Author |
Topic  |
|
alpinist
RödaTråden-vinnare

966 Posts |
Posted - 2005/07/09 : 08:48:14
|
...alla tre släppte kritikerrosade skivor i höstas, och nu har de hamnat i "midprice"-segmentet, så jag högg till med Zelmani och Nordenstam, och lånade (!) Ekdahl på biblioteket. Bibblan får inte glömmas i jakten på kvalitetsmusik 
Är då alla tre köpvärda? Vilken är bäst? Här får ni min uppfattning i alla fall:
Lisa Ekdahl "Olyckssyster" En jättefin samling visor i Cornelis Vreeswijks anda! Lisas synkoperade sång påminner en hel del om Cornelis, och det är bara skoj! Lars Winnerbäck har producerat, och sett till att kompet varieras, i en låt dominerar munspel och franskt dragspel, i en annan dominerar ett tomt ekande piano modell "Minnenas hotell", i en tredje fiol, spelad av Lotta Johansson. Undrar om det är samma Lotta som spelade med This Perfect Day en gång....? Hur som helst, riktigt trevlig skiva, Betyg:   
Stina Nordenstam "The world is saved" Första gången jag lyssnade på denna skiva tänkte jag "Vad är det här"?! Andra gången blev reaktionen mildare, och vartefter har skivan fastnat! Här är det sorgset, ödsligt och spöklikt modell "Dead Can Dance". Det låter skevt och avigt, och musiken verkar gå in för att låta så inharmoniskt som möjligt. Men så plötsligt ändrar en låt riktning, och fram glimmar den mest fantastiska, väna sång av Stina! Gravt beroendeframkallande! Betyg:   
Sophie Zelmani "Love affair" Omgångens fynd! Ett pärlband av lågmält framviskade, fantastiska sånger, typ Kathryn Williams "Little Black Numbers"! Kompet påminner bitvis om The Handsome Band, Norah Jones kompgrupp! Samma tassande, framtuffande...! En låt påminner om Chris Reas "Road To Hell", och det är ett trevligt igenkännande! Här gäller harmoni, skönhet; det är bara att varva ner, luta sig tillbaka, slut gärna ögonen och LYSSNA, då framträder de små fina nyanserna! Kalasskiva!     
|
Tremolo junkie! |
Edited by - alpinist on 2005/07/09 08:51:32 |
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts |
Posted - 2005/07/09 : 09:04:12
|
Ja, här har vi allt några riktiga guldkorn att picka. Kanonmusik, och fin summering.
M |
 |
|
Mattias
Member

1671 Posts |
Posted - 2005/07/09 : 21:50:52
|
Härliga töser allihopa  Själv tycker ja alla är köpvärda. Man får dock inte glömda deras gamla album 
/Mattias |
 |
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2005/07/10 : 00:12:11
|
Stina Nordenstams två första album, "And She Closed Her Eyes" och "Memories of a Colour" är ruggigt bra bägge två. Själv tycker jag de senare är lite blekare, även om hon verkar ha hittat stilen lite igen med den absolut senaste.
Zelmani är Zelmani och kör sin stil. Det är bra men det börjar bli dags för henne att förändra sig lite! |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
Mattias
Member

1671 Posts |
Posted - 2005/07/10 : 08:03:15
|
quote: Stina Nordenstams två första album, "And She Closed Her Eyes" och "Memories of a Colour" är ruggigt bra bägge två. Själv tycker jag de senare är lite blekare, även om hon verkar ha hittat stilen lite igen med den absolut senaste.
Japp, det var precis de två skivorna som syftades ang Stina N. De går att handla för billig penning dessutom 
/Mattias |
 |
|
alpinist
RödaTråden-vinnare

966 Posts |
Posted - 2005/07/12 : 08:25:45
|
...kan tillägga att inspelningskvalitén på Zelmanis skiva är kanon! Klar referens för mellanregister, sång, "öppenhet" (ljudet släpper från högtalaren)! |
Tremolo junkie! |
 |
|
|
Topic  |
|
|
|