HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Antipiratbyrån.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/06/12 :  18:11:01  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Hur bedriver dom sin verksamhet egentligen?

Hur kan dom bevisa att någon delar olagligt matrial?

Rimligvis så måste dom ladda ner filen för att kontrollera att det inte är en meningslös hemmavideo man döpt om till Star Wars III tex.

Då begår ju dom ett brott.

Hur funkar det?

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/06/12 :  19:04:22  Show Profile Send Roq a Private Message
Antar att de fattar misstankar om någon stor-fildelare och så begär de husrannsakan och då kan de ju kolla själva.

Det är nog i alla fall ovanligt att nån sitter inne med högvis med 700MB hemmafilmer döpta till filmtitlar.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/06/12 :  19:17:47  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Kanske läge att börja döpa om egna filmer till "Mad Max II" och liknande

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/06/12 :  19:48:53  Show Profile Send Haakan a Private Message
eller sluta sno från filmbolagen

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/06/12 :  20:29:06  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Hur fungerar det där egentligen? Antipiratbyrån får väl inte begära husrannsakan? Vad får de göra egentligen?
Är det inte så att endast ett brott som kan ge 2år fängelse eller mer tillåter husrannsakan? Så mycket kan man väl inte få?

Och du har ju faktiskt en poäng persson, och i och med den nya lagen så borde det väl vara så att de gör ett brott som laddr ner? Eller de kanske har tillstånd från filmbolagen mm, nån som vet hur det funkar?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/06/12 :  21:30:35  Show Profile Send mace a Private Message
Fint att de kallar sig blablabyrån, skall väl ge det hela en juridisk/myndighetsmässig aura

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2005/06/12 :  21:30:53  Show Profile Send Snoddas a Private Message
Tror också att det måste finnas en misstanke om grövre
brott om man vill göra husrannsakan. Fildelning skall väl inte
räcka.eller

Det är ju i alla fall klargjort att deras registrering av
IP-adresser stred mot svensk lag.

Länk till den som förstår "juristiska"

http://www.alden.se/husrannsakan.htm

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/06/12 :  22:13:16  Show Profile Send edison a Private Message
hehe...jo, dom har agerat olagligt när dom registrerat nedladdare mm.

Ändå - trots detta fel Antipiratbyrån gjort (omdömeslöst är det minsta man kan säga...) blir hela saken lite som när tjuvar får skadestånd när dom halkat pga husägaren inte har sandat trappan...
Inte samma sak, visst! ...men det känns lite tramsigt när dom som snor filmerna och dessutom organiserar sej (Piratbyrån) gnäller över att 'dom bestulnas' organisation gör juridiska felsteg när dom försöker sätta emot.

I läget som nu råder har båda dessa "byråer" noll eller iaf låg trovärdighet...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/06/12 22:15:57
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/06/12 :  23:39:57  Show Profile Send KingX a Private Message
hela den här cirkusen med piratkopiering förespråkare av detta och vice versa är oändlig.
Jag tycker ändå att när man ser tillbaka på allting så bottnar väldigt mkt i bekvämlighet.. att ha mp3or är för gemene man väldigt enkelt. likaså och ladda ned en film är för många en perfekt lösning för att rädda den regninga fredags kvällen istället för o besvära sig med at gå ned på staden och hyra.
2. priserna, det är trots allt ungdomen i världen som konsumerar mest musik och film det är även ungdomar som har allra minst pengar. de har inte råd att gå och köpa en siva för 170-200 kr, det är förståeligt. sedan om det är försvarsbart att ladda ner både ja och nej.
det finns så mkt för och imot med allting idag anser jag.
visst jag laddar ner nån gång imellan främst iofs för att kolla upp en viss skiva hur den är. man vill juh inte gärna lägga ned nästan 200 kr på ngt som var skräp. likaså ibland går det bara inte o få tag på vissa skivor som man vill ha och då kan man också välja att ladda ner.
filmer är mkt samma sak, det är inte så att jag sitter o laddar ner tonvis med filmer och tycker det är ballt och snuva filmbolagen på pengar (finns säkerligen folk som laddar enbart för den sakens skull också)
samt priserna.. jag har inte råd o köpa alla filmer jag vill ha för de priser som finns, yes de sjunker oftast i pris efter några månader och det är då jag brukar införskaffa dom.

