| Author |
Topic  |
|
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2005/06/22 : 14:46:02
|
Varför är det så vanligt att svenska skivutgivningar inte är längre än 40-45 minuter. Till skillnad mot utländska utgivningar som oftast är uppemot 60 minuter och t.o.m. längre. Man undrar om det är någon sorts snålhet från ekonomerna som tagit över makten precis som på alla andra områden i vårt samhälle. |
|
|
Boergars
Member

1641 Posts |
Posted - 2005/06/22 : 15:21:48
|
Är det inte tvärt om så att utländska artister i större omfattning slänger med "skräp" för att få upp speltiden. Resonemanget "ju längre, desto bättre", råder även hos många skivköpare. I sverige har nog artisterna mer inflytande över innehållet. Frågan om huruvida de sen väljer att göra korta skivor av kvalitetsskäl eller för att göra fler skivor med samma material blir nog bara spekulation.
/Per |
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
 |
|
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2005/06/22 : 16:00:04
|
| Jag tror ju för min del att man här i Sverige bara vill betala den absolut nödvändigaste studiotiden. I Sverige har vi aldrig haft den kulturen att låta artister disponera studion under flera veckor som man gör i USA. Oftast verkar det som om de svenska skivor med lång speltid är samlingsskivor eller klassiskmusik och ibland jazz. |
 |
|
|
labrat
Member

394 Posts |
Posted - 2005/06/22 : 16:54:18
|
Jag vet inte om det är negativt. Innan cd-skivans intåg var ju alla album ca 40 minuter långa, om de inte kom ut på dubbel-LP.
Som artist tror jag det är svårt att producera 80 minuter högkvalitativ musik, om man inte ska släppa 1 album per 5 år. Bättre med sjyssta album rakt igenom, än 80 minuter där hälftne är utfyllningslåtar som man gång på gång bara hoppar över.
|
Sandoz in the rain |
 |
|
|
krang
Member

434 Posts |
Posted - 2005/06/22 : 17:48:40
|
| Jag tror inte på resonemanget vad det gäller studiotiden. De flesta, i alla fall vettiga, artister har dissat hälften av allt de spelat in när plattan är kvar. Det är yttererst ovanligt att folk går in och gör sina 45min låtar och sen är det klart. I så fall har dom nog gjort som ovan fast före inspelnings tillfället. |
 |
|
|
Mnyb
Member

271 Posts |
Posted - 2005/06/22 : 18:18:38
|
Ibland så finns det ju stolpskott i låtlistan trots att skivan bara är 40min :-) men Ok. Men varför inte "fylla ut" med alternativtagningar. Många Jazz återgivningar har ju detta, skivorna var kortare förr så CD'n har ju plats för detta. Alternativ behöver inte betyda sämre, det är ju oftast en smaksak. |
Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3 |
 |
|
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2005/06/22 : 19:00:48
|
| Jag förstår att vi inte lyssnar på samma slags musik för jag gillar själv skivor fullpackade med musik. Jag ska strax rekommendera en svensk skiva som tyvärr bara är 42´lång. |
 |
|
|
krellmaster
Member

886 Posts |
Posted - 2005/06/23 : 19:28:11
|
Jag tycker nog att den gamla speltiden a la LP på runt 40 min är alldeles lagom. Många skivor är alldeles för långa även om alla låtar håller. När jag spelar vinyl så blir det oftast en sida sen byter jag skiva såvida det inte är ett konceptalbum som t.ex "Dark Side Of The Moon", då blir det hela. Samlingsskivor däremot får gärna va proppfulla. |
nyfiken skeptiker |
 |
|
|
filikoster
Member

692 Posts |
Posted - 2005/06/24 : 11:00:52
|
| Ren tradition från LP-tiden som hängt med. |
Never trust someone who claims to be God. |
 |
|
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2005/06/27 : 15:17:42
|
Håller helt med dom som anser att det är bättre med kvalite än kvantitet. Ofta så håller inte långa skivor fullt ut, utan det är bäst med 40-50 min topplåtar än 80 min med bra och mindre bra låtar. Sedan tror jag att det är lättare att koncentrera sig kortare intervaller. |
 |
|
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2005/06/27 : 17:03:12
|
Håller helt med dom som anser att det är bättre med kvalite än kvantitet.
Hallå nin det var länge sedan jag såg dig på forumet. Jag tycker också att kvalitet är bättre än kvantitet men det finns faktiskt artister som håller i en hel timme och mer än så. |
 |
|
| |
Topic  |
|