "bästa Action AF-systemet" som finns...hänger på vad/hur/när du ska fota om det räcker till... Får du den billigt är det iaf ett redskap för många bra bilder! |
Edited by - edison on 2005/06/05 15:32:32 |
 |
|
|
snaben
Member

108 Posts |
Posted - 2005/06/05 : 20:28:13
|
Ytterst intressant läsning.....
Skulle gärna vilja få frågan om skärpedjup förklarad en gång till då jag inte riktigt känner igen mig till fullo:
Om jag har ex vis en 24 mm på min digitala kamera och tar en bild på ex vis 5 meter med bländare 4 så får jag ett visst skärpedjup.
Om jag tar en vanlig kamera (med film) och en 35 mm lins, vilket är effektivt ungefär samma bildvinkel, och gör också det på 5 meter och bländare 4.
Blir då skärpedjupet olika???
Glad för en förklaring.
Olle
|
OED |
 |
|
|
edison
N.A.udiophile

2529 Posts |
Posted - 2005/06/05 : 23:57:12
|
snaben: I ditt exempel blir SD större med DSLR'en än med fullformats-SLR'en (för enkelhets skull kallar jag "små-platts-kamerorna" DSLR, och lämnar åt sidan att det existerar fullformats DSLR's)
SD ändras enbart av två faktorer, brännvidden i MM samt använd bländaröppning, men INTE av "den skenbara brännvidden" som man ofta pratar om när man säger "x mm på en DSLR 'som med fullformat'". Då är det ju egentligen den jämförbara bildvinkeln man menar. DVS tex sägs en 18-55 motsvara en 28-90 ungefär. Det gör den ju verkligen också men BARA vad gäller bildvinkeln, INTE gällande skärpedjupet 'vid en viss given BildVinkel'. Dvs på dessa två objektiv (X= 18-55mm vs Y= 28-90mm) är samma bildvinklar faktiska vid varje mm-inställning på respektive objektiv, tex 18mm på X = samma BV som 28mm på Y, 35mm på X samma BV som 56mm på Y etc MEN, SD är vid vart och ett av dessa exempel större hos X än det är hos Y, hela tiden förutsatt vi använder samma bländaröppning.
Ta min Digikompakt tex, den har optik med 8-24mm brännvidd, 'motsvarande bildvinkeln' är som på ett 39-117mm film-objektiv ('tele-faktor' på 4,875 mao) MEN SD på max tele på Digikompakten är alltså samma som på ett 24mm vidvinkel för film-kameran, och samma vid 8mm på kompakten som med...just det, 8mm på film-kameran dvs samma SD som en veritabel supervidvinkel ger på en film-kamera. Ganska lätt få jämn skärpa från för- till bakgrund med kompakten alltså, men svårt få verkligt oskarp bakgrund ens med 'teleläget' på den. Notering 1: Med "...bild på ex vis 5 meter..." antar jag du menar en bild där fokus är inställt på 5 meter, men med ett motiv som har både för- och bakgrund. Tar vi en bild av en vägg 5 meter bort så är ju SD ingen faktor, men det nämner jag för tydlighets skull ifall nån (annan) som läser detta behöver den infon.
Notering 2: Då en DSLR's bildplatta (= mindre än negativets 24x36 mm) ska fånga samma motivs alla detaljer (förutsatt vi använder objektiv med anpassad bildvinkel på båda typerna) medför detta en sak som stort sett alltid glöms eller bortses ifrån: Man "måste" ha lite bättre optik till DSLR än till 35mm film för att få samma skärpa/upplösning i den slutgiltiga förstoringen till en given storlek.Märks nog inte förrän det handlar om uppåt A4 och större, men skall tas med i ekvationen. Bra beskrivning av detta faktums betydelse när man testar objektiv finns att läsa i senaste numret av "FOTO" (alltså 'gamla riktiga' "FOTO", inte nån av dom där nya "Digitalfoto för Alla" mfl som poppat upp, ja dom är OK men FOTO är ännu så länge i egen klass IMHO)
I detta nummer testar dom ett koppel optik enbart avsedd för "småplattskamerorna" och beskriver hur man anpassat testen så den tar hänsyn till dessa mindre sensorers högre krav på optikens prestanda vad angår skärpa/upplösning.
|
 |
|
|
snaben
Member