som det ser ut idag så kommer inte anti-pirat byrån kunna ladda ner från ngn annan för o skaffa sig "bevis" dock har jag hört snack om att de eventuellt kommer att få "tillstånd" att ladda ned för att på så vis skaffa den info. de behöver för o sätta stopp för fildelare.
men det är lite pjåkigt o ge sig på medelsvensson. det är ungeför lika torftigt som det här med o jaga tunga droger. istället för o strama åt där det behövs (De som tillverkar och förser) så jagar dom istället användaren.
folk kommer alltid att gå den enkla vägen så längde dessa enkla vägar finns.
ska dom ha någorlunda bukt med piratkopiering får de allt se till o sätta stopp för ställen där det går o få tag på film, inte de som laddar ner. de laddar om det finns, inte annars, eftersom det då inte skulle vara möjligt.
så enkelt är det juh faktiskt.

seadn kan man juh undra hur bra koll filmbolagen har på folk i branchen.. dvd screeners osv. hamnar juh inte på sajterna bara så där. folk inom yrket måste juh ge ut förhandstitt kopior och annat, likaså folk som filmar i biograferna... kanske är det dax för biograferna att hårdna lite på kontroller av väskor och annat där det kan tänkas finnas kameror.

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/06/13 :  02:37:24  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
KingX,

mycket bra uttryckt. Ser bl.a. också klara paralleller mellan fildelning och droger.
Droganvändare ska inte sättas åt, de är offren.

De som i fildelningen ska sättas åt är de som producerar, inte de som använder/laddar ned. Så din parallell med droger var KLOKREN!!

Har flera vänner som har eliminerats av droger , där politiken har en stor skuld - hade de satsat mer på förebyggande syfte istället för reprellisering (stavning) så kanske de vore i livet idag.

Jag förstår musik/spel/program/film-industrin är grymt irriterade men lösningen är inte lagar. Lösningen är kreativitet/innovation.

Med den nya lagen kriminaliseras 100.000-tals svenskar, främst ungdomar.. lagen är mycket svår att driva, kanske så tror/inser många ungdomar att det är lätt att fly lagen på andra sett.

Mycket olycklig utveckling. Lagar ska inte skapas av företag.

Tyvärr lär det bli mer och mer av sådana lagar då företagen onekligen får större och större makt.

(för väl tilllägga att jag håller på det borgliga blocket så det inte blir en politisk debatt av dethära )

Så ingen politik. Vill inte att tråden ska bli stängd.

Edited by - m_persson79 on 2005/06/13 02:46:00
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2005/06/13 :  08:24:26  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det tråkiga med det hela är att musikens värde devalveras.
Vi kan få nya generationen som aldrig kan tänka sig att betala pengar för musik.
Själv har jag backat upp min iPod på en lös hårddisk. 400 timmars musik ligger där.
Bara att dumpa ned i vilken dator som helst.
Det här är musik som jag rippat från skivor jag köpt med ärligt införtjänade och skattade pengar, men mina kompisar skulle alltså kunna få tillgång till mina skivor på ett mycket enkelt sätt.
Vad händer med musiken i framtiden när pengarna stryps?
Under århundraden hade kompositörer inga rättigheter till sin musik.
Nu är vi snart där igen.
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/06/13 :  12:23:18  Show Profile Send KingX a Private Message
ja det är en stor "baksida" (eller är det en baksida och inte bara tidens gång?) på myntet att vi kan, och jag tror, kommer och få generationer som inte kan tänka sig o betala för musik. Historien har en förmåga och upprepa sig, på alla områden.
Jag tror dock inte det kommer att gå så långt så att kompositörer inte kommer att ha rättigheten över sitt skapande (musik, film osv.)
däremot tror jag att det kommer att gå tillbaka mer som det såg ut på 60, 70 talet.. det var inte skiv försäljningen man fick in pengar på det var live framträdanden. Som norska gruppen TurboNegro utryckte sig så fint på radion för ett tag sdan
"vi får knappt några pengar från skiv försäljnigen för alla laddar ner på nätet, men det gör inget vi får ändå in de pengar vi behöver via live framträdanden"

