| Author |
Topic  |
|
pick-me-up
Member

1382 Posts |
Posted - 2005/06/19 : 19:32:32
|
Är det sant att nästan alla dansband använder en sequencer när de spelar live? Det hörde jag berättas ganska nyligen av en kille som själv har lirat! Alltså att många instrument är färdigspelade när de framträder. Vilken bluff alltså!!! Hur vanligt är detta då när ett rockband spelar live?
Sen finns nånting som heter vocoder. Så man behöver inte ens kunna sjunga … Vilken fiasko. Hoppas att det finns någon här som är musiker själv eller har pålitlig inside information.
Han berättade vidare att det finns band där vissa musiker inte ens spelar på studioalbum alls, därför att de är så dåliga!!
|
|
|
ohmega
Member

4651 Posts |
Posted - 2005/06/19 : 19:59:34
|
| Ä väl inget nytt i princip, men att omfattningen skulle vara stor är nytt för mig.... |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
 |
|
|
filikoster
Member

692 Posts |
Posted - 2005/06/19 : 22:16:33
|

Ironi, världens bränsle... |
Never trust someone who claims to be God. |
Edited by - filikoster on 2005/06/19 22:17:10 |
 |
|
|
Calle H
Member

147 Posts |
Posted - 2005/06/19 : 22:42:12
|
| De som går och ser svenska dansband får skylla sig, och nej ingen musiker med självinsikt skulle förnedra sig på det viset. |
Med öl i gräset på en Opeth-konsert.
|
 |
|
|
pick-me-up
Member

1382 Posts |
Posted - 2005/06/20 : 00:41:57
|
Jag tror att det används även i andra musikformer än bara dansbandsmusik *s* Men man pratar inte så högt om det … Vocoder kan man förstå i viss mån, men att helt rakt köra med hjälp av sequencer är till om med lägre än i reklam *LOL*
Just i dansbandsmusiken går det väl an, för vem tittar över huvud taget vilka de är som spelar där … och vad de gör. I princip kan man ställa där ett gäng fågelskrämmor och programmera maskinerna att ta hand resten. |
 |
|
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2005/06/20 : 00:49:21
|
Är inte det precis vad som görs?]
Det skulle ju i alla fall förklara scenkostymerna |
 |
|
|
filikoster
Member

692 Posts |
Posted - 2005/06/20 : 08:31:54
|
Va???? Är detta en allvarlig diskussion? Nu får ni kamma er pojkar!
Jag trodde pick-me-up uppvisade en stark lektion i ironi, men är alltså allvarlig. Vet du vad en vocoder är?
"Han berättade vidare att det finns band där vissa musiker inte ens spelar på studioalbum alls, därför att de är så dåliga!!"
I vilket århundrade lever du? |
 |
|
|
pick-me-up
Member

1382 Posts |
Posted - 2005/06/20 : 11:52:10
|
filikoster, kan du berätta lite närmare vad har du att i tankarna? Det är klart att det är allvarligt menat, ingen ironi alltså *s*
Du tillför inget nytt i diskussionen om du inte vidareutvecklar lite. Kanske du kan förklara oss lite närmare vad en vocoder är och hur den används?
Om den används regelbundet för att få sångarens röst låta bättre som den är i verkligheten, så är det dåligt, tycker jag. |
Edited by - pick-me-up on 2005/06/20 12:02:28 |
 |
|
|
filikoster
Member