108 Posts |
Posted - 2005/06/06 : 14:27:53
|
Tack edison
Jag är med på din förklaring och det verkar rimligt.
Återstår bara att testa då jag inte riktigt hunnit få den erfarenheten av minnyinskaffade KM 7D.
Men lite testande är ju trevligt.
olle |
OED |
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2005/06/06 : 17:11:26
|
Tackar för svaret edison. Jag försöker att hänga på dpreview så mycket möjligt när det kommer ny optik och kameror .Jag är väl underförstodd med att vi behöver skärpa bilden mer från den digitala kameran.
För min del som inte plåtar makro får jag en fördel med förlängningsfaktorn av optiken.Letar dock efter ett nytt hus som kan komplettera min digitala därav frågan eftersom jag under något års tid läst rykten om att det skulle komma en efterträdare till D100:n.
Jag har använt D70:n med tycker helt enkelt inte så bra om den. MvhKristofer
|
 |
|
|
edison
N.A.udiophile

2529 Posts |
Posted - 2005/06/06 : 21:17:56
|
whiskyman:
Hmmm...man behöver inte skärpa bilden mer från digital än från film...förresten från film skärper man ju inte bilden alls (såvida man inte skannar förstås, då kan man ju böka lite med sånt...)
Vad jag var inne på är att pga sensorns mindre storlek 'måste' man använda optik som är skarpare när man kör digitalt vs när man kör med film. Detta för att kunna ge motivets detaljer tillräcklig möjlighet att synas lika bra från D-kameran. Från D-SLR'en måste ju bilden förstoras mer än från 'filmkameran' om man tex ska göra en bild med samma storlek att ha på väggen...
Vad ogillar du hos D70...?
Jag tycker det är den klart bästa att hålla i av alla 'billiga', med möjligt undantag för KM 7D som väl är lite mer tyngd å 'inertia' i, men ju inte riktigt så 'billig' då... |
Edited by - edison on 2005/06/06 23:46:23 |
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2005/06/09 : 16:48:57
|
Hej Edison "Vad ogillar du hos D70?"
Det är bl a det att den är för lätt och plastig,sedan så tycker jag eftersom jag är van vid min D100 att den är lite för krånglig i handhavandet.
Jag tycker dock att man ofta behöver skärpa bilderna lite, från den digitala.Det gäller ju då som vanligt att inte göra det för mycket.
Jag har nästan helt gått över till att plåta digitalt eftersom det sparar så mycket tid. Samt även fördelen att kunna visa kunden bilden innan man bestämmer om den skall gå till tryck.Samt kunna ta mycket fler bilder som ger ett större urval.
Jag har dessutom skaffat just skarpare optik.
Mvh Kristofer |
 |
|
|
edison
N.A.udiophile