ngt jag tror är på väg tilblaka, tiden då man kunde göra feta summor på skiv försäljning är förbi.
men ioch med detta nedladdande skapas också nya typer av kompositörer. Det finns grupper som är riktigt stora underground band idag tack vara mp3. De spelar in i studio och lägger sen ut albumen på nätet så folk kan hämta hem (och man kan ofta köpa skivan för en billig peng om man inte vill ha låtarna i mp3 format (bravo). Sedan drar det fullt hus när de väl spelar live. Sedan så behöver juh inte en siva faktiskt kosta så mkt som den gör. Jga funderar igentligen ibland på vad det stora skivbolagen pysslar med, visst folk ska ha löner och annat men jag tror ändå inte på det här med 200 kr för en cd-skiva. När jag gick på gymnasiet kommer jag ihåg att man fick ca 680 kr i månaden i stuidebidrag (idag massa år senare är summan 980 eller nått sånt) jag köpte mig ca 5-6 cd skivor i månaden och hade pengar över till annat. Idag för 980 kr har dom knappt råd o köpa en cd-skiva om de så vill ha pengar till annat sedan så ligger väl intresset i att handla annat, musik börjar anses mer o mer som en "gratis" gåva. Men folk betalar mer än gärna 300-400 kr för o få se sin favorit artist på scenen. Det kommer folk inte kunna pirat kopiera iaf hur mkt dom än vill.

mpersson: hehe. nej ngn politiskt debatt vill vi inte få ut av den här trånden det handlar juh trots allt om pirat kopiering *S* =)

Edited by - KingX on 2005/06/13 12:34:41
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2005/06/13 :  12:41:43  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Flower Kings går ständigt back på sina spelningar och det är skivförsäljningen som får täcka förlusterna. Det är inte alla grupper som drar så mycket folk så att dom kan leva på spelningar.
I Flower Kings fall så säljer man bra med skivor utspritt över hela världen men det är få i varje stad som känner till dom och kommer på deras konserter. Det är skivförsäljningen som gör det möjligt för dom att åka runt i hela världen och göra spelningar.

Jag håller med om att 200 kr är för mycket för en skiva och det måste ha en hämmande verkan på skivförsäljningen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/06/13 :  13:08:14  Show Profile Send KingX a Private Message
visst det kommer alltid finnas vinnare och förlorare (om man skall kalla det så) överallt. Flest sådana luckor uppstår ofta när saker och ting är igång att förändras som i det här fallet musik industrin.
Tyvärr är det väll inte så mycket man kan göra åt det.
Det finns också dessa nya talanger som kommit upp sig helt utan musikbolag och då använt, som jag nämde tidigare, internet som förmdlare åt sin kreativitet och därmed dragit mkt folk till sina spelningar.
Givetvis kan inte alla göra så här, men inte alla kan spela fotboll heller.
Musik kommer alltid att finnas för oss som gilalr musik på ett eller annat sätt. och cd skivor kommer att gå o köpa så längde det ligger i världens intresse att ha dom (tills sony, pioneer och vilka andra som nu styr teknikens utveckling) kommer att hitta på något nytt lagringsmedia att lagrat på.
Exempelvis blueray discar som kommer att lanseras senare iår (eller under nästa år)

