HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Skränig musik - bra med luddigt eller rent?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mos
Starting Member

19 Posts

Posted - 2005/07/06 :  17:36:07  Show Profile Send mos a Private Message
Jag har en samling CD's med väldigt olika musikstil, inklusive artister som tex Dead Can Dance, Sophie Zelmani till Metallica, X-dream och NIN, Skinny Puppy.
Dvs spänner mellan akustisk enkel musik, hårdrock, trance, och industrial.

Väldigt många av mina gamla favoriter har väldigt mycket distorsion etc, och är allmänt skräniga. Nu till min fråga, är det bättre att reproducera komplexa och skräniga passager på en bra anläggning som spelar alla detaljer, eller är det bättre att maskera det med en luddig anläggning som slätar ut 'skränet' :-)

Live så har jag varit på flertalet konserter där skräniga gitarrer har varit väldigt grötigt och hög volym, vilket i mina öron blivit dåligt ljud, och vissa exvis NIN igår med väldigt bra ljud och lägre volym och mer 'rent' ljud...

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20863 Posts

Posted - 2005/07/07 :  00:28:10  Show Profile Send johan.björklund a Private Message
Det blir ju lite som pest eller kolera. Antingen passar det skränigt eller passar rent. Kanske en medelväg är att föredra ??

Kul att höra att NIN var bra o att dom höll sig på ok volym.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts

Posted - 2005/07/07 :  00:53:38  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Det är ju bland annat därför vi vill ha bra inspelningar på skivorna. Det innebär ju att det blir RENT OCH HÖGT, utan att ha skygglappar på öronen. Gröten skall vara på köksbordet - inte i högtalarna.

Har nog tyvärr fallit över på den sidan som hellre tar två skivor bra ljud än tjugo som låter skit?

M

Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2005/07/07 :  16:12:24  Show Profile Send rolandm a Private Message
Jag har valt transparens, detaljrikedom och precision i ljudet framför romantisk gosighet. Komplexa mixar löses upp fint och det går att följa de enskilda detaljerna fint. Visst har jag lite skivor med distorsion och skrän, men de har valt att det ska vara så och då accepterar jag deras val... Skrän och distorsion låter skränigt och distat även i gosiga nattanläggningar, men en anläggning som ljudet tillåts gå igenom precis som det är, har ju den fördelen att det som är bra, verkligen låter bra!

Rock on!

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/07/11 :  23:03:45  Show Profile Send ILLY a Private Message
Jag har kommit på mig själv med att ofta lyssna på hård, distad och skränig musik vid tillfällen då jag bara har tillgång till sämre anläggningar, exempelvis bilen och på jobbet. Hemma däremot blir det mycket akustiskt och lågmält.

Min teori är att akustisk musik kräver att få fram alla detaljer och nyanser för att bli njutbar fullt ut, medans det med hårdare musik ibland kan bli "för mycket av det goda".

Stämmer kanske inte heller alltid, men jag äger inte många hårda skivor som är producerade för att passa i en hifianläggning.

Militant cyklist.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000