2529 Posts |
Posted - 2005/06/10 : 22:41:51
|
OK. -------------------- Skärpa bilderna får man se som en del i workflowen...alla digitalkameror suddar ut bilden lite (eller mycket beroende på märke/modell) för att kompensera för de synbara störningar som uppstår vid färginterpolationen, och en tur genom USM är bara att se som nödvändigt, och bättre än att sätta kameran på mer skärning.Hellre då sätta kameran på lite minus i skärpemenyn och göra det 'ordentligt' i PS eller vad man nu har för program.
(Jag är inte nåt särdeles duktig på att göra optimal USM-skärpning...det verkar vara en konst man får lära sej allteftersom...)
Och - för det bästa i slutlig skärpa ska givetvis bra optik till... ! Garbage in - garbage out gäller men exakt hur vass optik man behöver är väl som med pixelantalet, beror ju på hur stort man ska förstora etc mm |
Edited by - edison on 2005/06/10 22:42:47 |
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2005/06/11 : 15:35:52
|
Hej igen edison. Jag skärpningen i Photoshop lär man sig, ju som i allt annat ,allt eftersom,.Har slutat att köpa zoomoptik, både eftersom den sällan har samma skärpa som motsvarande fast optik samt är tyngre om den skall bli bra.
Det där med motsvarande bör ses med en nypa salt eftersom det ju ändå blir både tyngre och dyrare med fast optik för samma brännvidder.
Jag använder numera Photoshop CS version 1, har ej ännu skaffat v2 av CS.Jag plåtar helst RAW. Men om jag vill kunna ta många bilder i en följd så blir det JPG.
Mvh Kristofer |
Edited by - whiskyman on 2005/06/11 15:36:49 |
 |
|
|
edison
N.A.udiophile

2529 Posts |
Posted - 2005/06/11 : 18:14:43
|
Bara fast optik...se till att "nån gång i livet" plåta med AF Nikkor 180/2,8!!! Kanske du redan har iofs (?) Hade funnits i väskan om jag kört Nikon, utan minsta tvekan...skulle va cash då ;-)
CS får jag tänka på när jag har A dator som matchar B behov stort nog att motivera pengarna
Verkar som du arbetar som fotograf, klart att CS etc är givet åtminstone för vissa mer avancerade ändamål.
|
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2005/06/12 : 17:39:23
|
Hej edison, ja jag har frilansat en del för ortstidningen där jag bor.
Är dock för tillfället "mellan två jobb", eller på ren svenska arbetslös, eller kanske snarare med det finare ordet "arbetssökande".MvhKristofer
Skall testa 180:an med 2,8 i ljusstyrka.Dock en liten fråga om denna:Är den framförallt anpassade för digitalbruk, eller får jag förlängningsfaktorn på 1,5? MvhKristofer |
Edited by - whiskyman on 2005/06/12 17:40:02 |
 |
|
|
edison
N.A.udiophile

2529 Posts |
Posted - 2005/06/12 : 18:41:45
|
"Skall testa 180:an med 2,8 i ljusstyrka.Dock en liten fråga om denna:Är den framförallt anpassade för digitalbruk, eller får jag förlängningsfaktorn på 1,5?"
Hmmm....ALLA objektiv framstår som 'längre' på ett digitalhus av "faktor"-typen, tex samtliga Nikons D-hus.
Alltså 180 mm brännvid ger smalare bildvinkel på ditt D70-hus än det gör på en film-Nikon.Detta gäller oavsett optiken är för både fullformat resp 'faktor'-DSLR. Nikons DX optik däremot går BARA köra på deras DSLR, dvs hus med mindre sensor än fullformatet.
Detta AF 180 är dock ett som GÅR att köra på både fullformat 'faktor'-husen, men är skarpt nog att ta fram det bästa ur alla Nikons DSLR inkl. D2X...smaskens! |
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2005/06/13 : 09:23:22
|
Ja hej edison jag skrev inte förutom det som det tidigare diskuterats här eftersom jag tyckte att det var inte så intressant.Det hade ju redan klarats ut så det var inte av nöden sett i mina ögon, dvs jag visste redan detta.
Problemet som jag har är att jag vill kunna använda den optik som jag köper till mina båda hus, både till den digitala och till min gamla analoga systemkamera.
Så det var anledningen till att jag uttryckte frågan på detta sett inte, okunskap. Mvh Kristofer |
 |
|
|
edison
N.A.udiophile

2529 Posts |
Posted - 2005/06/14 : 01:16:01
|
Misstänkte nåt sånt, men formuleringen om utifall " den var för 'digitalbruk' ELLER 'ger 1,5 faktorn' " lurade mej väl där...det är lugnt...
|
 |
|
| |
Topic  |
|