quote:Jag mätte för skojs skull upp SPA20:s gradantal vid aktiv drift. Det är hur lugnt som helst, 41c. Rummets värme uppgick till 26c vid mättillfället.
Den blir säkert varmare än så... Den interna tempen kan smyga upp emot 60C och det är tydligen "normalt" har jag hört.
I vilket fall sitter 2st 80mm fläktar som drar igång (i flera steg) om det börjar bli för varmt. Sjunker inte tempen så stängs förstärkaren av (iaf enligt den info jag har fått).
Generellt stänger jag själv av prylarna när de inte används. Jag föreställer mig att kondingar m.m. lever längre då (önsketänkande ). Emellertid låter jag grejjerna stå på och långsamt blir varma innan jag brassar på - då jag har haft dem avstängda en tid.
Om de högtalare Du har spelar 50Hz eller lägre så rekommenderar jag att alla ställs som large. Så körde jag min SPA20 och så kör jag min 21:a förnärvarande. De högtalarpositioner Du inte har, sätter Du helt enkelt som "none". Vad gäller värmen så är det inga "kymmer" alls så länge Du har god ventilation runt om. Runt 60-65 grader drar den igång fläktar och hjälper inte detta så kopplar den ner. Jag spelar på 4 ohmare och duktigt högt emellanåt och har aldrig ens fått igång fläktarna...