| Author |
Topic  |
|
|
EngelholmAudio
Member

8209 Posts |
Posted - 2005/06/21 : 10:44:32
|
Hejsan,
Dags att köpa nya sulor till min bil. Sommargummit är nu för tiden i det närmsta slicks! Lite halvbra när det regnar...
Så börjar sökandet! Rundringningen till däcksprånglarna i närtrakten. Alla säger olika saker. Vissa pratar om "märkesdäck" och lägger till: -"...och så finns det ju billighetsalternativ, men dom sätter jag ogärna på bilar, dom säljer jag ogärna <skratt-skratt>" Tro faan du hellre säljer dyra märkesdäck! 
Söker man på dackonline.se kan man få tips. Men blir man klokare? Näe. Kolla bara in dom läckra betygen däck får! http://www2.sicherbestellen.de/cgi-bin/RDTyreTest.pl?cart_id=4418747.21020&language=SE&dsco=21&Marke=Dunlop&Profil=SP+SPORT+2020&Med=Reifentest.com Grepp på snö (med ett sommardäck) får betyget 5.2. Ingenstans står en förklaring. Man får antaga att lågt betyg är det som tolkas som bra betyg. Och logiken då? 5 pluttar varav 4 är grå, en är gul skall alltså tolkas som betyg 5.2?
För faan...ge er!
Testerna slås samman trots olika däckdimensioner. Men vad säger att en modell av ett däck är lika bra för 185 bredd vs 215 (som jag skall ha)?
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts |
Posted - 2005/06/21 : 10:53:27
|
Köp Michelindäck...dom kan man nog få billigt nu 
// Jonas
|
Konsult hos Consulterna |
 |
|
|
EngelholmAudio
Member

8209 Posts |
Posted - 2005/06/21 : 11:03:50
|
uj ujuj vad sura F1-nerdarna var - med all rätt iofs.
"Tyvärr" verkar det bli Nokia NRVi. Svider lite då... |
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
 |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts |
Posted - 2005/06/21 : 13:25:14
|
| EA: Ungefär samma djungel som den du lever i. HIFIdjungeln måste vara nåt extremt för en utomstående... |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
 |
|
|
EngelholmAudio
Member

8209 Posts |
Posted - 2005/06/21 : 13:34:17
|
Den är lättare - bara att kontakta mig ju!  
|
|
 |
|
|
EmilH
Member

484 Posts |
Posted - 2005/06/21 : 14:03:06
|
Ha ha, jaaa.. alltid en liten djungel det där med nya territorier att ge sig in på :) Allting beror ju lite på vad du skall ha däcken till...men som nästan alltid så får du vad du betalar för.. tyvärr... dock så kan ju samma produkt skilja ganska kraftigt i pris mellan olika handlare... He he, ett litet tips på däck kan vara att köpa Klebér... i köpet av däck så medföljer en assistansförsäkring.. iallafall hos den däckfirma där jag handlar... kan ju vara bra att ha ifall man får punka..
Lycka till i jakten på rätt gummi !! |
 |
|
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2005/06/21 : 14:04:10
|
Persomligen skulle Jag alldrig !!! sko vår bil med annat än märkesdäck, gärna testvinnare i flera Europeiska länder samtidigt.
Har använt Continental Premium Contact de senaste 3 åren, fick mycket höga betyg i flertalet tidningar i England och Sverige. (sen verkar !! det som om de fulat sig och skickat specialdäck till tidningar som är korkade nog att inte köpa däcken själva....Aftonbladet mm.)
Att andra människor? krockar med oss för att de kör på skitdäck kab jag inte göra något åt, men bilen som Min kära hustru kör, och våra barn färdas i skall inte skos med "kinapuckar"
Ett för oss stor ekonomisk utgift....JA !!!! men det är det värt, likväl tjatet på barnen i början om cykelhjälm i England, där INGA!!! ungar använder hjälm, nu använder alla i familjen hjälm 
Hej hopp från präktiga gubben
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
 |
|
|
Snoddas
Member