692 Posts |
Posted - 2005/06/20 : 12:09:53
|
Ok. En vocoder är en effektenhet för sång/röst. Får sången att låta syntig och robotaktig. Kraftwerk var tidiga med att använda sådan. Se till exempel Computer World. Jag är beredd att sätta ganska mycket på att användningen av vocoder i dansbandssammanhang är högst sällsynt...! Jag tror din vän som "lirat" drivit lite med dig.
Vad gäller förinspelning i rock: i sämsta fall sker framträdanden med allt förinspelat. Detta kallas playback. Det är främst i tv-framträdanden som artister tvingas göra detta. Vissa "artister" som typ, systrarna Graaf, kör alltid playback för de de facto inte är kompetenta nog att genomföra konserten annars. Jag har själv gjort detta att antal gånger, mest för tv. Det är helt värdelöst.
En mellanvariant kallas för singback. Där är allt utom sången förinspelad. Det går att få till åtminstone lite livekänsla om man gör så. Används i samma fall som ovan.
"Han berättade vidare att det finns band där vissa musiker inte ens spelar på studioalbum alls, därför att de är så dåliga!!"
Du tänker kanske på gamla fina mimarna i Milli Vanilli. Annars är det nog inte så vanligt att musiker inte spelar på sina egna skivor, om man säger så. |
 |
|
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2005/06/20 : 12:25:30
|
Destinys Child körde visst inte allt "Live" när de spelade "live" i Stockholm.....
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
 |
|
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2005/06/20 : 15:54:22
|
Det är ganska välkänt att popgrupper som kör mycket dans och där bandet valt i första hand för sitt utseende använder mycket sånt. Backstreet boys körde tydligen 70-90 % playback och det finns säkert många andra exempel.
Något annat än det känner inte jag till.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
|
Calle H
Member

147 Posts |
Posted - 2005/06/20 : 17:18:26
|
...och därför skall man lystna till riktiga musiker, med riktiga instrument och egna låtar.
Backstreet vem? |
Med öl i gräset på en Opeth-konsert.
|
 |
|
|
nurfen
Member

484 Posts |
Posted - 2005/06/20 : 19:49:40
|
quote: Sen finns nånting som heter vocoder. Så man behöver inte ens kunna sjunga … Vilken fiasko.
quote: En vocoder är en effektenhet för sång/röst. Får sången att låta syntig och robotaktig.
Jovars, så fungerar en vocoder. Däremot var det nog inte det han menade.
Det finns effekter som i realtid justerar sångens tonart, dessa kan man även skriva in i förväg så att det hela tiden justeras till en melodi, kan väl vara bra om man kör singback och sjunger helt åt helvete. Sjunger man FÖR mycket åt helvete låter man däremot som Cher. Det kan däremot vara grymt skoj när någon sjunger live att samtidigt spela live med ett keyboard - och på så sätt förvränga personens röst  |
Sweetspot är överskattat! |
 |
|
|
filikoster
Member

692 Posts |
Posted - 2005/06/20 : 20:00:23
|
| Du tänker på pitch correcter, nurfen. "Fly on the wings of love!" Bröderna Olsen helt enkelt. Fett med pitch correcter! ;)))))) |
 |
|
|
nurfen
Member

484 Posts |
Posted - 2005/06/20 : 20:09:53
|
Yes box..  |
 |
|
|
Resonans
Member

897 Posts |
Posted - 2005/06/20 : 21:23:03
|
Tänk då vad mycket fusk det är i dagens studioinspelningar... Popmusik må så vara - jag köper aldrig sån musik. Däremot köper jag rock, men blir lika besviken varje gång jag varit på någon bra live-spelning (riktig live alltså..) och sedan köpt en skiva med samma artist- i nio av tio fall går det inte att lyssna på! Fem instrument - 64 kanaler... Fin ekvation det. Och så kan man jämföra med orkesterinspelningar: 64 instrument - två kanaler... Visst är DET lite ironiskt?
Jag ber om ursäkt om jag gled lite OT här.. |
...music is the best... |
 |
|
|
nurfen
Member

484 Posts |
Posted - 2005/06/21 : 00:49:24
|
| Konstiga rockgrupper du måste lyssna på, Resonans.. Och i 9 fall av 10 dessutom. Show me! |
 |
|
|
filikoster
Member

692 Posts |
Posted - 2005/06/21 : 08:43:49
|
| Hm, även jag känner vissa spår av elitism i Resonans inlägg. Den fiiiina orkestermusiken mot skräpkulturens popmusik. Intet om om orkestermusik dock. Dessutom kan man knappast kräva att få samma upplevelse av en skiva som av ett liveframträdande. |
 |
|
|
Resonans
Member