jag tror skivpriset har en otroligt stor inverkan på försäljningen, men det har juh också gott så långt nu att folk börjar känna det mer "rätt än fel" att tanka hem. Det började väldigt mycket med "priserna är så dyra" bolagen gjorde då inget åt det nu är vi mer inne på linjen "vadå? det är juh enkelt och bekvämt varför ska jag pröjsa 200 kr när jag kan få det på några sekunder via internet?"
snacket som föresprkåar nedladdning har ändrat sig väldigt mycket oh det är nu nmär det gått så långt som industrin vill ta till med hårdhandskarna, när skadan redan är så stor att vi säkerligen kommer att få generationer som anser att musik/film skall vara gratis. hur ska lagar kunna ändra deras inställning? den är juh redan rotad i människan som växer upp på vår jord idagens samhälle?!

Go to Top of Page

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2005/06/13 :  15:39:56  Show Profile Send patst577 a Private Message
Jag som ungdom måste säga att jag tycker att skivbolagen biter sig i svansen!

Som nämts är största anledningen till att så mycket laddas ner är de otroligt höga skivpriserna, en halvering av priserna skulle säkert dubbla försäljningen!

Jag måste säga att jag aldrig köpt så många skivor som på senare tid, detta oftast i 99 kr klassen (Ofta något som man laddat ner och gillat). Som student har man inte råd med dyrare (utom någon ibland) skivor!

så sänk priset så folk har råd att köpa skivor!

/Patrik
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/06/13 :  15:48:25  Show Profile Send KingX a Private Message
^

Ja som studnet har ni inet många kronor över till roliga ting känner jag på mig. bor man också i studentbostad så verkar det juh ligga i samhällets intresse o rena ockerhyrorna på dessa saker också.. helt skamligt.

99 kr är alldeles lagomt för en skiva. brukar själv leta rätt på billigare val av cdskivor i den mån det går. eller helt nkelt betala ca 140 svenska kronor (frakt inräknad) och beställa på amazon.com det sjunker iaf några kronor jämtfört med om man skulle köpa skivan i butik här i Sverige.

Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/06/14 :  00:07:41  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Håller helt med att priserna är tokhöga. Det är synd om små okända band. Men jag tycker det är skevt att tex Britney får några 100 mille för att sjunga in en skiva (hon skapar ju inte musiken mer än med sin taskiga röst). Det är väldigt få svenska band som blir rika på sin musik. Och andra sidan tycker jag inte att de bör bli det! Dom jobbar med det dom älskar allra mest, sin hobby & pojk/flickdröm. Andra knegar som t.ex. receptionister, sekreterare jobbar röven av sig för ~11000/mån ut.

Men nu är teknoligin här. Den går INTE att stoppa/förhindra, man måste anpassa sig men nu när storföretagen har så mycket makt kan de lobby en ny lag som få vill ha.

Men åter OnTopic lite:

Är det någon som vet säkert hur Antipiratbyrån bedriver sin verksamhet?
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/06/14 :  00:08:57  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Jag tror vidare att småband har trogna supportrar som köper skivorna oavsett vad.

Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/06/14 :  01:30:48  Show Profile Send KingX a Private Message
säkert bedriver de inte sin verksamhet.. inte efter vad man läst och hört iaf... men men.. kanske kan det bli ngt bra av deras agerande också när de slutar leka militärstat och börjar arbeta på riktigt vis.
börja i rätt ände till att börja med som vi diskuterat förut.

Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/06/14 :  04:24:46  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
"säkert bedriver de inte sin verksamhet"

Du lär ha formulerat dig lite knasigt , vad ville du säga?

Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/06/14 :  12:24:59  Show Profile Send KingX a Private Message
hehe oj då.. jag menade de driver inte sin verskamet med så stor säkerhet på hur folk blir åtalade.. käns mer som nån "ta nån på mofo" syndromet just nu.. eftersom de kör på IP adresser och på så vis skaffar personuppgifter om vem som har detta IÅ osv.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000