| Author |
Topic  |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts |
Posted - 2005/06/17 : 10:36:37
|
Kan det vara så att det gjorde 1992 ?
Av en tidigare Tonårsdiva som fick förutsättningarna att specialbeställa låtar från då en av sveriges mest efterfrågade populärkompositör ?!
Kan detta ha påverkat artisten så senare har breddat sin genre med allt från Visa och Jazz till rak Pop?
Många frågor, men bara 2 svar.
Ett svar är JA, det andra är artistens namn...  |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Stefaeri2001
Member

563 Posts |
Posted - 2005/06/17 : 10:49:41
|
Lena Nilsson - Himlen runt hörnet!
Men en ÄNNU bättre svensk soulskiva var Doris - Did You Give The World Some Love Today Baby, från 1970. Bakom skivan stod Berndt Egerbladh, som även spelade orgel. På trummor hittade vi 'Loffe' Karlsson, som på den tiden var en outstanding trummis (Hansson & Karlsson). När plattan återutgavs 1996 tog sig folk för pannan - hur kunde sådan högkvalitativ musik komma ut 1970 helt obemärkt? Svaret var väl att den var tio år före sin tid även internationellt sett - och i Sverige exploderade precis den svenska musikrörelsen som hade helt andra musikaliska ideal.
mvh
Stefan |
 |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts |
Posted - 2005/06/17 : 10:58:12
|
Visst är det Lisa Nilssons Himlen Runt hörnet.

Som de flesta vet så är det Mauro Scooco såm står för innehållet på skivan. Jag läste en intervju med Scocco, där han sa att det var en utmaning att skriva material med en viss inriktining och stil. Något som han dock lyckades ganska bra med.
För prodktionen står Johan Ekelund (Scoocos radarkompis sen Ratata-tiden)
Himlen runt hörnet, sålde Guld ganska snart (även om det inte är ett bevis på att innehållet är bra, utan bara omtyckt). Åter efter så fick Lisa Grammisar i kategorierna Årets kvinnliga artist, Årets album och Årets låt (Himlen runt hörnet). Scocco blev Årets låtskrivare. Ekelund blev Årets producent. Albumet sålde då 450000 ex. Lisa fick även Aftonbladets RockBjörnen i samma 3 klasser.
(Doris - Did You Give The World Some Love Today Baby måste kolls upp) |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
 |
|
|
Beat
Member

1505 Posts |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts |
Posted - 2005/06/17 : 20:25:36
|
Lisa är inte bara en alldeles utomordentligt duktig sångerska, hon skulle närsomhelst vinna titeln som Sveriges sexigaste kvinna.
En riktigt proffsig artist i mina öron, och för all del, ögon. |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
 |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts |
Posted - 2005/06/21 : 23:22:35
|
Även om titelspåret (Himlen runt hörnet) är bra och har lite sköna saker i inspelningen, så tycker jag att det finns klart bättre gobitar på skivan.
"Varje Gång Jag Ser Dig" är en av mina favoriter på denna trevliga skiva, som knappt har något dåligt spår.
Fast bästa låten är nog den enkla med lite melankoliska baladen "Vem".
Vem kan du skrika åt när inget blivit som du vill Vem väcker du mitt i natten när du inte kan ligga still Jag hoppas att du hittade det du sökte Och inte klandrar mig för att jag försökte
Vem delar du din framtid med Jag undrar bara vem Jag undrar bara vem

|
 |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts |
Posted - 2005/06/23 : 00:10:46
|
| Att du inte sgat det tidigare,,, Tror jag skall göra en bland skiva med Scocco och Carola =) |
 |
|
|
edison
N.A.udiophile

2529 Posts |
Posted - 2005/06/24 : 01:39:47
|
Solo-Scocco...kan man klara sej bra utan.
Men Ratata gjorde iaf nån eller ett par bra plattor...fast dom var det visst ett litet tag sen jag spelade... |
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
 |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts |
|
| |
Topic  |
|