920 Posts |
Posted - 2005/06/21 : 14:13:01
|
Det verkar ju som om du "vet" var man skall köpa däck.
http://www.sicherbestellen.de/dackonline/start.html
Fritt levererade hem till din dörr och sen ber du en bilmekare i din närhet att kränga på dom för en 50-lapp stycket. Köper alla mina däck därifrån. Hämtar dom alltid eftersom deras "filial" ligger i Lund.
Dom var med på "Plus" och dom kom fram till att dom var dom billigaste som fanns . Trött på att betala överpriser (gäller inte bara däck ). |
"And if you ever come across us don't give us your sympathy You can buy us a drink and just shake our hands And you'll recognise by the reflection in our eyes That deep down inside we're all one and the same"
-Derek William Dick aka Fish-
|
 |
|
|
EngelholmAudio
Member

8209 Posts |
Posted - 2005/06/21 : 15:05:12
|
Faktum är att jag fått ett par Nokian NRVi inkl montage till en så bra peng att det inte lönar sig beställa från dackonline.se i synnerhet om man räknar in krabbet med att man själv skall stå för godsmottagning och leverans av däck (+bil) till nått företag som kan lägga på sulorna.
|
|
 |
|
|
Snoddas
Member

920 Posts |
Posted - 2005/06/21 : 15:56:57
|
quote: Faktum är att jag fått ett par Nokian NRVi inkl montage till en så bra peng
Byt mot en hyfsad signalkabel kanske    . Skämt å sido så brukar man kunna deala med däckfirmorna när man kan påvisa prisskillnaderna mellan A och B. Dom e inte omöjliga, bara svåra 
|
"And if you ever come across us don't give us your sympathy You can buy us a drink and just shake our hands And you'll recognise by the reflection in our eyes That deep down inside we're all one and the same"
-Derek William Dick aka Fish-
|
 |
|
|
big-olle
Member

198 Posts |
Posted - 2005/06/22 : 14:48:25
|
Jag beställde 4 Dunlop SP9000 från däckonline för 950:- inkl. frakt och moms/st.
Brevbäraren sa att det var första gången han körde ut med däck, han tyckte att dom såg ganska fräsiga ut .
Det tog 10 dagar. Hade redan beställt tid och fick bytt ut mina gamla, balanserat och klart för 110 kr styck.
Behöver jag tillägga att jag är helnöjd . |
BAT out of hell (and then back again). |
 |
|
|
EngelholmAudio
Member

8209 Posts |
Posted - 2005/06/22 : 15:11:33
|
Det verkar helt klart vara ett bra däck (som också ser fräckt ut map mönstret). Ett alternativ - tack!
|
|
 |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts |
|
|
DAVE_HB
Member

180 Posts |
Posted - 2005/06/24 : 10:54:07
|
quote: i synnerhet om man räknar in krabbet med att man själv skall stå för godsmottagning och leverans av däck (+bil) till nått företag som kan lägga på sulorna.
De kan leverera däcken direkt till den däckspåkrängare du önskar. Jag valde det alternativet och efter någon vecka så ringde feletonen där däckspåkrängaren sa att däcken var framme och det vara bara att boka tid för däckspåkrängandet. Så så mycket extrajobb blev det inte.  |
- Hjälper Holographic Audio, Larsen Hifi samt Bremen - Admin på Faktiskt.se
|
 |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts |
Posted - 2005/06/24 : 11:54:52
|
| Vet att lokala däckpåkrängare har vägrat kränga på "internet-däck" |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
 |
|
|
DAVE_HB
Member

180 Posts |
Posted - 2005/06/24 : 12:39:28
|
| Det kanske inte är så svårförståeligt men just Däckonline har samarbete med en massa däckspåkrängare. Vilka kan man se på deras hemsida. Det är bara klicka på 'Montering av dina däck!' och knappa in sitt postnummer. Brukar dyka upp några alternativ. |
- Hjälper Holographic Audio, Larsen Hifi samt Bremen - Admin på Faktiskt.se
|
 |
|
| |
Topic  |
|