HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 DVD fråga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/08/07 :  20:07:57  Show Profile Send U1 a Private Message
Hej

Sitter med en Pioneer 656 DVD som jag är ganska nöjd med. Tänkte nu införskaffa en proj, vet inte vilken men i 10kkr klassen samt en kingpin duk på ca 90".

Tycker ni att jag skall skaffa mig en billigast möjlig DVD som har DVI utgång som kan användast till bio bild/ljud? Eller är det att kasta pengarna i sjön då den aldrig kommer att användas annat än till film.

Om ni har några ideer på vilken proj jag borde välja så skriv gärna det. Den skall i huvudsak visa film från DVD och ett och annat tv program. Valet står för närvarande mellan Toshiba MT200 och InFocus 4805.

/J

matsen
Member

83 Posts

Posted - 2005/08/08 :  21:56:47  Show Profile  Visit matsen's Homepage Send matsen a Private Message
Skulle jag vara du så skulle jag istället för att lägga pengar på den billigaste DVD-spelaren med DVI lägga de pengarna på en snäppet värre projje. Tex BenQ 7800 och kör videosignalen via komponent från 656:an.... det tror jag du vinner på mer i bild än ha en projje med lägre upplösning och en halvbra signal via DVI.

Sedan när du känner att du har råd så köper du en ny DVD och då kommer varenda DVD ha DVI/HDMI vilket ger att du får en bra DVD spelare för en billig peng!

;)

____________________________
Man ska inte kasta pil i kuvös!

Lekstugan
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2005/08/08 :  22:42:12  Show Profile Send Kero a Private Message
Har din Pioneer dvd komponent och progressive scan finns ingen anledning att köpa en billigare dvd bara för att få DVI. Det blir inte per automatik bättre. Det är olika från projektor till projektor oxå vad du får för resultat med DVI och komponent.

Vid den jämförelser jag sett så har komponent gett en lugnare, jämnare bild medans DVI gett en lite skarpare men samtidigt på något sätt en oroligare bild. Personligen föredrog jag komponent bilden vid det tillfället. Tror det var en InFocus projektor det handlade om då, kommer inte ihåg vad det var för dvd spelare.
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/08/09 :  13:48:57  Show Profile Send U1 a Private Message
matsen: Jag ska kolla på BenQ projjen.

Kero: Jag får väl låna hem och prova.

Tack för svaren
Johan
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2005/08/09 :  14:39:09  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Precis som det nämnts tidigare så lovar DVI inte automatiskt en bättre bild utan bara ett annat sätt att skicka signalen vilket är viktigt att skilja på. Är det skit i början så blir det inte direkt bättre efter. Det finns fortfarande en hel del billigare dvdspelare som gör sig bättre med komponent. Desto lägre utpris desto större kompromiss i komponentvalet och då en spelare med både dvi och komponent så är det oftast sämre. Tycker helt klart att du ska testa din 656 till en början för att byta den mot en spelare som både hanterar bra ljud och bild som tex Pioneer 668 tex.

Kingpin duken är långt från en favorit där man brukar säga att man köper en motorstyrning och får en duk på köpet. Viktigt också för att få ut det bästa ur din spelare är att välja en vettig komponentkabel och gärna så kort som mäjligt.

Vad det gäller ditt val av projektor så är det utan tvekan Toshiba MT200 vilken presterar betydligt bättre och även tystare än infocus. Om du är känslig för RBE (regnbågsfilmmer) iom DLP-tekniken så kan även Sanyo Z3 rekommenderas som nu sjunker ännu mer inför lanseringen av z4.




Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/08/09 :  19:32:40  Show Profile Send U1 a Private Message
Tober: Tack för ditt utförliga svar. Det är inte aktuellt att köpa en bättre dvd i nuläget då jag är inbiten 2-kanalare och hellre lägger pengarna på en ny cd.

Som du säger så skall jag testa med nuvarande dvdn först.

Ang rbe, jag tittade på MT200 i ca 30 min och tyckte bilden var kanon (för pengarna) Eftersom jag inte har någon större erfarenhet av DLP tekniken så undrar jag om den tid jag spenderade är tillräcklig för att uppleva RBE?
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/08/09 :  21:09:20  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Om du rörde huvudet snabbt fram och tillbaka och inte uppfattade RBE så går du nog relativt säker...

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2005/08/09 :  21:21:07  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Skulle fortfarande rekommendera att testa en del av dagens dvd-spelare inför ett nytt köp då det hänt väldigt mycket även sen du köpte din 656 och mycket för att få en bra kompromiss mella bild och ljud.

För att vara säker så se några snuttar till och gärna filmer med konstrast starkt och gärna färgintensivt material. Har du sambo eller liknande så även med denna då det är väldigt tråkigt att köpa en produkt och sen inse att nån är väldigt känslig för det. Annars som sagt så är MT200 en bra produkt och tänk också på att det presenteras en hel del nya produkter under september.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/08/09 :  21:35:08  Show Profile Send U1 a Private Message
Tommypeters: Ska testa detta nästa gång jag är i butiken.

Tober: Kanske ska vänta en månad. Möjligt att jag kan överväga en ny dvd men det känns lite onödigt då den enbart ska spela film och konsert i 2 kanals läge, har iof 2 olika fronthögtalare beroende på musikval så kanske en flytt bak med ena paret kan vara aktuellt, får se.

Tack alla för era svar. Har ni övriga tipps på billiga dukar och projjar så skriv gärna dem.

/J
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.35 sekunder. Snitz Forums 2000