897 Posts |
Posted - 2005/06/21 : 08:51:51
|
Den enda rockgrupp som låter nästan lika bra på skiva som de gör live är, enligt mig, AC/DC. Tidig Led Zeppelin också.
Vad jag menar är att man i allt för stor utsräckning producerar sönder dagens rockmusik. Varför behöver man så många kanaler och effekter till så få instrument? Var finns dynamiken? Är det kanske så att rockmusiker faktiskt är oförmögna att återge sin musik utan digitala hjälpmedel framtrollade av sin producent?
|
 |
|
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2005/06/21 : 09:44:11
|
Du må ha en poäng, Resonans, men jag tycker du generaliserar för mycket. Rock är en otroligt stor genre med alla möjliga subgenrer. Liksom med musikinspelningar i största allmänhet finns det absolut skivor som är sönderproducerade och saknar dynamik etc. Men rock som hel genre? No sir! Det finns drösvis med högkvalitativa skivor inspelade av skickliga musiker.
Sen angående effekter och dylikt - för att göra en liknelse med en orkester: varför behöver du egentligen en oboe när du har en klarinett? Bägge är ju träblåsinstrument!...jo, för de låter markant annorlunda. Samma sak kan du ju uppnå med nån viss effekt som du använder på t.ex. en elgitarr. Jag ser inget fel med det, tvärtom. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
|
filikoster
Member

692 Posts |
Posted - 2005/06/21 : 10:19:47
|
| På spiken, Ayn. |
 |
|
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2005/06/21 : 14:53:53
|
Var det inte Max Martin som när han mottog ett pris för ett par år sedan tackade skaparna av mjukvaran "In Tune" (som väl är en avancerad version av pitch correction)?
Jag har för mig att han fick priset för en singel med Britney Spears...
|
 |
|
|
Resonans
Member

897 Posts |
Posted - 2005/06/21 : 19:11:33
|
Ja, jag generaliserade ganska mycket. Så illa är det inte. Jag håller nog förresten med dig angående effekterna Ayn, det var en bra liknelse med oboen - har aldrig sett på det på det sättet. Och har man effekter när man spelar in är det väl ok att ha det live också - det gäller isåfall även autotuning. Det är nog antalet inspelningskanaler jag hyser agg mot. Det är ganska imponerande att höra tex orkester- musik eller jazzmusik som är inpelat på två kanaler. |
 |
|
|
pick-me-up
Member

1382 Posts |
Posted - 2005/06/21 : 21:21:37
|
Bra nurfen!
Du fattade på pricken vad jag menade … Kul med smarta killlar här. *LOL*
Nu har jag lärt något nytt. Jaså, pitch correcter heter den manicken alltså. Men du nämnde nånting on singback! Går det inte använda apparaten när man sjunger live IRL??
Här kan alla ni som vill förkova sig ämnet att läsa vidare: http://homerecording.com/bbs/archive/index.php/t-11653.html
Wikipedia skriver följande: # Pitch is the property of a sound or musical tone measured by its perceived frequency. See also musical tuning for pitch systems and pitch standards.
* Pitch, or tone of voice, refers to variation of tone in tonal language, and in languages with pitch accent.
Undrar hur många det finns kvar som sjunger UTAN dessa djävulens redskap??? Ens i studio!!
Vidare från wikipedia: Musical tuning is the system used to define which tones, or pitches, to use when playing music. In other words, it is the choice of level and spacing of frequency values which are used. The tuning systems are usually defined in such a way that a listener perceives it as "nice".
|
Edited by - pick-me-up on 2005/06/21 22:04:14 |
 |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts |
|
|
filikoster
Member

692 Posts |
Posted - 2005/06/22 : 14:03:12
|
| Förtydligande: singback betyder att man sjunger live-på-riktigt-precis-som-vanligt-som-på-snoddas-tid men att resten är förinspelat. Då känns det lite lajvigare änna. |
 |
|
Topic  |
|